Sezonowość fraz kluczowych – na czym polega i ją sprawdzić?

Sezonowość fraz kluczowych – na czym polega i ją sprawdzić?

Sezonowość fraz kluczowych –
na czym polega i ją sprawdzić?

Niektóre produkty lub usługi są popularne tylko w określonym czasie w ciągu roku. Przekłada się to naturalnie na wyszukiwania w Internecie i tzw. sezonowość fraz kluczowych. Jaką obrać strategię marketingową, aby najlepiej wykorzystać tę sezonowość?

Sezonowość fraz kluczowych – definicja pojęcia

Sezonowość fraz kluczowych określa stopień popularności danych wyszukań w pewnym okresie. Nie wszystkie słowa kluczowe są wyszukiwane z taką samą częstotliwością każdego miesiąca. Niektóre z nich użytkownicy wpisują zdecydowanie częściej jedynie w ciągu pewnego okresu w roku, np. tylko w zimie lub nawet tylko przez kilka dni związanych z konkretnym wydarzeniem. Sezonowość jest najczęściej mierzona liczbą zapytań dla frazy lub pozyskanym ruchem na stronie pochodzącym z danego słowa kluczowego.

Najlepiej jest zwizualizować sobie ten temat na przykładach. Cyklicznym trendem jest wzrost liczby wyszukań fraz związanych z Bożym Narodzeniem w grudniu. Przykładowo, fraza „bombki choinkowe” ewidentnie ma szczyt swojej popularności w pierwszym lub drugim tygodniu grudnia każdego roku.

trend wyszukan bombki choinkowe

Wysoki sezon może trwać jednak dłużej niż tylko kilka dni. W przypadku frazy „wakacje w Grecji” widać, że najwyższe zainteresowanie przypada na lipiec, jednak liczba wyszukiwań utrzymuje się na wysokim poziomie od maja do września.

trend wyszukan wakacje w grecji

Rodzaj treści w kontekście sezonowości fraz

Tworząc nowy content, dobrze jest mieć świadomość, czy będzie on stale generował ruch na stronie internetowej, czy może jego celem jest zwiększenie ruchu tylko w określonym czasie. Biorąc pod uwagę ten czynnik, wyróżniamy kilka typów treści.

Treści evergreen

Treści evergreenowe, nazywane również „wiecznie zielonymi”, są aktualne przez cały czas, a liczba wyszukań odpowiadającym im fraz utrzymuje się na stałym poziomie. W większości branż taki content to podstawa strategii SEO i kampanii PPC. Dobrym przykładem takich treści są artykuły poradnikowe lub treści edukujące, np.:

  • seo co to?

trend wyszukan seo co to

  • dobre filmy

trend wyszukan dobre filmy

  • jak zrobić naleśniki?

trend wyszukan jak zrobic nalesniki

Treści sezonowe

Zaliczamy do nich treści, które interesują użytkowników przez jakiś czas. W zależności od tego, jak długo trwa wysokie zainteresowanie na produkt lub usługę, wyróżniamy:

  • Sezonowość cykliczną – pojawia się w określonych odstępach, np. raz lub dwa razy w roku. Może być związane ze świętami państwowymi lub religijnymi, tradycjami, zwyczajami czy potrzebami. Cyklicznie występuje zainteresowanie prezentami na walentynki czy dzień kobiet (raz w roku), ale też wymianą opon (dwa razy w roku).
  • Sezonowość długoterminową – bardzo wysoka popularność słów kluczowych utrzymuje się przez dłuższy czas, ale nie w sposób cykliczny. Dobrym przykładem jest praktycznie skokowy wzrost popytu na maseczki na twarz w trakcie pandemii COVID-19, który utrzymywał się przez około dwa lata.

trend wyszukan maseczki na twarz

  • Sezonowość krótkoterminową – sezonowość taka jest najczęściej zauważalna w związku z krótkim trendem lub ograniczoną czasowo promocją/wyprzedażą, np. na Black Friday czy Cyber Monday.

Treści newsowe

Treści newsowe generują ruch przeważnie bardzo krótko – może być to kilka dni, ale czasem tylko kilka godzin. Tworząc więc serwis opierający się na aktualnościach, codziennie trzeba dbać o dodawanie nowych treści na stronę, aby zagwarantować stały ruch w serwisie.

Branża a sezonowość fraz

Odpowiedź, czy warto inwestować w marketing sezonowy, w dużej mierze zależy właśnie od branży. Natomiast analizę słów kluczowych zawsze warto przeprowadzić, szczególnie jeśli zajmujemy się sprzedażą w sklepach internetowych. Dużą wagę należy przyłożyć do sezonowości w branży fashion czy sportowej, gdzie popyt na dany asortyment zmienia się wraz z kolejnymi porami roku. Natomiast brak sezonowości lub minimalne zmiany w popularności przedmiotów odnotowuje się w sprzedaży podstawowych produktów spożywczych czy akcesoriów domowych.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Treści na Twojej stronie nie działają?

Zamów audyt contentu

Jak badać sezonowość fraz kluczowych? Poznaj niezbędne narzędzia!

Do określenia sezonowości słów kluczowych można korzystać z wielu narzędzi – a część z nich jest bezpłatna. Poniżej znajdziesz listę tych najbardziej przez nas polecanych.

Google Trends

To darmowe narzędzie, które pozwala w łatwy i szybki sposób zweryfikować wybrane słowa kluczowe. Wpisując frazę w Google Trends, otrzymujemy wykres popularności frazy w określonym przedziale czasowym. Można filtrować wyniki względem kraju wyszukiwania, tematyki czy typu wyników, np. Web Search, Image Search, czy News Search.

Dodatkowo w Google Trends występuje specjalna sekcja, w której można zobaczyć obecnie trendujące frazy. Często one związane z aktualnościami, newsami ze świata czy wydarzeniami sportowymi.

trendujace frazy

Google Keywords Planner – Planer Słów Kluczowych Google

Narzędzie można wykorzystać zarówno do planowania kampanii PPC Google Ads, jak i do pozycjonowania. Pełne szczegółowe dane o liczbie wyszukań można jednak sprawdzić jedynie przy aktywnej kampanii płatnej – bez niej zobaczymy tylko przedziały wielkości.

Google Search Console

GSC okaże się przydatne na etapie monitoringu efektywności działań lub w ramach planowania zmian w strategii content marketingowej. Narzędzie pozwala na analizę stron zoptymalizowanych pod konkretne frazy albo weryfikację pozyskanego ruchu z danych słów kluczowych. Dane te zawsze warto porównywać z danymi dostępnymi w GA4.

Senuto

Poza narzędziami od Google warto wspomagać się również tymi zewnętrznymi. Senuto w obrazowy sposób na wykresie przedstawia zbiorczą sezonowość wszystkich fraz kluczowych, na które widoczny jest dany serwis internetowy.

sezonowosc fraz kluczowych senuto

Ahrefs

W Ahrefs w szczególności warto przyjrzeć się zakładce „Keywords Explorer”. Wpisując tam wybraną frazę lub kilka słów kluczowych, można zobaczyć na wykresie historyczne dane o sezonowości oraz predykcję potencjału frazy na najbliższy czas.

keywords explorer ahrefs

Planowanie sezonowej kampanii marketingowej w Internecie

Jeżeli już wiesz, czym jest sezonowość słów kluczowych i jak ją badać, możesz przejść do planowania działań marketingowych opartych na frazach sezonowych. Pierwszym krokiem będzie stworzenie pełnego kalendarza treści na następne 12 miesięcy. Należy w nim uwzględnić wszystkie okresy, w których z jakiegoś powodu sezon na dany asortyment się zwiększy i zaplanować pod to konkretne działania.

Dobrą praktyką jest łączenie ze sobą różnych kanałów, aby zapewniać spójny przekaz i wykorzystywać największą popularność frazy kluczowej nie tylko w wyszukiwarce Google (SEO i kampanie reklamowe w Google Ads), ale również w mediach społecznościowych. Podobną tematykę można poruszać na blogu firmowym, tematycznych landing page’ach, w postach na Instagramie czy Facebooku, a nawet w newsletterze czy na webinarach.

Przygotowanie do wysokiego sezonu najlepiej zaczynać nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, aby dopiąć całość na ostatni guzik. Przygotowanie powinno obejmować nie tylko tworzenie nowych treści, ale również optymalizację już tych istniejących, jak i wzmocnienie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego do kluczowych podstron.

AI

Do planowania treści w danym zakresie tematycznym można wykorzystywać również wszelakie modele językowe. Praca z ChatGPT, Copilot czy Gemini może przynieść dodatkowe pomysły na tematy blogowe czy posty na social media. Będzie też wsparciem przy tworzeniu kalendarza treści.

kalendarz tresci z chat gpt

Optymalizacja działań marketingowych względem sezonowych fraz kluczowych

Sezonowość fraz kluczowych to ważny element strategii SEO i marketingu online, który pozwala dostosować działania do zmieniającego się popytu na produkty i usługi. Dzięki odpowiednim narzędziom, takim jak Google Trends czy Senuto, można skutecznie monitorować zmiany popularności fraz i planować kampanie w oparciu o te dane. Opracowanie kalendarza treści z uwzględnieniem sezonowych zmian popularności fraz pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału tych okresów.

Aleksandra Podżorska
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Szczególnym zainteresowaniem darzy strategie SXO. Prywatnie miłośniczka podróży małych i dużych oraz aktywnego stylu życia.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewijanie do góry