22 i 23 maja Gdańsk stał się miejscem wielu dyskusji o innowacjach, marketingu cyfrowym oraz technologii. Wszystko to za sprawą konferencji Infoshare. Odwiedzający z całej Polski i z zagranicy wzięli udział w licznych wykładach, warsztatach oraz konkursach dla startupów. Agenda wydarzenia była napięta, a scena marketingu przepełniona ciekawymi wystąpieniami, z których przygotowaliśmy krótką relację.
Panel dyskusyjny: Współczesne Wyzwania Nowoczesnego Marketingu
Podczas Infoshare 2024 miała miejsce premiera polskiego wydania książki „Podstawy Nowoczesnego Marketingu” autorstwa Philipa Kotlera. W związku z tym odbył się panel, w którym udział wzięli: Bartosz Woźnicki, CEO Clovin Group, Katarzyna Ostojska, Menedżerka ds. Marketingu Raben Logistics i Jacek Kotarbiński, ekonomista. Tematy poruszone podczas panelu dotyczyły przyszłości marketingu w kontekście AI oraz roli nauki i badań marketingowych. Jacek Kotarbiński wyjaśnił, że nauka w obszarze biznesowym opisuje praktykę. To działania praktyków nauka analizuje i na ich podstawie buduje modele, a potem tworzy korelacje, związki i procesy. Przy dużych zasobach czasowych i finansowych można próbować działać bez badań oraz teorii, jednak czy warto, jeśli mamy gotowe rozwiązania, które nauka wyniosła właśnie z praktyki?
Magda Urbaniak, Neuromarketing (bardzo mocno) w praktyce
Na scenie marketingowej zaprezentowała się Magda Urbaniak, tłumacząc tajniki neuromarketingu w oparciu o case studies przebojowej kurki Grażynki. Prezentacja była nie tylko zabawna, ale również pełna merytorycznych wskazówek, jak wykorzystać neuromarketing na etapie tworzenia nazwy, opakowania, polityki cenowej, tone of voice, budowania brand hero, motywu przewodniego, czy strony internetowej.
Dominika Bucholc, Rola liderów AI w organizacjach
Adaptacja w organizacji to proces zmiany. Prelegentka Dominika Bucholc podkreśliła, że należy zadbać o pracowników organizacji, którzy do zmian mogą podchodzić różnie. Kluczowy w tym procesie będzie więc leader AI. Dlatego należy zastanowić się, kim jest leader zmiany AI w Twojej organizacji i czy nie jest to osoba przypadkowa.
Kamil Kozieł, Trudny przepis na sukces biznesu opartego na nazwisku
Jaka jest definicja wolności zawodowej? Na to pytanie w swojej prezentacji poszukiwał odpowiedzi Kamil Kozieł. Przedstawione zostały nie tylko etapy rozwoju zawodowego, ale również towarzyszące im trudności. Jedną z porad był tzw. dualny podział projektów na takie, które pozwalają nam przetrwać oraz te, które pozwalają nam rosnąć, nie zapominając o rzetelnej ocenie własnej pracy.
Anna Nowak, Jak budować konteksty dla nowych technologii?
Nowe narzędzia i koncepty to w zasadzie codzienność w branży technologicznej. Z tego powodu Anna Nowak podkreśliła, że nie warto ślepo podążać za trendami. Kolejną wskazówką było to, aby “nie być zachłannym”, czyli lepiej mieć jeden dobrze zaprojektowany i przemyślany touchpoint, niż siedem, które mogą namieszać. I na koniec pamiętajmy, by nie bać się eksperymentów, żeby wyjść ponad standard.
Krzysztof Miotk, Piramida zaufania użytkownika, czyli o tym, jak UX pomógł nam zdobyć 50 mln PLN, a następnie wszystko straciliśmy.
Wychodząc od tematu prostoty interakcji, prelegent Krzysztof Miotk wskazał, jak zwiększać zaufanie za pomocą interfejsu. Praktyczne rozwiązania zostały wyjaśnione w odniesieniu do tzw. piramidy zaufania użytkownika, gdzie wskazano, na których etapach dochodzi do aktywnego budowania zaufania, gdzie znajduje się fundament oczekiwań użytkownika i w jaki sposób można takie zaufanie aktywnie zrujnować. Było to świetne wystąpienie i liczymy, że znajdziemy przestrzeń do wdrażania poszczególnych wskazówek w praktyce – bazując na naszym doświadczeniu budowanie zaufania jest kwestią, o której czasem właściciele sklepów zapominają.
Janina Bąk, How to boost innovation in teams and organizations? Business lessons from Isaac Newton, an old sandwich and… ducks
Nie zabrakło nas również na scenie Inspire, gdzie Janina Bąk przedstawiła cztery aspekty tworzenia kultury organizacji sprzyjającej rozwojowi innowacji. A są one następujące: umożliwienie prokrastynacji, stworzenie bezpiecznej przestrzeni do działania, zrozumienie i danie przyzwolenia do odnoszenia porażek oraz działanie w praktyce. Wybór tych konkretnych punktów został uzasadniony w odniesieniu do badań naukowych, a podczas wystąpienia nie zabrakło charakterystycznych dla prelegentki licznych żartów. Tak jak można było się spodziewać – było zabawnie, inspirująco i merytorycznie.
Martyna Goździuk, Video dźwignią handlu – jak mądrze wykorzystać video w lejku marketingowym
Dlaczego video? Martyna Goździuk argumentowała, że dostarcza dużo treści w krótszym czasie i ułatwia zapamiętanie. Video zapewnia więc odpowiednie pozycjonowanie marki i wpływa na budowanie zaufania. Prelegentka odwołała się do różnic pomiędzy klientem B2B, a B2C i podkreśliła, że utarło się, iż w B2B w przeciwieństwie do B2C nie ma emocji, ale czy na pewno? A co z lękiem przed podjęciem złej decyzji? Była to świetna i praktyczna lekcja, żeby jako marketer, marketerka B2B podać rękę klientowi i minimalizować jego lęk.
Artur Jabłoński, Wiwisekcja Wizerunku
Podczas wystąpienia Artura Jabłońskiego uczestnicy mieli szansę przeprowadzić analizę nie tylko przywołanych przez prelegenta przykładów marek, ale również własnych brandów. Analiza ta została przeprowadzona pod kątem konkretnych kategorii, takich jak: ostrość, szczerość, emocje, kompetencje i wyrafinowanie brandu. Z prelekcji można było wyjść z myślą, że lepsza marka może prowadzić do wyższej zapamiętywalności, a w dłuższej perspektywie do wyższej sprzedaż przy mniejszych nakładach. Nie pozwól więc, aby Twoja marka była nijaka.
Krzysztof Marzec, Jak SEM może zmienić Twój marketing (na lepsze!)
W 2024 roku DevaGroup była również reprezentowana na scenie marketingowej Infoshare przez swojego CEO Krzysztofa Marca, który w swojej prezentacji skupił się na praktycznych przykładach działań w branży SEM, które sprzyjają rozwojowi biznesu.
Kama Kotowska, Kreatywność w liczbach. Czy wykresy zabijają marketing?
Czy wszyscy jesteśmy tak wyjątkowi, jak nam się wydaje? Kama Kotowska podczas swojego wystąpienia podkreśliła, że niekoniecznie, z kolei dane, które udostępniamy jako użytkownicy stron internetowych i aplikacji już są. Dane te mogą być wykorzystane w praktyce do tworzenia dobrej komunikacji, a skuteczna analiza ilościowa oraz jakościowa może dostarczyć odpowiedzi na pytanie, czego potrzebuje klient.
Michał Zieliński, AI w służbie człowieka – Koniec Marketingu Performance jaki znamy
Wyszukujesz informacje w sieci za pomocą wyszukiwarki? Michał Zieliński podczas prezentacji zwrócił uwagę na zachodzącą zmianę paradygmatu wyszukiwania informacji. Młode pokolenie coraz częściej wyszukuje informacje np. na YouTubie, co niesie za sobą różne zagrożenia oraz korzyści.
Łukasz Kozłowski, 5 transformacyjnych strategii Customer Success: Jak przyspieszyć wzrost i zwiększyć dochód organizacji
Prezentacja Łukasza Kozłowskiego to nie tylko analiza historii customer success w wybranych organizacjach, ale również podkreślenie, że pozyskanie klienta to tylko początek wspólnej drogi. Kolejnym kluczowym etapem jest rozpędzenie i zaangażowanie klienta. Pamiętajmy, że klient otrzymuje na start szereg usług, ale potem musi się nauczyć korzystać z naszej wartości i w tym procesie ważne jest wsparcie organizacji.
Maciej Szeffer, 6 powodów tego, że Twój marketing B2B nie działa
Z pozoru może być wiele powodów, dlaczego Twój marketing B2B nie działa, jednak Maciej Szeffer bardzo konkretnie i merytorycznie określił 6 z nich. Być może Twoja buyer persona odnosi się do B2C zamiast B2B? Spójrz na swoją propozycję wartości, bo może jej tam nie ma i to blokuje sprzedaż? Zastanów się, czy Twój lejek sprzedażowy jest aktualny. Doinwestuj marketing i nie myśl o nim jedynie w kategorii kosztu. Marketing to proces, postaw na współpracę marketingu ze sprzedażą. I na koniec być może nie określiłeś roli marketingu? Te praktyczne pytania wskazują jasno, gdzie warto szukać powodów, jeśli coś nie działa.
Paweł Tkaczyk, Targowisko uwagi, czyli dlaczego social media szkodzą Twojej marce
Czy przyszłościowo gromadzenie społeczności, lajków i subów przestaje mieć sens? Odwołując się do historii rozwoju internetu oraz aktualnych zmian np. rewolucyjnego działania algorytmu Tik-Tok’a, Paweł Tkaczyk stwierdza, że przestaje mieć znaczenie czy ktoś nas jako marki obserwuje czy nie. A świetnym przykładem tego może być przejście ze sklepu internetowego do Allegro, gdzie relacja nawiązywana jest z Allegro, a nie z pojedynczym sprzedawcą.
Podsumowanie
Infoshare od lat przyciąga przedsiębiorców, programistów i marketerów. Konferencja ta daje przestrzeń do dyskusji i wymiany doświadczeń, promując współpracę oraz rozwój technologiczny.
W 2024 roku uczestnicy dowiedzieli się, że prokrastynacja może sprzyjać innowacyjności, mądre wykorzystanie danych może wnieść komunikację na wyższy poziom, oraz że memy podczas wystąpień wciąż są ważne. Konferencja dostarczyła mnóstwo inspiracji i solidnej dawki wiedzy oraz śmiechu, pokazując, że nawet przy trudnych tematach warto czasem dodać odrobiny humoru.