Relacja z Crash Mondays 91: Zarządzanie w marketingu

Relacja z Crash Mondays 91: Zarządzanie w marketingu

Relacja z Crash Mondays 91:
Zarządzanie w marketingu

Grudzień to często czas podsumowań i planowania – umiejętności wyciągania wniosków i analizy danych zdecydowanie przydadzą się każdemu, kto zajmuje się zarządzaniem, również w obszarze marketingu. Chętnych na poszerzenie wiedzy z tego zakresu po raz kolejny gościło Hevre podczas 91. edycji krakowskiego wydarzenia Crash Mondays. Na scenie nie zabrakło ciekawych prelekcji, a na sali wymiany opinii i gradu pytań. Ci najaktywniejsi wyszli z wydarzenia z książką. Dla nieobecnych przygotowałam krótkie podsumowanie wydarzenia. Zapraszam do lektury!

Odpowiedni dobór słów

Pierwsza na scenie wystąpiła Aleksandra Hatala. W swojej prezentacji skupiła się na korzyściach, jakie w zarządzaniu zespołem ma umiejętność dawania feedbacku oraz odpowiednia komunikacja. Podczas wystąpienia przedstawiła słuchaczom model M. Rosenberga. Model ten jest znany inaczej jako Porozumienie bez Przemocy (NVC). Jest to metoda komunikacji stworzona przez amerykańskiego psychologa Marshalla Rosenberga. Jego celem jest promowanie empatycznego dialogu oraz zrozumienia potrzeb wszystkich uczestników interakcji. Model ten opiera się na czterech kluczowych elementach, które pomagają w konstruktywnym wyrażaniu siebie i słuchaniu innych.

Kluczowe elementy modelu NVC:

  • Spostrzeżenie: Obiektywne stwierdzenie faktów, bez oceniania czy interpretacji. Ważne jest, aby oddzielić to, co widzimy lub słyszymy od naszych osobistych osądów.
  • Uczucia: Wyrażanie własnych emocji związanych z danymi spostrzeżeniami. Rosenberg podkreśla, że uznanie własnych uczuć jest kluczowe dla zrozumienia siebie i swoich potrzeb.
  • Potrzeby: Rozpoznawanie i komunikowanie swoich potrzeb, które leżą u podstaw naszych uczuć. Rosenberg zauważa, że wiele konfliktów wynika z niezrozumienia lub ignorowania potrzeb własnych i innych ludzi.
  • Prośba: Formułowanie konkretnych próśb dotyczących działań, które mogą zaspokoić nasze potrzeby. Prośby powinny być jasne i możliwe do spełnienia.

Metody i schematy

Jako druga na scenie wystąpiła Joanna Kania, dzieląc się wiedzą dotyczącą metodologii oraz narzędziami przydatnymi w zarządzaniu działem (bądź zadaniami) w marketingu. Podczas prelekcji Joanna opisała 4 metody usprawniające zarządzanie. Są to:

Kanban

czyli metoda wizualnego zarządzania pracą, która opiera się na tablicach i kartach reprezentujących zadania. Kluczowym elementem jest ograniczenie ilości pracy w toku (WIP), co pozwala na unikanie przeciążenia i utrzymanie płynności procesów. System Kanban działa na zasadzie PULL, co oznacza, że praca jest uruchamiana tylko wtedy, gdy jest na nią zapotrzebowanie, co minimalizuje nadprodukcję i marnotrawstwo.

Codzienne odprawy

czyli krótkie spotkania zespołowe, które mają na celu przegląd wyników i postępów w pracy. Umożliwiają one efektywne zarządzanie czasem oraz identyfikację problemów w realizacji celów. Spotkania te pomagają w monitorowaniu wyników oraz w angażowaniu pracowników w procesy decyzyjne, co zwiększa ich motywację i odpowiedzialność.

Cykl PDCA

to metoda zarządzania jakością opracowana przez Edwarda Deminga. Składa się z czterech etapów:

  • Planowanie – identyfikacja problemu i opracowanie planu działania.
  • Wykonanie – wdrożenie planu na małą skalę.
  • Sprawdzenie – ocena wyników oraz analiza danych.
  • Działanie – wprowadzenie poprawek na podstawie analizy.

Cykl ten promuje ciągłe doskonalenie procesów.

Źródło: Materiały Crash Mondays

Diagram Ishikawy

Diagram Ishikawy, znany także jako diagram rybiej ości, to narzędzie służące do analizy przyczynowo-skutkowej problemów. Umożliwia graficzne przedstawienie różnych czynników wpływających na dany problem oraz ich wzajemnych powiązań. Wykorzystuje się go często w zarządzaniu jakością do identyfikacji przyczyn problemów oraz do wykrywania wąskich gardeł w procesach produkcyjnych. Diagram ten organizuje przyczyny w kategorie, takie jak ludzie, metody, maszyny, materiały i zarządzanie.

Jak długo żyje marketer?

Po krótkiej przerwie na scenie zagościł Piotr Golczyk, który podzielił się swoim doświadczeniem i wnioskami po latach pracy w marketingu. Doradził też, jak specjaliści ds. marketingu powinni prowadzić narrację z zarządem, aby wykazać zasadność i efekty swoich działań. W prezentacji duży nacisk Piotr położył na mierzenie danych oraz ich odpowiednią prezentację. Mierzalność procesów marketingowych nie tylko usprawnia pracę (bo w przejrzysty sposób można sprawdzić co nie działa i gdzie pojawiają się wąskie gardła), ale też pozwala zebrać odpowiednie argumenty do negocjacji z biznesem.

Podczas prezentacji Piotr przedstawił również narzędzie Empetizer, które wspiera zespoły w ulepszaniu wewnętrznej komunikacji za pomocą dedykowanych mikro szkoleń.

Czy każdy potrzebuje mentora?

Ostatnia prezentacja tego wieczoru odbyła się w duecie, w którym prelegentki opowiedziały o korzyściach płynących z mentoringu – od strony mentee (w tej roli Zuzanna Patulska) oraz mentora (za tę część odpowiadała Beata Mosór). Mentoring niesie ze sobą wiele korzyści, m.in.: pomaga w określeniu własnych wartości, zdobyciu nowych umiejętności, wyznaczeniu celów, motywuje do rozwoju i wychodzenia ze swojej strefy komfortu.

Źródło: Materiały Crash Mondays

Podsumowanie

Jakie wnioski nasuwają mi się po wysłuchaniu prelekcji? Procesy są ważne, ponieważ pozwalają usprawnić pracę – jednak ważniejsi są ludzie, dlatego jasna i empatyczna komunikacja powinna być zawsze na pierwszym miejscu. Co więcej, łatwiej pracuje się, jeśli można z kimś wymienić myśli, wejść w dialog. Nawet jeśli pracujemy sami (np. jako solo przedsiębiorcy), warto szukać mentora bądź grupy wsparcia.

Aleksandra Połetek-Pszonak
New Business Expert. Magister marketingu, w Devagroup zajmuje się sprzedażą i kontaktem z klientami. W pracy ceni sobie jasną komunikację, zadowolenie klienta i możliwość udziału w ciekawych projektach oraz picie dużej ilości kawy bez wyrzutów sumienia. Miłośniczka dobrych reklam, podróży i kultury latynoamerykańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 4,75 / 5)
Loading...
Przewiń do góry