Pod hasłem „Google Tag Assistant” mogą kryć się dwa wprowadzone przez Google rozwiązania, pozwalające zidentyfikować i rozwiązać ewentualne problemy związane z wdrożeniem kodów śledzenia (czyli tagów) na stronie internetowej. Są to:
- Tag Assistant Legacy oraz Companion – w przeszłości były to dwa osobne rozwiązania, a obecnie zostały połączone w jedno rozszerzenie. Jest to wtyczka do Google Chrome wykrywająca i analizująca tagi na odwiedzanych stronach, wzbogacona o nowe funkcje.
- Tag Assistant – narzędzie wbudowane w Google Tag Manager. Służy do sprawdzania poprawności implementacji tagów w naszej witrynie jeszcze przed ich opublikowaniem.
Spis treści
Jak działa Google Tag Assistant?
Google Tag Assistant to bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki Chrome, która analizuje kody śledzenia wdrożone na stronach internetowych, np. tagi Google Ads, Analytics czy GTM, oraz sprawdza je pod kątem problemów z konfiguracją. Może to pomóc w zidentyfikowaniu błędów takich jak brakujące lub zduplikowane tagi, nieprawidłowe wdrożenia czy rozbieżności w danych. Tag Assistant pokazuje ID tagów śledzenia wdrożonych na dowolnej stronie internetowej.
Aby korzystać z Google Tag Assistant na odwiedzanej przez nas witrynie, należy uruchomić go uruchomić w zakładce Rozszerzenia.
Google Tag Assistant jest również częścią Google Tag Managera i pozwala na bieżąco sprawdzać, czy wdrożone przez nas tagi działają zgodnie z oczekiwaniami jeszcze przed opublikowaniem ich na stronie. Po uruchomieniu debugowania strona, którą chcemy sprawdzić, odpala się w nowym oknie, podczas gdy w Tag Assistant na bieżąco widzimy logi wszystkich zdarzeń, które wywołały się na stronie, oraz tagów, jakie się w danym momencie uruchomiły. Co więcej, zdarzenia, które odpalają się na stronie, możemy sprawdzić, nawet nie mając dostępu do GTM-a danej strony.
Dlaczego warto korzystać z Tag Assistant?
Podstawową zaletą stosowania Tag Assistant jest możliwość łatwego wykrycia błędów popełnionych podczas wdrażania tagów na naszej stronie bez opuszczania interfejsu GTM oraz przed ich publikacją. Dzięki temu zyskujemy pewność, że o wszelkich błędach w konfiguracji Analytics czy Google Ads dowiemy się, jeszcze zanim zaczną do nas napływać dane.
Podsumowanie
Korzystanie z narzędzi Google umożliwiających wykrycie nieprawidłowej konfiguracji analityki jest jedną z najważniejszych umiejętności w marketingu internetowym. Błędnie wdrożone tagi mogą prowadzić do zbierania nieprawidłowych danych analitycznych, a co za tym idzie – wysnuwania błędnych wniosków biznesowych.
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji ukazał się na blogu w 2024 roku.