Maria Cieślak – wywiad po semKRK #8

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
27 marca 2018

Maria Cieślak


wywiad po semKRK #8

Maria Cieślak w agencji Elephate odpowiada za konsultacje w zakresie technicznego SEO dla średniej wielkości i dużych projektów. Posiada certyfikaty Yellow Belt SearchMetric oraz Google Analytics – uważa, że dane oraz ich analiza są kluczem do poprawnej optymalizacji strony. W codziennej pracy skupia się na identyfikowaniu problemów z crawlowaniem oraz indeksacją stron oraz szuka rozwiązań, które pomogą zwiększyć wartościowy ruch organiczny.

 

 

 

Maria Cieślak na ostatnim semKRK  pokazała, w jaki sposób możemy sprawdzić czy strona klienta ma jakiekolwiek problemy (zależności) JavaScriptowe. Jeśli tak, czym mogą skutkować. Podsunęła też kilka pomysłów jak można je spróbować rozwiązać. Sprawdźcie wywiad z Marią przygotowany w czasie ósmej edycji semKRK.

 

Sprawdź prezentację Marii Cieślak:

Oto kilka pytań od uczestników semKRK, na które Maria Cieślak zgodziła się udzielić odpowiedzi. Miłej lektury!

MN: Czy Google Bot indeksuje treść generowaną w JS?

MC: Jednoznaczna odpowiedź nie jest prosta. W większości przypadków można powiedzieć: tak, indeksuje. Aczkolwiek, wchodząc w szczegóły to zależy od sposobu implementacji JavaScriptu – czy skrypt jest w zewnętrznych plikach czy jest zaimplementowany inline, czyli czy jest dostępny od razu w kodzie i nie musi być wykonany dodatkowy request w celu pobrania plików js.

Kolejna zmienna która nie pozwala nam jednoznacznie powiedzieć czy treść będzie zaindeksowana jest framework z którego korzystamy. Poniżej przegląd tego jak Google traktuje elementy ładowane za pomocą JavaScriptu

W większości przypadków, Google jest w stanie wykonać skrypt JavaScript, wyciągnąć treść którą skrypt ładuje oraz ją zaindeksować.


Czy Twoim zdaniem implementacja linków ja, których nie ma w wersji tekstowej cache ma sens? Jak to zweryfikować?

Na pewno chciałabym wprowadzić rozróżnienie na linki js – tak zwane eventy onclick, których lepiej unikać jeśli chodzi o SEO oraz standardowe hiperłącza w takiej postaci;

<a href=”https://www.domena.pl„> </a>

I teraz dopiero możemy rozważać czy są w kodzie źródłowym czy dopiero pojawiają się w DOM (Document Object Model) po wykonaniu JavaScriptu.

Eksperymenty pokazują, że jeśli standardowy link (<a href=”https://www.domena.pl„> </a>) jest dodany za pomocą JavaScriptu (w kodzie źródłowym go nie ma, ale w DOM już jest) Googlebot go zobaczy i przecrawluje.

Możemy to obserwować analizując logi serwera. W logach zobaczymy czy Googlebot odwiedza daną podstronę i jak często. Najlepiej zrobić eksperyment: podlinkować daną podstronę oraz nie uwzględniać jej w sitemapie. Jeśli zobaczymy request do tej podstrony będziemy mieli pewność, że Googlebot przeszedł do niej za pomocą linku.

Z jakich wtyczek do Chrome korzystasz?

Wtyczki które mogą się przydać przy audycie JS

https://chrome.google.com/webstore/detail/link-redirect-trace/nnpljppamoaalgkieeciijbcccohlpoh?hl=en

  • Redirect Path

https://chrome.google.com/webstore/detail/redirect-path/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdll?hl=en

  • Web Developer

https://chrome.google.com/webstore/detail/web-developer/bfbameneiokkgbdmiekhjnmfkcnldhhm?hl=en-US

  • Wappalyzer

https://chrome.google.com/webstore/detail/wappalyzer/gppongmhjkpfnbhagpmjfkannfbllamg?hl=it

  • BuiltWith Technology Profiler

https://chrome.google.com/webstore/detail/builtwith-technology-prof/dapjbgnjinbpoindlpdmhochffioedbn?hl=en


Czy strony w JS sa w stanie realnie konkurować w SEO ze stronami zrobionymi tradycyjnymi sposobami?

Tak, pod warunkiem, że wykorzystują SSR (Server Side Rendering) lub ub rozwiązania hybrydowe (połączenie SSR z Client-Side renderingiem) . To znaczy, że użytkownicy mogą korzystać ze wszystkich benefitów wdrożonych za pomocą JavaScriptu, natomiast Googlebot otrzymuje stronę statyczną.

W związku z tym, że poprawne serwowanie stron zależnych od JavaScrptu wymaga dodatkowych kroków po stronie developerów i zawsze wiąże się z ryzykiem, na pewno odradzałabym startowania ze stroną w JS dla małych biznesów, czyli tam gdzie nie zobaczymy realnej przewagi interaktywności strony dla użytkowników.

Jeśli jednak opiekujemy się sporą stroną i zostaną podjęte decyzje o przejściu na framework JavaScriptowy, musimy zachować czujność i dokładnie sprawdzić WSZYSTKIE elementy na stronie: czy i jak  je Google “widzi”.

 

Dziękujemy Marii za udzielenie odpowiedzi. Zapraszamy do lektury kolejnych miniwywiadów z semKRK. Już wkrótce na naszym blogu!

Zdjęcia: Konrad Obidziński 85mm.pro

Marta Nasiadka
Senior SEM Specialist. Certyfikowana Specjalistka AdWords i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (37 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991