Jak pozyskiwać klientów przez Internet? Poznaj sprawdzone metody!

Anna Skowron
Anna Skowron
Archiwum 07.2022
 
Jak pozyskiwać klientów przez Internet? Poznaj sprawdzone metody!

Jak pozyskiwać klientów przez Internet?
Poznaj sprawdzone metody!

Obecność w sieci jest już tak oczywista i wymagana, że każdy, nawet pozornie niezwiązany z Internetem biznes powinien być w niej obecny. Jest to nie tylko sposób na pokazanie swojej działalności, ale przede wszystkim metoda pozyskiwania Klientów. Z tego artykułu dowiesz się, co robić, żeby obecność w Internecie była dla Ciebie szansą na firmowy rozwój.

Strona internetowa – Twoja wizytówka online

Nie da się pozyskać Klientów przez Internet nie będąc jego częścią 🙂  Niezależnie czy Twój plan na biznes to rozbudowana platforma e-commerce, czy lokalne usługi prania tapicerki – jeśli chcesz zdobywać Klientów w sieci, musisz posiadać stronę internetową. Od profilu Twojej działalności będzie jedynie zależało, jak rozbudowana i jaką strukturę będzie miała witryna, a nie czy w ogóle będzie istnieć.

Jeśli porównamy Internet do wielkich, ogólnopolskich targów branżowych, to strona www Twojej firmy będzie wizytówką, którą wręczasz wszystkim napotkanym uczestnikom eventu. Musi być więc reprezentatywna i opisująca Twoją działalność, a ten, kto ma ją w rękach powinien od razu mieć możliwość łatwego kontaktu.

O czym pamiętać i co jest totalnym must-have podczas tworzenia strony internetowej własnej firmy?

  • estetyka i spójność – wzrok to pierwszy i najważniejszy zmysł, z którego korzystają użytkownicy sieci. Im ciekawsza kreacja UXowa, tym większe szanse, że potencjalny Klient, który właśnie odwiedził Twoją witrynę zapamięta ją na dłużej i powróci na nią w przyszłości. Schludne i zadbane sklepy stacjonarne są z pewnością częściej odwiedzane niż przydroźne budki bez ładu i składu, a ta zasada dotyczy także witryn internetowych. Poza samą estetyką równie ważna jest spójność kolorystyczna sklepu z profilem działalności biznesowej. Psychologia marketingu już dawno udowodniła, że dane kolory wywołują w odbiorcy konkretne emocje, dlatego nie bez powodu platformy oferujące dobra luksusowe mają strony internetowe w kolorach czerni i złota, a firmy ubezpieczeniowe czy finansowe stawiają na zieleń i błękit, w celu wywołania poczucia spokoju i harmonii.
  • intuicyjność – poruszanie się po stronie ma być przyjemnym spacerem po wyznaczonej ścieżce, a nie błądzeniem w zamkniętym labiryncie. Upewnij się, że trasa, którą pokonuje Klient od momentu pojawienia się na stronie głównej do dokonania najważniejszej akcji, czyli konwersji, jest prosta i przede wszystkim – jak najkrótsza.
  • szybkość ładowania – czekanie zdecydowanie nie jest naszą mocną stroną i zazwyczaj, by podjąć się takiego poświęcenia potrzebujemy niezwykle silnej motywacji. Załadowanie się jednej z wielu witryn otwieranych w przeglądarce zdecydowanie do takich motywacji nie należy. Szacuje się, że  średnia prędkość ładowania strony, po której użytkownik po prostu ją wyłącza to raptem 2 sekundy. Pamiętaj o tym tworząc lub usprawniając własną witrynę. Możesz to zrobić m.in. poprzez zmniejszenie wielkości grafik / zdjęć na stronie lub pozbycie się zbędnych plików. Warto skorzystać z jednego z dostępnych narzędzi, które nie tylko pokazują czas ładowania strony osobno dla komputerów i urządzeń mobilnych, ale też podpowiadają, w jaki sposób ten wynik poprawić. Szczególnie polecamy Pagespeed oraz GTmetrix
  • dane kontaktowe – Twój potencjalny Klient może mieć do Ciebie parę pytań albo chcieć sprawdzisz w jakim mieście znajduje się Twoje biuro. Przejrzystość informacji kontaktowych choć oczywista, to często mało wyeksponowana i nieintuicyjna w kontekście przejścia z innych podstron. Pamiętaj, by uwydatnić informacje o sobie oraz podlinkować wszelkie platformy social mediowe, na których Klient może znaleźć Twój profil i dodatkowo zweryfikować Twoją działalność
  • konkretna oferta – ładny wygląd i dobre parametry to początek, bo mimo wszystko najważniejsze jest wnętrze, czyli to, co jesteś w stanie zaoferować potencjalnemu Klientowi. W miejscu, w którym przedstawiasz ofertę zadbaj o konkretne dane, zakres usług czy specjalne oferty. W przypadku różnych pakietów czy dodatkowych usług dobrze sprawdzą się infografiki lub tabelki porównujące zakres pakietów.

Social proof – metoda pozyskiwania Klientów przez platformy społecznościowe

 

Facebook od dawna nie jest już jedynie platformą służącą do prywatnej komunikacji, a także od dawna nie jest już jedynym liczącym się medium społecznościowym. Sprawdzanie firmy na kanałach social media stało się już normą, a brak profilu biznesowego na Facebooku, LinkedInie czy nawet Instagramie może skutecznie odstraszyć nawet mocno zdecydowanego konsumenta. Użytkownicy zwracają uwagę na ilość obserwujących, daty ostatniej publikacji, a także opinie i recenzje wystawione przez innych Klientów. Jest to świetny sposób na budowanie relacji ze swoimi odbiorcami i ma ogromną szansę generować leady sprzedażowe. Pamiętaj więc o regularnym prowadzeniu profili social mediowych i nie bój się chwalić wykonanym zleceniem czy podjętą współpracą – osoba decydująca się na zakup Twojego produktu / usługi chce mieć pewność, że podejmuje słuszną decyzję.

Płatna promocja – reklama, która sprzedaje

Reklama dźwignią handlu…również internetowego 😉 W tym celu od lat firmy korzystają z kampanii Google Ads, które sprawią, że treść czy zdjęcie zachęcające do zakupów w Twoim sklepie pojawi się przed oczami tysięcy użytkowników. Jest więc spora szansa, że jakiś procent z nich będzie zainteresowane Twoją ofertą i finalnie złoży zamówienie / zamówi usługę. Płatne reklamy oferują szeroki wybór reklam i mogą być stosowane dla praktycznie każdej branży. W przypadku sklepów internetowych konieczna jest kampania produktowa, która skupia się na konwersjach zakupowych, a dla biznesów lokalnych sprawdzą się linki sponsorowane. W przypadku większego budżetu i działania ogólnokrajowego warto skorzystać ze świeżo wprowadzonej kampanii Performance Max, która łączy wszystkie rodzaje reklam i dobiera je odpowiednio do potrzeb reklamobiorcy.

Sekcja tło

Szukasz specjalistów od kampanii Performance Max?

 

Poza kampanią Performance Max, warto pamiętać o reklamowaniu się na platformie YouTube. Wszelki wideo content to ostatnimi czasy świetnie konwertujące treści, które przyciągają użytkowników i umożliwiają im w łatwy sposób zapamiętać Twój brand czy produkt. Reklama YouTube Ads jest coraz chętniej wykorzystywana przez reklamodawców, a jej popularność i skuteczność w najbliższym czasie będzie jedynie rosnąć.

Content Marketing – czyli jak generować wartościowe treści i pozyskiwać nowych Klientów

Działać w danej branży to jedno, ale pokazać, że jest się prawdziwym ekspertem i znawcą tematu to coś zupełnie innego. W tym celu możemy wykorzystać content marketing, dzięki któremu nie tylko zadbamy o stałą komunikację z odbiorcami, ale też przekażemy istotne dla nas treści i pokażemy pasję do prowadzonej działalności. Takie działania marketingowe będą miały szereg zalet, bo oprócz pozyskiwania nowych Klientów biznesowych, będziemy pozytywnie wpływać m.in. na SEO (o czym piszemy niżej).

Jak prowadzić skuteczny content marketing?

  • koniecznie dodaj zakładkę “blog” do swojej strony internetowej i planuj min. 2 posty miesięcznie na tematy związane z Twoją branżą i działalnością. Liczy się przede wszystkim jakość i unikatowość Twoich tekstów. Treści skopiowane z innych, konkurencyjnych stron ani nie wypozycjonują Twojej witryny, ani nie zachwycą Twoich odbiorców,
  • zaplanuj wysyłkę newsletterów – email marketing to wciąż skuteczne narzędzie pozyskujące Klientów i pomagające utrzymać stałą relację. Wszystko na temat skutecznego tworzenia email marketingu znajdziesz w tym artykule,
  • stwórz “język” swojego biznesu i bądź konsekwentny. Jeśli zwracasz się do Klientów na “Ty” albo np. używasz emoji w treściach, to utrzymuj taki rodzaj komunikacji we wszystkich kanałach.

SEO – daj się znaleźć

Pozycjonowanie strony to nic innego jak poprawianie jej tak, by pojawiała się w wynikach wyszukiwania Google w momencie, gdy użytkownik wpisze frazę związaną z naszym biznesem. SEO można podzielić na 3 główne filary. Jednym z nich są treści, czyli element content marketingu, o którym pisaliśmy wyżej. Pozostałe dwa to:

  • on-site: tutaj musisz zadbać o odpowiednią strukturę witryny od strony technicznej. liczą się m.in. meta description, title strony, nagłówki, przekierowania i wiele innych. Z racji ogromu prac i wiedzy, jakie trzeba włożyć w tą część pozycjonowania, warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO lub sprawdzonego freelancera.
  • linkowanie zewnętrzne, czyli po prostu linki osadzone w innych witrynach, z których można przejść na Twoją stronę. Jest to rodzaj online’owych poleceń i rekomendacji i jeśli tylko strona www, która ma dobrą reputację linkuje do Twojej domeny, to jest to jasny sygnał dla Google, że Twoja witryna jest również warta uwagi.

Marketplace – dodatkowy kanał sprzedaży dla sklepów internetowych

Jeśli tylko Twój biznes opiera się na handlu internetowym, to poza własną platformą sprzedażową warto być obecnym na zewnętrznych stronach, gromadzących sprzedawców internetowych. Marketplace’y, bo o nich mowa, są z reguły świetnie wypozycjonowane i na starcie gwarantują duży ruch użytkowników. W Polsce niekwestionowanym liderem tej branży jest Allegro, za granicą zaś króluje Amazon. Co ważne, sama obecność na tych platformach to jedno, ale czy wiesz, że możesz w ich obrębie również prowadzić działania płatne i pokazywać swoje produkty wyżej od konkurencji? Sprawdź, co możesz zyskać decydując się na Allegro Ads lub, jeśli zależy Ci na dotarciu również do zagranicznych Klientów – Amazon Ads.

Badaj, analizuj, ulepszaj!

Wszystkie powyższe działania byłby nic nie warte, gdyby nie ich…dokładna analiza. Analityka działań internetowych to podstawa i dzięki niej nie tylko będziesz świadomie dystrybuować swój budżet, ale też ulepszysz konkretne kanały i ścieżki dotarcia do Klientów. Nie sugeruj się działaniem konkurencji czy dobrym radą nie popartym danymi. Praca na programach takich jak Google Analytics czy Google Tag Manager to bezwzględne must-have, które da Ci realne informacje na temat ruchu i konwersji pozyskiwanych z działań internetowych. Dodatkowo, działając na wymienionych narzędziach możesz z łatwością prowadzić testy A/B, dzięki czemu nie musisz przepalać budżetu czy oczekiwać nierzeczywistych konwersji. Analiza danych to praca wymagająca wiedzy, systematyki i doświadczenia, dlatego najlepiej, zwłaszcza na początku, powierzyć pełną analitykę strony internetowej wyspecjalizowanej agencji lub polecanemu freelancerowi.

Podsumowanie – jak pozyskać Klientów przez Internet?

Odpowiadając na to pytanie można śmiało powiedzieć: wielokanałowo! Tylko działając w zdywersyfikowany sposób i dbając o różne aspekty marketingu internetowego jesteśmy w stanie prowadzić biznes i dbać o proces pozyskiwania Klientów przez Internet. Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany do istoty prowadzenia działań biznesowych online, pamiętaj, że ponad 77% internautów robi zakupy i szuka wykonawców przez Internet (raport “E-commerce w Polsce” stworzony przez firmę Gemius). Ktoś z pewnością na tym zarabia, więc czemu nie będziesz to Ty?

Anna Skowron
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (8 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry