Jak analizować nowe raporty ROIEXPERTS?

Agnieszka Maciuk
Agnieszka Maciuk
Archiwum 06.2017

Jak analizować


nowe raporty ROIEXPERTS?

Raport ROI EXPERTS stanowi comiesięczne podsumowanie wyników kampanii za pomocą narzędzia Google Data Studio. Należy go interpretować z uwzględnieniem różnych czynników zewnętrznych, takich jak na przykład sezonowość niektórych produktów i usług. Wszystkie dane użyte w raporcie pochodzą z Panelu Google Analytics.

 

Co to jest Data Studio?

Dzięki temu darmowemu narzędziu możemy w dość prosty sposób stworzyć interaktywne i atrakcyjne wizualnie raporty. Dodatkowo raporty można udostępniać wielu osobom, które wspólnie będą je edytować. Jedną z największych zalet GDS jest możliwość zmiany daty i tym samym sprawdzanie danych za dowolny okres.

Więcej informacji o tym narzędziu przeczytacie w naszym artykule Raportowanie za pomocą Data Studio.

Data Studio

 

Pojęcia użyte w raporcie

Raport zawiera podsumowanie wyników kampanii AdWords w poprzednim miesiącu w ujęciu globalnym (trzecia strona) i szczegółowym. Wszystkie dane pobierane są z Panelu Analytics. Dane porównywane są z danymi z zeszłego roku, jeśli kampania nie trwa wystarczająco długo, pod danymi zobaczymy informację „brak danych”.

 

Na stronie 3

znajduje się ogólne podsumowanie wyników na koncie z wyszczególnieniem ilości kliknięć dzień po dniu:

Współczynnik kliknięć (CTR)

Znaczenie: współczynnik klikalności. Jest to procentowy udział osób, które kliknęły naszą reklamę w stosunku do tych, którym została ona wyświetlona.

Przykład: Reklama została wyświetlona 10 000 razy, kliknęło na nią 200 osób, a więc CTR wynosi 2%.

Komentarz: CTR dla kampanii w sieci wyszukiwania powinien wynosić minimum 1%, natomiast wynikiem bardzo dobrym jest CTR na poziomie 4-5%. Dla kampanii w sieci reklamowej CTR waha się zazwyczaj między 0,1% a 0,5%.

 

Na stronie 4

możemy znaleźć wszystkie konwersje (czyli oczekiwane działania ze strony klienta – więcej informacji poniżej). Występuje podział na makrokonwersje (główne cele działalności) oraz mikrokonwersje (mniejsze cele, które przybliżają użytkowników do wykonania makrokonwersji). Do makrokonwersji załączamy wykres pokazujący ilość najważniejszych konwersji w poszczególne dni.

 

Liczba konwersji

Konwersja jest to pewne oczekiwane działanie ze strony klienta w odpowiedzi na nasze działania reklamowe. W momencie kiedy potencjalny klient wykona ważne dla nas działanie (np. wypełni formularz kontaktowy) zachodzi konwersja.

Znaczenie: ilość zrealizowanych celów kampanii. Użytkownicy, wykonując określone operacje na naszej stronie www, wypełniają różne cele, które zostały ustawione dla kampanii.

Przykład: Mieliśmy 4 kliknięcia. Jeden z użytkowników spędził na stronie ponad 4 minuty, jeden pobrał plik pdf, a kolejny wysłał zapytanie ofertowe, a więc nasza liczba konwersji wynosi 3.

Komentarz:Liczba konwersji jest uzależniona od celów, które ustawimy dla kampanii. Najczęściej są to: określony czas spędzony na stronie, określona ilość odwiedzonych podstron, pobranie pliku pdf, wysłanie zapytania ofertowego i dokonanie zakupu, a więc operacje, które wskazują na zaangażowanie użytkownika (mikrokonwersje) oraz takie, które wygenerowały potencjalny dochód (makrokonwersje).

 

Na stronie 5

występują dane przedstawiające najlepiej konwertujące kampanie, czyli te kampanie które wygenerowały najwięcej konwersji. Druga tabela zawiera listę najlepiej konwertujących słów kluczowych, czyli fraz, które doprowadziły do największej ilości konwersji (użytkownik po wpisaniu takiej frazy dokonał konwersji).

 

 

Na stronie 6

pokazane są ogólne koszty, czyli wydatki na kampanie w podziale na dni.

 

Średni koszt konwersji

Znaczenie: średni koszt jednego zrealizowanego celu kampanii. Jest to wartość odpowiadająca kosztom poniesionym na wszystkie kliknięcia podzielonym przez liczbę konwersji.

Przykład: Mieliśmy 4 kliknięcia, które kosztowały nas łącznie 9 zł. Przełożyły się one na 3 konwersje, a więc średni koszt konwersji wynosi 3 zł.

Komentarz: Z powodu różnorodności celów ustawionych dla kampanii, średni koszt konwersji nie odpowiada kosztom realizacji jednego konkretnego celu kampanii.

 

Średni koszt kliknięcia (CPC):

Znaczenie: średni koszt za kliknięcie. Każde kliknięcie może wiązać się z inną stawką, jaką za nie zapłaciliśmy, ponieważ wcześniej określamy jedynie, ile maksymalnie jesteśmy gotowi zapłacić.

Przykład: Mieliśmy 4 kliknięcia. Pierwsze kosztowało 1,20 zł, drugie – 1,25 zł, trzecie – 1,25 zł, czwartek – 1,30 zł, a więc średnie CPC wynosi 1,25 zł.

Komentarz: Średnie CPC może rosnąć lub spadać w zależności od maksymalnego CPC, które ustawimy, ale przede wszystkim jest uzależnione od stawek, które będzie gotowa zapłacić konkurencja.

 

ROAS (Sklepy):

ROAS to zwrot z inwestycji, czyli przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet. Oblicza się go dzieląc przychód przez wydatki i dla łatwiejszej interpretacji mnożymy przez 100%.

Znaczenie: Pokazuje jaki procent z przeznaczonego budżetu zwrócił się klientowi.

Komentarz: ROAS to ważna metryka. Jednak pod uwagę należy także brać charakter działalności. Przykładowo, jeśli sprzedajemy drogi sprzęt, to wielu klientów, którzy zobaczyli reklamę i zdecydowali się na kupno, nie dokonają płatności, a przyjdą do sklepu stacjonarnego i tu po obejrzeniu produktu, dokonają zakupu.

 

 

Na stronie 7

możemy znaleźć dane obrazujące ruch płatny (po nałożeniu segmentu), czyli ruch pochodzący z płatnych wyników wyszukiwania (reklamy Adwords). Znajdziemy tu metryki pokazujące: średni czas sesji, średnią ilość wyświetlanych podstron podczas jednej sesji, współczynnik odrzuceń strony i współczynnik nowych sesji.

 

Współczynnik odrzuceń

Znaczenie: Jest to wskaźnik, który pokazuje, jaki procent użytkowników nie weszło w żadną interakcję ze stroną www, np. nie przeszło na inną podstronę. Natomiast w momencie gdy użytkownik np. ściągnie plik pdf, a nie przejdzie na inną podstronę, to nie zostanie to zliczone jako odrzucenie.

Przykład: Jeżeli 25 osób na 100 wejdzie na naszą stronę internetową, spędzi tam określoną ilość czasu ale nie przejdzie na inną podstronę, to współczynnik odrzuceń wynosi 25%.

Komentarz: W zależności od postawionych celów musimy ustalić jak ważne jest dla nas aby użytkownicy przechodzili do innych podstron witryny i czy to ma wpływ na skuteczność naszych działań.

 

Poniżej znajduje się wykres obrazujący zmiany w dziennych ilościach wykonań najważniejszej konwersji na naszej stronie oraz dane przedstawiające ilość takich konwersji i ich współczynnik, czyli procent osób, które po kliknięciu w reklamę dokonały na naszej stronie to zadanie.

 

 

Na stronie 8

ukazane zostały wszystkie źródła ruchu na stronie www. Najpopularniejsze źródła, jakie możemy spotkać w raporcie to:

  • CPC (płatne wyniki wyszukiwania kosztu kliknięcia),
  • Organic (bezpłatne wyniki wyszukiwania),
  • Referral (witryny odsyłające – wizyty po kliknięciu linku w witrynie nie będącej wyszukiwarką),
  • E-mail (kampanie mailingowe).

Diagramy przedstawiają udział poszczególnych źródeł w sesjach oraz w dokonaniu najważniejszej makrokonwersji.

 

Agnieszka Maciuk
SEM Specialist. Certyfikowany specjalista Google Ads (AdWords). Kończąc studia na specjalności Reklama i PR od zawsze stara się łączyć kreatywne podejście z analityką i pracą na konkretnych danych. Uważa, że to najlepszy sposób na stworzenie szeroko rozumianej formy reklamy, która będzie skuteczna. Zdobywając doświadczenie w warszawskich i krakowskich agencjach zafascynowała się tematyką SEM oraz Facebook Ads.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991