SEO 10 lat temu i teraz – porównanie

Leszek Urban
Leszek Urban
13 października 2021
 

SEO 10 lat temu i teraz –


porównanie

SEO podobnie jak inne dziedziny marketingu cały czas się rozwija, zmieniając się niemalże z dnia na dzień. Ostatnie update’y algorytmu, zachwiania w wynikach wyszukiwania, nowości testowane przez Google w SERP-ach spędzają sen z powiek wielu specjalistów. Dzisiaj jednak nie będziemy się skupiać na nowinkach, lecz spojrzymy za siebie. Jakie zmiany jesteśmy w stanie dostrzec, biorąc pod uwagę, całą dekadę w branży?

 

Czasem trudno jest nadążyć za wszystkimi nowościami, analizami ekspertów czy oficjalnymi informacjami od Google. Do takiego pędu już powoli się przyzwyczajamy i coraz lepiej odnajdujemy się w szybko przekształcającej się rzeczywistości. Jednak czy branża SEO zawsze wyglądała tak samo? Jak pozycjonowało się dawniej? Na jakie rzeczy zwracano uwagę 10 lat temu, a które odeszły całkowicie w zapomnienie? Zapraszamy do lektury naszego artykułu!

 

Jak wyglądało SEO dawniej?

Dekadę temu SEO wyglądało całkiem inaczej. Bardzo często możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że pozycjonowanie stron internetowych jeszcze kilka lat temu było znacznie łatwiejsze. Jest w tym stwierdzeniu oczywiście bardzo dużo prawdy. Często bowiem całe pozycjonowanie witryny sprowadzało się do zdobywania wręcz kosmicznych ilości linków przychodzących z dowolnych, często mocno spamerskich źródeł o fatalnej jakości, a także uzupełniania witryn w bardzo słabej jakości treść.

Warto pamiętać, że były to czasy, gdy bardzo niewielką uwagę przywiązywało się do takich aspektów jak: wygląd strony internetowej, jakość jej działania, szybkość ładowania czy ogólne odczucia użytkowników poruszających się w jej obrębie. Były to lata bardzo mocno uproszczonych interfejsów i raczkujących jeszcze wtedy analiz danych za pomocą pierwszych przeznaczonych do tego celu narzędzi.

Każdy, kto obraca się w tej branży, pewnie nieraz słyszał o czasach, gdy wystarczyło postarać się o wpis do katalogu Interii czy kilku innych portali tego typu, stworzyć szereg precli i wyniki od razu były imponujące. Te czasy odeszły już dawno, co z pewnością poprawiło jakość korzystania z wyszukiwarki Google i zwiększyło zadowolenie milionów użytkowników na całym świecie.

 

Jakie praktyki dawniej wykorzystywali specjaliści SEO?

Tak jak już wspomnieliśmy, specjaliści SEO najczęściej i najchętniej posługiwali się bardzo prostymi (jak na obecne czasy) metodami szybkiego poprawiania wyników strony w wyszukiwarkach. Wszystko sprowadzało się do pozyskiwania dużej liczby backlinków. W ruch szły więc fora umożliwiające publikowanie wpisów z linkami, katalogi stron oraz firm, słabej jakości wizytówki czy zapleczówki, czyli strony tworzone na kolanie, które agregowały duże ilości linków prowadzących do naszej domeny.

Na optymalizację strony w zasadzie nikt jeszcze wtedy nie zwracał uwagi. Teksty tworzyło się pod boty indeksujące, czyli nabijało się je ogromnymi ilościami fraz kluczowych, które bardzo często nie były nawet powiązane z ofertą zawartą w danej witrynie. Dawało to wszystko efekt ogromnego chaosu w SERP-ach. Strony o słabej jakości, prezentujące całkowicie nieprzyjazną dla odbiorcy treść, często odbiegającą od wyszukiwanej frazy wbijały się do TOP-ów wyników wyszukiwania.

Google, które chciało bardzo mocno rozwijać swoją wyszukiwarkę, postanowiło mocno ukrócić takie niecne praktyki. Ostatnia dekada to szereg mniejszych lub większych przetasowań w SERP-ach, które wynikają z częstych zmian algorytmu oraz chęci dopasowania treści do oczekiwań danego użytkownika. Pod uwagę brane są parametry takie jak: zainteresowania odwiedzającego, lokalizacja, w której się on znajduje i multum innych wskaźników, wchodzących w skład tzw. czynników rankingowych dla stron internetowych.

 

Sekcja tło

Sprawdź naszą ofertę SEO!

 

Jak wygląda SEO obecnie?

SEO od pewnego czasu obrało bardzo jasno określony tor. Google promuje i kieruje do najwyższych pozycji wyników wyszukiwania takie witryny, których treść najbardziej odpowiada intencji użytkownika, wpisującego daną frazę kluczową. Niezwykle istotne są również doświadczenia odwiedzających daną witrynę. Mowa tutaj głównie o prędkości ładowania strony, czyli Core Web Vitals, na które w ostatnim czasie kładzie się tak duży nacisk, a także aspektach związanych typowo z UX. O ile w przeszłości drapieżne i wydajne działania off-site dawały bardzo duże efekty, o tyle teraz niemalże każdej wielkości budżet jesteśmy w stanie przepalić bez większej poprawy wyników, jeśli nie posiadamy dobrze zoptymalizowanej witryny. Pod pojęciem „dobrze zoptymalizowanej witryny” kryją się nie tylko aspekty techniczne, ale również odpowiednio dopracowana i dopasowana do potrzeb odbiorcy treść.

„Dzisiejsze” SEO to też zakrojone na szeroką skalę analizy ruchu, widoczności, błędów na stronie, czy szeroko pojętych działań konkurencji. Dzięki analizowaniu danych oraz wyników dotyczących naszej witryny jesteśmy w stanie zdobyć wiele ważnych informacji, które mogą wpłynąć na nasze decyzje dotyczące przygotowania dalszych strategii działań czy ustalenia priorytetów wdrożeniowych dla strony. Do analizy warto wykorzystywać różne narzędzia. Do podstawowych należą oczywiście usługi oferowane przez Google, czyli Search Console oraz Analytics. Oprócz tego na rynku dostępne jest wiele wartych uwagi narzędzi, takich jak np. Senuto. Senuto oferuje nie tylko możliwość analizy widoczności naszej witryny, ale również rozległą analizę konkurencji, co możemy dostrzec na poniższym zrzucie.

 

W raporcie przedstawionym poniżej Senuto podsuwa nam informacje o tym, jakie witryny stanowią naszą konkurencję. Zestawia od razu ze sobą ilości fraz, na które wszystkie strony się pojawiają i przedstawia także jaka część „naszych” fraz kluczowych powtarza się na stronach konkurencyjnych.

 

Narzędzie to umożliwia również analizowanie fraz kluczowych pod względem ich popularności w Google. Dane te dostępne są w raporcie „Baza słów kluczowych”, który wygląda w następujący sposób:

 

Dzięki platformom takim jak Senuto możemy śledzić również wzrosty oraz spadki widoczności naszej witryny na konkretne frazy kluczowe. Widać to na poniższym screenie:

 

Analizowanie danych w SEO jest bardzo ważnym elementem realizowania kampanii. Bez tego nie będziemy w stanie określić jakie działania powinniśmy realizować i czy wdrażane przez nas strategie oraz rozwiązania przynoszą oczekiwany skutek.

 

Jak zmieniło się SEO na przestrzeni lat?

SEO na przestrzeni ostatniej dekady ewoluowało bardzo mocno. Pojawiło się mnóstwo nowych rozwiązań i technologii, z których można skorzystać przy tworzeniu stron internetowych. Specjaliści SEO muszą uwzględniać znacznie więcej parametrów, które wpływają na kondycję oraz postrzeganie witryny przez Google. Wiele praktyk, które dawniej wykorzystywane były na porządku dziennym, np. thin content, pisanie tekstów pod boty Google i przesycanie ich frazami kluczowymi, duplikowanie treści, czy cloaking – czyli maskowanie fraz kluczowych przed użytkownikami w taki sposób, by były one widoczne wyłącznie dla botów, Google musiały odejść w niepamięć.

Obecnie bardzo duża uwaga przywiązywana jest do optymalizacji treści oraz aspektów technicznych stron internetowych. Kluczami do sukcesu są więc: jakościowy content na stronie oraz ten wykorzystywany do działań off-site, odpowiednie dopasowanie stron docelowych do oczekiwań odbiorcy, usuwanie błędów technicznych występujących na stronach, odpowiednie planowanie strategii linkowania i dbanie o to, by wszelkie tego typu aktywności wyglądały jak najbardziej naturalnie. Warunków, które trzeba spełnić, by osiągnąć sukces w SEO, jest oczywiście znacznie więcej, a przynajmniej tyle ile jest czynników branych pod uwagę podczas określania rankingu przez Google.

Te kilka przykładowych zmian, które nastąpiły w przeciągu ostatniej dekady i które bardzo mocno wpłynęły na kształt całej branży związanej z pozycjonowaniem stron internetowych, pokazują, jak duży progres osiągnęło Google, a także jaki ogrom praktycznej wiedzy musieli przyswoić specjaliści działający w branży SEO, by nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością.

 

Sekcja tło

Zamów audyt SEO


 

Co czeka nas w przyszłości?

Bardzo trudno jest jednoznacznie określić, jak będzie wyglądało pozycjonowanie stron w przyszłości. Ciągłe zmiany w Google oraz rozwój technologii, na których oparte jest tworzenie stron internetowych, pozwala sądzić, że nadal będziemy podążać drogą, która ma na celu sprostanie coraz większym oczekiwaniom użytkowników. Jedno jest natomiast pewne – przed specjalistami SEO jeszcze wiele lat nieustannej nauki oraz zbierania kolejnych doświadczeń, których analizowanie i wykorzystanie będzie bardzo ważnym elementem potrzebnym do osiągnięcia sukcesu.

Leszek Urban
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów, optymalizację stron internetowych klientów oraz ich weryfikację pod kątem najnowszych trendów. Prywatnie pasjonat motoryzacji, nowych technologii, muzyki oraz podróży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 4,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991