Wynik jakości Google Ads (AdWords) – jakość jakości nierówna

Wynik jakości Google Ads (AdWords) – jakość jakości nierówna

Wynik jakości Google Ads (AdWords)
- jakość jakości nierówna

Wynik jakości Google Ads – czym jest, jak jest obliczany i jakie ma znaczenie? Dowiedz się jak sprawdzić i poprawić quality score słowa kluczowego!

Czym jest wynik jakości Google Ads?

Przytaczając oficjalną definicję wynik jakości to narzędzie diagnostyczne, które pozwala sprawdzić, jak jakość Twoich reklam wypada na tle innych reklamodawców.

Parametr ten ocenia 3 główne czynniki:

  • trafność reklamy: w jakim stopniu odpowiada ona intencji użytkownika wpisującego dane hasło w wyszukiwarkę. Innymi słowy, ten czynnik wskazuje jak trafne są Twoje kampanie względem fraz kluczowych, na które są kierowane.
  • przewidywany współczynnik klikalności (CTR), czyli jak duże jest prawdopodobieństwo, że po wyświetleniu reklamy odbiorca w nią kliknie i przejdzie na naszą stronę
  • ocena jakości strony docelowej czyli inaczej przydatność witryny, na którą przejdzie potencjalnie zainteresowany klient

Wskaźnik ten pokazany jest w skali od 1 do 10, gdzie 1 to wynik najgorszy, a 10 najlepszy.

Wynika z tego, że im precyzyjniej dobrane są wyrażenia, im lepiej dopracowana reklama i im atrakcyjniejsza strona docelowa, tym wynik parametru będzie wyższy. Aby sprawdzić ten parametr należy przejść na konto Google Ads, następnie przejść na kartę “słowa kluczowe” i kliknąć w biały dymek.

Cała koncepcja wyniku jakości opiera się na jak najlepszym dopasowaniu reklam do użytkowników wyszukiwarki internetowej. Jeżeli osoba szuka damskich, czerwonych butów na obcasie, i taką frazę wpisuje w Google, to z największym prawdopodobieństwem nie kliknie w reklamę, która pokaża męskie, czarne obuwie. Z tego powodu algorytmy Google oceniają reklamy i wyświetlają użytkownikom to, czego rzeczywiście poszukują, a takie działanie przekłada się na klikalność danej reklamy, czyli CTR.

Sam wskaźnik obliczany jest na bieżąco, dlatego trzeba go sprawdzać równie często, co np. budżet reklamowy. To, że jednego dnia wynosi on 8, nie znaczy, że kolejnego nie spadnie do 4. Parametr jest obliczany każdorazowo, gdy użytkownik wpisując dane słowo do wyszukiwarki wyświetla Twoją reklamę. Jeśli taka sytuacja występuje kilka razy w ciągu doby, to na dany dzień wynik jakości będzie uśredniony.

Dodatkowymi czynnikami branymi pod uwagę przy ocenie współczynnika jakości jest historyczny CTR wyświetlanego adresu URL, historia prowadzonego przez Ciebie konta, w tym CTR reklam, występowanie danego słowa kluczowego w reklamie i na stronie docelowej, skuteczność geograficzna, czy skuteczność jaką osiąga reklama w witrynie.

Po co sprawdzać wynik jakości?

Przede wszystkim, po to, by dalej rozwijać kampanię, ulepszać reklamy i w rezultacie uzyskać jeszcze wyższe wyniki. To narzędzie wskazuje konkretne obszary, nad którymi warto popracować. Pamiętając, że wynik jakości wskazuje dopasowanie Twojej reklamy do potrzeb Twoich potencjalnych klientów oznacza, że jego wysoki poziom przełoży się bezpośrednio na konwersje.

Niekwestionowany atut, o którym niektórzy nie wiedzą to wpływ parametru na koszt pojedynczego kliknięcia. Oznacza to, że im lepiej dopasowana reklama i im wyższa jakość strony docelowej, tym więcej wyświetleń reklamy w tym samym budżecie.

Każdy reklamodawca tworzy kampanię z myślą pojawienia się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, bo to one zbierają największy procent kliknięć użytkowników. W tej kwestii wynik jakości jest kluczowy i to on ma ogromny wpływ na to, w którym miejscu pojawi się nasza reklama. Nawet jeśli ustawisz stawki znacznie wyżej niż konkurenci, ale będziesz miał niski Wynik Jakości, to nie uplasujesz się na pierwszej pozycji. Dlatego regularnie kontroluj, co dzieje się na Twoim koncie Ads. Samo „postawienie” kampanii nic nie daje, należy ją optymalizować i dostosowywać do zmieniających się trendów.

Wyższy wynik jakości oddziałuje również na:

  • Udział w aukcji i niższe stawki CPC – im lepszy wynik, tym większe szanse na wzięcie udziału w licytacji i mniejsze stawki;
  • Pozycję reklamy – im lepsza jakość, tym wyżej reklama będzie wyświetlana;
  • Niższą potencjalną stawkę – wysoka jakość przekłada się też na niższą stawkę za to, że dana reklama będzie się pojawiała na pierwszej stronie;
  • Większą szansa na wyświetlenie rozszerzeń – przy niskim Wyniku Jakości w Google Ads niektóre z rozszerzeń nie będą widoczne razem z reklamą. Czasem takie kreacje, mimo dodania do nich rozszerzeń, będą się użytkownikom pokazywały bez nich. To znacznie obniża atrakcyjnośc i potencjalne konwersje np. wykonanie połączenia telefonicznego czy pobranie adresu mailowego

Trafność reklam a quality score

Reklama jest trafna wtedy, gdy rzeczywiście odzwierciedla intencje użytkownika wpisującego dane słowo kluczowe. Frazy, na które wyświetlana jest reklama muszą być stale analizowane, są one także powiązane z przewidywanym CTR. W panelu Google Ads możemy sprawdzić ocenę trafności reklamy dzięki trzem wskaźnikom: przeciętny, poniżej przeciętnej oraz powyżej przeciętnej.

O ile w przypadku reklamy tekstowej dobór odpowiednich wyrazów jest intuicyjny, tak w przypadku reklam produktowych sytuacja ma podłoże bardziej techniczne. W końcu reklamy PLA nie są ustawiane na konkretne frazy, dlatego w ich przypadku najważniejsze jest skrupulatne przygotowanie feedu produktowego. Muszą się w nim znaleźć odpowiednie słowa w odpowiednich miejscach jeszcze przed puszczeniem kampanii reklamowej. Warto zrobić analizę najczęściej wyszukiwanych wyrażeń związanych z naszą ofertą i w ten sposób nazwać tytuł produktu w feedzie. Taka rzetelność jeszcze przed rozpoczęciem działań reklamowych zaowocuje wyższym wynikiem omawianego wskaźnika.

Jak poprawić wynik jakości słowa kluczowego?

Skupmy się teraz na kwestii poprawności słów i ich najlepszej optymalizacji pod nasz parametr. Pierwsza kwestia to same reklamy – w ich treści powinniśmy umieszczać frazy kluczowe, na które chcemy je kierować. Najlepiej, jeśli będzie to zarówno nagłówek, jak i pozostały tekst reklamowy. To samo tyczy się adresu URL, na który kieruje nasza kreacja – odpowiednie słowo w linku mówi odbiorcy, że trafi do miejsca, którego szuka.

Dostosowanie treści reklamy i wyglądu linku prowadzącego do strony to pierwsze akcje, które należy podjąć, ale nie jedyne. Wpływ na quality score słowa kluczowego ma również:

  • ilość, która  musi być optymalna. Wyrażeń nie może być ich ani za dużo, ani za mało dla danej grupy reklamowej.
  • grupowanie względem kategorii produktowych. To bardzo istotne zwłaszcza przy sporej ilości asortymentu. Jeśli sprzedajesz różne rodzaje sukienek to warto wybrać adekwatne wyrażenia osobno dla każdej konfiguracji produktu. Warto nadmienić, że jest to proces czasochłonny, ale im bardziej zawęzimy frazy pod daną kategorię, tym lepsze dopasowanie otrzymamy.
  • wykluczenia – może zdarzyć się, że osoba będzie wpisywała względnie adekwatne wyrażenie, ale jednak jego intencje są zupełnie różne od tego, co oferujesz na swojej stronie internetowej. W tym celu wykluczamy dane pozycje, na które nie ma sensu puszczać reklamy. Takie wykluczenia robimy regularnie, co jakiś czas analizując listę fraz. Często należy wykluczyć również słowa ze znikomą ilością wyszukiwań.
Sekcja tło

Chcesz dowiedzieć się więcej o Google Ads?

Ocena jakości strony docelowej

Drugi aspekt, który wpływa na wynik jakości to jakość samej witryny, na którą trafia użytkownik po kliknięciu w link reklamowy. Witryna, do której przejdziemy prosto z Google musi być użyteczna, czytelna, intuicyjna i bezpośrednio powiązana z odpowiednim słowem kluczowym, jakie zostało wpisane w wyszukiwarkę. Oznacza to, że szybka, intuicyjna strona stworzona z odpowiednim UX ma większe szanse na lepszy wynik, niż taka, która jest przeciążona i nieresponsywna. Łatwość poruszania się i stosunkowo krótka droga zakupowa na witrynie również nie jest bez znaczenia.

Podstawowa modernizacja, która pomoże Ci uzyskać wyższy wynik jakości to np.:

  • przyspieszenie ładowania strony, które często można uzyskać niewielkim nakładem pracy. Zazwyczaj wolno ładujące się strony mają wgrane zbyt duże pliki graficzne i / lub wideo. Ich kompresja często wystarczy do znacznego skrócenia oczekiwania na załadowanie.
  • odpowiednia wersja mobilna, nierzadko bagatelizowana przez właścicieli stron. A przecież żyjemy w czasach mobile first, gdy to zakupy internetowe wśród młodych ludzi są dokonywane częściej właśnie z tego urządzenia.
  • autorskie i ciekawe treści w myśl zasady content is king. Google nadal sprawdza, czy nie plagiatujesz tekstów z innej witryny, a czasy, gdy treść miała służyć jedynie robotom wyszukiwarki dawno minęły. Teraz liczy się to, jak potrafisz zaangażować odbiorców i zachęcić do działania poprzez content pisany z pasją.

Estetyczność i profesjonalizm wykonania to jedno, ale same podstrony, do których trafi odbiorca to drugie. Ogromnym błędem jest podlinkowanie strony głównej do reklamy mówiącej o danym produkcie. Jest to logiczne, ponieważ jeśli szukasz butów i nagle przejdziesz na stronę, gdzie dopiero musisz szukać konkretnej kategorii, to reklama nie spełniła Twoich oczekiwań, a Ty możesz nie znaleźć tego, czego szukałeś. Dlatego najważniejsze jest dostosowanie. Jeśli stworzyłeś kompozycję stricte pod kategorie produktowe i na takie słowa kluczowe jest ona dystrybuowana, to podlinkować należy również podstronę kategorii. W momencie, gdy kreacja dotyczy konkretnego produktu w danym kolorze i rozmiarze, link musi kierować właśnie do takiej podstrony produktowej.

Dlaczego wynik jakości jest tak ważny?

Ponieważ, to główny parametr, który ocenia reklamy, a co za tym idzie kwalifikuje je do udziału w aukcjach. Taka kwalifikacja dalej jest oceniana i klasyfikowana, a to przekłada się na konkretny koszt CPC, jaki musisz ponieść jako reklamodawca.

Jeżeli uzyskamy wysoki wynik jakości , to automatycznie jesteśmy wyżej w rankingu i mamy szansę na wygranie wielu aukcji reklamowych i wyświetlenie reklamy większej liczbie odbiorców. Użytkowników, którzy wpisują słowo kluczowe powiązane z naszym produktem czy usługą – są to więc nasi potencjalni klienci! Budowanie skali to klucz do sukcesu i zapewnienie stałej sprzedaży z kanału, jakim jest sieć reklamowa Google.

Google nie chce i nie będzie pokazywać reklam słabej jakości, które nie odpowiadają na potrzeby konsumentów. Jednak przy obecnej sytuacji rynkowej i ciągłym wzroście świadomości przedsiębiorstw, to niuanse mają znaczenie. Zdarza się, że należy poświęcić wiele godzin na analizę danych, by wyciągnąć jeden wniosek poprawiający dany wskaźnik quality score. Najlepiej całą kampanię, jak i jej optymalizację oddać w ręce doświadczonej agencji marketingowej. Taki outsourcing pozwoli na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, a kompetentnie przeprowadzone działania zbudują silną pozycję brandu względem konkurencji. Sprawdzona agencja doskonale wie, jak w niedługim czasie podnieść ranking reklamy i wypracować satysfakcjonujące wyniki.

Podsumowanie 

Wynik jakości reklamy Google (niegdyś Google Adwords) to niewątpliwie istotny czynnik przy ocenie skuteczności działań reklamowych, który należy stale kontrolować i optymalizować. Nie jest to rzecz stała, którą możemy ustawić i zapomnieć. Taka praca analityczna nie jest prosta, ale dążenie do poprawy wyniku jakości jest opłacalne i należy wykonywać je regularnie. Im lepsza reklama i jakość strony docelowej, tym większy CTR osiągniemy, co przełoży się na konwersje i sprzedaż. Działanie wspierające wzrost quality score to tak naprawdę win-win situation, ponieważ Google zyskuje rzetelnego reklamodawcę, którego promuje wśród lawiny reklam, a Ty zyskujesz sensowny ruch i mniejsze koszty CPC. Odpowiadasz na zapytanie potencjalnych klientów w trafny sposób, więc jesteś wyświetlany wyżej.

Pamiętaj, że elementy optymalizacyjne dotyczące strony internetowej, to tak naprawdę poprawa Twojej własności, która wpłynie pozytywnie również na działalność poza reklamową. Użytkownicy kochają nowoczesne, szybkie i responsywne witryny, po których nawigacja jest intuicyjna, a proces zakupowy przyjemny. Podnosząc swój wynik jakości w Google Ads podnosisz swoją pozycję jako brand na wielu płaszczyznach.

 

Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu opublikowana została na blogu w 2016 roku.

 

Sekcja tło

Chcesz tworzyć z nami doskonałe kampanie?

Natalia Chrobak
Były pracownik na stanowisku SEM Specialist. Związana z SEM od niedawna, ale pełna pasji. Wcześniej dziennikarka i szalony grafik. Gotowa podbić świat.

Anna Skowron
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (14 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry