W świecie analityki internetowej pojęcie unikalny użytkownik (unique user) pojawia się niezwykle często. To podstawowy wskaźnik, który pozwala zrozumieć, ilu realnych użytkowników odwiedziło daną witrynę online w określonym przedziale czasu. Mimo swojej prostoty termin ten kryje w sobie kilka niuansów, które warto znać, aby w pełni wykorzystywać możliwości analityki internetowej.
Spis treści
Unikalni użytkownicy – co się kryje pod tym pojęciem?
Unikalnym użytkownikiem jest osoba, która odwiedziła daną stronę internetową i została zidentyfikowana na podstawie mechanizmu plików cookies lub innych technologii, takich jak adres IP komputera czy identyfikatory przeglądarki. W efekcie można określić, czy dany użytkownik jest „nowy” w ramach analizowanego okresu, czy też jest użytkownikiem powracającym ponownie na stronę.
W idealnym świecie oznacza to, że przykładowy Jan Kowalski, który w poniedziałek odwiedził Twoją stronę, a potem wrócił we wtorek i środę, zostanie policzony jako jeden unikalny użytkownik.
Warto jednak pamiętać, że Google Analytics 4 (GA4) unikalnych użytkowników mierzy na podstawie Client ID, czyli domyślnego identyfikatora generowanego automatycznie. Identyfikator ten pozwala śledzić interakcje z witryną w bardziej precyzyjny sposób, choć nie do końca idealny. Ma to miejsce m.in. w przypadku zmiany urządzenia, przeglądarki lub gdy internauta usunie ciasteczka – w efekcie czego ten sam użytkownik, odwiedzając stronę w inny sposób z innego urządzenia czy przeglądarki, otrzyma nowe ID klienta.
Dlatego też w obecnych czasach trzeba mieć na uwadze, że z jednego komputera może korzystać wielu użytkowników. Jak i odwrotnie – jedna osoba może korzystać z wielu komputerów, a nawet urządzeń mobilnych jak smartfony i tablety. Do tego dochodzi korzystanie z różnych przeglądarek oraz przeglądanie stron w trybie prywatnym tzw. incognito. Niektóre przeglądarki automatycznie skracają okres ważności plików cookies jak np. Safari. To wszystko sprawia, że skuteczne mierzenie zachowań i użytkowników w Internecie staje się coraz trudniejsze.
Co ważne do jeszcze dokładniejszego pomiaru zalogowanych użytkowników w serwisie można wykorzystać niestandardowy identyfikator User_id. Rozwiązanie to wymaga dodatkowych konfiguracji, jednak jego wdrożenie umożliwia śledzenie zachowań danego użytkownika także na różnych urządzeniach. Co można uznać za najbardziej miarodajne w dłuższej perspektywie czasu i analiz.
Poniższa grafika dokładnie obrazuje różnice w śledzeniu między Client ID, a User ID.

Jak sprawdzić liczbę unikatowych użytkowników w GA4?
Aby sprawdzić liczbę unikalnych użytkowników w Google Analytics 4, należy wykonać następujące kroki:
1. Zalogować się do swojego konta Google Analytics 4 i konkretnej usługi.
2. Przejść do sekcji Raporty i wybrać zakładkę „Zaangażowanie i utrzymanie użytkowników”, a następnie „Zdarzenia”.
3. W raporcie odnaleźć metrykę „Całkowita liczba użytkowników” – to liczba unikalnych użytkowników, którzy odwiedzili witrynę w określonym czasie.
4. Możesz również przygotować własne raporty w sekcji „Eksploracja” poprzez wprowadzenie i dowolne połączenie metryk i wymiarów, które najbardziej Cię interesują, takie jak dane o użytkownikach w podziale na urządzenia, lokalizacje czy źródła ruchu.


Zyskaj pełną kontrolę nad danymi
Pomożemy wdrożyć Google Analytics 4
Dlaczego wiedza o ilości unikalnych użytkowników jest istotna?
Znajomość liczby unikalnych użytkowników dostarcza kluczowych informacji o popularności witryny i jej zasięgu. Pomaga również w zaplanowaniu i prowadzeniu działań marketingowych, które dotyczą m.in.:
- Optymalizacji kampanii reklamowych
Jeśli Twoje działania koncentrują się na pozyskiwaniu nowych klientów, liczba unikalnych użytkowników wskaże, czy kampania faktycznie działa zgodnie z założeniami. - Oceny efektywności działań SEO
Porównując liczbę UU miesiąc do miesiąca, czy kwartał do kwartału, możesz zobaczyć, czy nowe treści na blogu lub optymalizacja stron docelowych pod kątem pozycjonowania przyciągają nowy ruch. - Segmentacja odbiorców
Posiadając dane o powracających i nowych użytkownikach, łatwiej zaplanujesz działania remarketingowe, personalizując komunikaty w odpowiedni sposób dla każdej grupy. - Rozwiązywanie zagadek i problemów
Czasem można zauważyć nietypowe piki za sprawą botów tj. wzrosty w konwersjach czy innych zachowaniach na stronie np. 58 kliknięć w telefon czy mail w jednym momencie. W rozwiązaniu tego typu zagwozdek zdecydowanie pomaga porównanie unikalnych użytkowników i zdarzeń na użytkownika.
Przekładając to na praktykę, jeżeli dana strona lub sklep odnotowuje wysoką liczbę odwiedzających, ale niską liczbę unikalnych użytkowników – może to wskazywać na niski zasięg czy też widoczność strony w sieci. To sygnał, aby skupić się na pozyskiwaniu nowych potencjalnych klientów, którzy w dalszej perspektywie staną się stałymi klientami.
Oczywiście osoby wracające ponownie np. dokonać zakupu czy skorzystać z danej usługi są bardzo cenne w kwestii utrzymania klienta i jego lojalności. Jednak warto pamiętać, że klienta nie pozyskuje się raz na zawsze. Część z nich pozostanie na lata, część może odejść po jednym zakupie, a do rozwoju biznesu niezbędni są właśnie nowi użytkownicy i ich dalsze utrzymanie. Trzeba mieć również na uwadze, że zwykle niższym kosztem jest utrzymanie klienta niż jego pozyskanie.
Unikatowy użytkownik – podsumowanie
Definicja unikalnego użytkownika to kluczowy element w analityce internetowej. Polecam przyjrzeć się tej metryce dokładniej, dokonując analiz w GA4, by to właśnie na podstawie danych o unikalnych użytkownikach, jak również liczbie zdarzeń na użytkownika podejmować bardziej trafne decyzje biznesowe oraz by lepiej zarządzać budżetem marketingowym i kampaniami reklamowymi.