Większość osób, znajdując firmę usługową (szczególnie niewielką) z interesującą ich ofertą, szuka na stronie numeru telefonu. Kontakt telefoniczny jest znacznie sprawniejszy niż wysyłanie formularza i przeważnie otrzymujemy interesujące nas informacje w tym samym momencie. Kontakt telefoniczny z firmą jest jak najbardziej konwersją, która powinna być mierzona. Tylko jak odróżnić, który użytkownik skontaktował się z firmą, a który tylko zobaczył numer telefonu? Tu stajemy przed trudnym wyborem między dwoma rozwiązaniami. Trudnym, ponieważ oba rozwiązania mają swoje plusy, ale również minusy. Które wybrać? Mam nadzieję, że ten artykuł Ci w tym pomoże.
Wiele firm ma numer telefonu na prawie każdej podstronie swojego serwisu internetowego. Jest to bardzo dobry zabieg ze strony UX. Jednak podczas analizy jest praktycznie niemożliwe dowiedzieć się która strona skłoniła naszego użytkownika do wykonania połączenia. Dzięki zastosowaniu śledzenia konwersji z numeru telefonu będzie to możliwe i pozwoli nam dowiedzieć się, które z naszych podstron generują najwięcej konwersji.
#1 Numer telefonu Google
Najskuteczniejszym sposobem mierzenia konwersji z numeru telefonu na stronie jest rozwiązanie od Google. Jednak ma ono swoje minusy. Nie będę omawiał w tym miejscu wdrożenia kodu na stronę internetową, ponieważ jest to bardzo dobrze opisane w supporcie. Zajmijmy się więc plusami i minusami takiego rozwiązania oraz omówieniem jak działa.
Jak to działa?
Po skonfigurowaniu odpowiednio kodu naszej witryny system automatycznie zmienia numery telefonów w witrynie po wejściu użytkownika z reklam AdWords. Natomiast jeżeli użytkownik wejdzie na stronę z innego źródła, to wyświetli mu się „prawdziwy” numer telefonu. W tym momencie większość numerów po zmianie wygląda tak: 800-XXX-XXX, jednak Google systematycznie stara się zmieniać te numery, aby wyglądały bardziej lokalnie np. 22 XXX-XX-XX. Przekierowanie z numeru nadanego nam przez firmę Google następuje bezproblemowo i nie wymaga od dzwoniącego żadnych dodatkowych interakcji. Sygnał połączenia również się nie zmienia i brzmi jak zwykłe połączenie.
Plusy
- Dokładne zliczanie konwersji
- Rozwiązanie promowane przez firmę Google
- Możliwośc ustawienia konwersji po pewnym czasie połączenia (np. 1 minuta) co pozwala jeszcze skuteczniej zliczać konwersje.
Minusy
- Inny numer wyświetlający się na stronie niż rzeczywisty
- Odstraszający użytkowników numer z cyfrą 800 z przodu (na razie)
- Brak stałego numeru. Numery przekazywania połączeń Google zmieniają się tak często, jak często system uważa za konieczne przypisanie połączenia do kliknięcia reklamy.
- Zamieszanie – inny numer w reklamie, inny na stronie a inny w naturalnych wynikach wyszukiwania.
#2 Ukrywanie numeru telefonu na stronie pod przyciskiem
Drugie rozwiązanie to ukrywanie numeru telefonu pod przyciskiem. Takie rozwiązanie znaleźć możecie na przykład na stronie olx.pl.
Daje nam ono możliwość śledzenia konwersji, jeżeli użytkownik kliknie w przycisk i wyświetli numer. Jest to metoda zdecydowanie mniej dokładna niż opisana powyżej, jednak ma też swoje plusy.
Wdrożenie w przypadku stron opartych na WordPressie jest dość łatwe. Wystarczy zainstalować wtyczkę WP ShowHide. Następnie w miejscach na stronie gdzie znajduje się numer telefonu wkleić kod:
[showhide type="pressrelease" more_text="Przykładowy tekst" less_text="Przykładowy tekst2" hidden="yes"] Numer telefonu [/showhide]
Niestety każdy numer na stronie musimy zmienić osobno. Nie ma możliwości podmiany wszystkich numerów na stronie automatycznie.
Jeżeli strona nie jest na wordpressie, to wdrożenie również nie jest bardzo wymagające. Wystarczy dodać kawałek kodu java script który zamieni button na numer telefonu po kliknięciu.
Jak to działa?
Działanie jest bardzo proste. Kawałek kodu umieszczonego w miejscu numeru telefonu działa jak przycisk z tekstem, który wybierzesz. Może być to na przykład „666-XXX-XXX pokaż numer”, a po kliknięciu wyświetlać się będzie numer 666-756-847.
Do zliczania konwersji po kliknięciu w nasz zasłonięty numer będziemy potrzebowali również skonfigurowanego Google Tag Managera. Tag i reguła przesyłające zdarzenie do Google Analytics wyglądają następująco:
Jeżeli wolimy, żeby zamiast ID konkretnego kliknięcia widzieć na której stronie zostało wykonane, to wystarczy w etykiecie zamiast {{Click ID}} wybrać {{Page URL}}
Należy również w Google Analitycs w raportach na żywo sprawdzić czy po kliknięciu na naszej stronie zdarzenie zostało przesłane. Powinno być one widoczne parę sekund po wykonaniu akcji na stronie.
Pamiętaj, aby po skonfigurowaniu Google Tag Managera dodać w Google Analytics odpowiedni cel, a następnie przesłać go do Google AdWords. Dzięki temu konwersje z pokazania numeru telefonu będą zliczane.
Plusy
- Na stronie widoczny jest prawdziwy numer telefonu, który klienci mogą zapamiętać
- Numer telefonu nie jest zmieniony przez co jest naturalny dla użytkownika
Minusy
- Niedokładne zliczanie konwersji. To, że użytkownik odsłonił numer niekoniecznie znaczy, że zadzwonił
- Brak widocznego w 100% numeru telefonu na stronie przed kliknięciem
Które rozwiązanie wybrać?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od twoich potencjalnych klientów. Jeżeli uważasz, że twoi klienci po zobaczeniu numeru telefonu przyznawanego przez Google zrezygnują z wykonania połączenia to powinieneś wybrać opcję numer dwa. Musisz jednak liczyć się z tym, że dane zbierane tym sposobem będą niedokładne. Jednak zawsze będą to dane z których wyciągać można wnioski więc lepiej żeby były niż żeby Ci ich brakowało. Jeżeli natomiast zależy ci na dokładnych danych musisz wybrać opcję numer jeden. Wybór należy do Ciebie, jednak warto przed wdrożeniem któregokolwiek z rozwiązań rozpatrzyć wszystkie za i przeciw. Mam nadzieję, że wybierzesz tą najlepszą dla siebie opcję.
Znasz jeszcze jakiś sposób zliczania konwersji z numeru telefonu znajdującego się na stronie? Daj znać w komentarzu.