Allegro jest wiodącą platformą w Europie Środkowo-Wschodniej. Czeski rynek jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w tym regionie. Czechy to 10,5mln konsumentów, z czego aż 90% mieszkańców ma dostęp do internetu. Warto podkreślić, że Czechy wyróżniają się największą liczbą sklepów online w przeliczeniu na ilość mieszkańców – jest ich ponad 40 tys. Wartość sprzedaży online w Czechach sięga rocznie ponad 9 mld euro, co odpowiada 17% przychodów ze sprzedaży dóbr konsumenckich.
Spis treści
Charakterystyka czeskiego rynku e-commerce:
- 85% Czechów robi zakupy w sieci, a 30% z nich więcej niż raz w miesiącu
- Wartość jednego zamówienia to ponad 300 zł
- Najchętniej zakupy online robią osoby w wieku 35-45 lat
- Rocznie 1 osoba wydaje na zakupy online średnio ok. 1600 zł
- Częściej w Czechach zakupy online robią kobiety
- Koszyki zakupowe o największej wartości należą do osób w wieku 46-55 lat
Czesi cenią sobie szeroki wybór asortymentu oraz wiele opcji dostawy. Lubią płacić za swoje zakupy przy odbiorze, przelewem bankowym, czy kartą płatniczą. Kupujący z Czech ostrożnie dzielą się danymi, dlatego wielu z nich robi zakupy bez rejestracji konta. Allegro umożliwia dokonywanie zakupów na Allegro.cz jako Gość.
Od kiedy działa allegro.cz?
Allegro zadebiutowało w Czechach w maju 2023 roku. Uruchomienie „pomarańczowej” platformy zakupowej na nowym rynku to kolejny krok w międzynarodowej ekspansji firmy, po przejęciu Grupy MALL i WE|DO. Ambicją Allegro jest stanie się wiodącą platformą e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Już od pierwszych dni czescy kupujący mogą wybierać spośród prawie 60 milionów ofert, obejmujących produkty od tysięcy polskich sprzedawców. Allegro wprowadziło wiele udogodnień wspierających międzynarodową działalność polskich sprzedawców na nowej platformie, w tym: gotowe oferty przewoźników, program „Smart”, tłumaczenia ofert i korespondencji, przelicznik cen, konwerter walut, promocje Allegro Days, czy Allegro Ads.
Już kilka miesięcy po uruchomieniu Allegro.cz mogliśmy zauważyć znaczący wzrost aktywnych kupujących do prawie 1,6 mln osób, w tym ponad 500 tys. użytkowników Smart. Pomyślnie zostały uruchomione pierwsze kampanie: Allegro Days, X-mass, Gwarancja Najniższej Ceny. Klient czeski uzyskał dostęp do ponad 50 mln ofert z dostawą Smart.
Czym rożni się allegro.cz od allegro.pl?
Serwis działa w myśl zasady „Wystaw raz, sprzedawaj wszędzie”. Oznacza to, że przedsiębiorca zarejestrowany na Allegro.pl nie musi tworzyć całkiem nowego konta na Allegro.cz – wszystkimi ofertami może zarządzać w zakładce „Zarządzanie Sprzedażą”. Dodatkowo sprzedaż w Czechach wspierana jest przez automatyczne tłumaczenie ofert, przeliczanie cen, czy budowanie popytu na lokalnym rynku przez kampanie TV, radiowe, w internecie oraz wizerunkowe np. billboardy na przystankach autobusowych. Allegro uruchomiło także gotowe rozwiązania logistyczne z Polski do Czech w ramach „Wysyłam z Allegro”, umożliwiając dostawy realizowane przez takich kurierów jak: InPost, DHL, DPD, WE|DO czy Packeta.
Jak zacząć sprzedawać na Allegro Czechy?
Zanim wystawimy pierwsze oferty na rynku czeskim, musimy:
- Sprawdzić, czy dotyczą nas szczególne obowiązki prawne
W niektórych krajach oprócz regulacji europejskich istnieją również bardziej rygorystyczne przepisy lokalne. Przed rozpoczęciem sprzedaży upewnij się, że jesteś zarejestrowany w wymaganych rejestrach i że Twoje produkty dopuszczone są do sprzedaży na danym rynku.
- Dostosować warunki reklamacji, zwrotów i informacje o gwarancjach
Ustaw warunki zwrotów tak, aby były jednolite na wszystkich rynkach, na których sprzedajesz. Zostaną one automatycznie przetłumaczone na inne języki. Możemy również skorzystać z automatycznych tłumaczeń dla warunków reklamacji i gwarancji.
- Zadbać o etykiety produktów, instrukcje i faktury czytelne dla kupujących
Dołączaj etykiety i instrukcje w języku czeskim do produktów, które wysyłasz. Wystawiaj faktury w odpowiednim języku i walucie. Dzięki temu kupujący łatwo je rozliczą i dzięki temu unikniesz wielu dodatkowych pytań po zakupie.
Najważniejsze kwestie prawne i podatkowe
Przepisy unijne
- Zwroty i reklamacje: Konsumenci w Czechach mają 14 dni na odstąpienie od umowy i 2 lata na zgłoszenie reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową.
- Próg VAT: Jeśli roczna sprzedaż do konsumentów w UE nie przekracza 10 tys. euro, nie ma potrzeby rejestracji do VAT OSS.
W Czechach obowiązują stawki VAT:
- 21% ― stawka podstawowa obowiązująca w przypadku większości świadczeń
- stawki obniżone – ściśle określone w czeskich przepisach:
– 12%
– 0% - zwolnienie z VAT.
Aby sprawdzić, w jaki sposób towary, które sprzedajesz, są opodatkowane w Czechach, należy ustalić:
- ich kategorię lub rodzaj
- jaka jest ich klasyfikacja według Nomenklatury Scalonej (czyli z uwzględnieniem tak zwanych kodów CN – Combined Nomenclature).
Gospodarka odpadami i opakowaniami
Zwolnienia dla małych firm: Kiedy nie musisz spełnić części obowiązków?
- Jeżeli nie wprowadzamy na rynek produktów zastrzeżonych (np. elektronika, baterie, akumulatory).
- Jeżeli w danym roku kalendarzowym wprowadzimy na rynek czeski opakowania, które ważą łącznie mniej niż 300 kg, a Twój całkowity roczny obrót jest mniejszy niż 25 mln CZK netto.
Skuteczna sprzedaż na Allegro?
Włącz reklamy i kampanie Allegro Ads!
Jak wystawiać oferty na Allegro w Czechach?
Gdy wszystkie powyższe kroki będą zrealizowane i sprawdzone możemy przejść do wystawiania pierwszych ofert na rynku czeskim. Portal ułatwił do maksimum polskim przedsiębiorcom integrację z czeskim odpowiednikiem.
W pierwszym kroku musimy dodać metody dostawy do Czech do cenników oraz połączyć cenniki z ofertami. Wówczas zostaną one automatycznie zgłoszone do udostępnienia na rynek czeski. Obecnie mamy do dyspozycji cztery metody dostaw do Czech udostępnione przez Allegro. Możemy wysyłać także paczki mając podpisaną własną umowę z przewoźnikiem. Marketplace udostępnia nam wysyłki do Czech za pośrednictwem: Allegro International Czechy, Packeta, DPD oraz DHL.
Po dodaniu cenników dostaw z wysyłką do Czech, Allegro automatycznie włączy w wybranych aukcjach udostępnianie ich na rynek czeski. Domyślnie włączy też w ofertach Przelicznik Cen. Ważne, aby sprawdzić ceny, jakie zostały ustawione na zagranicznym rynku w koronach czeskich. Ustalając ceny na Allegro.cz możemy ustawić:
- własne ceny
- reguły cenowe
Reguły cenowe to narzędzie umożliwiające zarządzanie ceną oferty bez potrzeby ręcznego jej edytowania. Możemy tutaj samodzielnie określić sposób, w jaki ceny będą się zmieniać. Za pomocą wybranych reguł możemy automatycznie dostosowywać nasze ceny na rynku lokalnym oraz na rynkach zagranicznych. Reguły można ustawić osobno dla każdego rynku, na którym oferta jest dostępna. Oznacza to, że dla jednej oferty możemy przypisać kilka różnych reguł.
Dzięki temu, że Allegro udostępnia szereg dodatkowych rozwiązań dla sprzedających, w chwili obecnej udostępnianie ofert na rynek czeski jest dość proste i przejrzyste. Gdy mamy już wystawione aukcje z naszymi ofertami na Allegro.cz jednym z miejsc do ich edycji i zmian jest zakładka Rynki w panelu „Mój asortyment”.
W tym miejscu możemy sprawnie i komfortowo zarządzać swoimi ofertami na wielu rynkach jednocześnie. Korzystając z interaktywnego menu (trzy pionowe kropki po prawej stronie), możemy wykonywać konkretne działania dotyczące wybranej aukcji – możemy ją edytować, zakończyć, wznowić lub trwale wycofać z rynków zagranicznych.
Aby zmienić cenę na danym rynku w walucie danego kraju, wystarczy, że klikniemy w symbol ołówka. Domyślnie ustawiony jest zawsze Przelicznik Cen. Możemy również w tym miejscu ustawić własną cenę.
Dlaczego warto rozważyć sprzedaż na czeskim allegro?
Średnia wartość zamówienia na allegro.cz jest o 25% wyższa niż na allegro.pl, a mniejsza konkurencja pozwala sprzedawcom na uzyskanie wyższych marż. Wejście na rynek czeski może przynieść wiele korzyści dla sprzedawców. Daje możliwość dotarcia do klientów w Czechach, co może znacząco zwiększyć zasięg naszej działalności i umożliwić zdobycie nowych klientów. Allegro oferuje zaawansowane, a jednocześnie proste w obsłudze narzędzia do zarządzania ofertami, co pozwala na efektywne prowadzenie sprzedaży i oszczędność czasu. Zapewnia także wsparcie w zakresie logistyki, co ułatwi sprawy związane z wysyłka produktów do Czech.
Porównując sprzedaż Allegro.pl i Allegro.cz w pierwszej połowie 2024 roku możemy zauważyć, że w wielu kategoriach sprzedaż na rynku czeskim jest jeszcze znacznie mniejsza niż w Polsce, a co za tym idzie, potencjał Allegro.cz jest bardzo duży, jeżeli chodzi o nowych klientów.
Podsumowanie
Czechy to bardzo perspektywiczny rynek. Rozszerzenie działalności dla polskich sprzedawców powinno zatem być opłacalne, a przede wszystkim jest łatwe dzięki wsparciu platformy w obszarach logistyki, tłumaczeń oraz zarządzania sprzedażą. Polscy sprzedawcy mogą z łatwością dotrzeć do nowych klientów, korzystając z dostępnych narzędzi i funkcji Allegro. Dzięki międzynarodowym opcjom dostawy, ustalaniu cen w lokalnych walutach i automatycznym tłumaczeniom, sprzedawcy mogą zwiększyć swój zasięg i osiągnąć sukces na nowych rynkach.