Analiza linków to temat szeroki i nie kończy się na Search Console. Szczególnie gdy w grę wchodzi analiza linków konkurencji, do której nie mamy dostępu w Search Console. Od razu nasuwają się nam rozwiązania takie jak Majestic lub Ahrefs, ale nie są one pozbawione jednej dużej wady. Narzędzia te są popularne, stąd bardzo często blokowane na zapleczach i nie tylko. Wiele serwisów z założenia blokuje ich crawlery ze względu na zjadane zasoby. I tu z pomocą przychodzi nam SEO SpyGlass, testowane przeze mnie w wersji 6.8.
Ten artykuł należy do cyklu narzędziowego, gdzie prezentujemy podstawy naszego warsztatu. Projekty SEM wymagają dobrych narzędzi i zaawansowanych metod działania. Jeśli szukasz dobrej firmy SEO/SEM, jednym z kluczowych pytań będzie to jakim zapleczem narzędziowym dysponują. Omawiane dziś narzędzie znajdziesz pod tym linkiem.
Imponujące jest jak narzędzia pakietu http://www.link-assistant.com/ są aktualizowane – podczas 2 miesięcznych testów co najmniej kilka razy widziałem moduł aktualizacji co mocno utwierdziło mnie w przekonaniu, że developer rozwija swój produkt. Aktualizacje dotyczyły ulepszeń i rozwinięcia funkcji.
Po uruchomieniu SEO Spyglass podajemy adres do analizy. Ja głównie używam SpyGlass do analizy konkurencji i w tym zastosowaniu narzędzie jest nieocenione. Dla przykładu – dla jednej z analizowanych stron Majestic z imponującą bazą pokazał następujące wyniki:
A SEO SpyGlass:
co okazało się profilem linków rozszerzonym o kilkuset domenowe zaplecze, akurat w przypadku tej domeny. Na Festiwalu SEO w Katowicach podreślałem, jak prosto wykrywać zaplecza szukając blokad Majestica. Jak widać wiele osób dalej stosuje stare rozwiązania zapominając o innych skanerach linków. Lista źródeł dla SEO SpyGlass wygląda następująco:
Po imporcie linków mamy możliwość ich analizy i pobrania kolejnych parametrów.
Widok pobierania linków.
Analiza linków zwrotnych pozwala na podział – linki wszystkie, szczegóły linków, linki ryzykujące karę czy linki z podziałem na strony główne, katalogi, fora i blogi. Możemy dodatkowo pobrać parametry linków, pozostał tu też relikt – pobieranie PR. Wprawnym okiem lub za pomocą filtrów łatwo wykryć anchor text niekoniecznie mile widziany dla naszej domeny docelowej 😉
Dostępny jest też podstawowy raport z podziałem na typy linków ( follow / no follow) czy linkowanie ze strony głównej. Poniżej prezentuję też podziały na tekst linków – słowa kluczowe czy opisy alt.
Również filtrowanie, którego szybkiego działania tak brakuje mi w Majestic, jest imponujące:
SEO SpyGlass to jedno z obowiązkowych narzędzi przy analizie konkurencji. Z łatwością wykrywa zaplecza, głównie przez błędy ich twórców takie jak punkty wspólne ( poprzez filtrowanie ) czy blokowanie wyłącznie Majestic/Ahrefs ( porównanie profilu linków). Jest nieocenione w pracy nad projektami Link Match czy Outreach. Narzędzie tylko z pozoru wydaje się prostym agregatorem linków, jednak jest to pakiet pozwalający na znacznie wiele – od zarządzania, czyszczeniem linków (Disavow Tool) przez integrację i wykrywanie linków zwrotnych, przenoszących ruch pochodzących z Google Analytics. Narzędzie wchodzi w skład pakietu http://www.link-assistant.com/ i jest jednym z kilkunastu, na których pracujemy przy projektach SEO.