Anna Podruczna – wywiad po semWAW#2

Patrycja Kozioł
Patrycja Kozioł
Archiwum 04.2024
 
Anna Podruczna – wywiad po semWAW#2

Anna Podruczna –
wywiad po semWAW#2

Czas na rozmowę ze zwyciężczynią Call4Papers na semWAW#2 – startup edition! Uczestnicy zasypali Annę Podruczną pytaniami odnośnie do ekspansji e-commerce na rynki krajów z Grupy Wyszehradzkiej. Sprawdź rady i wskazówki, jakimi się podzieliła!

  • Na co należy zwrócić uwagę podczas ekspansji online?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Bardzo ważny podczas ekspansji online jest wybór odpowiedniego rynku. Pomaga w tym wykonanie analizy rynku, dzięki której m.in. ustalimy potencjał rynku dla Twojego biznesu, przeanalizujemy konkurencję oraz sprawdzimy preferencje grupy docelowej. Istotne jest wypracowanie strategii opartej na danych, zawierającej jasno wyklarowane cele, priorytety, budżet itd. Po wybraniu rynku, na który chcemy wejść z naszym biznesem, należy sprawdzić wiele kwestii. Najważniejszą z nich jest dostosowanie Twojej strony nie tylko pod względem językowym, ale także pod kątem preferowanych metod płatności, dostawy, polityki zwrotów i gwarancji oraz cen. Ważnym elementem, zwłaszcza podczas ekspansji do krajów spoza UE, są także kwestie prawne (takie jak VAT, RODO, przetwarzanie danych osobowych), które warto skonsultować z lokalnym prawnikiem/księgowym. Trzeba zadbać też o zaplecze techniczne umożliwiające szybkie generowanie faktur z uwzględnieniem różnych stawek VAT oraz zwrotów. Wchodząc na nowe rynki, warto skorzystać z pomocy doświadczonych profesjonalistów, którzy pomogą dostosować plan ekspansji do rynku i Twojego biznesu.

  • Jak rozpocząć ekspansję na te rynki? Od czego zacząć?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Rozpoczynając ekspansję na rynki V4, warto wykonać analizę rynku w Twojej branży, czyli zbadać konkurencję, popyt na Twój produkt/usługę, poznać kanały marketingowe, które wykorzystują konkurenci. W związku z tym, że w Czechach i na Słowacji marketplace’y nie są jeszcze tak popularne, poprawna lokalizacja strony jest kluczowa. Niemniej jednak bardzo popularna jest porównywarka Heureka, gdzie większość e-sklepów umieszcza swoje produkty. Plusem korzystania z Heureki jest obecność platformy na wielu rynkach, takich jak Węgry, Chorwacja, Serbia czy Słowacja. Natomiast na Węgrzech wiele sklepów internetowych zaczyna swoją przygodę przez marketplace EMAG.

  • Jak wygląda opcją płatności paypo?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    W Czechach i na Słowacji płatności „kup teraz, zapłać później” zyskują na popularności i najbardziej popularne sklepy internetowe oferują tę opcję swoim klientom, choć trend ten nie jest jeszcze obecny na takim poziomie jak w krajach zachodnich. PayPo działa w Czechach (Słowacji i na Węgrzech jest niedostępny), niemniej najbardziej popularnymi dostawcami tej usługi, również na Słowacji, są Twisto i Skip Pay. Na Węgrzech opcję tę oferują Klarna i IzzyPay, niemniej jednak węgierskie prawo finansowe nie jest jeszcze w pełni przystosowane do takiej opcji płatności, co należy monitorować.

  • Czy potrzeby użytkowników pod kątem UX sklepów różnią się pomiędzy poszczególnymi krajami, czy raczej są tożsame?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Myślę, że główne różnice są widoczne pomiędzy Polską i Czechami, czyli krajami bardziej zaawansowanymi w branży e-commerce, a Słowacją i Węgrami – krajami wzrastającymi. W Czechach użytkownicy są przyzwyczajeni do wysokich standardów w sklepach internetowych ze względu na sporą konkurencję e-sklepów na rynku – oczekują recenzji na stronie, natychmiastowej dostawy, nowoczesnego interfejsu itd. Natomiast na Słowacji, klienci są bardziej wyrozumiali i mniej wymagający (np. czas dostawy powyżej trzech dni nie wywołuje frustracji). Na Słowacji i Węgrzech nadal głównym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupową jest cena i oferowane zniżki.

  • Jakie źródła polecasz, by śledzić sytuację na rynku e-commerce tych krajów? Czy istnieją angielskie portale typu wiadomości handlowe dla tego rynku?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Mogę polecić magazyn EXEC (https://exec.shopsys.cz/) publikujący wiadomości ze świata e-commerce z Czech i Europy. Dobrym źródłem wiedzy o europejskim rynku e-commerce jest także portal https://ecommercegermany.com/, natomiast o biznesie w Czechach i Europie portal Czech Crunch https://cc.cz/ oraz o marketingu https://www.mediar.cz/. Dla osób szukających danych statystycznych polecam stronę Statista oraz dla rynku czeskiego stronę Czeskiego Urzędu Statystycznego https://www.czso.cz/.

  • Czy wejście na rynek tej grupy przez małe sklepy online ma wg Ciebie szansę? Czy są one bardziej otwarte na większych graczy?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Jest to kwestia indywidualna, która w dużej mierze zależy od segmentu. Niemniej jednak ogólnie są to rynki otwarte na zagraniczne sklepy internetowe, które nie muszą być częścią wielkich koncernów czy znanych brandów. W szczególności klienci na rynkach słowackim i węgierskim są przyzwyczajeni do szukania towaru w sklepach zagranicznych ze względu na ograniczoną ofertę produktów na rodzimych rynkach. Ważna jest analiza rynku i odpowiedź na pytanie, czy Twój produkt jest konkurencyjny i czy jest na niego popyt. Dużym plusem polskich firm wchodzących na rynek zagraniczny, w szczególności czeski, jest niższa cena w porównaniu z lokalnymi firmami.

  • Czy masz doświadczenie z tymi rynkami jeżeli chodzi o turystykę?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Turystyka jest dość szerokim zagadnieniem i zależy, co pod tym pojęciem rozumiemy. Ale tak, zajmowałam się klientami operującymi na kilku rynkach europejskich, w tym czeskim, słowackim i węgierskim, którzy na swoich stronach publikowali oferty wynajmu łodzi czy zakwaterowania.

  • Polscy konsumenci mają potrzebę otrzymywania spersonalizowanych ofert. Jak to wygląda w innych krajach? Czy dopasowana oferta ma tam znaczenie w 2024?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Zdecydowanie tak! Trend personalizacji jest bardzo widoczny w pozostałych krajach V4 i często stanowi gamechanger lojalności konsumenckiej. Coraz więcej sklepów internetowych wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia spersonalizowanej oferty oraz doświadczenia zakupowego. Ciekawostka – jedno z globalnych narzędzi wykorzystywanych do personalizacji, czyli Exponea (teraz Bloomreach), zostało stworzone w Czechach.

  • Jak myślisz, który z rynków ma największy potencjał?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Na odpowiedź na to pytanie składa się wiele czynników, jak na przykład budżet na ekspansję, typ produktu/usługi, B2B/B2C. Jednakże ogólnie w tej chwili największy potencjał powodzenia i zysku oceniam na rynku węgierskim, który nie jest tak konkurencyjny jak pozostałe rynki V4 (w przeciągu następnych 4 lat szacuje się wzrost wartości tego rynku o ok. 30%). Niemniej jednak podczas ekspansji na ten rynek ważne jest dobre przygotowanie administracyjne ze względu na dość skomplikowane prawo podatkowe, najwyższą wartość podatku VAT 27% w porównaniu z innymi krajami V4 oraz popularność płatności gotówką.

  • Jak myślisz, który trend z Czech, Słowacji i Węgier najszybciej zadomowi się w Polsce?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Trendami, które zyskują w ostatnich latach na popularności, są personalizacja z wykorzystaniem AI, eco-commerce i reverse commerce. Rosnącą na sile nabywczej grupą konsumentów jest pokolenie Z, dla którego istotnym kanałem zakupowym są media społecznościowe (tzw. social commerce). W ostatnim czasie trendem, który przyczynił się do wzrostu sukcesu marki Alza w Czechach był tzw. quick commerce, czyli dostawa zamówienia w ten sam dzień, czy też naszego klienta, marki DODO w ramach “last mile delivery”.

  • Czy rynki tej grupy mają według Ciebie też potencjał dla SaaS B2B?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    Czeskie, słowackie i węgierskie firmy potwierdzają trend SaaS, zaczynając korzystać z coraz większej liczby aplikacji w obszarach handlu, marketingu, księgowości, obsługi klienta czy spraw operacyjnych. W krajach V4 z każdym rokiem wykorzystuje się coraz więcej zagranicznych aplikacji SaaS, ponadto w Czechach powstają aplikacje o zasięgu globalnym lub przynajmniej regionalnym (jako np. Make.com, Productboard czy Mews). Niemniej jednak to, czy ten typ biznesu ma potencjał odnieść sukces na rynkach V4, zależy od unikalności usług oferowanych przez aplikację.

  • Co byś doradziła polskim sklepom internetowym, które planują wyjść na rynki grupy Wyszehradzkiej?

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna

    W skrócie: dokładny research, dogłębne poznanie rynku i zrozumienie różnic (jak choćby np. popularność marketplace’ów).
    Rozwijając temat: Sklepom wchodzącym na rynki grupy Wyszehradzkiej doradziłabym przede wszystkim dobry research rynku, grupy docelowej i konkurentów branży, w jakiej sklep ten operuje. Pomimo podobieństw między rynkami V4, ważne jest zrozumienie różnic zachowań konsumenckich i preferencji zakupowych. Moim zdaniem kluczem do sukcesu jest bezbłędna lokalizacja strony internetowej, z uwzględnieniem wspomnianych różnic. Warto także szukać luk i rozwiązań, których nie mają konkurenci, albo odwrotnie – inspirować się ich strategią i zaproponować klientowi lepsze doświadczenie zakupowe (np. w postaci większej liczby benefitów w ramach programów lojalnościowych, które odpowiadają potrzebom grupy docelowej).

Dziękujemy Annie za wyczerpujące odpowiedzi, a uczestnikom za bardzo ciekawe pytania! Rozmowa z kolejnymi prelegentami semWAW#2 już niedługo – koniecznie obserwuj blog, żeby jej nie przegapić!

 

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Przeczytaj relację

z semWAW#2 – startup edition

  • anna podruczna semwaw2.jpg
    Anna Podruczna, Online Marketing Team Leader w eVisions Advertising

    Teamleaderka międzynarodowego SEO teamu w praskiej agencji online marketingowej eVisions. Specjalistka w dziedzinie online ekspansji w regionach DACH i CEE oraz lokalizacji. Tłumaczka języka czeskiego z wieloletnim doświadczeniem, miłośniczka psów i podróży.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry