Podsumowanie zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w sierpniu 2019 – jest kontynuacją cyklu publikacji, w których co miesiąc analizujemy wzrosty oraz spadki widoczności domen w wynikach organicznych Google. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w sierpniu 2019
Sierpień 2019 był okresem, w którym rzadko występowały duże zmiany w wynikach wyszukiwania Google. Najbardziej istotna zmiana w SERP miała miejsce raz – na początku miesiąca.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Lavito.pl
Znaczący spadek liczby słów kluczowych w TOP10 odnotował serwis Lavito.pl.
Serwis Lavito.pl odnotował spadek widoczności o ponad 67 procent, przy ilościowym spadku o 17457 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem sierpnia a pierwszym poniedziałkiem września).
Spadek ten jest konsekwencją połączenia portalu z serwisem booksy.com.
Warto w takim przypadku zweryfikować, jak w/w połączenie domen wpłynęło na widoczność serwisu booksy.com.
Widzimy tutaj, że wzrost widoczność domeny booksy.com jest dość niski w zestawieniu ze spadkiem lavito.pl. Może to być powodem nie odwzorowania tej samej struktury informacji, co powoduje, że Google nie ma podstron, które mógłby wyświetlać w wynikach organicznych.
Medinfo.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku września była mniejsza o 13663 frazy (zmniejszyła się o ponad 46% w stosunku do początku sierpnia).
Widzimy na powyższym wykresie ogromny spadek widoczności, który w późniejszym terminie kończy się i widoczność zaczyna wracać. Widząc tak duży spadek widoczności serwisu w branży YMYL, od razu nasuwa się myśl, że to następstwo zmiany w algorytmie. Obserwując jednak tak szybkie odbicie trendu, bardziej wygląda to na błąd serwisu internetowego. Po jego zlikwidowaniu – Google mogło zauważyć, że strona już jest ok i rozpoczął się powrót widoczności.
Store.nike.com
Widoczność w TOP10 serwisu store.nike.com spadła o ponad 61% w stosunku do początku sierpnia.
Podobnie jak w przypadku wcześniej omawianego serwisu Lavito.pl, tutaj również powodem spadku jest przekierowanie domeny na inną.
W tym przypadku subdomena store.nike.com została przekierowana na nike.com
Przeanalizujmy, jak w/w połączenie domen wpłynęło na widoczność serwisu nike.com.
Na powyższym wykresie widzimy, że migracja została przeprowadzona prawidłowo i przekierowanie subdomeny wpłynęło pozytywnie na widoczność domeny głównej.
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Dziendobry.tvn.pl
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10, jest portal dziendobry.tvn.pl.
Wskazany w tym zestawieniu wzrost widoczności, to kontynuacja stabilnej i nieprzerwanej budowy widoczności organicznej – od początku 2019 roku.
Ktomalek.pl
Serwis ten w sierpniu odnotował kontynuację wzrostu widoczności, która nieprzerwanie trwa od kwietnia 2019 roku.
Liczba słów kluczowych w TOP10 na początku września była większa o prawie 15%, w stosunku do jej liczby na początku sierpnia. Daje to nam wzrost widoczności o 11559 słów kluczowych.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.