Rozliczać SEO za efekty czy abonamentowo?

Sara Bis
Sara Bis
Archiwum 05.2018
 
Rozliczać SEO za efekty czy abonamentowo?

Rozliczać SEO za
efekty czy abonamentowo?

5 powodów dla których nie rozliczamy SEO za efekty

rozliczanie SEO za efekt

W branży pozycjonowania stron internetowych popularne stało się rozliczanie za tzw. “efekt”. Ten model rozliczania pracy agencji zakłada, że klient zapłaci jedynie jeśli frazy osiągną ustaloną pozycję w wyświetleniach wyszukiwarki. Oczywiście brzmi to niewiarygodnie korzystnie dla klienta zlecającego pozycjonowanie strony, ale w rzeczywistości może okazać się, że przyniesie więcej szkód niż profitów. Z czego wynika potencjalna niekorzystność dla klienta tego modelu i dlaczego my nie rozliczamy się za “efekt” wyjaśniamy poniżej.

1. Umowa pozycjonowania w rozliczeniu “płatność za efekt”

Najczęstsze pułapki, które czekają na nieświadomego klienta, skuszonego gwarancją efektów, znajdują swoje zapisy w umowie. Jedną z nich jest ustalenie stawek za konkretne progi uzyskanych pozycji w wynikach wyszukiwania. Najczęściej różnica pomiędzy stawkami za pozycje 1-3 oraz 4-6 są niewielkie i agencji wcale nie opłaca się wkładać dużej ilości pracy w uzyskanie wyższych wyników jeśli niższe i tak zapewniają im opłacalne zyski. Kolejną jest długi okres zobowiązania – umowa na usługę SEO płatne za efekt może być zawierana na 6 czy 12 miesięcy, a czasem nawet dwa lata. Agencje zabezpieczają się przed ucieczką klienta klauzulą, która wprowadza konieczność uiszczenia bardzo wysokiego odszkodowania w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy. Klient może znaleźć się w sytuacji, w której musi opłacać pracę agencji, która niekoniecznie przynosi oczekiwane rezultaty.

W RoiExperts proponujemy naszym kontrahentom miesięczny okres wypowiedzenia w abonamentowym modelu rozliczenia pozycjonowania stron. Dzięki temu mają pewność, że staramy się przez cały czas zapracować na ich zaufanie.

2. Efektywne pozycjonowanie czyli ruch a nie miejsce

Wypozycjonowanie i utrzymanie pozycji dla frazy, która posiada bardzo dużo wyszukiwań np. 200 000, jest niezwykle czasochłonne i wymaga większego nakładu pracy a co za tym idzie środków. Jednocześnie wcale nie musi przynieść zadowalających efektów. Dzieję się tak dlatego, że większość firm chce się pozycjonować na te niezwykle popularne hasła stąd wysoka konkurencja w walce o miejsca na te słowa. Często są to frazy dość ogólne, które wcale nie trafiają do potencjalnych zainteresowanych klientów np. użytkownik wpisujący hasło “koń” niekoniecznie chce zakupić przyczepę do przewozu czy uzdę, może po prostu chcieć obejrzeć obrazy przedstawiające to zwierzę. W rezultacie klient płaci za pozycjonowanie, które nawet jeśli da mu pozycję to nie przynosi mu ruchu.

Agencje rozliczające się za efekt próbują się bronić przed wykonywaniem tak czasochłonnej i wymagającej pracy. Aby uzyskać płatność jak najszybciej proponują one listę słów kluczowych z tzw. “long tail”. Są to bardzo rozbudowane i szczegółowe frazy jak np. “czerwona, skórzana uzda jeździecka dla araba”. Tak rozbudowane słowa łatwo wysoko wypozycjonować, ale nie przyniosą oczekiwanego ruchu bo są rzadko wyszukiwane. W ten sposób agencja niskim kosztem uzyskuje płatny “efekt”, a klient zostaje bez wymiernych rezultatów.

Unikając powyższych praktyk skupiamy się na poznaniu branży klienta i wytypowaniu wielu haseł przystających do jego biznesu. W naszych działaniach skupiamy się na generowaniu ruchu na pozycjonowaną stronę www. Więcej haseł o niższej ilości wyszukań może przynieść większy ruch na stronę niż nieudane pozycjonowanie na jedno popularne słowo. Ponadto frazy posiadające niższą konkurencję, ułatwiają szybsze uzyskanie wyższych pozycji co potencjalnie zapewnia więcej przekierowań w krótszym czasie.

Niektóre agencję wprowadzają limity na obsługiwane hasła co polega na ustaleniu konkretnej liczby oraz wskazaniu brzmienia fraz pozycjonowanych w ramach umowy. Brzmi uczciwie, ale w trakcie świadczenia usługi fraz tych nie można zmienić, a za poszerzenie listy należy dodatkowo zapłacić. Klient jest zobowiązany płacić za uzyskanie pozycji nawet jeśli frazy są nieskuteczne, a wprowadzenie nowych wiąże się z kolejnym wydatkiem.

W naszej agencji ustalamy liczbę fraz początkowych, a następnie optymalizujemy ją w celu uzyskania jak najlepszych wyników. Usuwamy frazy, które nie przynoszą ruchu i testujemy nowe, potencjalnie bardziej efektywne, a wszystko bez dodatkowych kosztów ze strony klienta.

3. SEO płatne za efekt wymaga natychmiastowych wyników

Nie ma się co oszukiwać, nie ma rzeczy “za darmo”. Z perspektywy agencji każdy obsługiwany kontrahent musi przynosić zysk. Co to oznacza dla klienta w modelu rozliczenia za efekt? Że wyniki muszą pojawić się jak najszybciej aby agencja mogła wystawić fakturę i uzyskać płatność. A jak zrobić to najniższym kosztem i przy najmniejszym nakładzie sił? Sprawdzoną techniką umieszczania linków na stronach przez roboty – to nic innego jak zwyczajne spamowanie. Wygląda to tak, że program przemierza internet i pozostawia link do pozycjonowanej strony w różnych miejscach. Ta metoda przynosi tanie i szybkie efekty, ale najczęściej są one krótkotrwałe i w dłuższej perspektywie kończą się negatywnym rezultatem. Strona może zostać ukarana filtrem lub banem i na długi czas wylecieć z indeksu Google.

W teorii ilość zewnętrznych odnośników prowadzących do witryny powinna działać na jej korzyść i podnosić jej usytuowanie w rankingu, ale jeśli algorytmy Google sklasyfikują te działania jako nienaturalne (a działanie robota takim jest) mogą czasowo lub permanentnie zablokować wyświetlanie witryny w wyszukiwarce. Co to znaczy? Że pozycjonowana strona nie będzie w stanie zdobywać ruchu w sposób organiczny co najczęściej jest równoznaczne z ogromnymi stratami lub nawet upadkiem firmy.

Aby nie działać na szkodę naszych klientów nasi specjaliści skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu wysokojakościowych zoptymalizowanych pod wymogi wyszukiwarki tekstów. W ten sposób zwiększamy ocenę strony przez algorytmy wyszukiwarki i zapewniamy jej możliwość wyświetlania na wyższych pozycjach. Oczywiście pozyskujemy również linkowanie, ponieważ jest to jeden ze skuteczniejszych sposobów podnoszenia jakości strony, a naszym potencjalnym klientom podpowiadamy jak samodzielnie mogą nieco pomóc swoim stroną podnieść się w wynikach wyszukiwania. Jednak trzeba sobie zdawać sprawę z faktu, że wypracowanie jakościowego zaplecza linków jest czasochłonne i wymaga olbrzymich nakładów pracy. Dlatego na rezultaty trzeba niestety czasem zaczekać.

4. Jak wypozycjonować stronę kiedy konkurencja ma lata?

Klienci decydujący się na rozliczenie pozycjonowania strony za efekt oczekują natychmiastowych rezultatów działań i ich długotrwałych skutków. Tymczasem jeśli witryna działa w branży, która nie jest innowacyjna ma już na starcie sporą konkurencję na rynku. Konkurencję, która działa w internecie lata i nawet przy minimalnych nakładach finansowych na SEO ma przewagę inwestycji i czasu. Dlatego w swoich działaniach edukujemy klienta, że przy wykorzystywaniu bezpiecznych, promowanych przez Google rozwiązań pozycjonowanie wymaga czasu i stałego nakładu pracy, który może, ale nie musi skutkować natychmiastowymi wzrostami. W naszej pracy podejmujemy systematyczne działania zorientowane na uzyskanie jakościowych wyników w dłuższej perspektywie.

5. “Gwarancja” wyników przy pozycjonowaniu stron za efekt

Google wprowadza nawet 400 aktualizacji algorytmów rocznie co ma wpływ na dynamiczne zmiany pozycji w wyszukiwarce. Często raz wypozycjonowane hasła w wyniku takich zmian obniżają usytuowanie w rankingu, które potem ciężko odzyskać. Ta sama pozycjonowana strona może wyświetlać się na różnym miejscu w wynikach wyszukiwania dla różnych użytkowników. Jest to wynikiem wpływu wielu czynników, ale niewątpliwie udowadnia, że w SEO nie można zagwarantować jednego, niezmiennego wyniku dla pozycjonowanej frazy.

Oczywiście doświadczenie w pozycjonowaniu pozwala wywnioskować jakie zabiegi mogą być bardziej efektywne, jak wybierać słowa kluczowe dla branż lub ze względu na wielkość biznesu oraz nabyć ogólną intuicję działania i za te kompetencje pozycjonerom należy się uznanie. Nie pozwoli jednak dać nienaruszalnej, uczciwej gwarancji pozycji.
Można jednak zadbać o to by pozycjonowana strona www jak najbardziej odpowiadała wymaganiom Google co pozwoli ją lepiej ocenić przez wyszukiwarkę i ułatwi uzyskanie wyższego wyniku w rankingu wyświetleń. Takie działania rekomendujemy naszym klientom, wskazując konkretne obszary wymagające wdrożenia poprawek, podczas audytu strony internetowej.

W RoiExpert nie rozliczamy pozycjonowania za efekt

W związku z przytoczonymi powyżej argumentami nie przyjmujemy płatności za “efekt”, a naszym klientom proponujemy rozliczenie usługi pozycjonowania stron w modelu abonamentowym. Zapewnia im to naszą stałą uwagę i równomierne zaangażowanie przez cały okres świadczenia.

Dla zachowania transparentności systematycznie raportujemy wyniki naszych działań. Przedstawiamy rezultaty naszej pracy w podsumowaniach miesięcznych i kwartalnych. Klient posiada dostęp do panelu pozycji oraz raportów z Google Analytics, a na życzenie przesyłamy również listę pozyskanych linków.

Jednocześnie staramy się edukować naszych potencjalnych klientów. Dlatego zapraszamy do zapoznania się z artykułem w którym przybliżamy czym właściwie zajmujemy się w ramach pozycjonowania stron www. Jeśli jesteś zainteresowany naszymi kompetencjami rekomendujemy zapoznanie się ze szczegółami naszej oferty: https://roiexperts.pl/pozycjonowanie-seo/

 

Sara Bis
Były pracownik w ROI Experts na stanowisku SEM Specialist. Absolwentka studiów dziennikarskich na Uniwersytecie Opolskim oraz Szkoły Performance Marketingu - Marketing Masters. W RoiExperts poskramiaczka klawiatury i tekstów na każdy temat. Prywatnie gaduła zakochana w grach wszelkiej maści. Uwielbia kontakt z ludźmi i ciężko jej usiedzieć w jednym miejscu.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry