Zleciłeś wykonanie audytu SEO i od razu otrzymałeś prośbę o dostęp do niektórych narzędzi oraz do strony www. Zastanawiasz się, po co agencji dostęp do Twojego Google Analytics i Google Search Console? W poniższych artykule odpowiem na pytanie, jakich dostępów potrzebuje specjalista SEO, aby przeprowadzić audyt i jakie informacje może uzyskać z poszczególnych narzędzi.
Audyt SEO – co to takiego?
Audyt SEO to dokument zawierający analizę serwisu www pod kątem optymalizacji pod wyszukiwarkę Google. Audytor wykonujący raport sprawdza zarówno strukturę i kod strony, szybkość jej działania, a także bada, czy treści na stronie są dostosowane pod SEO. Nie mniej ważna jest analiza widoczności serwisu w wyszukiwarce, pozyskiwania użytkowników oraz linków zewnętrznych prowadzących do strony.
Więcej na temat tego, co powinien zawierać dokument audytowy przeczytasz w naszym artykule: https://www.devagroup.pl/blog/zaawansowany-audyt-seo
Specjaliści SEO korzystają z ogromnej ilości narzędzi, które wspierają ich w codziennych działaniach optymalizacyjnych. Są to przede wszystkim crawlery, które szczegółowo skanują kod strony, aby wykazać ewentualne błędy. Dużą grupę stanowią aplikację do analizy linków przychodzących i widoczności serwisu takie jak Ahrefs, Senuto, Semstorm oraz Semrush. Specjaliści SEO wspierają się ponadto wieloma testami udostępnionymi przez samą wyszukiwarkę (jak chociażby Test Optymalizacji Mobilnej) oraz wtyczkami do przeglądarki. Większość tych narzędzi pozwala na analizę bez konieczności posiadania dostępu do strony. Ich niewątpliwą zaletą jest też fakt, że możemy je wykorzystać także do analizy działań naszej konkurencji.
Aby jednak przeprowadzić dokładny audyt SEO specjalista potrzebuje dostępu do co najmniej dwóch narzędzi – Google Search Console oraz Google Analytics. Zdarza się, że konieczny będzie także dostęp do CMS strony i FTP serwera.
Google Search Console
Search Console, dawniej Webmaster Tools to narzędzie, dzięki któremu możemy sprawdzić jak naszą stronę widzi Google. Są to niezwykle cenne informacje, ponieważ pochodzą wprost z wyszukiwarki. Co sprawdzamy w tym narzędziu podczas audytu strony? w GSC?
Indeksacja
W zakładce Stan znajdują się informacje na temat zaindeksowanych podstron serwisu oraz problemach związanych z indeksacją.
Raport podzielony jest na cztery sekcje, w których opisane są:
- Błędy,
- Strony prawidłowe z ostrzeżeniem,
- Prawidłowe,
- Wykluczone.
Pierwsza sekcja – Błędy – to strony, które z jakiegoś powodu nie udało się zaindeksować. Tutaj będą się pojawiać informacje o błędach 4xx lub 5xx. Kolejny punkt to strony, które zostały zaindeksowane, ale wyszukiwarka natrafiła na pewne problemy, które należy zweryfikować i poprawić. W sekcji Prawidłowe sprawdzimy, które strony zostały zaindeksowane, a w Wykluczonych – które z nich jeszcze nie trafiły do indeksu i jaka jest tego przyczyna.
Zakładka Stan to pierwsze miejsce, w którym należy sprawdzać indeksację serwisu. Dane dostarczane przez Google Search Console są w tym względzie najbardziej wiarygodne, a jeżeli wskazują na błąd, należy go zweryfikować i poprawić.
2. Mapa witryny
Site mapa, czyli mapa witryny to lista adresów URL, która odzwierciedla strukturę serwisu. Prawidłowo przygotowana i przesłana do Google Search Console pomaga robotom Google skanować witrynę i wspomaga poprawną indeksację.
Podczas audytu sprawdzimy, czy mapa serwisu znajduje się w GSC i czy nie występują związane z nią błędy.
3. Obsługa na urządzeniach mobilnych
Google udostępnia darmowy Test optymalizacji mobilnej, który weryfikuje, czy dana podstrona jest dostosowana do komórek. Taki test w przeglądarce zawsze warto uzupełnić o dane zaczerpnięte z Search Console, z sekcji Obsługa na urządzeniach mobilnych, które dostarcza informacji o ewentualnych błędach i wskazuje podstrony, na które one występują.
4. Widoczność i linkowanie
Google Search Console dostarcza nam ogromu wiedzy na temat tego, na jakie słowa kluczowe nasza strona wyświetla się w wyszukiwarce, które z nich są najczęściej klikane i jaka jest średnia pozycja frazy. Dodatkowo, możemy zweryfikować ilość i rodzaj linków kierujących do naszej strony oraz linkowanie wewnętrzne.
Takie dane są punktem wyjścia do tworzenia strategii pozycjonowania oraz jej późniejszej, systematycznej weryfikacji.
5. Renderowanie
Google Search Console umożliwia sprawdzenie poszczególnych adresów URL, dzięki czemu możemy zweryfikować, czy znajduje się one w indeksie i nie zwracają błędów. Jest to szczególnie istotne, gdy potrzebujemy zweryfikować dane pochodzące z innych narzędzi odnośnie konkretnej podstrony.
Co więcej, Search Console umożliwia sprawdzenie URL w wersji aktywnej, dzięki czemu możemy sprawdzić, jak wyszukiwarka widzi daną podstronę. Pozwala to wyłapać ewentualne błędy w renderowaniu oraz wskazać elementy, które nie są widoczne dla robotów, np. te stworzone w technologii JavaScript.
Nadawanie dostępów w Google Search Console
Google Search Console dostarcza nam wiedzy na temat widoczności serwisu w wyszukiwarce. Jest to narzędzie bez którego nie sposób przeprowadzić audytu SEO, a potem prowadzić działań optymalizacyjnych na stronie.
Dlatego też dostęp do GSC konieczny będzie już na początku współpracy z agencją SEO. Jak go nadać? W sekcji Ustawienia wybierz Użytkownicy i uprawnienia, a następnie Dodaj użytkownika. Wybierz poziom uprawnień dla użytkownika i wpisz jego adres e-mail, na którym ma założone konto Google. Standardowy poziom uprawnień przyznawany dla agencji to Wyznaczony właściciel.
Więcej informacji znajdziesz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/7687615?hl=pl
Dlaczego screeny nie wystarczą?
Dlaczego, gdy dostajemy propozycję działań na zrzutach ekranowych, mówimy kategoryczne NIE?
Zdarza się, że klienci mają opory przed nadawaniem dostępu do kont i sugerują wysyłanie screenów do oceny działań i przeprowadzenia audytów.
Takie zabiegi są dla nas niewystarczające z wielu powodów. Dzięki dostępowi do narzędzi Google Analytics i Google Search Console możemy w skuteczny sposób zapoznać się danymi i przygotować optymalne działania. Brak możliwości zapoznania się z aktualną widocznością serwisu w wyszukiwarce i aktywnością użytkowników na stronie sprawia, że nasza nasza codzienna praca nad strategią jest utrudniona. Niepełne dane z zrzutów ekranowych, mogą nie przedstawiać obecnej sytuacji, a co więcej sprawiać, że ciężko będzie wykryć problematyczne miejsca mogące wpływać na cały serwis i działania reklamowe. Jako agencja zdajemy sobie sprawę z ważności danych naszych klientów, dlatego w szczególny sposób je zabezpieczamy i stosujemy wysoki standard ochrony Państwa danych.
Google Analytics
Google Analytics to narzędzie służące do analityki internetowej. Niewielki fragment kodu zaimplementowany na każdej podstronie pobiera informacje o ruchu w serwisie. Analytics dostarcza nam informacji o odbiorcach i ich pozyskiwaniu, a także pozwala sprawdzić skuteczność kanałów dotarcia do użytkownika. Jest to potężne narzędzie do analizy skuteczności płatnych kampanii, realizacji celów i konwersji.
Google Analytics to obecnie podstawowe narzędzie do analizy ruchu na stronie. Jego brak jest uważany za poważny błąd, dlatego podczas audytu w pierwszej kolejności sprawdzamy poprawność implementacji kodu w serwisie oraz to, czy dane zbierane są prawidłowo. Bywa tak, że błędne umiejscowienie kodu uniemożliwia pozyskanie wiarygodnych danych.
Podczas audytu SEO analizie podlega ruch organiczny na stronie. Weryfikujemy, które kanały pozyskiwania są najbardziej skuteczne oraz jak na tle innych kanałów przedstawiają się wejścia z wyszukiwarki.
Nadawanie dostępów w Google Analytics
W Google Analytics istnieje możliwość nadania dostępów na trzech różnych poziomach struktury, czyli konta, usługi i widoku. Użytkownik, który posiada dostęp na poziomie konta widzisz wszystkie usługi i widoki. Zmniejszając uprawnienia dajemy wgląd do coraz mniejszej ilości danych.
Obecnie możemy nadać cztery rodzaje uprawnień na koncie Google Analytics:
- Zarządzania użytkownikami
- Edycja
- Współpraca
- Odczyt i analiza
Standardem jest, że agencja SEO i SEM posiada uprawnienia na poziomie edycji. Jest to konieczna zwłaszcza podczas zarządzania kampanią Google Ads. Także specjalista SEO podczas analizy konta powinien mieć możliwość ustawienia dodatkowych filtrów i celów, które ułatwią mu raportowanie.
Aby nadać dostępy nowemu użytkownikowi należy najpierw wybrać konto, do którego chcemy nadać uprawnienia, a następnie kliknąć zakładkę Administracja. W pierwszej kolumnie po lewej stronie pojawi się opcja Zarządzanie użytkownikami. Na liście Uprawnienia do konta należy kliknąć znak +, a następnie Dodaj użytkowników. Po wpisaniu adresu e-mail, na który chcemy przyznać dostęp oraz wybraniu odpowiednich uprawnień cały proces kończymy klikając Dodaj.
Szczegółową instrukcję nadawania dostępów do Analytics znajdziesz na naszym blogu: https://www.devagroup.pl/blog/google-analytics-przydzielanie-dostepu-do-konta
Dodatkowe dostępy
Podczas audytu strony zdarza się, że specjalista SEO potrzebuje dostępu do CMS i FTP serwera. Czy jest to konieczne? Czasami audytor może natrafić na nietypowe rozwiązanie w serwisie, które można zweryfikować tylko zaglądając do panelu administracyjnego strony.
CMS, czyli Content Management System to system umożliwiający zarządzania treścią na stronie, min. dodawanie wpisów na blogu, zmiana nagłówków czy dodawanie tagów title i description. Najbardziej popularnymi systemami to WordPress, Joomla, a także systemy wspierające sklepy internetowe, takie jak PrestaShop, Shoper oraz Magento. Jakich danych potrzebuje specjalista SEO? Konieczny jest adres do panelu administracyjnego, login i hasło. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest założenie dodatkowego konta w systemie na adres e-mail podany przez agencję. Dzięki temu masz możliwość kontroli nadanych dostępów.
Strony, które zostały oparte o autorskie skrypty nie posiadają systemu CMS. W takich przypadkach wszystkie zmiany optymalizacyjne należy wdrażać z poziomu FTP serwera, gdzie są umieszczone pliki strony www. Przesyłając dane do FTP serwera należy podać jego adres, login oraz hasło.
Pamiętaj też, że zlecając agencji oraz programistom wdrożenie poprawek i zaleceń z audytu konieczne będzie nadanie im dostępów do CMS oraz FTP. Większość zaleceń można wdrożyć tylko mają dostęp do uprawnień administracyjnych.
Strona w wersji testowej
Ciekawym przypadkiem jest także audytowanie nowej, nieopublikowanej jeszcze strony która znajduje się w środowisku testowym. Taka wersja strony powinna być zablokowane przed robotami Google, aby nie mogły jej zaindeksować, gdy wciąż trwają nad nią prace. Zdarza się jednak, że w takiej wersji konieczny jest audyt i konsultacje, aby strona w momencie publikacji była zoptymalizowana pod SEO.
Większość znanych crawlerów, takich jak Site Bulb czy Screaming Frog ma możliwość zeskanowania serwisu w wersji nie opublikowanej. Nie stanowi także problemu sytuacja, gdy strona jest zabezpieczona hasłem. Po podaniu danych dostępowych crawler otrzyma dostęp do wszystkich podstron i będzie mógł przeprowadzić pełny skan serwisu.
Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO?
Do przeprowadzenia audytu SEO specjalista potrzebuje dostępu do Google Search Console oraz Google Analytics. Zdarzają się także serwisy, gdzie konieczny będzie także wgląd do CMSa strony oraz dostęp do FTP serwera. Nadanie dostępu powinno zostać uzgodnione przed rozpoczęciem audytu, aby ich brak nie opóźniał postępu prac. Pamiętaj także, że są to standardowe działania, a nadawanie dostępów agencji jest zupełnie bezpieczne. Upewnij się jednak, że masz możliwość zarządzania użytkownikami, aby w razie zakończenia współpracy wszystkie dane zostały na twoim koncie.