Media społecznościowe na stałe zagościły w naszym życiu. Już nie zakładamy konta tylko na jednym, wybranym portalu – mamy ich jednocześnie w kilku różnych miejscach. W dzisiejszych czasach bycie obecnym w serwisach społecznościowych daje nam bardzo wiele możliwości. Jedną z nich jest podtrzymywanie relacji z innymi osobami. Nie tylko możemy być w stałym kontakcie z rodziną, czy najbliższymi przyjaciółmi, ale także możemy rozmawiać z osobami z drugiego końca świata. No właśnie, kolejną zaletą social mediów jest nieograniczony kontakt z osobami, które mieszkają bardzo daleko. Jednocześnie możemy komunikować się z przyjacielem z Australii, Belgii, czy Włoch. Nic nie stoi nam na przeszkodzie, wystarczy, że mamy założone konto i dostęp do Internetu.
Nie tylko w życiu prywatnym korzystamy z takich portali społecznościowych. Większość firm obecnych na rynku ma swój firmowy profil na Facebooku, czy Instagramie. Korzystają z nich nie tylko w celu przedstawienia swojej oferty, ale także do obsługi klienta lub nawet sprzedaży za pomocą zintegrowanych sklepów internetowych.
Dziś chcielibyśmy przedstawić Wam ranking mediów społecznościowych. Jesteśmy ciekawi, ile z wybranych przez nas platform znacie, a które będą dla Was zupełną nowością.
Social Media w Polsce
Według opublikowanego na początku roku raportu Digital mamy w Polsce prawie 26 milionów aktywnych kont w mediach społecznościowych, co stanowi, aż 68,5 procent naszej populacji. Jeśli analizowalibyśmy wiek użytkowników portali społecznościowych w Polsce, to dowiedzielibyśmy się, że największą grupą są osoby w przedziale wiekowym od 24 do 34 lat. Niewiele mniejszą grupę reprezentują osoby w wieku 18-24 oraz 35-44 lat.
Przejdźmy teraz do najważniejszego punktu, a mianowicie do najczęściej używanych platform społecznościowych w naszym kraju. W czołówce znalazły się takie serwisy jak YouTube, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp, czy Twitter. W dalszej części naszego artykuły postaramy się przybliżyć Wam charakterystykę tych popularnych i mniej popularnych serwisów.
YouTube i Faceboook – stała konkurencja
W zależności od przeprowadzanych badań Facebook i YouTube nieustanie konkurują o zaszczytne pierwsze miejsce. W 2020 roku to właśnie Facebook był na pierwszym miejscu najczęściej używanych serwisów, a rok później spadł z pozycji lidera i zajął drugie miejsce.
Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, media społecznościowe odgrywają bardzo dużą rolę w podtrzymywaniu kontaktów z bliskimi. Facebook jest jednym z tych portali, który radzi sobie z tym całkiem nieźle. To właśnie tutaj możemy podzielić się zdjęciami z wydarzeń z naszego życia, skomentować zdjęcia znajomych, dodawać statusy tekstowe, czy udostępniać treści innych.
Ten serwis jest też idealny do prowadzenia komunikacji swojej marki. W dzisiejszych czasach odbiorca z pokolenia Z nie sprawdza strony internetowej firmy, a właśnie sprawdza jej profil na Facebooku. Jest to miejsce, gdzie możemy wytyczyć jasne linie komunikacyjne, informować o naszych nowych produktach, zapraszać na organizowane przez markę wydarzenia, a co najważniejsze zbudować społeczność marki. Dobrze prowadzony profil będzie się wyróżniał i przyciągnie nam wielu klientów.
Kontynuując temat Facebooka warto wspomnieć, że jest to bardzo obiecująca przestrzeń reklamowa. Platforma szacuje, że reklamy docierają do 18 milionów osób. Jeśli mamy swoją firmę, to zdecydowanie polecamy rozważyć wprowadzenie płatnych kampanii, które pomogą dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, a to zdecydowanie przełoży się na sprzedaż.
YouTube to serwis, który umożliwia oglądanie filmów, dodawanie ich, czy streamingowanie. Użytkownicy mogą komentować i oceniać oglądane filmy, a także subskrybować ulubione kanały. Tę platformę również można efektywnie wykorzystać mając swoją firmę. W dzisiejszych czasach content wideo jest najbardziej pożądany, żyjemy w kulturze instant i wszystko musi być podane w krótkiej, przystępnej i wizualnej formie. Dodatkowo wykorzystując potencjał kampanii reklamowych na YouTubie, możemy osiągnąć naprawdę duży sukces.
Instagram – czy to tylko piękne zdjęcia?
Instagram, to medium, które w ciągu ostatnich lat trochę zmieniło swoją rolę. Na początku służyło do tego, aby pokazać piękne zdjęcia, cudowne kadry, które odbiorcę miały wprawić w zachwyt. Była to platforma, która głównie skupiała marki z obszaru beauty. Obecnie platforma otworzyła się też na inne branże, a publikowane zdjęcia nie dotyczą tylko makijaży, czy nowych ubrań. Można tam znaleźć zarówno profile firm zajmujących się elektroniką, czy budowlanką.
Instagram jest bardzo ciekawą przestrzenią do budowania swojej marki. Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, odbiorcy z pokolenia Z nie sprawdzają informacji o firmie na stronie internetowej, a wykorzystują do tego social media. Młodzi ludzie zastawiając się nad zakupem danego przedmiotu sprawdzają profil marki na Instagramie, oglądają relacje i dopiero decydują się na zakup.
W tym miejscu warto podkreślić, jak ważne jest prowadzenie estetycznego profilu w tym medium. Pisaliśmy o tym, że serwis przestał już być zarezerwowany tylko dla branży beauty, ale wciąż ważna jest spójność i dbałość o wygląd swojego profilu. Publikowane materiały powinny być zaopatrzone w dobrze dobrane hasztagi, aby odbiorcy wyszukujący po hasztagach mogli łatwo znaleźć nasze konto.
Od niedawna właściciele kont formowych mogą zaimplementować swój sklep internetowy i poprzez oznaczane produktów mogą również je sprzedawać. Koniecznie zachęcamy do przetestowania tej nowej funkcji i połączenia swojego sklepu z aplikacją.
Sprawdź ofertę na prowadzenie Facebooka!
WhatsApp, Skype – dobrze znane komunikatory
Wśród najczęściej używanych serwisów społecznościowych znalazły się WhatsApp i Skype. Są to platformy, które zdecydowanie ułatwiają nam komunikację z innymi osobami. Poprzez możliwości prowadzenia rozmów, a także video rozmów możemy mieć kontakt z osobami z całego świata.
LinkedIn Twitter – biznes i polityka?
LinkedIn to platforma dla osób, które chciałby rozwinąć swoją karierę, pochwalić się swoimi osiągnięciami, nawiązać kontakty z osobami z branży. To platforma troszkę podobna do Facebooka, na której zdecydowanie powinno się pochwalić swoim rozwojem, zmianą pracy, czy wystąpieniem na branżowym evencie. To tutaj możemy łatwo znaleźć pracę, a nawet sama praca może znaleźć nas.
Jeśli jesteś właścicielem firmy, to również polecamy założyć jej profil na LinkedInie. Dzięki temu możesz łatwo budować świadomość swojej marki. Pokazywać swoją firmę jako eksperta w danej dziedzinie, a także chwalić się osiągnięciami swoich specjalistów. Dodatkowo od niedawna na Linkedinie można przeprowadzać kampanie reklamowe, które zdecydowanie pomogą Ci dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Twitter z kolei jest serwisem wykorzystywanym w dużej mierze przez polityków i dziennikarzy. To tam często można przeczytać najgorętsze wiadomości ze świata. Ciekawostką jest to, że pierwotnie na Twitterze obowiązywał limit treści, który wynosił tylko 140. znaków. Niedawno serwis zwiększył ten limit do 280. Daje już nam to całkiem spore pole do popisu.
TitTok – nowa jakość materiałów video
TikTok w ostatnim czasie niesamowicie zyskał na popularności. Nie jest to już medium tylko dla nastolatków, ale stało się równie popularne dla starszej grupy wiekowej. Poprzez tworzenie krótkich, interesujących filmików młodzi odbiorcy mogą wyrazić siebie, pobawić, czy zainspirować. Co ciekawe od jakiegoś czasu profile firm również pojawiają się na tej platformie. Firmowe konta publikują równie ciekawe filmy przedstawiające najnowsze produkty, czy własną markę. Cały czas bacznie przyglądamy się działaniom na TikToku i jesteśmy bardzo ciekawi jak one się rozwiną.
NK.PL – miejsce szkolnych spotkań
Jeśli poszukamy raportów dotyczących popularności social mediów z ostatnich lat w wielu z nich natkniemy się na serwis Nasza Klasa. Dzięki niemu można było odnaleźć swoją starą klasę ze szkoły podstawowej czy średniej i ponownie nawiązać znajomości z koleżankami i kolegami z ławki. Portal ten zakończył swoją działalność 27 lipca 2021.
Kilka słów podsumowania
Jak pewnie zdążyliście zauważyć obecnie mamy naprawdę szeroki wybór serwisów społecznościowych, do których możemy dołączyć. Ważne jest, aby wiedzieć, jaka jest charakterystyka danego medium i jeśli jesteśmy nią zainteresowani, to śmiało powinniśmy założyć tam swoje konto. Pamiętajmy również, że to dobre miejsca, aby przybliżyć odbiorcom Wasze firmy. Większość portali społecznościowych ma możliwość założenia firmowego konta, a to daje nam ogromne pole do popisu. Możemy sprzedawać swoje produkty, czy usługi, a także prowadzić obsługę klienta w mediach społecznościowych. Warto zauważyć, że to właśnie tam trafiają młodzi ludzie szukając pomocy lub szczegółów oferty. Oprócz tego bardzo polecamy śledzić zmieniające się nowości na platformach. Serwisy cały czas pracują nad ulepszeniami i aktualizacjami dla użytkowników, aby zaprosić ich do siebie na dłużej.