Najlepsze przeglądarki internetowe – ranking

Najlepsze przeglądarki internetowe – ranking

Najlepsze przeglądarki
internetowe – ranking

Tych narzędzi nikomu nie trzeba przedstawiać. Jak śledzić newsy online, przeglądać internet czy oglądać filmy, jeśli nie w przeglądarkach internetowych? Często na komputerze mamy ich kilka, a większość z nich ma także aplikacje na smartfony. Korzystamy z nich codziennie – w domu i w pracy. Która ma najwięcej użytkowników, a o której powoli zapominamy? Poznaj ranking przeglądarek internetowych w Polsce!

Google Chrome

Zdecydowany lider rynku i najpopularniejsza przeglądarka, z której korzysta ponad 60% użytkowników internetu w Polsce (dane z Global Stat Counter). Ten produkt zadebiutował 2 września 2008 i został wydany w 43 językach. Swoją pozycję uzyskał dzięki sprawnemu działaniu i intuicyjności, a mnogość pomocnych rozszerzeń to dodatkowy plus, który doceniają internauci.

To rozwiązanie nie jest jednak w 100% perfekcyjne, gdyż Google Chrome to przeglądarka internetowa, która “zjada” sporo pamięci RAM, a przy dużej liczbie otwartych kart ma tendencje do zacinania się i działa mniej płynnie. Warto pamiętać, że ta sytuacja będzie się nasilać w przypadku pracy na starszych systemach operacyjnych.

Opera

Ma za sobą wzloty i upadki, ale obecnie plasuje się na drugim miejscu rankingu – z przeglądarki Opera korzysta ok. 12% użytkowników w Polsce. Z przydatnych funkcji należy wspomnieć o pomiarze zużycia danych dostępnym w Opera Mini oraz Opera Mobile. Sprawdzimy zarówno zużycie ogólne, jak i w danej sesji, dzięki czemu kontrola transferu jest na wysokim poziomie.

Kolejnym ogromnym plusem jest wbudowana w pełni bezpłatna funkcja VPN, która nie wymaga żadnych dodatkowych rozszerzeń. Jeżeli więc często korzystamy z prywatnej przeglądarki, wybór tego narzędzia wydaje się oczywisty. Opera oferuje także wbudowane blokowanie reklam. Nie trzeba dodatkowo instalować rozszerzeń AdBlocków – wystarczy włączyć odpowiednią funkcję.

Safari

Domyślna i najpopularniejsza na urządzeniach firmy Apple – w rankingu popularności trzecie miejsce zajmuje właśnie przeglądarka Safari. Użytkownicy iPhone’ów oraz MacBooków cenią sobie to rozwiązanie, chwalą stabilność pracy przeglądarki oraz ogólną szybkość działania. Safari ma intuicyjny interfejs i jest stosunkowo prosta w obsłudze.

Największy minus tej przeglądarki to jednocześnie czynnik, który sprawia, że jest unikatowa. Mowa oczywiście o braku możliwości korzystania z najnowszej i poprawionej wersji Safari na systemach innych niż Apple.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Jesteśmy ekspertami od pozycjonowania

97% naszych klientów widzi lepsze wyniki już w pierwszym miesiącu współpracy

Mozilla Firefox

Jeszcze kilka lat temu plasowała się w czołówce rankingu – dziś korzysta z niej ok. 6% użytkowników. Przeglądarka ta wyróżnia się szybkością działania oraz szerokim wachlarzem dostępnych rozszerzeń, które pozwalają na rozbudowanie funkcjonalności zgodnie z indywidualnymi potrzebami.

Firefox cechuje stabilne i precyzyjne wczytywanie adresów internetowych, dzięki czemu problemy z błędnym ładowaniem stron zdarzają się bardzo rzadko. Co jednak najważniejsze, Firefox jest produktem Fundacji Mozilla – organizacji non-profit, której celem jest rozwój otwartego internetu. Ta niezależność od dużych korporacji IT przekłada się na szczególną dbałość o prywatność i bezpieczeństwo danych osobowych użytkowników.

Microsoft Edge

Choć Edge nie odziedziczył kodu po Internet Explorerze, jego twórcy musieli zmierzyć się z długim cieniem złej opinii poprzednika. Obecna wersja Microsoft Edge jest oparta na silniku Chromium – tym samym, który napędza m.in. Google Chrome. Zmiana ta wpłynęła na duży wzrost wydajności i stabilności względem wcześniejszej wersji Edge oraz starszego Internet Explorera.

Microsoft Edge oferuje wysoką szybkość działania, stosunkowo niskie zużycie pamięci RAM oraz funkcje, których próżno szukać u konkurencji – np. „Kolekcje”, pozwalające organizować zapisane treści w tematyczne zbiory. Dodatkowym atutem są wbudowane narzędzia bezpieczeństwa, synchronizacja z kontem Microsoft oraz tryby pracy ułatwiające czytanie czy zapisywanie stron jako PDF.

Brave

Najmniej popularna przeglądarka z naszego zestawienia, ale jednocześnie jedna z najbardziej charakterystycznych. Dostępna na systemach Windows, macOS, Linux oraz na urządzeniach mobilnych (Android i iOS), stawia przede wszystkim na prywatność użytkownika i szybkość działania. Domyślnie blokuje reklamy, trackery i niebezpieczne skrypty, a także wymusza połączenia przez protokół HTTPS. Brave działa na silniku Chromium, co oznacza pełną kompatybilność z rozszerzeniami dostępnymi w Chrome Web Store.

Dla części użytkowników atrakcyjną funkcją może być system mikropłatności oparty na kryptowalucie BAT (Basic Attention Token). Przeglądarka Brave pozwala dobrowolnie oglądać reklamy, za co użytkownik otrzymuje niewielkie wynagrodzenie. Brave rozwija także własną wyszukiwarkę – Brave Search – która działa bez wykorzystania algorytmów Google czy Microsoftu.

Największym ograniczeniem przeglądarki może być interfejs – stosunkowo prosty i oferujący niewielkie możliwości personalizacji. Dla wielu użytkowników nie będzie to wada, ale osoby przyzwyczajone do zaawansowanej konfiguracji wyglądu mogą uznać Brave za zbyt oszczędną.

Zmiany rankingu wyszukiwarek w czasie

Od ponad 10 lat lider najpopularniejszych przeglądarek się nie zmienia. Chrome zdecydowanie dominuje – jego udział waha się od 60 do nawet 80%. W tym samym czasie mogliśmy zauważyć spektakularny upadek Firefoxa. Jeszcze na początku 2014 roku korzystał z niego co trzeci polski internauta, dziś – zaledwie co piętnasty. Może się to wiązać z zachowawczym rozwojem tego narzędzia – brak mu najnowszych dodatkowych funkcji czy większej promocji.

Najstarszą przeglądarką w zestawieniu jest Opera, która w ostatnich latach dwukrotnie zwiększyła swój udział w polskim rynku przeglądarek internetowych. W czasach, kiedy użytkownicy są coraz bardziej świadomi zagrożeń, funkcje takie jak wbudowany AdBlock czy VPN ułatwiaja zachowanie anonimowości.

Podsumowanie

Jaką przeglądarkę wybrać? Szybkość czy intuicyjność wielu z nich jest na tak wyrównanym poziomie, że te czynniki praktycznie nie wpływają na wybór konkretnego rozwiązania przez internautów. Obecnie liczy się ilość i jakość dodatkowych funkcji czy zużycie danych, a także interfejs dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dużą rolę odgrywa także mocny brand – nawet jeśli chodzi o wybór tak technicznej kwestii.

Wszystkie dane wykorzystane w artykule pochodzą z https://gs.statcounter.com/browser-market-share/all/poland/

Tekst zaktualizowany, pierwsza wersja ukazała się na naszym blogu w 2021 roku.

Patrycja Kozioł
Senior Marketing Specialist. Przygodę z marketingiem i eventami rozpoczęła na Studenckim Festiwalu Informatycznym, zawodowo w branży od 2021. W pracy najbardziej docenia brak monotonii i różnorodność zadań. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na słuchaniu audiobooków, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Anna Skowron
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry