Google Ads czy inne systemy reklamowe jak np. Microsoft Ads czy Facebook Ads do płatnych reklam udostępniają narzędzia do tworzenia kampanii internetowych. Jednak nawet najbardziej rozbudowane typy kampanii i doskonale przygotowana struktura nie ma szans na powodzenie bez efektywnej reklamy. Marketing to branża, w której atrakcyjność przekazów reklamowych wpływa na to, czy konsumenci zainteresują się naszą marką lub produktem. Identyfikacja efektywności kampanii reklamowej jest jednym z najważniejszych działań marketingowych. O tym, jak ocenić, czy reklama internetowa jest skuteczna, dowiecie się z poniższego artykułu.
Spis treści
Czym jest skuteczność reklamy?
Skuteczność reklamy odnosi się do miary, w jakiej działania reklamowe osiągają określone cele, które mogą obejmować zwiększenie świadomości marki, sprzedaży, zainteresowania produktem, czy też poprawę wizerunku firmy. Badanie skuteczności reklamy można przeprowadzić na różne sposoby, zależnie od celów kampanii reklamowej. Efektywne kampanie reklamowe to takie, które są dobrze zaplanowane i wykonane, trafnie dopasowane do grupy docelowej i środków przekazu, oraz które osiągają lub przekraczają oczekiwane wyniki w stosunku do poniesionych kosztów.
W przypadku kampanii, której celem będzie zwiększenie sprzedaży, najbardziej bezpośrednim wskaźnikiem skuteczności będzie to, w jakim stopniu kampania przyczynia się do wzrostu sprzedaży produktów lub usług w stosunku do poniesionych kosztów. Natomiast w przypadku działań nastawionych na dotarcie do jak największej liczby osób, które wejdą na stronę, wyznacznikiem będzie np. ilość wejść na stronę.
Najważniejsze współczynniki skuteczności dla reklam
Badanie efektywności reklamy możemy mierzyć takimi wskaźnikami efektywności jak: współczynnik CTR, liczba kliknięć, współczynnik konwersji, liczba konwersji, koszt konwersji i wynik jakości.
Współczynnik CTR
Jednym z podstawowych wskaźników w ocenie skuteczności reklam jest współczynnik klikalności tzw. CTR. W najprostszym tłumaczeniu – parametr ten mówi nam o tym, ilu użytkowników, którzy zobaczyli reklamę, zdecydowało się przejść na stronę docelową. Jest on widoczny w raportach skuteczności reklam i prezentuje stosunek liczby kliknięć do wyświetleń reklamy.
Wysoki CTR wpływa na pozycję reklamy oraz stawkę za kliknięcie. Jednak trudno jednoznacznie określić, na jakim poziomie kształtuje się „dobry” CTR, ponieważ jego wysokość zależy od bardzo wielu czynników, takich jak między innymi branża, czy poziom szczegółowości słów kluczowych. Dla bardziej ogólnych fraz współczynnik CTR z reguły notuje niższe wyniki niż dla fraz z tak zwanego „długiego ogona”. Najwyższy wskaźnik klikalności powinniśmy odnotować w kampaniach zawierających brandowe słowa kluczowe.
Liczba kliknięć
Liczba kliknięć w reklamę, czyli liczba przejść na stronę docelową, jest jednym z najważniejszych wskaźników skuteczności reklam, ponieważ bez przejścia na stronę użytkownik nie może wygenerować konwersji. Analizując liczbę kliknięć w danej grupie reklam, możemy zweryfikować, które reklamy są bardziej atrakcyjne dla użytkowników i generują najwięcej wejść na stronę.
Pracując nad tekstami reklam, tak naprawdę pracujemy nad zwiększeniem ruchu na stronie. To wpływa na skuteczność kampanii reklamowej, ponieważ algorytmy mają wtedy więcej danych do analizy i dzięki temu lepiej działają.
Ocena dla Google Ads
W panelu Google Ads, oprócz wspomnianych wyżej współczynników, można także zweryfikować te, które przekładają się na skuteczność reklamy.
Współczynnik konwersji
Wyżej wymienione wskaźniki pokazują, czy reklama jest atrakcyjna dla potencjalnego odbiorcy i czy odpowiada na jego zapytania. Jednak ich analizę należy zestawić ze współczynnikiem konwersji, który informuje nas o tym, ilu użytkowników po kliknięciu w reklamę podjęło działania pożądane przez reklamodawców (np. zakup produktu, czy zapis do newslettera). Współczynnik konwersji pozwala zatem zbadać, która reklama najskuteczniej przełożyła się na cele marketingowe kampanii. Niski współczynnik konwersji z danej reklamy (w porównaniu z innymi reklamami z tej grupy), może sygnalizować, że przekaz zawiera zbyt wygórowane obietnice lub informacje, które nie są zbieżne z treścią strony docelowej.
Reklamuj swój biznes w Internecie
Poznaj pełną ofertę prowadzenia kampanii płatnych
Konwersje i koszt konwersji
Wraz ze współczynnikiem konwersji powinniśmy również analizować kolumnę „Konwersje”, która pokazuje ilość konwersji z danej reklamy.
Warto stale monitorować najlepiej konwertujące reklamy, ponieważ na ich podstawie możemy weryfikować, jaki przekaz reklamowy jest najbardziej zachęcający dla użytkowników i w oparciu o te informacje, tworzyć nowe reklamy. Koszt konwersji informuje nas o tym, ile kosztowała nas akcja podjęta przez użytkownika i pozwala ocenić efektywność reklam.
Przy analizie ilości konwersji należy jednak pamiętać, że dobra reklama jest bardzo ważną, ale wciąż tylko składową sukcesu kampanii, ponieważ na konwersje ma wpływ szereg niezależnych czynników w tym między innymi: jakość strony docelowej, czy konkurencyjność cenowa.
Wynik jakości
Tekst reklamy ma również niebagatelny wpływ na tzw. „wynik jakości”, czyli parametr, który pozwala ocenić, jak jakość naszych reklam plasuje się na tle innych reklamodawców. Im lepsze dopasowanie słów kluczowych do reklam oraz treści strony docelowej, tym wyższy wynik jakości. Wynik jakości jest oceniany w skali od 1 do 10 i składa się z następujących elementów:
• Przewidywany CTR: ten wskaźnik określa, jakie jest prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę po jej wyświetleniu użytkownikom;
• Trafność reklamy: bada, w jakim stopniu reklama odpowiada intencji użytkownika, który wpisał daną frazę do wyszukiwarki. W panelu są trzy poziomy oceny trafności reklamy: „Powyżej średniej”, „Poniżej przeciętnej” oraz „Przeciętnie”;
• Ocena jakości strony docelowej: ten parametr ocenia, czy Twoja strona docelowa zawiera informacje, których szuka użytkownik.
Jeśli trafność reklamy kształtuje się na poziomie „Poniżej przeciętnej” lub „Przeciętnie”, warto popracować nad dopasowaniem treści reklamy do haseł wyszukiwanych przez użytkowników oraz rozważyć bardziej szczegółowy podział grup reklam. Wysoki wynik jakości obniża koszty reklamy, a w konsekwencji zwiększa zwrot z inwestycji. Dlatego, jeżeli Twoją reklamę charakteryzuje niski wynik jakości (poniżej 5), generuje ona mało wyświetleń i kliknięć oraz notuje niski ROI, to powinien być to sygnał do jej poprawy.
Więcej o skuteczności reklamy Google Ads przeczytasz tutaj.
Skuteczność reklam na innych platformach
Reklamy na Facebooku i Instagramie
W mediach społecznościowych tj. na Facebooku i Instagramie są zaawansowane opcje targetowania, które pozwalają na precyzyjne dotarcie do docelowej grupy odbiorców na podstawie demografii, zainteresowań, zachowań i wielu innych czynników. Obie platformy oferują różnorodne formaty reklam, takie jak posty graficzne, wideo, karuzele i reklamy w Stories, co pozwala na kreatywne podejście do kampanii. Dzięki możliwościom targetowania i angażującym formatom reklamy na Facebooku i Instagramie mogą uzyskiwać wysokie wskaźniki zaangażowania i konwersji.
Reklamy na LinkedIn
LinkedIn pozwala na targetowanie użytkowników na podstawie kryteriów zawodowych, takich jak branża, stanowisko, lokalizacja i doświadczenie zawodowe, co czyni go idealnym narzędziem dla kampanii B2B. Platforma oferuje różne formaty, w tym sponsorowane posty, reklamy tekstowe i karuzele, które można dostosować do specyficznych celów kampanii. Reklamy na LinkedIn są więc bardzo skuteczne w dotarciu do profesjonalistów i decydentów, co może prowadzić do wartościowych leadów i nowych relacji biznesowych.
Reklamy na Twitterze (X)
Twitter (X) umożliwia prowadzenie dynamicznych kampanii reklamowych, które reagują na bieżące wydarzenia i trendy, co może zwiększać ich zaangażowanie. Platforma oferuje reklamy tekstowe, graficzne, wideo oraz kampanie typu „promowane tweety”, które mogą szybko dotrzeć do szerokiej publiczności. Reklamy na Twitterze mogą być bardzo skuteczne w budowaniu świadomości marki i zaangażowania, szczególnie w kontekście real-time marketingu.
Reklamy na YouTube
YouTube, jako platforma reklamowa wideo, umożliwia tworzenie różnorodnych formatów reklam wideo, takich jak reklamy TrueView, bumpery, reklamy niepomijalne i inne. YouTube oferuje ogromny zasięg i możliwości targetowania na podstawie demografii, zainteresowań i historii wyszukiwań, co może prowadzić do wysokich wskaźników zaangażowania i długotrwałego efektu marki. Warto być z reklamami na YouTube, by budować lojalność wobec marki. Reklamy na YouTube mogą być szczególnie skuteczne w kampaniach storytellingowych, budowaniu świadomości marki i generowaniu ruchu na stronę.
Reklamy na TikToku
TikTok, jako platforma do udostępniania krótkich wideo, pozwala na tworzenie dynamicznych i angażujących reklam, takich jak in-feed ads czy branded hashtags. TikTok jest popularny wśród młodszej publiczności, co sprawia, że jest idealną platformą do docierania do osób młodszych. Dzięki swoim unikalnym formatom reklamy na TikToku mogą generować wysoki poziom zaangażowania i viralność, co może przyczynić się do szybkiego wzrostu świadomości marki.
Jak poprawić skuteczność reklam w internecie?
Dobre praktyki z zakresu tworzenia reklam stanowią materiał na obszerny kurs, dlatego zaznaczę tylko, że treści reklam powinny prezentować unikalne zalety produktu lub usługi, które wyróżniają firmę na tle konkurencji. Starajmy się unikać w nich zbyt enigmatycznych stwierdzeń typu „wysoka jakość”, gdyż nie prezentują one żadnego konkretnego wyróżnika oferty nad konkurencją.
Warto tworzyć po kilka reklam dla każdej grupy, w każdej z nich używając odmiennych argumentów i dzięki temu badać, które komunikaty generują najlepsze wyniki. Pamiętajmy o zamieszczeniu chwytliwego wezwania do działania, a także słów kluczowych w treści reklam i zachowaniu spójności z informacjami zawartymi na stronie docelowej.
Testowanie CTA powinno zwiększyć efektywność reklamy, ponieważ będziemy widzieć, czy inne CTA poprawiło CTR i współczynnik konwersji. Wezwanie do działania powinno być chwytliwe, by reklama zdobywała potencjalnych klientów.
W treści reklam powinniśmy używać dokładnie tych słów, które potencjalni klienci wpisują do wyszukiwarki. Dzięki temu jakość reklam poprawia się, bo rośnie CTR. Wpływa to na wyniki kampanii.
Reklamy powinny być spójne z treścią, która znajduje się na stronie docelowej. Jest to tzw. kontynuacja wątku reklamy. Ludzie oczekują, że treści na stronie będą odpowiadać treściom w kreacji reklamowej.
Spersonalizowane reklamy w przypadku posiadania konkretnych grup odbiorców, mogą dowieźć lepsze wyniki. Potencjalny klient widzi wtedy, że reklama jest skierowana konkretnie do niego. Dopasowanie reklamy poprzez personalizację może przyciągnąć nowych klientów i często wpływa na czas spędzony na stronie.
Podsumowanie
Skuteczności reklam nie da się ocenić od razu, gdyż uwzględniane dane powinny być istotne statystycznie. Warto pamiętać, że na reklamy wpływają również czynniki niezależne, takie jak np. sezonowość, która sprawia, że niektóre komunikaty mogą być w danym okresie bardziej skuteczne od innych. Biorąc pod uwagę omawiane czynniki, należy być przygotowanym do stałej optymalizacji tekstów reklamowych, a także do przeprowadzania testów A/B, które są najlepszym sposobem wyłonienia efektywnych w danym okresie komunikatów. Eksperymentowanie z różnymi tekstami reklam jest stałym elementem, nad którym powinniśmy pracować.
Dzięki analizie skuteczności działań marketingowych i analizie atrakcyjności reklamy możemy zwiększać przychody i rozpoznawalność marki.
Analizując skuteczność reklam, warto uwzględnić parametry opisane w powyższym artykule, a przede wszystkim ilość konwersji, ponieważ najczęściej to one są nadrzędnym celem kampanii. Łącząc powyższą wiedzę ze zrozumieniem intencji grupy docelowej z pewnością uda nam się stworzyć skuteczną reklamę.
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w 2022 roku.