Prowadzenie bloga – dlaczego warto i jak na nim zarobić?

Prowadzenie bloga – dlaczego warto i jak na nim zarobić?

Prowadzenie bloga
dlaczego warto i jak na nim zarobić?

Kiedyś blogi stanowiły rodzaj internetowego pamiętnika, w którym autorzy dzielili się swoimi przeżyciami oraz prezentowali własny punkt widzenia i opinie na różne tematy. Dziś coraz częściej blogi stają się swego rodzaju zawodową wizytówką autora, pozwalającą na zaprezentowanie swoich umiejętności, wiedzy i kwalifikacji w danej dziedzinie. W tym artykule wyjaśniamy dokładnie, co to jest blog, jak na nim zarobić oraz jakie są korzyści z prowadzenia bloga firmowego.

Krótka historia bloga

Jeśli zastanawiasz się czym jest blog, definicja jest krótka i prosta – to rodzaj strony internetowej, która zawiera odrębne, zazwyczaj chronologicznie uporządkowane wpisy. Nazwa pochodzi z ang. web log, czyli dziennik sieciowy. Witryny tego rodzaju pozwalają na kategoryzację, tagowanie oraz archiwizację wpisów, a także dodawanie komentarzy przez czytelników. Poza wpisami tekstowymi autorzy mogą zamieszczać na blogu również materiały graficzne, pliki muzyczne czy filmy wideo.

Historia blogowania sięga lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Za pierwszego bloga uznaje się stronę internetową założoną w 1990 roku przez Tima Bernersa-Lee. W 1999 roku Peter Merholz, redaktor jednego z najstarszych dzienników internetowych, po raz pierwszy użył terminu „blog”, choć wówczas już od dwóch lat funkcjonowało określenie „weblog”. Przez kolejne dekady zmieniały się wygląd, zawartość, funkcje i forma tego typu witryn, jak również ich oprogramowanie CMS i wykorzystywane narzędzia. Do dziś internetowe dzienniki cieszą się wielką popularnością, o czym świadczą różne plebiscyty, np. wybory bloga roku.

Blog osobisty czy firmowy?

Blogi najczęściej mają charakter osobisty. Kiedyś utożsamiano je z pamiętnikami internetowymi, dzisiaj ich zakres tematyczny tak się rozszerzył, że określenie to wydaje się nieaktualne, choć nadal od innych stron www odróżnia je zwykle bardziej personalny charakter treści. W blogach zazwyczaj stosuje się bowiem narrację pierwszoosobową, a fakty często przeplatają się z opiniami twórcy. Coraz popularniejsze stają się strony profesjonalne, tworzone w celach zawodowych, np. SEO blogi, ecommerce blogi czy blogi o marketingu. To strony prowadzone przez osoby indywidualne, jak również firmy.

Osobiste blogi przypominają często intymne dzienniki, przedstawiające światopogląd twórcy. Autorzy szczerze dzielą się z czytelnikami we wpisach opiniami i przemyśleniami na rozmaite tematy, prezentują swoje hobby, chwalą się zakupami czy bywaniem w modnych miejscach. Nierzadko przedstawiają dokładne informacje na swój temat, a także liczne fotografie swoje oraz bliskich. Bywa, że taka szczerość oraz widoczna we wpisach pasja pisania przynoszą znakomite efekty w postaci szerokiego grona fanów i dużej popularności witryny.

Blogi mają również wiele innych zastosowań: mogą być wykorzystywane jako wortale poświęcone konkretnej tematyce, a także narzędzia komunikacji i marketingu internetowego. Szczególnie dużą popularnością cieszą się blogi firmowe, np. traktujące o pozycjonowaniu czy content marketingu blogi (w przypadku agencji marketingowych) bądź blogi technologiczne (sklepy internetowe ze sprzętem komputerowym). O ile dzienniki osobiste mają jednego twórcę, to blogi przedsiębiorstw są często prowadzone przez kilku redaktorów.

Dlaczego warto założyć bloga firmowego?

Mądrze zarządzany blog to znakomite narzędzie, które pozwala budować wizerunek oraz ugruntować pozycję marki w świadomości klienta. Stanowi doskonałą formę promocji produktów, usług oraz przede wszystkim samej firmy. Pomaga stworzyć osobistą więź z klientem i pokazać, że za dobrym produktem i profesjonalnym logo kryją się kompetentni, a przy tym sympatyczni ludzie. Dzięki aktywnemu uczestniczeniu w dyskusjach i odpowiadaniu na komentarze firma pokazuje też, jak ważne jest dla niej zdanie użytkowników. To umożliwia budowanie pozytywnego wizerunku organizacji.

Sekcja tło

Jak założyć bloga firmowego?

Ponadto wypowiedzi, polubienia czy udostępnienia wpisów pozwolą Ci dowiedzieć się, co dokładnie interesuje czytelników, a w tym samym w przyszłości tworzyć więcej artykułów o tej tematyce. Możesz w ten sposób zyskać stałych, aktywnych odbiorców, którzy będą częściej zaglądali na blog i poszukiwali na nim inspiracji, porad lub wiedzy.

Bardzo ważną korzyścią wynikającą z umiejętnego prowadzenia i promocji bloga jest wzrost ruchu na stronie firmowej lub w sklepie internetowym, co może się przełożyć na lepsze współczynniki konwersji oraz wyższe zyski.

Dzięki merytorycznym, wysokiej jakości wpisom blogowym możesz zaprezentować firmę jako eksperta w danej branży. Jeśli Twoje przedsiębiorstwo sprzedaje produkt lub usługę, z pewnością wie o nich znacznie więcej niż przeciętny internauta. Wykorzystaj to, tworząc wartościowe treści i dzieląc się z czytelnikami swoją wiedzą. W ten sposób odwiedzający stronę będą mieli doskonały dowód na to, że Twoja firma specjalizuje się w danej dziedzinie, co przełoży się na zaufanie do marki, a także produktu bądź usługi. Blog stanowi więc skuteczny sposób na budowanie wiarygodności i reputacji firmy.

Co ważne, narzędzie to sprawdzi się zarówno w przypadku dużych e-sklepów czy agencji reklamowych, prowadzących rozbudowany, regularnie aktualizowany z zakresu marketingu internetowego blog, jak i mniejszych firm czy specjalistów-freelancerów, np. content writerów piszących blog o copywritingu.

 

Skąd brać pomysły na tematy blogowe?

Poszukiwanie tematów na bloga firmowego

W przypadku bloga osobistego tworzenie postów wydaje się proste – piszesz przede wszystkim o otaczającej Cię rzeczywistości, o wydarzeniach, które Cię poruszyły, o swoim hobby czy życiu codziennym, w zależności od tematyki bloga. Poszukiwanie zagadnień na stronę firmową wymaga nieco więcej pracy, zwłaszcza gdy stanowi on ważną część działań SEO.

Planując tematy wpisów, wykorzystaj dane z Google Analytics. To bezpłatne, rozbudowane narzędzie pozwoli Ci sprawdzić m.in. najczęściej odwiedzane podstrony oraz słowa kluczowe, po których internauci pojawiają się w witrynie. Na podstawie tych informacji możesz tworzyć nowe artykuły, umieszczając w nich frazy pod pozycjonowanie bloga. Podpowiedzi szukaj też w wyszukiwarce Google. Funkcja autouzupełniania podczas wpisywania zapytania to prosty sposób na wyselekcjonowanie tematów na bloga.

Korzystaj z Wiadomości Google. To narzędzie zbierające w jednym miejscu aktualności z różnych źródeł. Wpisz w pasek wyszukiwarki zapytanie dotyczące Twojej branży, a platforma wyświetli Ci związane z nią wiadomości. Na przykład, jeśli prowadzisz blog o marketingu internetowym albo blog SEO, wpisz frazy powiązane z marketingiem online czy pozycjonowaniem. Świeży content stanowi świetną inspirację przy tworzeniu bloga.

Skarbnicą pomysłów na bloga jest także Google Trends. Dzięki temu narzędziu możesz m.in. sprawdzić sezonowość fraz, znaleźć niszę, a także zweryfikować, czy tematy, o których piszesz np. na blogu o pozycjonowaniu są rzeczywiście popularne i odpowiadają na potrzeby użytkowników.

Czerp również informacje bezpośrednio od czytelników – obserwuj, co lajkują i szerują, a także czytaj ich komentarze i dyskusje pod artykułami oraz na profilach społecznościowych.

Content marketing w e-commerce

Content marketing, a zwłaszcza blog, jest niezastąpiony przy promocji sklepu internetowego. E-commerce blog stanowi niezwykle ważny element strategii SEO, a ponadto pomaga budować wizerunek marki jak eksperta w branży i sklepu godnego zaufania. Opinie ekspertów, recenzje i rankingi produktów, zalecenia, ciekawostki na temat usługi czy towaru, aktualności branżowe to tylko wybrane przykłady treści, które składają się na merytoryczny, wartościowy e commerce blog. Czytelnicy i klienci lubią wiedzieć, że za sklepem online stoją ludzie z pasją, specjaliści, których warto słuchać i którym można powierzyć swe wybory. To przekłada się na większą skłonność do zakupu.

Inspirujący, ciekawy content pozwala też na pozyskanie linków. Jeśli tekst szczególnie przypadnie do gustu czytelnikowi, to chętnie podzieli się nim w social mediach albo na swoim blogu. Uzyskane w ten sposób odnośniki wzmacniają pozycję artykułu i całej witryny.

Blog internetowy – skuteczne narzędzie SEO

Czy wiesz, że marki, które prowadzą blogi, mają średnio aż 55% więcej odwiedzających na stronach? Dobry blog to przede wszystkim wartościowy content, który pomaga w pozycjonowaniu witryny i poprawia jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google, a w efekcie zwiększa ruch w serwisie. Eksperckie treści z właściwie dobranymi słowami kluczowymi są ważne z punktu widzenia długofalowej strategii SEO. Stanowią znakomitą okazję do wykorzystywania fraz z tzw. długiego ogona, które nie są używane w innych sekcjach witryny. Możesz je umieścić w nagłówkach na blogu lub kolejnych akapitach tekstu. Mają one duże znaczenie, ponieważ przyciągają potencjalnych klientów.

Pomocne w działaniach SEO są nie tylko teksty, ale też infografiki, wideo lub fotografie, które nadają się również do publikacji w mediach społecznościowych. Tego rodzaju treści często rozpowszechniają się viralowo, budując popularność marki.

Google często zmienia algorytmy oceniające witryny i tworzące na tej podstawie rankingi. Unikalny, rozbudowany content jest często doceniany przez roboty wyszukiwarek, co przekłada się na wysokie pozycje w wynikach organicznych.

Sekcja tło

Zoptymalizuj swojego bloga pod SEO

Jak zarobić na blogu – poradnik

Popularne blogi przyciągają reklamodawców. Co ważne, nie dotyczy to tylko największych twórców z tysiącami czytelników i milionami odsłon. Niszowe serwisy o dużo mniejszych zasięgach również mogą przełożyć swą popularność na realne pieniądze.

Bannery

Istnieje wiele polecanych, sprawdzonych sposobów na zarabianie na blogu. Jednym z nich jest umieszczenie w serwisie banerów. To szybka i prosta metoda, która nie wymaga od właściciela strony wiele pracy. Wystarczy, że wybierzesz jednego z dostawców reklam, np. Google AdSense, założysz u niego konto, a następnie umieścisz specjalny kod HTML na swoim blogu. Platforma pozwala właścicielowi na określenie tematyki wyświetlanych reklam na blogu. Zyski zależą od liczby kliknięć.

Artykuły sponsorowane

Zarabiaj też na blogu, publikując artykuły sponsorowane. W tym celu możesz zarejestrować się na platformie współpracującej z blogerami (np. Whitepress, Reach-a-Bloger) lub nawiązać bezpośrednią współpracę z reklamodawcą. W zależności od konkretnych warunków współpracy, masz możliwość samodzielnego pisania tekstów na bloga, np. w formie recenzji produktu, ewentualnie zamieszczenia gotowego tekstu od firmy.

Bezpośrednia współpraca z reklamodawcami

Jeśli Twój blog ma mocną markę, cieszy się dobrymi zasięgami i zaufaniem czytelników, możesz liczyć na bezpośrednią współpracę z firmami. Takie współprace są zwykle jednorazowe, choć najpopularniejsi blogerzy stają się ambasadorami marki i mogą liczyć na wielomiesięczne wspólne działania.

Programy afiliacyjne i partnerskie

Kolejną metodą zarabiania na blogu jest przystąpienie do programów partnerskich i afiliacyjnych. Jeśli umieścisz na blogu odpowiednio oznaczony link, przejścia użytkowników z tego odnośnika na witrynę docelową zostaną powiązane z Twoim kontem. Jeśli user dokona zakupu lub skorzysta z usługi (np. złoży wniosek o pożyczkę, zakupi polisę OC albo ubezpieczenie), dostaniesz określoną kwotę lub procent od sprzedaży.

Przedstawione pomysły dotyczą metod zarabiania na blogach osobistych. W przypadku blogów firmowych niewskazane jest zamieszczanie na stronach linków afiliacyjnych, bannerów reklamowych czy artykułów sponsorowanych – w ten sposób Twoja firma promuje konkurencję. Mimo to przedsiębiorcy zyskują bardzo wiele dzięki blogom. Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, duży ruch w serwisie, spore grono czytelników oraz wizerunek marki jako eksperta owocuje wzrostem popytu na usługi, zwiększeniem sprzedaży produktów, a w rezultacie wyższymi zyskami.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry