Słowa kluczowe – pomocne narzędzia

Damian Szot
Damian Szot
Archiwum 01.2016
 
Słowa kluczowe – pomocne narzędzia

Słowa kluczowe -
pomocne narzędzia

W poprzednim artykule „Słowa kluczowe – o czym pamiętać?” omówiliśmy zasady, o których powinniśmy pamiętać dobierając słowa kluczowe do naszej kampanii. Skoro mamy już grunt pod nogami, teraz przyjrzymy się darmowym narzędziom, które mogą pomóc nam w szybszym i efektywniejszym przygotowaniu odpowiednich słów kluczowych.

 

1. Google Keyword Planner.

Narzędziem, od którego powinniśmy zacząć jest Keyword Planner, czyli planer słów kluczowych, dostępny bezpośrednio z poziomu naszego konta AdWords. Wystarczy, że wejdziemy w zakładkę „Narzędzia” w górnym menu i wybierzemy go z listy.

Działanie planera słów kluczowych

Zaczynamy od wpisania przykładowych słów kluczowych, które charakteryzują oferowane przez nas produkty lub usługi. Google na podstawie czynników takich jak statystyczna częstotliwość wyświetleń czy też dotychczasowy współczynnik klikalności, wskazuje nam słowa kluczowe, które warto dodać do naszej kampanii. Oczywiście przy każdym słowie dostępne są informacje o prognozowanych wynikach z uwzględnieniem miesięcznej liczby wyszukiwań czy przybliżonego kosztu kliknięcia – CPC (cost per click). Co więcej, Google oferuje nam automatyczne łączenie słów kluczowych w grupy reklam, z których niemal natychmiast możemy skorzystać w naszej kampanii. Na tym nie koniec, ponieważ planer słów kluczowych może również działać w oparciu o naszą stronę internetową i na jej podstawie podpowiedzieć odpowiednie słowa kluczowe.

Uwagi

Z całą pewnością jest to jedno z najlepszych narzędzi, z jakich warto skorzystać. Musimy jednak pamiętać, że część podpowiadanych słów może pasować do naszej kampanii tylko pozornie, czego nie jest w stanie wykryć żaden algorytm. Dlatego powinniśmy skontrolować wyświetlane propozycje krok po kroku.

Przykład

KeywordPlanner

 

2. UberSuggest.

Kolejnym pomocnym narzędziem jest UberSuggest dostępny pod adresem www.ubersuggest.org.

Działanie UberSuggest

Zaczynamy od wpisania słowa kluczowego, które ma zostać zestawione z najczęściej pojawiającymi się w jego kontekście określeniami. Algorytm przeszukuje dostępne zasoby internetu, przy czym nie są to jedynie wyszukiwarki internetowe, ale również wyszukiwarki sklepowe czy nawet wyszukiwarki typu YouTube. Dzięki temu dostajemy naprawdę ogromny zasób różnych kombinacji naszego wyjściowego słowa kluczowego, które są regularnie wyszukiwane w internecie. Słowa kluczowe możemy w łatwy sposób skopiować i wstawić do naszej kampanii.

Uwagi

W przypadku tego narzędzia nie tyle nie powinniśmy działać mechanicznie i kopiować wszystkich propozycji słów kluczowych, co wręcz kategorycznie nie możemy tego zrobić. Lista słów jest bardzo długa, z czego prawdopodobnie większość nie pasuje do naszej kampanii. Jednak w łatwy sposób możemy dodawać te, które nam odpowiadają, aby później skopiować wszystkie wybrane jednym kliknięciem.

Przykład

UbberSuggest

 

3. Seoptimer.

Narzędziem, które również może nam pomóc, jest Seoptimer dostępny pod adresem www.seoptimer.com.

Działanie Seoptimera

Zaczynamy od wpisania strony internetowej naszej konkurencji. Następnie analizujemy otrzymane wyniki pod kątem używanych przez konkurentów słów kluczowych. Znajdziemy je rubryce „title”, a także „h1”. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jakich słów kluczowych używają nasi konkurenci, a zarazem część z nich może stanowić dobre uzupełnienie słów, które sami zgromadziliśmy.

Uwagi

Narzędzie co do zasady nie służy opisanemu powyżej działaniu, jednak nam może pomóc właśnie w taki sposób. Oczywiście musimy uważać, aby zachować pewną specyfikę oferty konkurenta, którego stronę internetową badamy i przeanalizować każde potencjalnie odpowiednie słowo kluczowe do pozycjonowania.

Przykład

Seoptimer

 

4. Podpowiedzi Google AdWords.

Narzędziem, które będzie pomocne już po uruchomieniu naszej kampanii, jest mechanizm podpowiedzi Google AdWords. Znajdziemy go w zakładce „Możliwości” w górnym menu naszego konta.

Działanie podpowiedzi Google AdWords

Zaczynamy od wyświetlenia tych możliwości, które dotyczą słów kluczowych. Przeważnie jest to jedna z pierwszych pozycji, jaką podpowiada nam Google. Znajdziemy tutaj słowa kluczowe, których prawdopodobnie brakuje w naszej kampanii, gdyż są regularnie wyszukiwane przez użytkowników, a nie zostały wcześniej przez nas dodane. Ponadto zostaną one opatrzone proponowaną stawką oraz przyporządkowane do najtrafniejszej grupy reklam. Oczywiście możemy zmienić te ustawienia.

Uwagi

Prowadząc kampanię, warto regularnie zaglądać do zakładki „Możliwości”, lecz wcale nie musimy dodawać wszystkich proponowanych przez Google słów kluczowych i godzić się na domyślne stawki. Możemy regularnie monitorować sytuację i uzupełniać ewentualne braki w pewnych odstępach czasowych.

 

5. Google AdWords Editor.

To narzędzie jest podstawą nie tylko przygotowywania słów kluczowych, ale przede wszystkim przygotowania i sterowania całą naszą kampanią. Można je pobrać ze strony www.google.pl/intl/pl/adwordseditor. Jego odpowiednikiem online jest po prostu nasze konto w Google AdWords.

Działanie Google AdWords Editora

Zaczynamy od połączenia Google AdWords Editora z naszym kontem AdWords. Zostaniemy o to poproszeni przy pierwszym uruchomieniu programu. Kiedy to zrobimy, będziemy mogli zarządzać naszą kampanią w podobny sposób, w jaki zarządzamy nią z poziomu konta AdWords w przeglądarce. Dużą zaletą Editora jest to, że możemy pracować nad naszą kampanią offline, a następnie tylko przesłać zmiany, kiedy będziemy podłączeni do internetu. Narzędzie pozwala nam również na bardziej przejrzyste zarządzanie naszą kampanią, w tym słowami kluczowymi. Możemy tutaj wybrać typ dopasowania bądź ustawić określone stawki dla poszczególnych słów kluczowych, a zarazem możemy wykonywać te operacje zbiorczo dla wielu słów kluczowych jednocześnie.

Uwagi

Narzędzie stanowi spore ułatwienie w zarządzaniu tak słowami kluczowymi, jak i całą naszą kampanią, dlatego zdecydowanie polecamy się w nie zaopatrzyć na początku swojej przygody z Google AdWords.

 

6. Narzędzia do porządkowania słów kluczowych.

a) Keyword Multiplier.

Narzędziem, dzięki któremu możemy zaoszczędzić sporo czasu, jest Keyword Multiplier.

Działanie Keyword Multipliera

Zaczynamy od wpisania słów kluczowych, które mają zostać w sposób schematyczny (czyli każdy z każdym) zestawione z powtarzalnymi określeniami pasującymi do każdego z nich z osobna. Następnie wprowadzamy wspomniane określenia i wskazujemy miejsce, w którym mają się znaleźć w tak utworzonych nowych słowach kluczowych. Zadaniem, które realizuje Keyword Multiplier, jest usprawnienie nam wprowadzania słów kluczowych, które odpowiednio wcześniej przygotowaliśmy, do naszej kampanii.

Uwagi

Narzędzie jest nam potrzebne tylko wtedy, gdy chcemy przyporządkować kilka lub więcej określeń do listy głównych słów kluczowych. W przypadku nielicznych określeń lub/i niedługiej listy głównych słów kluczowych, równie szybko zrobimy to ręcznie.

Przykład

KeywordMultiplier

 

b) Keyword Toaster.

Kolejne narzędzie, które przyspieszy naszą pracę, to Keyword Toaster dostępny pod adresem www.keywordstoaster.worldofsolomon.com.

Działanie Keyword Toastera

Zaczynamy od wpisania słów kluczowych, których chcemy użyć w naszej kampanii. Następnie zaznaczamy, w jakich dopasowaniach mają zostać użyte nasze słowa, po czym otrzymujemy listę gotowych do skopiowania słów kluczowych w konkretnych dopasowaniach. Mamy 4 możliwości, a więc dopasowanie przybliżone, przybliżone z modyfikatorami, ścisłe oraz do wyrażenia. Dodatkowo za pomocą tego narzędzia możemy usunąć niepożądane symbole z naszych słów, jak również przekształcić wielkie litery w małe bądź usunąć powtarzające się słowa.

Uwagi

W praktyce rzadko zdarza się, abyśmy chcieli skorzystać ze wszystkich typów dopasowania. Może natomiast zdarzać się tak, że mając długą listę wyeksportowanych słów kluczowych z różnymi dopasowaniami, będziemy chcieli ujednolicić ich dopasowanie. Wtedy Keyword Toaster zaoszczędzi nam sporo nadprogramowej pracy.

Przykład

KeywordToaster

 

7. Inne narzędzia.

W tym miejscu chcemy nadmienić, że w internecie istnieje wiele różnych pomocnych narzędzi do przygotowania słów kluczowych, w tym kilka płatnych (np. SemStorm dostępny pod adresem www.semstorm.pl), które jeszcze bardziej mogą ułatwić pracę nad naszą kampanią. Nie możemy również zapominać o takich narzędziach jak chociażby arkusze kalkulacyjne typu Excel, które mogą okazać się pomocne przy różnego rodzaju opracowywaniu słów kluczowych czy też importowaniu/eksportowaniu ich z/do internetu.

 

Podsumowanie

Opisaliśmy dla Was najbardziej przydatne i co ważne darmowe narzędzia do przygotowania słów kluczowych. Należy pamiętać, że wymienione narzędzia mają charakter jedynie pomocniczy i stanowią uzupełnienie naszej wiedzy. Przygotowanie kampanii tylko w oparciu o dostępne narzędzia jest oczywiście możliwe, ale może być obarczone sporym ryzykiem. Dlatego dobrze jest zawczasu określić strategię doboru słów kluczowych dla naszej kampanii, kierując się m.in. zasadami, którym poświęciliśmy poprzedni artykuł.

Damian Szot
Były pracownik (ROI Experts) na stanowiskuSEM Specialist.. Certyfikowany Ekspert Internetowych Rewolucji Google, w ROI Experts od 2015 roku. W zespole odpowiedzialny za AdWords, Data Studio, analitykę i e-mail marketing. Fascynuje go punkt styku prawa i nowych technologii, dlatego obronił pracę "Znak towarowy jako słowo kluczowe w Google AdWords". Poza biurem niespełniony sportowiec - biega za piłką, jeździ na nartach i ściga się na rowerze.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry