Szeptanka, buzz marketing – w sieci natkniemy się na wiele nazw opisujących marketing szeptany. Przez jednych ta forma promowania firmy uznawana jest za niezwykle wydajną, inni z kolei uważają, że może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Gdzie leży prawda? W tym artykule postaramy się to ustalić.
Plotki, ploteczki, polecenia – od zawsze to właśnie pocztą pantoflową przenoszone były nowinki i godne uwagi miejsca czy wydarzenia, które miały wywołać konkretny efekt. Technologia ewoluowała, a ustne rekomendacje przekształciły się w szeptankę prowadzoną na forach, sekcjach komentarzy na YouTube czy w mediach społecznościowych. W poniższym tekście postaramy się szczegółowo wyjaśnić, czym jest marketing szeptany i jakie może przynieść korzyści. Zwrócimy też uwagę na to, jakie pułapki i konsekwencje czekają na kogoś, kto kampanię będzie prowadził w sposób nieumiejętny.
Szeptanka – co to takiego?
Fora internetowe oraz media społecznościowe kryją w sobie ogromny potencjał marketingowy. Prowadząc działalność gospodarczą, na pewno chcesz ze swoją ofertą dotrzeć do jak najszerszego grona osób. Marketing szeptany może Ci w tym pomóc. Co kryje się pod tym pojęciem? To nic innego, jak spontanicznie udzielanie odpowiedzi, w których przemycane są informacje o konkretnej marce – content reklamowy. Do prowadzenia działań związanych z szeptanką możesz wykorzystać oficjalnych ambasadorów marki lub użytkowników prywatnych, którzy przy użyci u swoich kont w social media (lub na forach internetowych) będą rozpuszczać pozytywne wici na temat Twoich produktów lub usług. Marketing szeptany czasami nie jest wystarczająco doceniany przez specjalistów SEO – czasami to też problem etyczny. Tymczasem, sprawne wdrożenie skuteczniej strategii może przynieść wiele korzyści (prócz pozytywnej opinii, posty w ramach marketingu szeptanego to doskonały sposób na zdobycie linka kierującego do strony).
Marketing szeptany – czyli jak skutecznie wykorzystać plotkę?
W pierwszej kolejności trzeba znaleźć kogoś, kto kampanię marketingu szeptanego przeprowadzi w sposób profesjonalny. Jeżeli natrafisz na ogłoszenia specjalistów inkasujących kilkadziesiąt groszy za napisany post – możesz mieć uzasadnione przypuszczenia, że realizacja będzie raczej na marnym poziomie. Zwróć uwagę na wcześniejsze doświadczenie szeptacza. Liczyć się będzie między innymi to, jak bardzo wiarygodne jest jego konto. Nie bez znaczenia pozostaje także miejsce publikowania informacji. Fora, które są pełne spamu, to niezbyt trafiona inwestycja. Planując marketing szeptany na forach pamiętaj o tym, aby stawiać przede wszystkim na wysoką jakość prowadzonych działań i wybór takich miejsc, gdzie znajdują się Twoi potencjalni Klienci (nie ma sensu ubrań dla dzieci reklamować na forum wędkarskim). Tylko wtedy posty i komentarze będą wyglądały na naturalne, a to z kolei przełoży się na większą konwersję i skuteczność kampanii. W przypadku działań typu marketing szeptany oferta agencyjna jest niezwykle rozbudowana – to właśnie agencje SEO i SEM posiadają bazę wykonawców i kont na różnych forach tematycznych, dzięki czemu mogą w pełni dopasować kampanię buzz marketingu do tematyki Twojej witryny.
Jakie korzyści można uzyskać, prowadząc szeptankę?
Im większa różnorodność działań marketingowych prowadzonych w sieci, tym większa szansa na sukces. Jeżeli chodzi o marketing szeptany kampanie dla poszczególnych produktów muszą być przemyślane i realizowane w odniesieniu do strategii rozwoju całej firmy. Szeptany marketing może zostać wykorzystany w celu kreowania pozytywnego wizerunku o firmie. Możesz z niego skorzystać także wówczas, gdy chcesz wśród użytkowników rozreklamować konkretny produkt lub usługę. Inwestycja w reklamę szeptaną w dłuższej perspektywie czasu ma szansę przełożyć się na lepsze rezultaty finansowe firmy.
Główne korzyści wynikające z realizacji odpowiednio zaplanowanej kampanii marketingu szeptanego, to między innymi:
● zwrócenie uwagi konsumentów,
● szum wokół produktów i usług – wpisy na forach,
● promowanie produktów / usług,
● zdobywanie linków (pod pozycjonowanie stron internetowych),
● budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Szeptanka to między innymi działania marketingowe obejmujące zakładanie nowych wątków na forach popularnych wśród grupy docelowej.

Szukasz agencji SEO?
Buzz martketing – na co uważać?
To, czy marketing szeptany w Internecie zakończy się sukcesem, czy też totalną porażką zależy w dużej mierze od odpowiedniego zaplanowania strategii, a także od sposobu realizacji jej założeń. Kampania szeptanki z pewnością ma ogromny potencjał marketingowy. Jest to usługa coraz popularniejsza wśród małych, średnich i większych firm. Fora internetowe czy dowolny serwis tematyczny to doskonałe miejsca do tego, aby przemycać informacje o marce w taki sposób, aby konsument nie podejrzewał, że ma do czynienia z reklamą. Jeżeli internauta domyśli się, że zamieszczona w serwisie rekomendacja konkretnego produktu czy usługi wynika z działań marketingowych firmy, to osiągnięty efekt będzie dalece odmienny od zamierzonego.
Każda kampania marketingu szeptanego powinna zostać szczegółowo rozpisana – wówczas osoby realizujące konkretne zadania, będą wiedziały, na czym się skupić umieszczając wpisy na portalach społecznościowych. Zastanów się dwa razy, komu zlecasz szeptankę. Chcesz zaoszczędzić? Przeprowadź kampanię samodzielnie. Niech Cię nie skuszą zbyt tanie oferty – nieumiejętne prowadzenie kampanii marketingu szeptanego można znacznie zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy.
Ile kosztuje marketing szeptany?
Precyzyjne oszacowanie kosztów związanych z prowadzeniem szeptanki jest niezwykle trudne. Jeżeli chodzi o marketing szeptany, cennik podejmowanych działań uzależniony jest w dużej mierze od wielkości kampanii i specyfiki branży. Im szerzej zakrojona będzie konkretna strategia, z tym większymi kosztami trzeba się liczyć. W przypadku strategii promocyjnej wykorzystywanej przez marketing szeptany, cena przedsięwzięcia będzie niższa, jeżeli strategia będzie realizowana samodzielnie. Zlecając szeptankę zewnętrznej firmie, trzeba będzie zapłacić więcej.
Suma zysków i strat
Marketing szeptany w internecie może niewątpliwie przynieść wiele korzyści. Kampanię należy jednak prowadzić w sposób całkowicie przemyślany i umiejętny, w przeciwnym razie niwelowanie powstałych szkód może zająć sporo czasu. Czy warto zdecydować się na taką formę promocji firmy? Z jednej strony – im szerszy zakres działań marketingowych, tym większa szansa na to, że uda się znaleźć optymalne kanały dotarcia do nowego odbiorcy. Nie można jednak zapomnieć o weryfikacji prowadzonych działań i dopasowaniu ich pod kątem rodzaju prowadzonej działalności.
