Wynik Jakości w AdWords – jakość jakości nierówna

Natalia Chrobak
Natalia Chrobak
Archiwum 04.2016

Skąd wiadomo, że dane słowo kluczowe działa? Czy każde słowo jest dobre? A co z reklamami i stronami docelowymi? Google AdWords podsuwa gotowy wskaźnik, jest nim Wynik Jakości.

quality-1050884_1920

Czym jest Wynik Jakości?

Najprościej rzecz ujmując Wynik Jakości to suma przewidywanych współczynników klikalności, trafność reklamy i opinia o stronie docelowej. Wskaźnik ten pokazany jest w skali od 1 do 10, gdzie 1 to najgorszy wynik a 10 najlepszy.

Wynika z tego, że im precyzyjniejsze są twoje słowa kluczowe, reklama i  im lepsza strona, tym Wynik Jakości jest wyższy. Aby sprawdzić Wynik Jakości należy przejść na konto AdWords, następnie przejść na kartę słowa kluczowe i kliknąć na biały dymek. Tam wyświetli się Wynik Jakości.

Sam Wynik Jakości obliczany jest na bieżąco, dlatego trzeba go sprawdzać. To, że jednego dnia wynosi on 8, nie znaczy, że kolejnego nie spadnie do 4. Wynik Jakości jest obliczany każdorazowo, gdy użytkownik wpisując dane słowo do wyszukiwarki wyświetla twoją reklamę. Jeśli taka sytuacja występuje kilka razy w ciągu doby, to na dany dzień wynik będzie uśredniony.

Dodatkowymi czynnikami branymi pod uwagę przy ocenie współczynnika jakości jest historyczny CTR wyświetlanego adresu URL, historia prowadzonego przez Ciebie konta, w tym CTR reklam i słów kluczowych, występowanie słowa kluczowego w reklamie i na stronie docelowej, skuteczność geograficzna, czy skuteczność jaką osiąga reklama w witrynie.

 

Po co sprawdzać Wynik Jakości?

Wynik Jakości jest bardzo ważną miarą. Im jest on wyższy, tym lepsze będzie dopasowanie twojej kampanii do potrzeb potencjalnych klientów, co z kolei przełoży się na konwersje.

Dodatkowym atutem jest to, że będziesz mniej płacił za swoje kampanie. Nawet jeśli ustawisz stawki znacznie wyżej niż konkurenci, ale będziesz miał niski Wynik Jakości, to nie uplasujesz się na pierwszej pozycji. Dlatego regularnie kontroluj, co dzieje się na twoim koncie AdWords. Samo „postawienie” kampanii nic nie daje, należy ją optymalizować i dostosowywać do zmieniających się trendów.

Wynik Jakości oddziałuje również na:

  1. Udział reklamy w aukcji i niższe stawki CPC – im lepszy wynik, tym większe szanse na wzięcie udziału w licytacji i mniejsze stawki;
  2. Pozycja reklamy – im lepsza jakość, tym wyżej będzie twoja reklama;
  3. Niższa potencjalna stawka – wysoka jakość przekłada się też na niższą stawkę za to, że twoja reklama będzie się pojawiała na pierwszej stronie;
  4. Większa szansa na wyświetlenie reklamy z rozszerzeniami reklamy – przy niskim Wyniku Jakości niektóre z rozszerzeń nie będą wyświetlać się z reklamą. Czasem takie reklamy, mimo dodania do nich rozszerzeń, będą się użytkownikom wyświetlały bez nich.

 

Poprawa wyniku jakości

Skutecznym i jednym z podstawowych sposób poprawy jakości jest podzielenie kampanii na mniejsze grupy. Każda z grup powinna mieć precyzyjnie dopasowane słowa kluczowe, które pozwolą użytkownikom odnaleźć to, czego właśnie szukają. Podobnie jest z tekstami reklamowymi. Wyższy Wynik Jakości osiągniesz, jeśli w reklamie umieścisz słowo kluczowe.

W początkowym podziale kampanii najłatwiej jest się sugerować strukturą strony internetowej, jednak finalnie, ilość grup reklam może, a w niektórych przypadkach powinna, być większa niż ilość kategorii na stronie. Dużym błędem jest odsyłanie użytkowników na stronę główną, na której nie znajdą oni interesujących ich rzeczy. Lepiej od razu przekierować użytkowników do podstrony. Dla przykładu, jeśli masz reklamę foteli, odeślij użytkowników do foteli na stronie, a nie do strony startowej, gdzie będzie cały Twój asortyment.

Jak już wcześniej było wspomniane, w Wyniku Jakości brany jest również pod uwagę CTR słowa. Jak więc go poprawić? Jeśli dane słowo ma niski CTR, należy sprawdzić jego dopasowanie, lub najprościej wykluczyć je, oczywiście jeśli nie jest ono istotne dla całości kampanii. Należy więc zawężać typ dopasowania, kiedy chcemy, żeby dane słowo pozostało w danej grupie czy kampanii.

 

Podsumowując, o kampanie trzeba dbać. Samo ich stworzenie niewiele daje, jeśli nie zadbasz o ich jakość. Dbaj także o to, żeby odsyłały one w odpowiednie miejsce w twojej witrynie. Jeśli będziesz kierował użytkowników szukających rowerów do deskorolek, to zamiast wrócić na twoją stronę, będą jej unikać.

Natalia Chrobak
Związana z SEM od niedawna, ale pełna pasji. Wcześniej dziennikarka i szalony grafik. Gotowa podbić świat.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991