Wynik Jakości – przewodnik Przemysława Modrzewskiego

Marta Nasiadka
Marta Nasiadka
Archiwum 08.2012
 


Na stronie Przemysława Modrzewskiego pojawił się Wynik Jakości od A do Z. Krótki przewodnik dla reklamodawcy na temat Wyniku Jakości. Ten kilkudziesięciostronicowy dokument powstał dzięki informacjom zebranym w sieci, pomocy Google oraz korespondencji autora bloga z klientami i czytelnikami. Przewodnik jest bardzo wartościowym zbiorem informacji na temat Wyniku Jakości, których odszukanie kosztowałoby nas wiele godzin pracy.

 

O czym jest przewodnik?

Publikacja przedstawia, czym jest Wynik Jakości, jakie elementy kampanii wpływają na niego, a także na jakie właściwości kampanii wpływa Wynik Jakości. W przewodniku znalazły się także szczegółowe informacje na temat Wyniku Jakości dla różnych poziomów kampanii. Autor uwzględnia również wiedzę na jego temat w przypadku kampanii w sieci reklamowej oraz na urządzeniach mobilnych.

Przekazuje także kilka ciekawych trików, które ułatwią nam prace nad Wynikiem Jakości.

Dla czytelników, którzy cenią wiedzę w skondensowanej formie, a nie mają czasu na przeczytanie całego przewodnika przygotowaliśmy kilka najciekawszych informacji z minipublikacji Przemysława Modrzewskiego.

Nie będziemy przytaczać definicji Wyniku Jakości, którą można przeczytać w przewodniku albo tutaj,  od razu przechodząc do bardziej szczegółowych zagadnień związanych z Wynikiem Jakości.

Dlaczego Wynik Jakości jest ważny?

Wynik Jakości zwiększa konwersje, ponieważ reklama, na którą trafia użytkownik bardziej odpowiada jego potrzebom. Dzięki niemu działania reklamodawcy są bardziej efektywne. Im jest wyższy tym mniej płacimy za jedno kliknięcie, ponieważ zmniejsza się wynik dzielenia rankingu reklamy przez nas Wynik Jakości. Pozwala on konkurować mniejszym graczom  z kampaniami o bardzo dużym budżecie, dzięki czemu nawet małe firmy mają szanse zaistnieć w wynikach wyszukiwania.

Na co wpływa Wynik Jakości?

– na pozycję reklamy (obliczaną na podstawie ilorazu maksymalnej stawki CPC i Wyniku Jakości)

– na faktyczny koszt za kliknięcie (im wyższy Wynik Jakości, tym mniej płacimy za jedno kliknięcie)

– na szacunkową stawkę za pierwszą stronę (im wyższy Wynik Jakości, tym reklama niższa stawka powoduje wyświetlanie się reklamy)

Dwa ostatnie czynnik od 2011 roku zyskały większe znaczenie.

Co wpływa na Wynik Jakości?

– wskaźnik CTR (wyższy CTR oznacza wyższy Wynik Jakości)

– trafność reklamy (chodzi o trafność treści reklamy względem słowa kluczowego w grupie reklam. To w oczywisty sposób udowadnia, że w grupie reklam nie może być zbyt wiele słów kluczowych, gdyż nie da się dopasować do każdego słowa kluczowego odpowiedniej treści reklamy)

– jakość strony docelowej (wpływa na doświadczenie użytkownika na stronie po kliknięciu w reklamę)

– inne czynniki (oprócz trzech głównych czynników Google wskazuje na cały szereg innych elementów, które kształtują Wynik Jakości. Będą to historyczny współczynnik klikalności słowa kluczowego, historyczny CTR wyświetlanego adresu URL, historia konta, jakość strony docelowej, trafność słowa kluczowego/reklamy, trafność słowa kluczowego dla wyszukiwania, skuteczność geograficzna, skuteczność reklamy dla witryny, urządzenia docelowe)

Bardzo ważnymi elementami są historia wskaźnika CTR każdego słowa kluczowego, adresu wyświetlanego reklam, a także historia naszej kampanii w danym regionie geograficznym, które tworzą wspólnie historię naszego konta. Istotnym czynnikiem jest to, jak prowadzimy kampanię na naszym koncie. Jeśli przez długi czas obecny jest na niej niski Wynik Jakości, zaowocuje to niskimi pozycjami i drogimi kliknięciami.

Wynik Jakości na różnych poziomach konta

Wynik Jakości jest ważny czynnikiem na wszystkich poziomach konta, dlaczego warto nad nim pracować, wiedząc dokładnie co na niego wpływa na określonych poziomie funkcjonowania kampanii.

1. Wynik jakości na poziome słowa kluczowego

Jeśli słowo kluczowe jest nowe na koncie Wynik Jakości będzie ustalony na podstawie historycznej efektywności innych reklamodawców dla tego słowa kluczowego. Jeśli nasze konto ma już historię to jest on liczony na podstawie ogólnego wyniku jakości naszego konta. Nie warto usuwać słów  kluczowych, które mają niski Wynik Jakości, ponieważ są on wskazówką, co należy  poprawić. Do tego nie warto kasować słowa z niższym Wynikiem Jakości , które mają dopiero kilkadziesiąt wyświetleń, ponieważ dopiero po kilkuset wyświetleniach Wynik Jakości będzie liczony dla tego konkretnego słowa kluczowego. Słowa, które mają niską liczbę wyświetleń, potrzebują więcej czasu, aby otrzymać Wynik Jakości. Wynik Jakości dla słowa kluczowego jest obliczany na podstawie słowa w dopasowaniu ścisłym, dlatego analizując konto nieraz natknęliśmy się na ten sam Wynik Jakości dla tych samych słów w różnym dopasowaniu. Z kolei wysoki CTR i niski Wynik Jakości słowa kluczowego to wyraźny sygnał, że reklama wyświetla się na różne odmiany słowa w dopasowaniu zbliżonym i trzeba wyeliminować słowa, które mają niski Wynik Jakości.

2. Wynik Jakości na poziomie reklamy

Nie warto zachowywać na koncie tekstów reklamowych, które mają niski CTR, ponieważ obniżają one średni CTR dla reklam, co powoduje obniżenie Wyniku Jakości dla słowa kluczowego. Warto zwrócić uwagę na adres wyświetlany reklamy i testować różne jego odmiany.

3. Wynik Jakości na poziomie grupy

Ten rozdział informuje nas, że warto tworzyć grupy reklam skupiające blisko powiązane słowa kluczowe z grupami reklam, a grupa nie powinna mieć więcej niż kilka, kilkanaście słów kluczowych.

4. Wynik Jakości na poziomie strony docelowej

Strona powinna zawierać unikatowe treści, posiadać łatwą nawigację i szybko się ładować. Warto sprawdzić jak Google widzi naszą stronę, a jest to możliwe po wpisaniu adresu witryny do Narzędzia Propozycji Słów Kluczowych. Słowa, które zostaną wyświetlone, powinny zgadzać się z treścią strony.

5. Wynik Jakości na poziomie całego konta

Wynik Jakości całego konta to ważony wynik Jakości wszystkich słów kluczowych na danym koncie, grup reklamowych na danym koncie, a także historia Wyniku Jakości na koncie oraz wydatki, jakie ponieśliśmy w trakcie prowadzenia kampanii. Stare konta mają zwykle wyższy wynik jakości niż nowe konta.

W końcowych rozdziałach autor porusza zagadnienie Wyniku Jakości dla kampanii w sieci reklamowej i mobilnej. Wynik Jakości w kampanii w sieci reklamowej jest naliczony w zależności od rodzaju kierowania kampanii. W przypadku kampanii mobilnych warto kierować robota na specjalne mobilne wersje strony.

Przewodnik zawiera jeszcze więcej cennych informacji, dlatego zachęcamy do pobrania go i przeczytania w całości.

Marta Nasiadka
Były pracownik na stanowisku Senior SEM Specialist w agencji DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. W tematyce Google AdWords porusza się jak ryba w wodzie. Subskrybując ponad setkę blogów SEM, jest w samym centrum wiadomości z branży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Przewiń do góry