Maciej Chmurkowski – wywiad przed semKRK #3

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 09.2016

wywiad_chmurkowski

maciej_chmurkowski

 

Maciej Chmurkowski to jednym z naszych prelegentów w 3 edycji semKRK. Jest związany z branżą SEO od 2007 roku.  Specjalista SEO i kapitan na pokładzie Adinspire. Programista, twórca narzędzi, manager. Czasem przymierza czarne kapelusze.

 

KM: O czym opowiesz na semKRK?

MC: Każdy specjalista SEM prędzej czy później zmierzy się z problemem skalowania swoich działań. Kiedy nagle okazuje się, że zwiększenie czasu poświęconego na zadanie nie jest wprost proporcjonalne do otrzymanych wyników, stajemy przed przysłowiową ściana. Ja pod taką ścianą już byłem, dlatego na semKRK opowiem jak zbudować własne narzędzia, które automatyzują nasze (specjalistyczne w SEO) działania. Sporo czasu poświęcę budowie zaplecza i linkowaniu, pokaże sposób na szybkie generowanie i publikowanie stron typu Landing Page. Podzielę się też doświadczeniem z pracy w zespole.

W branży mówi się, że tylko w Polsce działa coś takiego jak rozliczenie za pozycje. Sporo firm wycofuje się powoli z tego modelu rozliczeń. Co o nim sądzisz?

Moim zdaniem jest to najgorszy model rozliczania zarówno dla klienta jak i dla pozycjonerów. Ze strony firm i specjalistów pozwala na sporo nadużyć, ze strony klienta nie przynosi często pożądanych przez niego rezultatów – sprzedaży produktów lub usług. Nie wiem też, skąd ta mentalność w polskim biznesie, że tylko rozliczanie za pozycje jest miarodajne, przecież umowę można skonstruować tak, aby obie strony były zadowolone. Zawsze da się znaleźć jakiś złoty środek, dlatego my stosujemy hybrydę.

Czym w najbliższym czasie może nas zaskoczyć Google?

Jeszcze większym udziałem reklam w wynikach wyszukiwania? 😉 Tak naprawdę spodziewam się raczej czegoś co wywróci do góry nogami wyniki wyszukiwania. I nie muszą to być wcale aktualizacje popularnych zwierzaków. Same zagadnienia z dziedziny machine learning dają nam już dużo do myślenia. Za kilka, kilkanaście lat może już nie być w ogóle manualnego wyszukiwania, a profesje takie jak SEO po prostu przestaną istnieć. Dlatego ja osobiście postanowiłem uczyć się robienia małych konstrukcji z drewna – praca przyjemna i dobrze płatna 😉

Wymarzony klient dla SEO to …

Coca-cola. Pozycjonujemy ich brand, a dostajemy korporacyjną stawkę za zlecenie :). A poważnie: klient świadomy, czyli ktoś kto dobrze orientuje się w realiach marketingu internetowego, z kim nawiązanie współpracy nie wymaga wyrywania sobie włosów z głowy. Dodałbym jeszcze: klient, który nie tylko pozwala na ingerencję na jego stronie, ale ma też webmastera, który te zmiany na bieżąco wprowadza.

Mam własny biznes, zamierzam podpisać umowę z agencją SEO – na co zwrócić uwagę.

Zacząłbym od postawienia celu. Moim celem nie jest przecież pozycjonowanie się na wybrane hasła, a zwiększenie ruchu na stronie tak, aby relatywnie przyniósł mi dochód. Dlatego ważny jest dobór słów kluczowych albo takie podpisanie umowy, aby rozliczała nie za pozycje ale np. za przyrost ruchu. Zwróciłbym też uwagę (oprócz oczywistych rzeczy takich jak: wiarygodność firmy czy łatwość nawiązywania kontaktu) czy dana umowa w przypadku słabych rezultatów nie gwarantuje takiej agencji zbyt wysokich zysków a mi daje możliwość jej szybkiego rozwiązania.
Zapytałbym się również o częstotliwość raportów z działań i doświadczenie w mojej branży.

Najciekawszy przypadek z pracy SEO.

Najciekawsze są zawsze zawirowania w serpach, ale tylko z późniejszego (dzisiejszego) punktu widzenia. Bo nie jest wcale do śmiechu przy czerwonych sobotach czy innych aktualizacjach. Udało nam się wyjść z kryzysowej sytuacji, kiedy około 2,5 tys. domen zaplecza dostało filtry – tu akurat nie podczas standardowych aktualizacji pandy czy pingwina. Przebudowaliśmy procesy tak, aby ponownie takiej sytuacji uniknąć. Czy skutecznie? Czas pokaże:)
Poza tymi paroma momentami w SEO na razie nic się nie dzieje: szukanie miejscówek i pomysłów na linki, testy, nowe narzędzia.

Do znudzenia słyszymy informacje, że SEO umarło, SEO się zmieniło, SEO nie ma nic wspólnego z tym co było 10 lat temu. Z drugiej strony znam osoby, które twierdzą, że SEO nie zmieniło się od 10 lat. Zmieniły się detale optymalizacji, miejsca na linki. Prośba o komentarz.

20160923_0938091

Kubki mamy od 3 lat, można powiedzieć, że to nasze motto. Zmieniło się sporo – niektóre narzędzia i systemy straciły sens istnienia, pozycjonowanie stało się dużo droższe i mniej dostępne dla każdego, straszą nas aktualizacjami algorytmów. Z drugiej strony można to bardzo uogólnić – dalej działają linki i optymalizacja. Natomiast nie zgodzę się z twierdzeniem, ze tylko detale optymalizacji uległy zmianie. Obecnie samemu onpage SEO poświęca się wiele więcej pracy i czasu, wymaga to dokładności i dużego doświadczenia z wprowadzania audytów. Podoba mi się rozwój programów, ale już mniej ilość czasu, jaką trzeba poświęcić na ich obsługę, co kolejny raz potwierdza moją tezę – w zespole siła.

Jak byś wytłumaczył laikowi różnice White Hat vs. Black Hat.

Moim zdaniem zbyt dużej różnicy nie ma. Pozyskiwanie linków jest niezgodne z wytycznymi, więc wybielanie się jest elementem marketingu. White hat robią duże agencje dla dużych klientów z dużymi budżetami, nie mogą sobie przecież pozwolić na wpadki czy obecność podejrzanych linków w raportach. Ciemna strona mocy jest efektywniejsza i bardziej skalowalna, ale w obu przypadkach liczy się to samo: rozsądek i wyważenie.

Jakie miejsca polecasz do szukania codziennych inspiracji ze świata SEMu ?

Twitter, nieustannie od lat śledzę wielkie tuzy ze świata SEM. Niestety w ostatnim okresie tak jak wszędzie jest więcej promowania siebie i własnych marek niż przekazywania konkretnej wiedzy. Próbuje przebrnąć przez PiO – czasem pojawią się ciekawe wątki, zresztą jak wielu na tym forum zdobywałem wiedzę i doświadczenie.

Od kilku dni branża przeżywa mocno zmiany w wynikach wyszukiwania. U Ciebie na pewno zielono, ale co mogło spowodować spadki u kolegów po fachu ?

Jesień, raczej nie dominuje u nas zielony kolor jak u wszystkich. Moje obserwacje:
– bardzo duża rotacja pozycji, nie tylko o parę miejsc ale są wyloty i powroty poza top100
– bardzo nieregularny ruch – co wiąże się oczywiście ze zmianami pozycji, ale pierwszy raz ten ruch zmienia się tak często w ciągu doby
– spadek wiarygodności narzędzi mierzących pozycje
– na razie brak filtrów
– największe zawirowania w Polsce
Wniosków jeszcze nie mam, czytam, czekam, analizuję. Na razie to jak wróżenie z fusów. Cokolwiek się dzieje, nigdy jeszcze nie trwało tak długo.
A może tak już zostanie ? 😉

Dziękujemy Maciejowi za odpowiedzi i zapraszamy na kolejne wywiady, gdzie na bardzo podobne pytania odpowiadają kolejni prelegenci semKRK #3.

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener AdWords oraz Certyfikowany Specjalista AdWords i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991