Pod hasłem „Google Tag Assistant” mogą kryć się trzy wprowadzone przez Google rozwiązania, pozwalające zidentyfikować i rozwiązać ewentualne problemy związane z wdrożeniem kodów śledzenia, czyli tagów, na stronie internetowej. Są to:
- Tag Assistant Legacy – darmowa wtyczka do Google Chrome, wykrywająca i analizująca tagi na odwiedzanych stronach;
- Tag Assistant – narzędzie wbudowane w Google Tag Manager, służące do sprawdzania poprawności implementacji tagów w naszej witrynie jeszcze przed ich opublikowaniem;
- Tag Assistant Companion – dodatek do Tag Assistant, wzbogacający je o dodatkowe funkcje, dostępny również, jako rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome.
Spis treści:
- Jak działa Google Tag Assistant Legacy?
- Nowy Google Tag Assistant Companion
- Jak działa nowy Google Tag Assistant?
- Dlaczego warto korzystać z nowego Tag Assistant?
- Podsumowanie
Jak działa Google Tag Assistant Legacy?
Google Tag Assistant Legacy to bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki Chrome, która analizuje kody śledzenia wdrożone na stronach internetowych, np. tagi Google Ads, Analytics czy GTM, oraz sprawdza je pod kątem problemów z konfiguracją. Może to pomóc w zidentyfikowaniu błędów, takich jak brakujące lub zduplikowane tagi, nieprawidłowe wdrożenia czy rozbieżności w danych.
Tag Assistant Legacy pokazuje ID tagów śledzenia wdrożonych na dowolnej stronie internetowej oraz wyświetla informacje o poprawności ich wdrożenia, symbolizowane kolorami:
- kolor czerwony – tag nie działa prawidłowo,
- kolor żółty – wykryto problemy, mogą wystąpić zaburzenia w zbieranych danych,
- kolor niebieski – informuje o tym, że tag został wdrożony metodą niestandardową,
- kolor zielony – tag jest wdrożony poprawnie.
Aby korzystać z Google Tag Assistant na odwiedzanej przez nas witrynie, należy uruchomić go przyciskiem „Enable” (domyślnie jest on wyłączony). Mamy również możliwość dodawania do „ulubionych” witryn, na których chcielibyśmy, aby uruchamiał się za każdym razem.
Co jednak najważniejsze, funkcja rejestratora Google Tag Assistant umożliwia śledzenie ścieżki użytkownika oraz poszukiwanie błędów w zbieraniu danych podczas wykonywania działań na stronie. Rejestruje ona zdarzenia, tagi i interakcje na każdej z załadowanych stron, sprawdza je pod kątem problemów i zapewnia pełny raport. Nagrywanie należy aktywować przyciskiem „Recordings”, następnie odwiedzić wszystkie strony i wykonać działania, których poprawność analizowania chcemy sprawdzić, po czym zakończyć nagrywanie wciskając „Stop Recording”.
Po nagrywaniu otrzymamy dwa rodzaje raportów, dostępne pod przyciskiem „Show full report”. Pierwszy to Tag Assistant Report, który wyświetli tagi, wywołujące się na poszczególnych stronach odwiedzonych podczas sesji nagrywania oraz zdarzenia, którym one odpowiadają. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek błędy, raport zawiera sugestie, jakie poprawki należy wdrożyć. Drugi raport to Google Analytics Report, który pokazuje dane zebrane przez Google Analytics przy obecnych ustawieniach.
Obecnie Google wprowadziło nowe rozwiązanie – Tag Assistant Companion – a Tag Assistant Legacy otrzymało status Deprecated (nieaktualny). Nie oznacza to jednak, że rozszerzenie to przestało być używane – wręcz przeciwnie, wsparcie rozszerzenia Google Tag Assistant Legacy w debugowaniu analityki stron internetowych jest wciąż doceniane przez marketerów.
Nowy Google Tag Assistant Companion
W kwietniu 2023 r. Google wypuściło nowe narzędzie – Tag Assistant Companion. Nie jest to jednak nowa wersja Tag Assistant Legacy, o którym pisaliśmy w pierwszej części artykułu. Wtyczka Companion jest dodatkiem do Tag Assistant, dostępnego wewnątrz Google Tag Managera i wyposaża go w kilka dodatkowych funkcji:
- detekcję tagu Google również wewnątrz iframe,
- debbugowanie wyskakujących okienek lub nowych kart otwartych z obecnego okna,
- możliwość testowania wielu okien przeglądarki podczas jednej sesji; dodatkowo, każde okno jest oznaczone własnym symbolem w sekcji drzewa eventów, dzięki czemu może być łatwo zidentyfikowane.
Narzędzie, podobnie jak Tag Assistant Legacy, można zainstalować korzystając z Chrome Web Store.
Jak działa nowy Google Tag Assistant?
Google Tag Assistant jest częścią Google Tag Managera, wprowadzoną w 2020 roku. Ten rodzaj Google Tag Assistant pozwala na bieżąco sprawdzać, czy wdrożone przez nas tagi działają zgodnie z oczekiwaniami jeszcze przed opublikowaniem ich na stronie. Po uruchomieniu debugowania strona, którą chcemy sprawdzić, odpala się w nowym oknie, podczas gdy w Tag Assistant na bieżąco widzimy log wszystkich zdarzeń, które wywołały się na stronie oraz tagów, jakie się w danym momencie uruchomiły. Co więcej, zdarzenia, które odpalają się na stronie możemy sprawdzić, nawet nie mając dostępu do GTMa danej strony.
Dlaczego warto korzystać z nowego Tag Assistant?
Podstawową zaletą stosowania Tag Assistant jest możliwość łatwego wykrycia błędów popełnionych podczas wdrażania tagów na naszej stronie bez opuszczania interfejsu GTM oraz przed ich publikacją, dzięki czemu zyskujemy pewność, że o wszelkich błędach w konfiguracji Analytics czy Google Ads dowiemy się jeszcze zanim zaczną do nas napływać dane.
Podsumowanie
Korzystanie z narzędzi Google umożliwiających wykrycie nieprawidłowej konfiguracji analityki jest jedną z najważniejszych umiejętności w marketingu internetowym. Błędnie wdrożone tagi mogą prowadzić do nieprawidłowych danych analitycznych, a co za tym idzie błędnych wniosków biznesowych.