O pozycjonowaniu w Google napisano już praktycznie wszystko, szczególnie na blogach poświęconych SEO i szeroko rozumianemu marketingowi. Oczywiście wynika to z dominującej roli giganta z Mountain View na rynku wyszukiwarek, bowiem globalny udział Google wynosi aż 89% (choć z roku na rok jest coraz mniejszy). W Chinach kontynentalnych z powodów politycznych Google jest jednak zablokowane, a pierwsze skrzypce w chińskim Internecie odgrywa wyszukiwarka Baidu. Co musisz wiedzieć o tym chińskim labiryncie, żeby się w nim odnaleźć?Przede wszystkim konieczne będzie zrozumienie specyfiki pozycjonowania w Baidu oraz dostosowanie działań SEO do lokalnych realiów.
Spis treści
- 1 SEO w Chinach – czym różni się od pozycjonowania w Europie?
- 2 Czy warto inwestować w pozycjonowanie strony w Chinach?
- 3 Wyszukiwarka Baidu jako chiński Google
- 4 Pozycjonowanie w Baidu – najważniejsze zasady
- 5 Jak dodać stronę do Baidu? Krok po kroku
- 6 Baidu a Google – podobieństwa i różnice
- 7 SEO na rynek chiński – postaw na specjalistów!
SEO w Chinach – czym różni się od pozycjonowania w Europie?
Pozycjonowanie w Chinach ma pewne podobieństwa do europejskiego podejścia, jednak występują też ważne różnice, głównie ze względu na unikalne regulacje oraz preferencje lokalnych użytkowników. Algorytmy Baidu są inne niż te stosowane przez Google, co oznacza, że pozycjonowanie w Chinach należy odpowiednio dostosować do specyfiki tamtejszego rynku.
Szczególne znaczenie mają takie aspekty jak lokalny hosting, szybkość ładowania strony oraz zgodność z chińskim prawem, które, jak wiemy, cenzuruje treści. Ponadto ważną rolę odgrywa optymalizacja pod kątem języka chińskiego (mandaryńskiego). Samo przetłumaczenie tekstu przez Google Translate z pewnością nie wystarczy. Kolejna znacząca różnica to różne adresy URL dla wersji mobilnej i desktopowej dla tej samej strony internetowej w Chinach (przykład: devagroup.pl i m.devagroup.pl), podczas gdy my przyzwyczajeni jesteśmy do jednego adresu URL niezależnie od urządzenia. Różnic jest dużo więcej i większość z nich poznasz w dalszej części tekstu.
Czy warto inwestować w pozycjonowanie strony w Chinach?
Inwestycja w pozycjonowanie strony w Chinach może przynieść ponadprzeciętne korzyści, o ile oczywiście prowadzona w sieci działalność będzie odpowiednio dopasowana do potrzeb i popytu konsumentów na chińskim rynku. Dość powiedzieć, że według danych za 2024 rok liczba użytkowników Internetu w Chinach wynosi 1,09 miliarda osób, a tempo przyrostu wynosi obecnie ok. 25 mln nowych internautów rocznie!
Tak obszerny rynek z jednej strony daje niemal nieograniczone możliwości rozwoju, a z drugiej strony charakteryzuje się też wysokim stopniem konkurencyjności. Działania z zakresu SEO z pewnością pomogą odpowiednio dostosować witrynę pod kątem Baidu i chińskiego rynku internetowego, tak aby wyświetlać się tamtejszym użytkownikom w wynikach wyszukiwania.
Na początku tej drogi dobrą strategią wydaje się wstępne zbadanie rynku poprzez pozycjonowanie na rzadziej wyszukiwane frazy, czyli np. słowa kluczowe z długiego ogona (long-tail keywords). Jeśli powstały na stronie ruch będzie odpowiednio konwertował, zwiększając budżet można intensyfikować działania SEO pod kątem wyższych pozycji w Baidu dla trudniejszych, częściej wyszukiwanych słów kluczowych.
Wyszukiwarka Baidu jako chiński Google
Historia Baidu sięga 2000 roku. Obecnie ta największa wyszukiwarka w Chinach pełni funkcję podobną do Google dla państw zachodnich. Jeszcze do niedawna udział Baidu na chińskim rynku wyszukiwarek internetowych wynosił ok. 90%. Obecnie, według danych z listopada 2024 r., Baidu ma dokładnie 52,86% udziału w rynku, a jedyną większą konkurencję stanowi tam wyszukiwarka Microsoft Bing.

Warto zauważyć, że wyszukiwarka Google jest zablokowana w Chinach, co sprawia, że Baidu stało się jej naturalnym odpowiednikiem. Podobnie jak Google, oferuje również swoje wersje popularnych narzędzi, serwisów czy aplikacji, m.in.:
- Google Maps –> Baidu Maps,
- Google Ads –> Baidu Tuiguang, nazywane również Baidu Ads,
- Google Translate –> Baidu Translate,
- Google Analytics –> Baidu Tongji,
- Google News –> Baidu News.
Z jakich wyszukiwarek korzystają Chińczycy poza Baidu?
Baidu to dominująca, ale nie jedyna wyszukiwarka internetowa stosowana w Chinach. Według danych opublikowanych na green-fields.pl (na podstawie: gs.statcounter.com), jeszcze w 2021 roku Baidu mało niemal 87% udziału w rynku wyszukiwarek. Według danych za listopad 2024 jest to już niecałe 53%, co związane jest bezpośrednio z bardzo dynamicznym wzrostem udziału wyszukiwarki Bing od Microsoft (33,5%).
Oprócz Baidu i Bing Chińczycy korzystają w mniejszym stopniu z kilku innych wyszukiwarek:
- Haosou – 5,8%,
- YANDEX – 2,2%,
- Sogou – 2,0%,
- Google – 2,0%.


Działasz na rynkach zagranicznych?
Zadbaj o pozycjonowanie lokalnych stron
Pozycjonowanie w Baidu – najważniejsze zasady
Aby skutecznie pozycjonować stronę w Baidu, w większości aspektów należy stosować te same praktyki co w przypadku pozycjonowania stron w Google, czyli dbać o techniczną optymalizację strony, dobrej jakości content, linkowanie wewnętrzne czy budowę profilu linków zewnętrznych. Zamiast opisywać po kolei wszystkie elementy naszego pozycjonerskiego rzemiosła, postanowiłem skupić się na specyfice Baidu i chińskiego rynku internetowego.
Na co warto zwrócić szczególną uwagę, aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania Baidu?
- Lokalny hosting – jest to „must have” z dwóch powodów: po pierwsze zapewnia szybsze ładowanie się strony, po drugie – umożliwia uzyskanie licencji ICP (więcej na temat w dalszej części artykułu), bez której trudno o dobrą widoczność w chińskiej wyszukiwarce.
- Zgodność z regulacjami prawnymi – optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek w Chinach musi zawsze uwzględniać aspekt cenzury; innymi słowy, treści internetowe nie mogą być sprzeczne z oficjalną narracją chińskiego rządu.
- Optymalizacja treści pod kątem uproszczonego języka chińskiego i lokalnych preferencji kulturowych – samo przetłumaczenie strony przez Google Translate lub z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) nie wystarczy; chcąc uzyskać wysoką widoczność w Internecie w Chinach, warto skorzystać ze wsparcia osoby biegle posługującej się językiem Państwa Środka.
- Duże znaczenie meta tagów – w tym również meta keywords, meta description, alt tags.
- Prędkość ładowania witryny – oczywiście element ten ma znaczenie również w przypadku Google, jednak w Chinach stanowi jeden z kluczowych czynników rankingowych (nie należy też przesadzać z reklamami na stronie, szczególnie jeśli spowalniają jej wczytywanie).
- Stosunkowo płaska struktura strony – o ile w przypadku Google zbyt głęboka struktura witryny też nie jest pożądana, tak w przypadku robotów Baidu możemy napotkać na szczególnie dużą trudność w indeksowaniu podstron znajdujących się wiele kliknięć od strony głównej.
- Duży nacisk na częstą aktualizację i dodawanie nowych treści – element ten ważny jest również pod kątem pozycjonowania Twojej strony w Google, natomiast w przypadku Baidu odgrywa jeszcze większą rolę.
- Bardzo duże znaczenie mobilnej wersji strony, która jest przez Baidu traktowana nadrzędnie w stosunku do wersji desktopowej.
- Domena .cn – nie jest obowiązkowa, jednak może pomóc, jeśli strona bezpośrednio dotyczy chińskiego rynku; aby założyć stronę z chińską domeną, należy jednak spełnić kilka warunków, w tym mieć w Chinach zarejestrowaną działalność.
- Baidu Baike – jest to chińska Wikipedia, która posiada bardzo mocną pozycję w chińskich wynikach wyszukiwania (podobnie jak Wikipedia w Polsce); warto mieć stronę firmową na tej platformie.
- Listy jako priorytet – zauważono, że Baidu premiuje artykuły posiadające listy, które, co ciekawe, nie są ponumerowane lub w inny sposób uporządkowane (np. za pomocą myślników).

Jak dodać stronę do Baidu? Krok po kroku
Aby mieć możliwość zaistnienia w wynikach wyszukiwania Baidu, należy w pierwszej kolejności spełnić pewne formalne wymogi związane z prowadzeniem działalności online w Chinach.
Krok 1: Uzyskanie licencji ICP
Aby móc skorzystać z hostingu w Chinach (co jest bardzo pożądane pod kątem SEO!), konieczne jest zdobycie licencji ICP (Internet Content Provider) w wersji biznes. Jest to wymóg prawny dla wszystkich stron internetowych działających na terenie Chin. Innymi słowy, uzyskanie licencji to zielone światło od chińskiego rządu na prowadzenie działalności w sieci. Trudno ją jednak wyrobić, nie przebywając fizycznie w Chinach (weryfikacja adresu i numeru telefonu), w związku z czym korzysta się w tym celu z lokalnych partnerów, którzy na miejscu dopełniają niezbędnych formalności prawnych.
Krok 2: Przygotowanie chińskiej wersji językowej
Strona musi być dostępna w języku chińskim. Należy zadbać o wysoką jakość tłumaczenia oraz dostosowanie treści do lokalnych realiów. Jak zostało to już wcześniej wspomniane, przetłumaczenie Twojej strony przez Google Translate może okazać się niewystarczające, jeśli myślisz o wysokich pozycjach w chińskich wynikach wyszukiwania.
Krok 3: Hosting w Chinach
Hosting w Chinach to (praktycznie) konieczność. Po pierwsze, wybór lokalnego hostingu jest kluczowy dla szybkości wczytywania strony, co ma bezpośredni wpływ na ranking w Baidu. Po drugie, Baidu po prostu preferuje witryny hostowane w Chinach.
Krok 4: Zgłoszenie strony do Baidu
Po spełnieniu opisanych powyżej warunków można zgłosić stronę do indeksacji w Baidu poprzez dedykowaną platformę webmasterów – Baidu Webmaster Tools. Procedura jest bardzo podobna do tej, jaką znamy z Google Search Console.
- Zakładamy konto na Baidu Webmaster Tools.
- Dodajemy adres URL strony głównej (wraz z https).
- Wybieramy główną kategorię naszej działalności.
- Kopiujemy tag weryfikacyjny i wklejamy go bezpośrednio do kodu strony lub za pośrednictwem wtyczki (np. Yoast SEO dla stron na WordPressie).
- Kiedy tag weryfikacyjny znajduje się już w kodzie, wracamy do Baidu Webmaster Tools i klikamy „weryfikuj”.
Baidu a Google – podobieństwa i różnice
Choć algorytm Google pod wieloma względami jest podobny do algorytmu Baidu, między tymi wyszukiwarkami występują pewne bardzo istotne różnice, które należy brać pod uwagę, realizując swoją strategię SEO.
Zgodność z chińskim prawem i wymogami cenzury
Przede wszystkim należy zawsze pamiętać o podstawowej, fundamentalnej różnicy – Google to wyszukiwarka globalna, podczas gdy Baidu koncentruje się głównie na chińskim rynku. Oznacza to przede wszystkim konieczność przestrzegania przepisów prawa związanych z cenzurą. Przykładowo, w chińskim Internecie zablokowane są wybrane zagraniczne serwisy (np. Google czy Facebook) oraz niektóre domeny i adresy IP.
Musisz też wiedzieć, że Baidu monitoruje strony pod kątem nieodpowiednich treści. Szczególnie należy uważać na tematy polityczne, historyczne i religijne. Krytyka Komunistycznej Partii Chin, przedstawianie wydarzeń historycznych w sposób sprzeczny z rządową narracją czy treści dotyczące Ujgurów to prosta droga całkowitej blokady w chińskim odpowiedniku Google, nie mówiąc już nawet o wysokich pozycji w Baidu.
Meta tagi
Kolejna kwestia to meta tagi, które w Baidu, podobnie jak w Google, mają znaczenie, jednak ich waga jest o wiele większa w przypadku chińskiej wyszukiwarki. Google lepiej rozumie content i łatwiej dopasowuje wyniki wyszukiwania do intencji użytkowników, nawet bez idealnie dopasowanych meta tagów. W przypadku Baidu musimy położyć na nie większy nacisk, w tym również na nieużywane już przez nas meta keywords oraz stosowane głównie w celu podbicia CTR meta description.
Linki społecznościowe
Kolejna różnica to linki społecznościowe. Zdania na ich temat są podzielone wśród specjalistów od pozycjonowania w Google, natomiast w przypadku Baidu musimy pamiętać o tym, by takie linki pochodziły jedynie z akceptowalnych na poziomie rządowym serwisów. Linków z Facebooka, YouTube czy Instagrama należy unikać.
Priorytet Baidu dla… Baidu
Warto pamiętać również o tym, że Baidu, jako wiodąca wyszukiwarka internetowa w Chinach, preferuje (niestety) swoje własne witryny i niewiele możemy z tym zrobić. Zatem nawet jeśli nie są one szczególnie dobrze zoptymalizowane pod SEO, i tak prawdopodobnie będą wyświetlać się wyżej niż świetnie zoptymalizowane „strony zewnętrzne”.
Aktualny content
Baidu, podobnie jak Google, lubi nowe, aktualne treści, jednak w przypadku chińskiej wyszukiwarki ten aspekt ma dużo większe znaczenie. Chcąc uniknąć spadków w wynikach wyszukiwania, należy w miarę możliwości nie dopuszczać nawet do kilkutygodniowych „zastojów”.
Optymalizacja wersji mobilnej
W przypadku Baidu, podobnie jak dla Google, kluczowe znaczenie ma optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych. O ile jednak w Google adres URL jest ten sam, tak w przypadku Baidu dla zapytań mobilnych przetwarzane są adresy w subdomenie, np. m.domena.pl. Jeśli nie zadbasz o przyjazną wersję mobilną swojej strony, Baidu samodzielnie przekonwertuje Twoją stronę na wersję mobilną, jednak nie gwarantujemy zadowolenia z takiej automatycznej konwersji 😉
Linkbuilding
Linkbuilding w przypadku stron optymalizowanych pod Baidu, podobnie jak w Google, ma znaczenie, jednak tutaj też mamy pewne różnice. Bardzo duże znaczenie w Baidu mają linki ze stron o wysokim autorytecie, z oficjalnych źródeł, witryn rządowych czy chińskich dzienników. Podobnie zatem „jak u nas”, przy czym w Baidu warto również linkować na naszej stronie do tego typu witryn, np. podając je jako wiarygodne źródła informacji. Jest to w pewnym sensie powiązane z wątkiem cenzury chińskiego Internetu – dostajemy „punkciki’ w Baidu, gdyż informacje na naszej stronie pochodzą z „najlepszych dostępnych źródeł wiedzy” – rządowych stron i mediów.
W przypadku linkbuildingu w Chinach ważna jest zarówno jakość, jak i liczebność linków. A zatem z jednej strony należy pozyskiwać wartościowe, silne linki, a z drugiej prowadzić jednocześnie działania nastawione na pozyskiwanie większej liczby mniej wartościowych tańszych linków. W przypadku tej drugiej opcji nie należy jednak przesadzać, gdyż spamowe praktyki w stylu black hat SEO są przez Baidu wyłapywane, a domeny banowane.
Długość contentu
Google „uwielbia” długie, wyczerpujące treści i poradniki, a przynajmniej tak właśnie było przez wiele lat (obecnie można zauważyć, że nieco się to zmienia). W przypadku Baidu większy potencjał mają krótsze, zwięzłe odpowiedzi na pytania użytkowników. Zamiast zatem tworzyć długi tekst na kilkanaście tysięcy zzs, warto podzielić go na krótsze fragmenty dopasowane do intencji użytkownika.
Znaczniki hreflang
Kolejny ciekawy aspekt różnicujący Google i Baidu to znaczniki HTML określające wersję językową. Zachodnie SEO stosuje w tym celu znaczniki hreflang, które w Baidu są zabronione. W Chinach używa się bowiem atrybutu HTML content-language z uwagi na to, że Baidu bez problemu rozpoznaje witryny z językiem chińskim uproszczonym (simplified chinese), niezależnie od domeny.
Indeksacja
Ktoś narzeka na częstotliwość odwiedzin na stronie Googlebota? W przypadku Baidu roboty crawlują strony znacznie rzadziej, co mocno odbija się na ich indeksacji. Rozwiązaniem tego problemu jest ręczne zapraszanie „baidu-bota” na zaktualizowane adresy za pośrednictwem Baidu Webmaster Tools, czyli dokładnie to samo, co możemy zrobić w naszym Google Search Console.
SEO na rynek chiński – postaw na specjalistów!
Jak możesz zauważyć, pozycjonowanie w Chinach jest dość specyficzne i w pewnym stopniu skomplikowane, m.in. ze względu na barierę językową czy wymogi formalne, jak również inne czynniki rankingowe niż w przypadku Google. W obliczu tych i wielu innych wyzwań warto rozważyć współpracę z agencją SEO, która ma doświadczenie w międzynarodowym SEO i poradzi sobie ze specyfiką pozycjonowania na chińskim rynku. Zapytaj specjalistów z DevaGroup o możliwości optymalizacji swojej witryny pod kątem Baidu, a tym samym pojawienia się marki na chińskim rynku internetowym.