5 powodów, dlaczego Twój marketing musi być oparty na danych

Katarzyna Rodak
Katarzyna Rodak
Archiwum 05.2021
 
5 powodów, dlaczego Twój marketing musi być oparty na danych

5 powodów, dlaczego Twój marketing
musi być oparty na danych

Skuteczność konwencjonalnej reklamy, rozpowszechnienie wykorzystania social media oraz ilość sposobów zbierania danych powodują, że sposób prowadzenia marketingu nieustannie się zmienia. Coraz więcej firm decyduje się na położenie większego nacisku na content marketing, docieranie do potencjalnych klientów różnymi kanałami, a w tym celu inwestuje w narzędzia marketing automation. Konkurencyjność dynamicznie wzrasta, więc w celu wyróżnienia się, niezbędne jest szukanie sposobów optymalizacji i innowacyjnych rozwiązań dla promocji swojej marki. W tym artykule znajdziesz 5 powodów, dlaczego Twój marketing musi być oparty na danych oraz w jaki sposób dane pomogą Ci zrewolucjonizować Twoje działania marketingowe.

 

1. Tworzenie wysoce ukierunkowanych kampanii ze spersonalizowaną komunikacją.

Podstawową zasadą każdego marketera jest przede wszystkim dotarcie do odpowiedniego klienta, dlatego tak ważna jest odpowiednia segmentacja klientów oraz dobór kanałów i sposobu komunikacji. Analiza danych i odpowiednich sposób ich wizualizacji pozwalają lepiej zrozumieć swoje grono odbiorców. Dzięki danym szybciej i łatwiej dotrzesz do klientów, którzy szukają Twojego produktu/usługi lub odczuwają bóle, które mogą być zaadresowane przez rozwiązania Twojej firmy.

Zdecydowanie nie lekceważ zróżnicowania Twojej grupy docelowej. Ze względu na wskaźnik konwersji, możesz ulec pokusie, że dotarcie ze swoją komunikacją do większej liczby osób jest skutecznym sposobem na większą liczbę leadów. Warto jednak spędzić kilka godzin na dogłębnej analizie danych marketingowych i wykorzystać informacje, którymi dysponujesz do tego, aby wysoce ukierunkować kampanie i spersonalizować komunikację, dobierając właściwy kanał i sposób komunikacji dla danej grupy.

 

2. Efektywne śledzenie konwersji i ROI

Im więcej kanałów komunikacji z klientem, tym dane stają się coraz bardziej rozproszone i niekiedy ciężko całościowo śledzić konwersję, a następnie ROI z prowadzonych kampanii marketingowych. Źródeł danych w marketingu bazodanowym pojawia się coraz więcej – Google Analytics, Google Search Console, Facebook, Linkedin … Z pewnością z pewną dozą ekscytacji śledzisz rosnące wyświetlenia, kliknięcia, czy konwersje z reklamy, logując się w każdym z wymienionych miejsc. Rozpowszechniające się wykorzystanie narzędzi business intelligence takich jak np. Tableau, spowodowało, że coraz częściej dane marketingowe analizowane są kompleksowo. Porównuje się wpływ reklam w social media na zasięgi na stronie docelowej www i akcje podejmowane przez potencjalne leady. Na jednym dashboardzie możliwe jest także zestawienie danych dot. ruchu płatnego i organicznego z uwzględnieniem różnych kanałów komunikacji.

Marketerzy muszą tworzyć i wdrażać strategie w zależności od tego, z którego kanału pochodzą leady, aby zoptymalizować współczynnik konwersji. Dzięki marketingowi opartemu na danych można określić, który kanał osiąga najlepsze wyniki i jaki przekaz wywołuje pożądane zachowania użytkowników. Możesz również określić, który format treści działa najlepiej w danym momencie w każdym kanale marketingowym – czy jest to mailing, social media, czy wpisy na blogu.

Coraz ważniejszą rolę w kontakcie z grupą docelową odgrywają lejki marketingowe, które często uwzględniają różne sposoby i kanały komunikacji. Kompleksowe śledzenie i analiza danych dot. lejków umożliwia szybką weryfikację efektywności takich kampanii. Big data pozwoliła osobom zarządzającym kampaniami na monitorowanie trwających kampanii, przeprowadzanie testów A/B, mierzenie wyników i analizowanie wpływu. To z kolei pomaga im zoptymalizować wysiłki i na bieżąco poprawiać wyniki.

 

3. Nieustanne dostosowywanie treści

Potrzeby klientów stale i bardzo dynamicznie się zmieniają. Nowe informacje wynikające ze śledzenia danych na ten temat pozwalają marketerom na ciągłe ulepszanie kampanii marketingowych poprzez dostosowanie treści i komunikatów. Marketing oparty na danych pomoże poradzić sobie z nowinkami i poprawić jakość Twoich treści, aby nadążyć za zmianami w środowisku marketingowym w Twojej branży. Dane pozwalają Ci sprawdzić, które komunikaty i działania przynoszą pozytywne efekty, a które nie. W końcu marketing często opiera się na metodzie prób i błędów, jednak dane pozwolą Ci być bardziej dokładnym i dostrzegać cenne do podejmowania decyzji biznesowych wnioski.

Dane ułatwiają tworzenie bardziej spersonalizowanych treści, które użytkownicy doceniają poprzez zwiększone zaangażowanie. Twój przekaz marketingowy jest dopasowany do ich potrzeb, dlatego odbiorcy chętniej polubią, udostępnią i zaangażują się w Twoje treści. Wraz ze wzrostem zaangażowania użytkowników wzrasta zaufanie do marki, a wraz z nim wzrasta jej dobre postrzeganie. W dłuższej perspektywie prowadzi to do zwiększenia zakupów, lojalności i poparcia dla marki.

 

4. Doskonalenie doświadczeń Twoich klientów

Mając wgląd w dane dot. potrzeb i zachowań potencjalnych odbiorców, nie tylko zwiększasz sprzedaż i przychody swojej firmy, jednak możesz także zapewnić im lepsze doświadczenia zakupowe. Zbierając informacje w wyniku badań satysfakcji klienta, czy grup fokusowych, dowiesz się, czego oczekują od Ciebie Twoi klienci w kontekście produktu, cen, okołozakupowych usług itp. Możesz także zebrać informacje dot. zachowań Twoich klientów na Twojej stronie internetowej i w ten sposób dowiedzieć się, gdzie i na czym Twoi klienci spędzają najwięcej czasu, co im się podoba, a co nie. Jest to cenna informacja zwrotna, która pomoże Ci poprawić doświadczenia zakupowe Twojego klienta oraz ułatwić mu ścieżkę zakupową.

 

5. Budowanie wizerunku eksperta

Podkreślanie wiedzy specjalistycznej w danym obszarze jest często jednym z głównych celów content marketingu w szczególności marek z sektora B2B. Udostępnianie, gromadzenie i analizowanie danych – zwłaszcza jeśli oferują nowe spojrzenie na kluczowe trendy rynkowe – sprawia, że Twoja marka staje się autorytetem w danej dziedzinie, a Twoja firma poszukiwanym źródłem wiedzy w tym temacie. Wykorzystanie danych do przygotowywania treści w social media staje się coraz popularniejsze właśnie dlatego, że są w stanie opowiedzieć historię w zwięzły, przekonujący i atrakcyjny wizualnie sposób. Wzrost znaczenia marek jako wydawców doprowadził do eksplozji ilości treści dostępnych online. Dzieląc się świeżymi, dokładnymi i istotnymi liczbami, oferujesz treści, które dają ludziom prawdziwą wartość. Dodatkowo wykorzystując dane, które Twoja firma zbiera, pokazujesz swoim odbiorcom transparentność w tym, do czego je wykorzystujesz.

 

Sekcja tło

Chcesz zareklamować swoją firmę w Internecie?


Zakończenie

Aby Twój dział marketingu naprawdę kierował się danymi podczas przygotowywania kampanii promocyjnych, mentalność polegająca na podejmowaniu decyzji w oparciu o dane musi przenikać do wszystkich kluczowych osób i działań w marketingu, które składają się na całość budowania lejków marketingowych. Nie oznacza to, że każdy pracowników powinien opanować umiejętności programowania i biegle poruszać się w świecie Big Data. Najważniejsze jest wdrożenie wśród pracowników działu marketingu przeczucia, że podejmowanie ważnych decyzji biznesowych w oparciu o dane jest kluczowe dla sukcesu prowadzonych kampanii.

Dane powinny być traktowane jak cenne aktywo i w związku z tym, ich zbieranie powinno być priorytetowym działaniem przy planowaniu akcji promocyjnych. Analiza danych marketingowych wymaga stworzenia nici porozumienia, która będzie przecinać zespoły/osoby  zajmujące się projektowaniem, pisaniem tekstów, pozyskiwaniem i tworzeniem treści, prowadzeniem komunikatów w mediach społecznościowych, opracowywaniem nawigacji na stronie, zarządzaniem płatnymi mediami, tworzeniem map podróży użytkownika – lista może się ciągnąć i ciągnąć w zależności o wielkości organizacji.

Jednak niezależnie od wielkości firmy, dane w marketingu są zawsze – różni się tylko ich wolumen. Oczywiście, pojedyncze osoby mogą przeprowadzać eksperymenty, analizować dane i udostępniać wyniki. Ale bez zaangażowania i poczucia, że to faktycznie ma sens, ze strony różnych grup funkcjonalnych w procesie optymalizacji analityki, trudno będzie utrzymać powszechną kulturę opartą na danych. To właśnie kompleksowość zbierania danych oraz prezentacji ich w sposób przejrzysty i zrozumiały, pozwala wyciągać istotne, niekiedy ukryte na pierwszy rzut wnioski. Wnioski, które pozwolą Ci podejmować ważne dla Twojego biznesu decyzje. Odpowiedni przepływ dane-wgląd-działanie ma lawinowy efekt na wartość biznesową i zwiększanie przychodów. Prowadzi do dotarcia do większego grona odbiorców, zwiększania liczby leadów inboundowych oraz finalnie do najważniejszego – zwiększenia sprzedaży.

Katarzyna Rodak
Business Development Tableau. W Cloudity odpowiedzialna za rozwój firm w obszarze dojrzałości analitycznej, wykorzystywania pełnego potencjału danych oraz napędzania biznesu dzięki wypracowaniu procesu decyzyjnego opartego na danych (data-driven decision making), a nie na przeczuciu własnym.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (10 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry