W minionym tygodniu Mariusz Gąsiewski zamieścił na swoim blogu bardzo ciekawy raport Global Business Map, w który znalazły się badania rynku internetowego na świecie z 2011 roku. Raport został przygotowany przez Google i zawiera wyniki badań z 48 krajów świata z sześciu kontynentów, publikując najważniejsze informacje z punktu widzenia marketingu sieciowego.
W raporcie znajdziemy wiele ciekawych informacji takich jak wartość rynku reklamowego, najszybciej rozwijające się kategorie w wyszukiwaniu, ale również rozwój rynku mobilnego oraz odsetek smartfonów wśród telefonów komórkowych. Autorzy raportu podkreślają, że firmy prowadzące marketing internetowy rozwijały się w minionym roku dwa razy szybciej niż firmy, które sprzedają swoje usługi i towary poza siecią internetową. Słowa te znajdują potwierdzenie w raporcie.
Dokonaliśmy zestawienia kilku najbardziej interesujących danych z raportu przygotowanego przez Google w celu usytuowania Polski i jej sąsiadów na rynku reklamowym w tej części Europy, ale także aby przybliżyć wyniki naszych sąsiadów, którzy mogą być potencjalnymi klientami i odbiorcami reklam polskich reklamodawców. W raporcie Google nie pojawiły się dane dotyczące Białorusi oraz Słowacji, dlatego kraje te nie zostały uwzględnione w naszej analizie. Naszą analizę możecie potraktować jako krótką ściągawkę z raportu.
Dostęp do Internetu
Spośród krajów, które nas interesują, Niemcy posiadają największy procent populacji z dostępem do Internetu. Co ciekawe, Niemcy mogą poczyścić się wyższym odsetkiem użytkowników Internetu niż USA czy Kanada, ale procent osób mających dostęp do sieci jest w tym kraju mniejszy niż w Danii, Holandii czy Norwegii, gdzie z Internetu korzysta ponad 90 procent populacji. Polska ze wskaźnikiem 67 procent znajduje się w środku listy krajów europejskich. Według danych z raportu IAB 2011 w Polsce w ciągu roku o 2 procent zwiększyła się liczba gospodarstw korzystających z Internetu. W ramach ciekawostki, najmniej osób korzystających z Internetu w stosunku do populacji mieszka w Indiach, gdzie jedynie co dziesiąty mieszkaniec ma dostęp do komputera podłączonego do sieci, podobnie jest także w RPA.
Udział reklamy online w rynku reklamowym
Ciekawe prezentują się także wyniki dla udziału rynku reklamy internetowej w całkowitych wydatkach na reklamę w danym kraju. Najmniejszą część budżetu reklamowego na reklamę w sieci przeznaczyli reklamodawcy z Ukrainy, bowiem jedynie 4,7 procent całego budżetu, najwięcej zaś reklamodawcy z Niemiec, gdzie odsetek wydatków na reklamę w sieci wyniósł 18 procent. Po środku uplasowały się Czechy (16 procent), Polska (15 procent), Rosja (13 procent) oraz Litwa (12 procent). Według badań przeprowadzonych przez IAB polski rynek reklamowy online jest już wart 2 miliardy złotych, co nie do końca pokrywa się z wynikiem podanym przez Google.
Rynek mobile
W większości krajów dostrzega się silny wzrost liczby użytkowników, którzy wyszukują informacji za pomocą urządzeń mobilnych. Odnotowano przynajmniej pięćset procentowy wzrost liczby wyszukiwań w każdym z badanych krajów. Największy wzrost wśród analizowanych krajów oszacowano w Niemczech i wyniósł on 985 procent, ale i tak Łotwa jest krajem europejskim, w którym najsilniej rozwinął się rynek wyszukiwań za pomocą urządzeń mobilnych. Z kolei odmiennie niż w innych krajach, wyszukiwania na urządzeniach stacjonarnych w Niemczech od 2009 utrzymują się na stałym poziomie. Taka tendencja dotyczy większości krajów, w którym rynek internetowy osiągnął wysoki poziom, a użytkownicy coraz częściej korzystają z Internetu w telefonie. Tendencję mobilnego łączenia się z siecią można porównać do powolnego zastępowania komputerów stacjonarnym laptopami i innymi urządzeniami przenośnymi, czego świadkami byliśmy w ostatnich latach.
Przyszłość ze smartfonem
Kolejną ciekawą informacją dla rynku reklamy w wyszukiwarkach jest procentowy udział smartfonów w całkowitej liczbie telefonów komórkowym w danym kraju. Smartfony są popularnymi telefonami w Niemczech, ale także w Rosji (25 procent) i w Polsce (24 procent). Raport IAB Polska wskazuje na szybki rozwój rynku reklamy mobilnej w naszym kraju. W Polsce w 2011 roku wg raportu Interactive Advertising Bureau sprzedano 3,6 mln sztuk smartfonów.
Wg danych, które podaje branżowy portal http://interaktywnie.com w naszym kraju w ciągu roku odsetek użytkowników smartfonów wzrósł dwuipółkrotnie. Reklama dostarczana za pośrednictwem telefonów komórkowych będzie jednym z najszybciej rozwijających się segmentów reklamy w następnych latach.
Jedynie 7,8 użytkowników telefonów komórkowych na Litwie posiada smartfony. Ukraina także pozostaje w tyle pod tym względem z 10 procent udziałem smartfonów w całkowitej liczbie telefonów. Rynek tych krajów z pewnością ma perspektywy rozwoju i możemy się spodziewać, że w najbliższych latach dogodni pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej.
Symbian czy Android
Wśród systemów operacyjnych we wszystkich krajach, które stały się przedmiotem analizy, dominuje system operacyjny Symbian, a zaraz po nich Android. Jedynie Niemcy wybijają się pod względem ilości użytkowników, korzystających z Androida . To właśnie w tym kraju najwięcej osób korzysta z Internetu w telefonie. Android jest także bardzo popularnych w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Japonia oraz Słowenia, co ma oczywisty wpływ na rynek reklamy mobilnej. Słowenia pojawia się tutaj nie bez powodu, bowiem udział telefonów z Androidem wynosi w tym kraju aż 49 procent. Reklama mobilna to z pewnością przyszłość reklamy w sieci, bowiem daje ogromne możliwości reklamodawcy. Pozwala na łączenie reklamy w mediach tradycyjnych z narzędziami promocji marki takimi jak QRcody czy aplikacje, co także wróży świetlaną przyszłość temu segmentowi rynku reklamowego.
Internet w telefonie
Ciekawym miernikiem jest także liczba MB danych przesłanych w przeliczeniu na jednego użytkownika smartfona. Dla porównania w Japonii na jednego użytkownika smartfona przypada 363 MB danych w miesiącu. W Polsce jest to 7 MB, zaś w Niemczech, gdzie nasycenie rynku smartfonami jest większe, to 62,7 MB. Mamy więc jeszcze sporo do nadrobienia. Smartfony w naszym kraju stają się coraz popularniejsze. Obecnie polski użytkownik najczęściej korzysta z Internetu w telefonie, aby wyszukać informacje, pograć lub użyć aplikacji, a także posłuchać muzyki. W raporcie Google to właśnie osiągnięcia rynku mobile w reklamie internetowej były najbardziej dynamicznym wskaźnikiem w obrębie raportów. Słupki przedstawiające segment mobile najszybciej pną się w górę i to niezależnie od tego, czy analizujemy kraje europejskie, czy sięgamy po wyniki z Azji lub Ameryki Południowej.
Naszym celem było dostarczenie wam najciekawszych informacji z raportu przedstawionego przez Google, a w szczególności skonfrontowanie wyników Polski z wynikami naszych sąsiadów. Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem, który jest do pobrania tutaj.
Źródła:
http://www.iabpolska.pl/index.php?mnu=80&id=410
http://www.ittechnology.us/global-business-map-ciekawe-dane-od-google/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MarketingWInternecie+%28Marketing+w+internecie%29
http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-interaktywnie-com-marketing-mobilny-23524