Adrian Pakulski – wywiad po semKRK #10

Justyna Mądro
Justyna Mądro
28 listopada 2018

Adrian Pakulski


wywiad po semKRK #10

adrian-pakulskiAdrian Pakulski – właściciel firmy Paq Studio.

Przedsiębiorca i specjalista ds. SEO. Od 6 lat przewodzi agencji SEO Paq Studio, w której odpowiada za dowożenie ruchu z wyników organicznych Google ze szczególnym uwzględnieniem polskiego sektora e-commerce. Współwłaściciel spółki, prowadzącej sklepy z częściami do motocykli offroadowych i crossów Enduro 7.

Dlaczego rozdrobnienie marek w SEO to dobry pomysł?

Rozdrobnienie marek skaluje się w perspektywie długoterminowej lepiej niż inwestycja tych samych zasobów w 1 brand. Segmentacja to też szansa na wzmocnienie konwersji, dominację w organiku i stabilizację przychodów w sklepie. Poza tym równoległe pozycjonowanie kilku projektów to szansa na efektywną „eksploatację” zaplecza technicznego i testowanie rynku przy wchodzeniu w nowe segmenty. Gdybym miał w ręce 5 000 zł netto miesięcznie, wolałbym włożyć 4 000 zł netto w projekt A, a pozostałe 1 000 zł netto w projekt B. Po roku, łączny zasięg organiczny tych sklepów będzie większy niż w scenariuszu, w którym to całe 5 000 zł netto inwestujemy w jedną markę.

Jakie widzisz największe problemy w pozycjonowaniu firm e-commerce?

Największym wyzwaniem jest efektywne wykorzystanie zasobów, bo SEO niezależnie od tego, czy jest to sklep, czy zwykła strona firmowa – ma podobne składowe: onsite, offsite i czynniki behawioralne. E-commerce wymaga na pewno więcej uwagi, bo jego bezwładność projektowa jest większa – agencje SEO muszą wchodzić w rolę innowatora, ale i zespołu, kontrolującego działania właściciela, na które ma pośredni wpływ. SEO w e-commerce to na pewno znacznie głębsza analityka deep data-driven niż w przypadku mniejszych serwisów. Dla wielu wyzwaniem będzie samo utrzymanie tempa i akumulacja zasobów do gonienia liderów, którzy skutecznie konsolidują rynek.

O czym najczęściej zapominają Twoi klienci w kwestii właściwej struktury serwisu zgodnej z wytycznymi SEO?

O tym, że architekturę SEO w e-commerce wypadałoby ułożyć przed wprowadzeniem sklepu na rynek. „Łatanie” kiepsko zoptymalizowanego sklepu ciągnie się miesiącami, czasami latami. Excel, Ahrefs, Senuto, Surfer, Excel, głowa i 50 godzin roboczych wolnego czasu.

Jak machine i deep learning wpływa na stabilizację zasięgów?

Przeciwnie – one będą zagrożeniem, bo odchodzimy od modelu czynników rozsądnych, logicznych do powiązania dla człowieka na rzecz czynników, które dla przeciętnego SEO-wca przestają być oczywiste i tylko twarda analiza danych gwarantuje sukces w dłuższej perspektywie. Kończą się czasy, kiedy będziemy na ślepo powtarzali te same schematy wobec różnych rynków i stron. A rozdrobnienie marek, o jakiej mówiłem podczas prezentacji to dobry sposób dla testowania hipotez i obserwację rynku; im większa próbka danych, tym lepiej. A, że czynniki będą tożsame dla tych samych segmentów, rynków, to taki wgląd w dane będzie doskonałym sposobem na maksymalizację sprzedaży. Przeniesienie pewnych technik, mechanik z innych branż, będzie z czasem trudne do zaadaptowaniu. Tutaj działa to, a tam co innego. A im więcej sklepów o tożsamym asortymencie masz pod ręką, tym więcej dostrzegasz.

Jaki jest Twój wymarzony klient SEO?

Ten, który zna SEO, ale ze względu na braki czasowe, chce procesy outsource’ować dalej. Klient świadomy, który rozumie przedmiot sprawy, wyzwania, zdaje sobie sprawę z potencjału i staje w roli partnera, obok którego uczymy się biznesu nawzajem przy maksymalnym zaangażowaniu po obu stronach. Klient, który wiem, że to już nie czas na „dopychanie” braków onsite, tłuczeniem linkami na prawo i lewo. Bo bez relacji z Klientem i kontaktu (hipoteza, produkcja, test, wynik i tak w kółko), nie ma dobrego SEO.

 

 

Justyna Mądro
Od 3 lat pracuje na stanowisku specjalisty ds. social marketingu w agencji interaktywnej Deva Group. Interesuje się działaniami SEM.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991