Google Search Console regularnie informuje o błędach pojawiających się na stronie internetowej wysyłając powiadomienia na skrzynkę mailową. Wśród nich może pojawić się komunikat o błędzie przekierowań. Co on właściwie oznacza i jak go naprawić?
Błąd przekierowania – co to jest?
Dla Google Search Console błąd przekierowania zazwyczaj oznacza zbyt długi łańcuch przekierowań pomiędzy adresami URL lub sytuację, gdy adresy się zapętlają. W praktyce pierwszy przypadek może liczyć trzy ogniwa lub więcej i wyglądać w ten sposób, że strona A kieruje do strony B, strona B do strony C itd, aż do ostatniego przekierowania ze strony Y do strony Z. Natomiast pętla występuje wtedy, kiedy strony kierują do siebie nawzajem, czyli strona A do strony B i B znowu do A.
Innymi, mniej popularnymi błędami są łańcuchy, w których występuje pusty lub nieprawidłowy adres URL oraz takie, w których maksymalna długość adresu została przekroczona.
Jak naprawić błąd przekierowania?
Sposobów na naprawianie błędów przekierowań jest kilka i zależą one od dostępu do plików strony, które posiadamy. Jeżeli mamy taką opcję, to błędy przekierowań najszybciej naprawiamy w pliku .htaccess poprzez usunięcie niepoprawnych i ustawienie właściwych przekierowań.
W sytuacji, gdy nie ma takiej możliwości to najprościej rozpocząć od sprawdzenia ustawień w systemie CMS. Niektóre jego funkcje, zainstalowane moduły oraz wtyczki mogą powodować powstawanie wspomnianych wyżej błędów. W takiej sytuacji konieczna jest także weryfikacja ustawień adresów URL dla poszczególnych podstron, dla których ten błąd występuje.
Niezależnie od posiadanego dostępu, naprawa opiera się jednak na tym samym. W przypadku długiego łańcucha odnajdujemy wszystkie przekierowania i usuwamy te pośrednie. W rezultacie powinno pozostać tylko jedno ze strony A od razu na stronę Z, czyli tę docelową. Może się zdarzyć jednak, że w takim łańcuchu wszystkie strony mają finalnie kierować na stronę Z. Wówczas ustawia się bezpośrednie przekierowania, czyli strona A -> strona Z, strona B -> strona Z, strona C – > strona Z itd. Natomiast w przypadku pętli – ustalamy, która strona ma kierować do której i zostawiamy tylko jedno, właściwie przekierowanie.
Podobnie przebiega naprawa dwóch pozostałych, rzadziej występujących błędów. Również dla nich weryfikujemy dane i wpisujemy poprawne przekierowania, czyli w tym wypadku właściwe adresy URL.
Kiedy błędy zostaną naprawione zgłaszamy wprowadzenie zmian w Google Search Console i czekamy na weryfikację. Gdy proces dobiegnie końca możemy sprawdzić szczegóły w tym samym miejscu.
Kiedy błąd przekierowania może nie być błędem?
W przypadku, gdy w GSC pojawi się informacja o błędzie przekierowań każdą taką sytuacją należy rozpatrywać indywidualnie. Bardzo rzadko zdarza się bowiem, że taki błąd jednak nie jest błędem. Pojawiające się i znikające alerty sporadycznie mogą wynikać z odwiedzin robota Google na stronie, podczas wprowadzania na niej zmian.
Natomiast może się także zdarzyć, że samo narzędzie nie zadziała poprawnie. Taka sytuacja miał miejsce np. pod koniec 2021 roku, kiedy to Google Search Console miało awarię i informowało o problemach, które na stronie nie występowały.
Warto również mieć na uwadze, że błędy związane z przekierowaniami mogą kryć się pod błędem serwera 500.
Niezależnie od tego, jaki to błąd przekierowania zawsze należy dokonać weryfikacji. Dodatkowe informacje można znaleźć: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203?hl=pl