W ramach naszego cyklu opisującego zmiany w AdWords w poszczególnych kwartałach przedstawiamy zmiany, które dokonały się w II kwartale. W porównaniu z poprzednimi kwartałami zmian było dużo mniej – efekt wakacji – zmiany można określić jednym zdaniem jako: „upraszczajmy AdWords” – bo liczba opcji zaczyna się robić nie do ogarnięcia :). Poprzednie podsumowanie można przeczytać tutaj lub tutaj.
#1 Zmiany w rotacji reklam
Pierwsza z upraszczających zmian (miała być od 25 września na wszystkich kontach, ale jeszcze nie wszędzie jest widoczna) – zamiast 4 możliwości rotacji reklam:
- Optymalizuj pod kątem kliknięć,
- Optymalizuj pod kątem konwersji,
- Wyświetlaj naprzemiennie (przez 90 dni) ,
- Zawsze wyświetlaj naprzemiennie
będą dwie – optymalizuj albo zawsze wyświetlaj naprzemiennie. Prosto i przejrzyście bez zbędnych dwóch opcji. W mojej opinii: dobra zmiana.
#2 Szerokie kierowanie w GDN
Po cichu wchodzi opcja umożliwiająca systemowi wyświetlanie reklam gdzie popadnie. O co chodzi:
„Jeśli nie dodasz metody kierowania do grupy reklam, miejsca wyświetlania reklam będą ograniczone tylko ustawieniami kampanii i konta, takimi jak np. wykluczenia treści, lokalizacje czy języki. Oznacza to, że reklamy mogą wyświetlać się na dowolnych stronach internetowych – w sieci reklamowej i w YouTube, w ramach ustawień kampanii i konta. „
Innymi słowy – jeżeli w jakiejś grupie reklam nie dodamy kierowania, to będzie ona wyświetlała się wszędzie! Moim zdaniem – zła , bardzo zła zmiana.
#3 Kierowanie i Obserwacja
Kosmetyczna zmiana tym razem nazewnictwa. Opcje, które wzbudzały wiele wątpliwości czyli: „Kierowanie i Stawka” i „Tylko Stawka” zostają zastąpione nowymi: „Kierowanie” oraz „Obserwacja” . Szczegóły można poczytać tutaj . Według mnie mała, ale bardzo korzystna zmiana, bo wcześniejsze nazewnictwo budziło wiele wątpliwości.
#4 Zmiany w Gmailu
Roboty Google przestaną analizować kontekst naszych ostatnich wiadomości (200) do wyświetlania reklam. Innymi słowy Google przestanie czytać nasze maile. Dodatkowo nie będziemy mogli użyć kierowania na konkretną domenę (np. nie stargetujemy reklamy na wszystkich użytkowników, którzy dostają mailing od konkretnej firmy, co było bardzo ciekawą i dobrze działającą opcją. Pozostaje nam kierowanie na słowa kluczowe w danym mailu lub na podstawie zainteresowań konkretnych użytkowników.
#5 Możliwe dwukrotne zwiększenie budżetu dziennego
Najnowsza zmiana – zaawizowana już na nowy kwartał, ale umieszczę ją tutaj – od października algorytm będzie mógł nawet 2x zwiększyć budżet dzienny kampanii jeżeli uzna, że może to pozytywnie wpłynąć na liczbę konwersji. Oczywiście całościowo w danym miesiącu nie powinniśmy wydać więcej niż 30.4 krotność (tyle średnio mamy dni w miesiącu w ciągu roku) ustawionego budżetu dziennego.
Do tej pory algorytm także mógł dokonać korekty – budżet mógł być zwiększony tylko o 20% . Moim zdaniem: słaba zmiana – tracimy część kontroli nad czymś bardzo istotnym czyli budżetem.
Podsumowanie
Nawet jak na sezon wakacyjny Google wprowadziło kilka zmian w funkcjonowaniu AdWords. Kilka mocno kosmetycznych, kilka upraszczających zawiłości systemu, ale także jak w wypadku reklamy na Gmailu dość fundamentalnych. Czekamy co przyniesie ostatni kwartał roku.