Społeczna odpowiedzialność biznesu: przykłady i pomysły akcji CSR

Katarzyna Warzecha
Katarzyna Warzecha
Archiwum 12.2022
 
Społeczna odpowiedzialność biznesu: przykłady i pomysły akcji CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu:
przykłady i pomysły akcji CSR

Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

CSR – Corporate Social Responsibility to koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu. Polega na stworzeniu strategii zarządzania, która uwzględnia nie tylko aspekty środowiskowe, ale też interesy społeczne oraz relację z grupą interesariuszy – dostawcami, kupującymi oraz pracownikami.

Norma ISO 26000 wyróżniła 7 obszarów tematycznych dotyczących CSR:

  • ład organizacyjny,
  • praktyki z zakresu pracy,
  • prawa człowieka,
  • środowisko,
  • uczciwe praktyki operacyjne,
  • zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej,
  • zagadnienia konsumenckie.

Organizacja, która wdraża zasady zrównoważonego rozwoju zwiększa swoją przewagę konkurencyjną, a co za tym idzie, staje się bardziej atrakcyjna na inwestorów. Dzięki CSR kształtuje swój pozytywny wizerunek wśród pracowników, kontrahentów i klientów.

Działania CSR

Obszary społecznej odpowiedzialności biznesu są dopasowywane indywidualnie ze względu na branże i funkcjonowanie firmy. Przedsiębiorstwo, które dąży do zrównoważonego rozwoju i swoje działania opiera na etycznych praktykach powinno posiadać jasną i przejrzystą strategię działania, która pozytywnie wpływa na wizerunek firmy. Należy pamiętać, że równie ważne jest zaangażowanie partnerów biznesowych w ramach zaplanowanych działań, a także współpraca z lokalnymi organizacjami.

Najczęściej wykorzystywane narzędzia CSR:

  • kampanie społeczne,
  • programy dla pracowników,
  • działania proekologiczne,
  • organizacja akcji charytatywnych,
  • raporty społeczne.

Ciekawe przykłady i pomysły na akcje CSR

Fundacja Żubra

Fundacja powstała w 2000 roku i od tamtej pory wspiera ochronę polskich, dzikich gatunków zwierząt zagrożonych wyginięciem takich jak rysie, wilki czy niedźwiedzie. Kupując specjalnie oznaczony produkt część dochodu zostaje przeznaczona na działania na rzecz Funduszu Żubra. Marka nie ogranicza się jedynie do wsparcia inicjatyw powiązanych z konkretnymi gatunkami, a ich działania dostosowywane są do bieżących potrzeb.

Żubr w swoich działaniach przeznacza środki na sprzęt ratujący życie dzikich zwierząt oraz ochronę środowiska. W tym roku pomagał wykupić grunty, które powinny być lepiej chronione ze względu na żyjące tam zagrożone gatunki roślin i zwierząt Biebrzańskiemu Parkowi Narodowemu. Wszystkie te proekologiczne działania wpływają na odbiór marki i sprawia, że jej komunikaty są łatwiej zapamiętywane. Kto nie kojarzy chociażby jednej reklamy z Żubrem w roli głównej?

Źródło: https://funduszzubra.pl/

 

T-Mobile – Pomoc mierzona kilometrami

Akcja realizowana była od 2003 do 2017 roku w całej Polsce – to połączenie nowych technologii, pasji do sportu oraz chęci pomagania dzieciom. Zaangażowanie jakie wywołała akcja potwierdzają liczby: aktywność użytkowników oraz pokonane przez nich kilometry. Samą akcję wspierali sportowcy, aktorzy i osoby ze świata mediów. W trakcie ostatniej, finałowej edycji udało się przekazać aż 1 000 000 zł na rzecz Fundacji TVN Nie Jesteś Sam! Ze względu na zamknięcie aplikacji Endomondo (aplikacji do śledzenia aktywności fizycznej) – strategicznego partnera akcja została zakończona. Obecnie marka kontynuuje swoje działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu m.in. edukując oraz promując inicjatywy kulturalne. Firma nie zapomina także o środowisku naturalnym, dążąc do neutralności klimatycznej w całym łańcuchu dostaw dążąc do ściśle określonych celów.

Źródło: https://firma.t-mobile.pl/odpowiedzialnosc/nasze-podejscie-i-projekty/pomoc_mierzona_kilometrami

 

CCC – Daj swoim butom drugie życie!

Akcja sklepu odbiła się szerokim echem w całej Polsce. Polegała na zachęceniu odbiorców do przekazania używanego obuwia do jednego ze sklepów stacjonarnych. Zebrane w ten sposób buty otrzymywały drugie życie – trafiały do organizacji pomocowych, były badane pod kątem przetworzenia lub w bezpieczny sposób utylizowane. W zamian za to klienci otrzymywali VOUCHER na zakup nowej pary. W ramach dwóch edycji udało się zebrać aż 60 tysięcy par butów. Akcja jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju. Marka CCC postawiła sobie za cel minimalizację negatywnego wpływu działalności na środowisko i otoczenie. Z akcją powiązane są cele dotyczące redukcji ilości odpadów i wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego, dzięki czemu dba o zrównoważone zarządzanie surowcami.

Źródło: https://corporate.ccc.eu/strategia-csr

 

Bank Ochrony Środowiska – Zielona Ławeczka

To ogólnopolski, prospołeczny projekt skierowany do mieszkańców otwartych osiedli. Polega na przemianie zaniedbanych terenów w zielone zakątki i miniogrody przeznaczone do odpoczynku i spotkań. Zespoły konkursowe to grupy sąsiadów, którzy chcą zmienić otoczenie, w którym na co dzień żyją. Cała akcja ma również drugie podłoże – chodzi o ochronę środowiska poprzez retencję wody deszczowej. BOŚ realizuje swoje cele proekologiczne od początku działalności. W 2021 roku został wyróżniony Srebrnym Listkiem CSR Polityki, gdzie firmy oceniane za ich działania związane z obszarami takimi jak ład korporacyjny, prawa człowieka, zachowania wobec pracowników, ochrona środowiska naturalnego, dbałość o klienta, uczciwość biznesowa i zaangażowanie społeczne.

Źródło: https://zielonalaweczka.pl/przykladowe-projekty/

 

Pamiętaj, że strategia powinna być na stale wpisana w DNA Twojej marki i zawierać przejrzyste i etyczne zasady postępowania, dokładnie określone cele i uwzględniać takie czynniki jak wpływ na środowisko, zarządzanie przedsiębiorstwem, zasoby ludzkie, zakres odpowiedzialności społecznej. Nie wystarczy, że zrezygnujesz z części zysków ze sprzedaży na rzecz dowolnej akcji – takie działania możemy nazwać kampanią lub akcją PR’ową, Zastanów się co zamierzasz osiągnąć, kto jest grupą docelową działań i w jaki sposób zamierzasz zrealizować swój cel. W swoich akcjach postaw na efektywność i badanie postępu, a także spójność z misją i wizją Twojej marki.

 

 

Katarzyna Warzecha
Content & Marketing Manager. Absolwentka studiów na kierunku Marketing i nowe media, w branży od 2018 roku. Posiada doświadczenie w pracy in-house, ale to właśnie praca agencyjna jest dla niej najbardziej satysfakcjonująca - multitasking opanowała do perfekcji. Niepoprawna optymistka, dla której nie ma rzeczy niemożliwych.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (19 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry