Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w listopadzie 2020. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia grudnia vs dane z pierwszego tygodnia listopada. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w listopadzie 2020
Listopad 2020 był okresem, w którym występowały niewielkie zmiany w wynikach organicznych z dość dużymi zmianami na początku miesiąca – ilustruje to poniższy wykres.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
chillizet.pl
Serwis chillizet.pl odnotował spadek widoczności o ponad 48 procent, przy ilościowym spadku o 29797 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem listopada a pierwszym poniedziałkiem grudnia).
Powodem spadków może być brak docelowych adresów URL artykułów, które pojawiają się na listingu. Linki zamiast kierować do artykułów, przekierowują poprzez 301 na adres w domenie radiozet.pl. Jeśli była to celowa strategia, to gdzieś nastapił błąd – przekierowanie 301 kieruje do nieaktualnego adresu 404:
a oto efekt:
encyklopedia.moto.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku grudnia była mniejsza o 26457 fraz (zmniejszyła się o ponad 50% w stosunku do początku listopada).
Spadki te mogły być spowodowane problemem ze stroną lub zmianami w wynikach Google. Gdy przenalizujemy analizę dzienną najpopularniejszych fraz – widzimy wzrost widoczności w ostatnich dniach:
Poprawa widoczności zbiegła się w czasie z informacją Google o zakończeniu korekt po grudniowym update. Może to potwierdzać zależność tych zmian od aktualizacji Google.
ezakupy.tesco.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku grudnia była mniejsza o 13538 fraz (zmniejszyła się o ponad 60% w stosunku do początku listopada).
Spadek widoczności jest spowodowany podjęciem decyzji o zamknięciu sklepu internetowego i przekierowanie całej subdomeny na LP informujący o zamknięciu sklepu internetowego https://tesco.pl/zamkniecie-uslugi-e-zakupy/ :
Pomożemy Ci w SEO Twojej strony!
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
cancioneros.com
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal cancioneros.com. Nastąpił wzrost o ponad 150% – miesiąc do miesiąca.
Wzrost widoczności dotyczy nie tylko wyników Google w Polsce:
Empik.com
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 6% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 31944.
Wzrost widoczności następuje regularnie od końca września 2020.
newonce.net
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 193% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 4919 fraz.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.