Wyszukiwarka wewnętrzna to rozwiązanie, które można zastosować niemal na każdej stronie internetowej. Korzystają z niej zarówno e-commerce, strony usługowe, jak i serwisy blogowe. Dobrze przemyślana wyszukiwarka to szansa nie tylko na poprawę doświadczeń ze stroną, ale również na zwiększenie konwersji.
Spis treści
Dlaczego warto mieć funkcjonalną wyszukiwarkę wewnętrzną?
Wyszukiwarka umieszczona wewnątrz strony jest już powszechnie stosowana, a użytkownicy są przyzwyczajeni do jej obecności. Część użytkowników nawet chętniej posługuje się wyszukiwarką niż menu i stronami kategoriami czy filtrami. Jednak wewnętrzne wyszukiwanie okaże się przydatne nie tylko względem poszukiwania informacji przez użytkowników. Jest to również skarbnica wiedzy o potrzebach i celach, jakie mają użytkownicy strony. Jest to więc nieocenione narzędzie, z którego powinni korzystać właściciele biznesów i marketerzy, np. specjaliści od pozycjonowania stron.
Jak sprawdzić, co wyszukują użytkownicy?
Najlepszym i najprostszym narzędziem do śledzenia użytkowników i analizowania danych o wewnętrznych wyszukiwaniach jest Google Analytics 4. W GA4, w sekcji Eksploracje należy stworzyć raport według poniższych wytycznych:
Wymiary:
- Nazwa wydarzenia
- Wyszukiwane hasło
Dane:
- Liczba zdarzeń
- Całkowita liczba użytkowników
Następnie należy skonfigurować eksplorację przez ustawienie „Wyszukiwanych haseł” jako wiersze oraz „Liczbę zdarzeń” jako wartości. Trzeba również ustawić filtr: Nazwa wydarzenia > Ściśle pasuje do > view_search_resuls. Voilà!

Wykryte informacje, czego szukają, jakie frazy wpisują użytkownicy i jak często to robią, można później wykorzystać do tworzenia nowych treści na stronie, nowych kategorii i landing page, wprowadzania nowych produktów do sklepu albo tworzenia nowych wpisów blogowych. Może być to również podpowiedź stricte biznesowa, informująca o popularności konkretnej usługi czy typu asortymentu. Analiza danych pomoże również poznać intencję potencjalnych klientów.
6 wskazówek UX, jak zaprojektować wyszukiwarkę wewnętrzną
Skoro wiemy już, jak przeanalizować zapytania użytkowników w wyszukiwarce, dobrze jest zająć się funkcjonalnością wyszukiwania na stronie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, dzięki którym pozytywnie wpłyniesz na odczucia i zachowania użytkowników oraz zwiększysz liczbę konwersji.
1. Ikona „lupki”
Użytkownicy łatwo identyfikują wyszukiwarkę wewnętrzną z symbolem „lupy”. Na różnych stronach można zauważyć dwie najczęściej spotykane wersje wyglądu wyszukiwarki.
1. Widoczny cały pasek wyszukiwania wraz z ikoną „lupy” z jednej strony.

2. Symbol „lupy”, który dopiero po kliknięciu rozwija się w pasek, w którym można wpisać zapytanie.

Z tych dwóch opcji lepiej sprawdza się pierwsza z wymienionych. Od razu widoczny pasek wyszukiwania bardziej zwraca na siebie uwagę i szybciej użytkownicy odnajdą go na stronie.


Audyt SEO
Zbadaj jakość swojej witryny pod kątem SEO
2. Pole wyszukiwania
W polu wyszukiwarki można czcionką o niskim kontraście umieścić tekst, który dodatkowo zachęci do skorzystania z niej, np.:
- Wyszukaj…
- Szukaj…
- Znajdź…
- Znajdź produkt…
- Wpisz, czego szukasz, np. czerwona sukienka…


3. Dopasowywanie prawdopodobnej końcówki słowa kluczowego
Jednak sam wygląd wyszukiwarki to tylko połowa sukcesu. Należy zadbać o maksymalizację wygody z korzystania z tej funkcjonalności. Dobrym przykładem jest autouzupełnianie. Kiedy użytkownik zacznie wpisywać frazę, wyszukiwarka powinna podpowiadać możliwe zakończenie. W ten sposób użytkownik szybciej będzie mógł przejść do swojego wyszukania i szybciej dojdzie do celu.

4. Podpowiedzi najczęściej wyszukiwanych haseł
Poza podpowiadaniem końcówki wpisywanej frazy wyszukiwarka podpowiadać hasła, które inni użytkownicy najczęściej wpisywali – są najbardziej popularne. Bardzo możliwe, że skoro wiele innych osób szukało pewnej rzeczy na Twojej stronie, to nowi użytkownicy również będą chcieli ją znaleźć. Podpowiadając takie frazy w wyszukiwarce, skracamy ich drogę do celu, zwiększając jednocześnie satysfakcję z korzystania z serwisu i poprawiamy doświadczenia z marką.

5. Korekta błędów
Może się zdarzyć, że przypadkowo użytkownik wpisze frazę błędnie w wyszukiwarce, np. zrobi literówkę. Prawdopodobnie nie otrzyma wtedy oczekiwanego rezultatu. Aby temu zapobiec, warto wprowadzić mechanizm korekty błędów w wyszukiwaniu wewnętrznym na swojej stronie. Ogranicza się w ten sposób ryzyko porzucenia wyszukiwania przez potencjalnego klienta.
6. Klarowna informacja o braku wyników wyszukiwania w witrynie
Niestety w strukturze serwisu nie zawsze będzie znajdować się produkt lub strona odpowiadająca temu, czego nasi użytkownicy szukają. W takiej sytuacji strona powinna wyświetlić jasny komunikat o braku adekwatnych rezultatów. Dobrze jest wykorzystać kontrastową czcionkę i używać prostego słownictwa.
Można również zaproponować podobne wyszukiwania lub podobne produkty, które być może zainteresują użytkowników.

Podsumowanie
Wyszukiwarka w witrynie internetowej, choć często niedoceniana, pełni ważną funkcję w nawigacji i poprawie doświadczeń odwiedzających. Dobrze zaprojektowane pole wyszukiwania nie tylko ułatwia dotarcie do poszukiwanych treści, ale pozwala także zrozumieć zachowania użytkowników i wykorzystać te dane w marketingu.