Dopasowanie słów kluczowych w Google Ads – poradnik

Dopasowanie słów kluczowych w Google Ads – poradnik

Dopasowanie słów kluczowych
w Google Ads – poradnik

Wybór słów kluczowych jest bardzo ważną kwestią w tworzeniu kampanii w sieci wyszukiwania. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, dzięki którym nauczysz się trafnie dobierać słowa oraz ich typ dopasowań pod kampanie na koncie Google Ads (wcześniej AdWords), a przy okazji zadbasz o optymalizację swojej strony pod kątem SEO.

Spis treści:

Jak dobierać słowa kluczowe w Google Ads?

Wybór słów powinien być powiązany z produktami lub usługami, które oferujesz. Zacznij zatem od szczegółowego przyjrzenia się ofercie firmy, a następnie pod tym kątem wybieraj odpowiednie słowa kluczowe.

Przykładowo, jeżeli prowadzisz biuro podróży i oferujesz wycieczki objazdowe, postaraj się znaleźć hasła związane właśnie z wycieczkami objazdowymi, jak np. wycieczki objazdowe po Włoszech, wycieczki objazdowe dla singli czy wycieczki objazdowe egzotyczne – zamiast celować w ogólną i obleganą frazę wycieczki Włochy. Dzięki temu Twoje reklamy w sieci wyszukiwania Google nie będą wyświetlać się na zbyt ogólne zapytania, które nie są związane z oferowanymi rzez Ciebie usługami.

Różne rodzaje słów kluczowych dla Twojej lokalizacji. Regionalizuj, jeśli działasz lokalnie

Wybierając odpowiednie słowa, oprócz samych usług i produktów, które oferujesz, warto uwzględnić również obszar, na którym działa firma. Użytkownicy często bowiem poszukując tego, co ich interesuje, wpisują hasła, dopisując do nich konkretne regiony, miejscowości, a nawet ulice. Z całą pewnością warto wziąć to pod uwagę przy tworzeniu listy słów. Jest to również niezwykle ważne w przypadku pozycjonowania stron regionalnych.

Przykładem może być tutaj lokalna firma, która świadczy usługi naprawy sprzętu AGD. W jej przypadku dobrze mogą sprawdzić się takie frazy jak naprawa AGD kraków, naprawa AGD w krakowie, naprawa AGD kraków bronowice czy naprawa AGD nowa huta.

Odpowiedni dobór haseł do kampanii to podstawa. Uwzględnij przy tym, do jak dużej liczby użytkowników chcesz dotrzeć. Jeżeli zależy Ci, aby reklamy trafiły jak najszerzej, wybierz bardziej ogólne frazy. Sięgnijmy po przykład. Tutaj może być to kampania, której celem jest budowanie świadomości marki. Wyobraź sobie, że otwierasz nowy sklep ze zdrową żywnością. Uniwersalne frazy, które możesz wybrać to np. sklep ze zdrową żywnością, sklep z ekologiczną żywnością czy sklep z żywnością eko.

Jeśli natomiast masz już ugruntowaną pozycję na rynku, stałych klientów i zależy Ci na dotarciu do użytkowników, którzy będą zainteresowani konkretną ofertą, zastosuj w kampanii szczegółowe frazy. Dla sklepu ze zdrową żywnością mogą to być np. ekologiczne pomarańcze, ekologiczne pomarańcze z sycylii, ekologiczne owoce goji, ekologiczny olej z pestek dyni, ekologiczny olej z czarnuszki czy olej kokosowy ekologiczny nierafinowany.

 

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Jesteś właścicielem e-commerce?

Sprawdź ofertę prowadzenia kampanii Google Ads

 

Korzystaj z narzędzi – planer słów kluczowych pomoże Ci dobrać frazy

Jak zatem wybrać odpowiednie frazy? Niezwykle pomocnym i skutecznym sposobem wybierania słów kluczowych jest korzystanie ze specjalnie do tego celu stworzonych narzędzi. Pozwolą one nie tylko szybko znaleźć odpowiednie frazy, ale także pokazują, czego w sieci tak naprawdę poszukują użytkownicy. Ponadto przy ich pomocy możesz dodatkowo w łatwy sposób odnaleźć słowa do wykluczenia. Narzędzia te bardzo dobrze radzą sobie z rozpoznawaniem tego, co wysoko oceni wyszukiwarka Google.

Planery pozwalają się dowiedzieć, jakie słowa kluczowe mają potencjalnie wysoką wartość dla kampanii lub pozycjonowania strony internetowej. Planery słów kluczowych pozwalają też sprawdzić liczbę wyszukiwań danego hasła w skali miesiąca. Aby sprawdzić wyszukiwania wybranych przez Ciebie słów kluczowych, należy wejść do panelu Google Ads, a następnie w zakładce „Narzędzia i ustawienia” wybrać „Planer słów kluczowych”.

planer słów kluczowych
Źródło: Planer słów kluczowych Google

Takich narzędzi jest naprawdę sporo. Oprócz Planera słów kluczowych od Google możesz skorzystać z Ubersuggest, KeywordTool,KeywordsToaster czy Soovle. Więcej darmowych narzędzi wraz z ich opisem znajdziesz tutaj.

Google Ads a SEO

Dobór słów kluczowych jest niezwykle ważny również dla pozycjonowania. Wyszukiwarka musi odnaleźć dane frazy na stronie, by móc wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania. Natomiast im lepiej przeprowadzona jest analiza, tym lepsze rezultaty przynosi optymalizacja treści pod kątem SEO. O tym przeczytasz więcej w osobnym artykule.

Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads

Tworząc sformułowania, poprzez które użytkownikom wyświetlą się nasze reklamy, należy pamiętać o zastosowaniu różnych typów ich dopasowań. Pomagają one bowiem kontrolować dokładniej, które wyszukania spowodują pojawianie się danej reklamy, a tym samym zmniejszyć jej koszty.

Każdy z dostępnych typów dopasowań daje możliwość dotarcia do różnej wielkości grupy odbiorców. W zależności od założonych celów można generować większy ruch, przy wykorzystaniu szerszych typów, lub mniejszy, korzystając z tych bardziej zawężonych.

Dostępnych jest kilka typów dopasowania słów kluczowych. Kolejno od najszerszego do możliwie jak najwęższego są to:

1. Dopasowanie przybliżone

To najszerszy typ ze wszystkich możliwych do ustawienia. Korzystanie ze słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym jest zalecane szczególnie w przypadku, gdy zależy nam na dotarciu do jak największej liczby użytkowników. Maksymalizuje ono bowiem prawdopodobieństwo wyświetlania się reklam do pasujących wyników wyszukiwania. W przypadku dopasowania przybliżonego wyszukiwania powodują wyświetlenie odbiorcom reklam nawet w przypadku szukania przez nich synonimów, podobnych wyszukiwań, haseł z błędną pisownią, liczby mnogiej, odmiany słów i wyrażeń z innym szykiem wyrazów.

Przykład:

Jeżeli użyjemy frazy książki o zwierzętach w dopasowaniu przybliżonym, reklamy będą wyświetlane dla takich wyszukiwań jak np. książki o psach, książki o kotach, książka o dzikich zwierzętach.

2. Dopasowanie do wyrażenia

Symbol: ”słowo kluczowe”

Ten typ daje większą precyzję wyświetlania reklam, niż ma to miejsce w przypadku przybliżonego. Kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia jest wyświetlanie reklamy użytkownikom wyszukującym daną frazę oraz tym, którzy szukają podobnych słów zawierających jednak w sobie zdefiniowaną frazę. Innymi słowy, w wyszukiwaniu użytkownika musi pojawić się dana fraza. Dodatkowo mogą pojawić się inne słowa przed nią lub za nią.

Przykład:

Słowo kluczowe: ”adoptuj psa”

Przykładowe wyszukiwania, dla których mogą wyświetlać się reklamy: adoptuj psa, adoptuj psa ze schroniska, kraków adoptuj psa

3. Dopasowanie ścisłe

Symbol: [słowo kluczowe]

Słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym daje największą kontrole nad tym, kiedy będzie wyświetlana dana reklama. Korzystanie z niego umożliwia bowiem wyświetlanie reklamy tylko tym użytkownikom, którzy wyszukują dokładnie dane słowo kluczowe lub jego zbliżone odmiany, bez innych słów. Dopasowanie to może przynieść zatem mniejszą liczbę wyświetleń reklamy, jednak dzięki niemu prawdopodobnie uzyskany współczynnik klikalności (CTR) będzie wyższy.

Przykład:

Słowo kluczowe: [adoptuj psa]

Przykładowe wyszukiwania, dla których mogą wyświetlać się reklamy: adoptuj psa

Warto korzystać z różnych dopasowań oraz w liczbie pojedynczej lub mnogiej, aby sprawdzić, która opcja przynosi najlepsze wyniki.

Wykluczające słowa kluczowe

W systemie Google Ads można również wykluczać frazy, jeżeli nie chcemy, aby nasze reklamy wyświetlały się w przypadku wyszukiwań, które mają negatywne konotacje. W trakcie tworzenia kampanii warto stworzyć listę słów kluczowych, które chcesz wykluczyć, i wpisać do niej takie słowa o negatywnym znaczeniu, jak: „najgorszy”, „zły”, „niedobry” itp. Co więcej, warto również stworzyć dopasowanie wykluczające na hasła „bezpłatny” czy „darmowy”. Możesz wykluczać frazy w dopasowaniu ścisłym, do wyrażenia oraz przybliżonym.

Po uruchomieniu kampanii dobrze jest cyklicznie przeglądać zakładkę „Wyszukiwane hasła”, w której zostaną pokazane sformułowania, na które nasze reklamy również się wyświetlają.

Jak dodać słowa kluczowe do Google Ads?

Aby dodać frazy, które chcesz wykorzystać w kampaniach w sieci wyszukiwania, wpisz je w oknie, które wyświetli się przy tworzeniu nowej kampanii Google Ads. W tym kroku należy pamiętać o użyciu dopasowania przybliżonego oraz do wyrażenia i ścisłego. W trakcie trwania kampanii również możesz dodawać nowe.

dodawanie słów kluczowych
Źródło: panel Google Ads

Podsumowanie

Wybór słów kluczowych to ważny element nie tylko dla tworzenia kampanii płatnych w Google, ale również przy procesie pozycjonowania strony. Dobór fraz kluczowych nie może być przypadkowy – warto wybierać i wyszukiwać hasła bezpośrednio związane z Twoimi usługami lub produktami. Niezwykle istotne jest również korzystanie z odpowiednich narzędzi, które znacznie uproszczą proces wyszukiwania nowych słów kluczowych – polecamy szczególnie korzystanie z darmowego planera słów kluczowych Google, dzięki któremu możemy również znaleźć dodatkowe słowa do naszej kampanii i wpłynąć na skuteczność działań marketingowych.

Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu we wrześniu 2016 roku. 

 

Tomasz Trzósło
Sales and Google Ads Manager Zajmuje się analizą danych płynących z narzędzia Google Analytics. W branży e-commerce pracuje od 2008 roku. Prowadził agencję ROIExperts.pl. Szkolił m.in.: Ministerstwo Cyfryzacji RP czy Akademię Google Partners.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Aleksandra Kuszewska
SEM Associate. W DevaGroup zajmuje się kampaniami Google Ads. W pracy najbardziej lubi tworzyć kreatywne teksty reklamowe dla Klientów. Prywatnie miłośniczka skandynawskich kryminałów oraz długich spacerów.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (19 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry