5 powodów, dla których Marketing Automation pozwoli Ci na więcej

Katarzyna Rodak
Katarzyna Rodak
Archiwum 06.2021
 
5 powodów, dla których Marketing Automation pozwoli Ci na więcej

5 powodów, dla których Marketing Automation
pozwoli Ci na więcej

Marketing Automation to z pewnością jeden z najszybciej rozwijających się obszarów marketingu ostatnich lat, a szczególnie gwałtowne przyspieszenie można było zaobserwować w 2020 roku. Pandemia koronawirusa zmieniła oblicze komunikacji z potencjalnymi klientami i nieco zmusiła do zmiany jej kanałów z tradycyjnych na cyfrowe. Przyspieszona cyfryzacja stała się koniecznością dla wielu firm. W poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania, dlaczego działania Marketing Automation okazują się być bardzo korzystne oraz dlaczego nie ma lepszego czasu niż teraz, aby zaadoptować rozwiązanie automatyzacji w swoich własnych praktykach.

Zacznijmy od przybliżenia terminu Marketing Automation. Jest to technologia, która automatycznie zarządza procesami marketingowymi i wielofunkcyjnymi kampaniami w wielu kanałach. Dzięki automatyzacji marketingu firmy mogą kierować do klientów zautomatyzowane wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej, stron internetowych, serwisów społecznościowych i wiadomości tekstowych. Jakie płyną z tego korzyści?

 

1. Oszczędność czasu

Pierwszym i najważniejszym aspektem wdrożenia rozwiązań Marketing Automation jest znaczne zwiększenie efektywności przede wszystkim Twojego działu marketingu, jak i po części sprzedaży. Dzięki automatyzacji i digitalizacji części zadań jesteś w stanie uwolnić więcej czasu swojego zespołu na działania strategiczne i bardziej kreatywne.

Zamiast ręcznego publikowania postów w social mediach, narzędzie do automatyzacji marketingu pomoże Ci zaplanować serię postów i zamieści je za Ciebie w określonych porach dnia. Planując kampanię mailingową, zamiast wysyłać ręcznie i pojedynczo, rozwiązania Marketing Automation pozwalają Ci na sprawną segmentację i automatyczną wysyłkę również o określonych z góry porach.

Dzięki ograniczeniu tego typu działań operacyjnych do minimum, Twój zespół marketingu może mieć zdecydowanie więcej czasu na zadania kreatywne. Możliwe stanie się planowanie, organizacja burz mózgów, konfrontacja pomysłów i finalnie wybranie najlepszego możliwego konceptu na nadchodzące kampanie i projekty.

 

2. Ścisła współpraca pomiędzy działami sprzedaży i marketingu

Marketing Automation oznacza także możliwość połączenia wysiłków działów sprzedaży i marketingu, które finalnie dążą przecież do tego samego – zwiększenia liczby klientów i wydajności firmy. Zasadniczo sprawi to, że proces przechodzenia od kwalifikowanych leadów marketingowych do kwalifikowanych leadów sprzedażowych będzie o wiele łatwiejszy. Komunikacja dotycząca leadów znajduje się w jednym miejscu, a dzięki mierzeniu zaangażowania leada poprzez Marketing Automation, sprzedawca już na początku ma szerszą wiedzę dotyczącą potencjalnego klienta.

Ponadto, narzędzia Marketing Automation pomagają w generowaniu większej liczby leadów w ogóle, co wpływa również na zwiększenie liczby kwalifikowanych leadów. Twój zespół marketingowy ma możliwość poświęcenia więcej czasu na szukanie sposobów na zwiększenie współczynnika konwersji, podczas gdy Twój zespół sprzedaży zwiększy produktywność, pracując na coraz bardziej jakościowych leadach. Jest to rozwiązanie korzystne dla obu stron.

 

3. Konkretne, mierzalne wskaźniki marketingowe

Narzędzia Marketing Automation to także miejsce do zbierania danych. Tego typu rozwiązania będą śledzić Twoje leady, ich zaangażowanie na Twojej stronie, miejsca, w których spędzają najwięcej czasu, średni czas spędzony na stronie i wiele, wiele innych. Oznacza to, że zarządzanie danymi jest łatwiejsze niż kiedykolwiek, również dzięki temu, że odpowiednio zarządzane narzędzia Marketing Automation dodatkowo automatycznie aktualizują Twoje dane.

a) wzrost wskaźnika konwersji

Marketing Automation przede wszystkim pomaga mierzyć i zwiększać współczynnik konwersji, dzięki lepszemu zarządzaniu i kwalifikacji leadów. Twoje oprogramowanie do Marketing Automation będzie śledzić Twoje leady. Możesz nawet użyć go do retargetowania odwiedzających Twoją stronę, którzy nie dokonali konwersji, zwiększając tym samym CRO.

Dodatkowo, wcześniej wspomniana oszczędność czasu dzięki automatyzacji marketingu powinna dać Twojemu zespołowi przestrzeń na analizę strategii marketingowej i zastanowienie się, jak skłonić odwiedzające stronę leady do konwersji.

 

b) lead scoring

Marketing Automation ma możliwość przydzielania punktacji leadom już na etapie lejka marketingowego. Proces ten może odbywać się automatycznie na podstawie wcześniej określonych wag punktowych za określone aktywności prospecta. Dzięki raportowaniu na tym poziomie, dział marketingu powiadomi Twój zespół sprzedaży, gdy lead przejdzie od leadu kwalifikowanego marketingowo do leadu kwalifikowanego sprzedażowo.

Ponownie, przemawia to za lepszą współpracą pomiędzy Twoimi zespołami marketingu i sprzedaży. Dodatkowo, automatyzuje to komunikację, co sprawia, że jest ona łatwiejsza i odbywa się w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że nie tracisz czasu, a Twój zespół sprzedaży może natychmiast dotrzeć do potencjalnych, najbardziej obiecujących klientów.

 

4. Spersonalizowane kampanie marketingowe

Twój zespół wraz ze wsparciem narzędzi Marketing Automation zamiast ręcznie wprowadzać dane dot. leadów, widzi je automatycznie zaktualizowane, co umożliwia mu dogłębną analizę ich cech, zachowań i preferencji. To z kolei prowadzi do możliwości szczegółowej segmentacji Twoich potencjalnych klientów odwiedzających Twoją stronę według wyżej wymienionych kryteriów. Dzięki temu masz możliwość zadbać o to, aby każda z grup otrzymała bardziej spersonalizowane treści, które możesz także kierować przez wiele dostosowanych według preferencji kanałów.

Cały proces pielęgnowania leadów i doprowadzenia ich do pozytywnej kwalifikacji na leady sprzedażowe powinien być spersonalizowany. Przykładowo, jeśli któraś z Twoich grup w szczególności interesuje się artykułami dotyczącymi analizy danych, może Twój e-mail „podgrzewający” powinien zawierać zaproszenie na otwarty warsztat analityczny organizowany przez Twój zespół?

W ten sposób Twoje leady otrzymają spersonalizowaną wiadomość, a Ty będziesz mógł śledzić ich zaangażowanie, co pomoże również w scoringu leadów. Jeśli część wyżej przedstawionej grupy faktycznie zapisze się na taki warsztat, możesz śmiało założyć, że w ich organizacji może pojawić się ból w postaci braku skutecznych narzędzi do raportowania.

 

5. Skalowalność

Każdy odnoszący sukcesy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, jak istotne jest osiągnięcie skalowalności procesów. W innym przypadku ciężko jest stale i szybko się rozwijać. Rozwiązania Marketing Automation pomogą Ci stworzyć skalowalne procesy marketingowe. Im bardziej manualny jest proces i im bardziej zależy on od jednej osoby, tym trudniej będzie go skalować, gdy zespół się powiększy.

W narzędziu Marketing Automation możesz automatyczne planować ścieżki kontaktu z prospektem, uzależnione od akcji, które podejmuje i od poziomu scoringu, który w danym momencie jest mu przypisany. Wówczas zostaje Ci tylko zwiększanie lejka całościowego leadów. Możesz również przechowywać gotowe formatki przeznaczone do mailingu i w momencie, w którym są one potrzebne, jedynie nanieść kosmetyczne zmiany.

Działy marketingu i sprzedaży wykorzystują narzędzia Marketing Automation do automatyzacji kampanii marketingowych online i działań sprzedażowych, aby zarówno zwiększyć przychody, jak i poprawić jakość kwalifikowanych leadów. Marketing Automation pomaga w generowaniu leadów, ich pielęgnowaniu i scoringu, jak również w mierzeniu ogólnego ROI z kampanii. Efekty automatyzacji oszczędzające czas i koszty wzrastają wraz z wielkością i złożonością organizacji. Dobre systemy Marketing Automation są zaprojektowane tak, aby skalować się razem z Twoją firmą. Pozwalają Ci stworzyć proces, w którym działania marketingowe zachodzą automatycznie w systemie dedykowanemu Marketing Automation.

Katarzyna Rodak
Business Development Tableau. W Cloudity odpowiedzialna za rozwój firm w obszarze dojrzałości analitycznej, wykorzystywania pełnego potencjału danych oraz napędzania biznesu dzięki wypracowaniu procesu decyzyjnego opartego na danych (data-driven decision making), a nie na przeczuciu własnym.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry