Daniel Chruściński – Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości oraz Manager Działu Optymalizacji Konwersji w agencji Widoczni. Podczas semKRK#19 BIG zdradził „Sprytne pomysły na zwiększenie CTR w kampaniach Google Ads”. Pytań do Daniela było od groma, a na najciekawsze znajdziecie odpowiedzi w poniższym wpisie 🙂
Co zostało dokładnie zmienione ze współczynnik CTR wzrósł 8-krotnie? (przykład ze slajdu prezentacji podczas konferencji semKRK#19)
W prezentowanym przykładzie na przestrzeni miesięcy:
- wykluczaliśmy słowa kluczowe nie konwertujące z dużymi wydatkami
- wykluczaliśmy słowa kluczowe ze słabym CTR i dużą ilością wyświetleń
- raz na kwartał optymalizowaliśmy reklamy (podmiana słabych nagłówków treści)
Najlepsze praktyki dot. Zasobów graficznych w GDN? Czym wyróżnić naszą grafikę nie łamiąc zasad Google?
Projektując banery reklamowe należy pamiętać o tym, aby nasza grafika była jasna, spójna i użyteczna. Dla reklam elastycznych w GDN sama grafika powinna zawierać ograniczoną ilość treści, którą uzupełniamy w innym miejscu. Baner powinien być prosty, zrozumiały dla użytkownika. Warto również pamiętać o dobrej jakości zdjęciach oraz jasnym, prostym i zwięzłym haśle reklamowym.
Duże litery na YT? Jakie źródło wpływu na CTR?
Wewnętrzne statystyki prowadzonych kampanii. Mowa o tym również m.in. w tym materiale.
Dlaczego wybrałeś przykład agencji SEO?
Przykład neutralny, na podstawie którego łatwo było tłumaczyć zależności. Nie było w tym jakiegoś ukrytego celu.
Czy słowa kluczowe, które nie mają wyświetleń warto zostawiać włączone? Bo może kiedyś „ruszą” w kontekście „nieatrakcyjności podejmowanych działań wg Google”?
Z doświadczenia wiem, że takie słówka bardzo rzadko „ruszają”. Osobiście po określonym czasie (wybranym indywidualnie) wstrzymuję i zastępuję je innymi – natomiast ciągłe testowanie nowych słów kluczowych jest ważne.
Kiedy CTR można uznać za wysokie, a kiedy za niskie ?
Wysokie lub niskie CTR to pojęcia względne. Każda branża rządzi się swoimi prawami. Jedno ze źródeł jakim jest wordstream pokazuje nam średnie CTR per branża w sieci reklamowej oraz w sieciach wyszukiwania.
Co ile warto odświeżać copy w najskuteczniejszych wersjach reklamy w searchu? Czy lepiej skupić się na odświeżaniu tylko tych wersji z gorszymi wynikami?
Osobiście skupiam się zawsze na odświeżaniu najgorszych wersji reklam pierwotnie ustawionych. Natomiast w każdej grupie reklam najlepsza wersja w danym momencie pozostaje, i tak w kółko. Należy jednak pamiętać, aby prowadzić takie optymalizacje z sensowną częstotliwością. Danych musi być wystarczająca ilość do podejmowania świadomych decyzji w tym zakresie.
A CTR w kampaniach Performance Max? Czy masz jakiś sposób na optymalizację?
W zakładce grupy zasobów nie znajdziemy żadnych statystyk dotyczących nagłówków czy tekstów reklam, a jedynie zakładkę szczegóły, w której znajduje się informacja o skuteczności danego zasobu (Niska, Dobra, Najwyższa). To jednak tak naprawdę nam bardzo mało mówi. Aby uzyskać informacje liczbowe potrzebne do optymalizacji, możemy utworzyć raport niestandardowy (raporty raporty tabela). Następnie, jako wiersz wybieramy kampanię oraz rozwinięty URL strony docelowej, a także filtr, który uwzględni tylko wybrane kampanie, czyli Performance Max. W kolumnie ustawiamy metryki, które chcemy sprawdzić m.in. CTR. Powyższy raport jest możliwy do utworzenia, jeżeli w każdej grupie zasobów posiadasz inny adres URL.
W jaki sposób, na podstawie średnich CTR, Google ocenia całe konto reklamowe? Czy jest to informacja potwierdzona, czy spekulacja?
Raczej spekulacje, nie znalazłem informacji dotyczących oceny całego konta reklamowego na podstawie CTR.
Czy rzeczywiście warto stosować w elastykach aż 15 nagłówków? Jak to się ma do CTR?
Wszystko zależy od branży, jej specyfiki, celu reklamy – czyli co chcemy zakomunikować. Z jednej strony warto dodawać wszystkie nagłówki, aby system miał większe możliwości rotacji. Z drugiej strony, jeżeli branża jest specyficzna lub reklama dotyczy promocji to nie warto na siłę zapełniać reklamę treściami, które mają pełnić rolę “wypełniaczy” – takie działanie “na siłę” może pogorszyć nasz CTR. Finalnie to zawsze znowu kwestia indywidualna, która należy testować.
Czyli nie stosujecie rozszerzeń graficznych jeśli ich nie wymieniłeś? One głównie znacznie zwiększają CTR.
Oczywiście powinny być stosowane wszystkie sensowne rozszerzenia dla danej branży, również graficzne. Natomiast tak jak wspominałem w moim wystąpieniu, rozszerzenia należy stosować w inteligentny sposób m.in. po uprzedniej analizie reklam konkurencji. Warto również przetestować opcję np. bez danej grupy rozszerzeń np. linków do podstron, które mogą rozpraszać i porównywać ze sobą wyniki.
Jakie jest Twoje podejście do tworzenia wartościowych reklam (wysoki CTR) dla dopasowania broad?
Staram się wykorzystywać różne kombinacje słów kluczowych w reklamie. Działania są analogiczne do tych dla dopasowań phrase i exact.
Który Twoim zdaniem CTR jest najlepszy pod konwersje, a który pod leady? Pytanie dotyczy Twoich doświadczeń.
Tak jak wspominałem wyżej – w każdym przypadku porównując różne branże dobry CTR może mieć inną wartość. Lead może być/jest konwersją.
Co z elastycznymi reklamami? Przypinać nagłówki?
Kwestia indywidualna per Klient – standardowo nie przypinam nagłówków przy samym starcie kampanii, dopiero po pierwszym kwartale staram się przetestować taką opcję (jeżeli uznam ją za stosowną).
Stosujesz jeszcze SKAGI?
Tak, w szczególności na małych kontach.
Czy możliwe jest Twoim zdaniem używanie dopasowanych tekstów reklam w elastykach do słów kluczowych kiedy mamy np. 5 keywordsów i do tego mamy zrobić 15 nagłówków.
Jeżeli mamy wątpliwości co do tego, to sugeruję podzielić słowa kluczowe na osobne grupy reklam i zredagować osobne reklamy.
CTR to liczba kliknięć / liczba wyświetleń, im więcej tym lepiej. Pozdrawiam słodko 🙂
Również pozdrawiam 🙂
Jak optymalizować kampanie Performance Max pod kątem CTR?
Jedynie w podobny sposób jak w przypadku innych kampanii, czyli na podstawie analizy skuteczności samego zasobu. Niestety w Performance Max optymalizacja pod tym kątem na liczbach jest ograniczona.
Czy zauważyłeś znaczące różnice w CTR w reklamach kampanii, które wykorzystują rozszerzenia graficzne vs te, które tych rozszerzeń nie używają?
Czy znaczące trudno powiedzieć – natomiast rozszerzenia graficzne w wielu przypadkach pomogły w zwiększeniu CTR – należy testować.
Mamy 5 innych keywordsów, 5 nagłówków w elastyku. Myślisz, że elastyk jest na tyle inteligentny, że wyświetli nagłówek pod słowo kluczowe?
Tak, ale rzecz jasna nie od razu. Druga opcja – można podzielić słowa na osobne grupy reklam. Natomiast finalnie elastyk i tak zacznie wyświetlać konfigurację najbardziej skuteczną i odpowiednią dla zestawu wspomnianych 5 słów kluczowych.
Jaka była liczba badanych firm w zakresie nieruchomości ? Średni CTR dotyczy ilu firm z tej branży ? Oraz czy mowa tutaj o sprzedaży czy wynajmie?
Źródło, z którego czerpałem dane nie podaje liczby badanych firm.
Mówisz o średnich CTR-ach w poszczególnych branżach. Z jakiego źródła były brane te dane?
Dane pochodziły z tego źródła.
Czy największy współczynnik CTR jest możliwy tylko z frazami long tail?
Odpowiednia, sukcesywna optymalizacja, zarówno na słowach kluczowych, jak i reklamach doprowadzi do dobrego CTR nawet na słowach kluczowych bardziej ogólnych, szerokich.
Czy sprawdzałeś AI do generowania treści reklam? Jakie wnioski i CTRy?
Nie generowałem treści w ten sposób – redaguję samodzielnie.
W jaki sposób CTR wpływa na CR (współczynnik konwersji)? CTR nie bierze pod uwagę zachowania użytkownika na stronie.
W wielu przypadkach za zwiększeniem CTR idzie większa liczba konwersji. Nie dzieje się tak jednak zawsze. CTR sam w sobie nie bierze pod uwagę zachowania użytkownika na stronie, natomiast trafna strona docelowa już ma znaczenie. Dlatego warto zastanowić się czy nasza reklama na pewno kieruje na najlepszą z możliwych stron docelowych.
Czy Twoim zdaniem warto korzystać z rekomendacji w Google Ads?
Wszystko zależy od rekomendacji 🙂 Pamiętajmy, że to my jako specjaliści najlepiej wiemy czym charakteryzuje się specyfika branży Klienta. Co do jednego jestem pewny – analizować należy wszystkie, natomiast wybierać tylko te najbardziej odpowiednie dla nas i sensowne w danym momencie 🙂
Myślisz, że CTR w GDN na poziomie 5% jest możliwy?
Na pewno bardzo trudny do osiągnięcia 🙂
Co z CTR w kampaniach Performance Max? Czy zawsze będzie niski?
Zbyt wcześnie, aby szerzej wypowiadać się na temat kampanii Performance Max pod tym kątem. Według mnie potrzeba jeszcze trochę czasu, aby wyrobić sobie zdanie na ten temat.
Źródło danych o średnich CTR w branżach?
Dane pochodziły z tego źródła.
Co sądzisz o przypinaniu nagłówków i tekstów reklam w elastykach? Zauważasz wyższe CTR po takich zabiegach?
To zależy. Należy testować – w wielu przypadkach zabieg przyniósł oczekiwany efekt.
Każdy jest inny, a jaki lead magnet po latach pracy w branży najskuteczniej działa na Daniela Chruścińskiego? Niekoniecznie branżowo 😉
Ebooki – pozyskiwanie nowej wiedzy, raporty – najlepiej dające do myślenia pod kątem mojej branży lub branż moich Klientów.
Co to jest CTR?
CTR to liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń.
Prezentację Daniela, z którą wystąpił na semKRK, znajdziesz tutaj!
Zachęcamy również do odwiedzenia naszej platformy MYVOD , gdzie wśród dostępnych nagrań znajdziecie wystąpienie Daniela Chruścińskiego!
Daniel Chruściński
Pełnomocnik zarządu ds. jakości/menadżer działu optymalizacji konwersji w agencji Widoczni z wieloletnim doświadczeniem zarówno w marketingu internetowym (głównie prowadzenie kampanii Google Ads), jak i w pracy z Klientem. Ukończył szereg kursów z zakresu marketingu internetowego, m.in. kursy organizowane przez Google dla specjalistów z Polski i Europy. Uczestniczył w oficjalnej konferencji Google dla największych agencji Google Ads na Europę środkowo-wschodnią w Rydze.