Nie wiesz, czym są dynamiczne reklamy w wyszukiwarce, nie prowadziłeś jeszcze kampanii dynamicznej ani nie tworzyłeś takich reklam, a co za tym idzie, nie masz pomysłu, jak optymalizować takie działania? Zapraszamy do lektury. W poniższym tekście opowiemy, czym są reklamy dynamiczne i dlaczego warto je stosować. Dowiesz się też, jak tworzyć kampanię DSA, jak ją optymalizować, poznasz najlepsze praktyki i wskazówki, które zwiększą liczbę konwersji na Twoim koncie Google Ads.
Spis treści:
- Czym są kampanie DSA?
- Jak wykorzystać reklamy dynamiczne?
- Reklamy dynamiczne w wyszukiwarce – jak je tworzyć krok po kroku?
- Optymalizacja reklam dynamicznych w panelu Google Ads
- Czym kampania DSA w wyszukiwarce różni się od innych?
- Zalety kampanii dynamicznych
- Wady kampanii DSA
Czym są kampanie DSA?
Kampania DSA w Google Ads (Dynamic Search Ads) wyświetla reklamy w wyszukiwarce w formie tekstowej w odpowiedzi na zapytanie użytkownika, ale w odróżnieniu od tradycyjnych linków sponsorowanych, nie korzysta z list słów kluczowych i nie ma konieczności ustawiania ręcznie końcowego adresu URL w reklamie. Nagłówek reklamy jest generowany dynamicznie na podstawie zawartości reklamowanej witryny, a konkretniej tytułu HTML danej podstrony. Skanowana jest treść danej podstrony i jeśli znajdują się na niej frazy, które zostały wpisane do wyszukiwarki, to potencjalni klienci zobaczą reklamę DSA kierowaną na tę podstronę.
Jak wykorzystać reklamy dynamiczne?
Kampania DSA stanowi świetne uzupełnienie działań reklamowych, ale może też być najważniejszą kampanią – pozwala pojawiać się w Google na zapytania z tzw. długiego ogona. Kreatywność internautów jest nieskończona, a według Google nawet 500 000 000 wyszukiwanych haseł w wyszukiwarce każdego dnia, to frazy, których nikt nigdy wcześniej nie użył. Dzięki zastosowaniu dynamicznego dopasowania reklam jesteśmy w stanie efektywnie prezentować naszą ofertę w odpowiedzi na precyzyjnie sformułowane, niszowe zapytania.
DSA najlepiej sprawdzają się w przypadku sklepów internetowych ze sporą ilością podstron czy produktów. Warto też wykorzystać DSA przy promowaniu rozbudowanych o np. dłuższe artykuły czy poradniki stron usługowych. Przy odpowiednim przygotowaniu podstron można wyświetlać się na bardzo precyzyjne hasła jak np. nazwy konkretnych modeli produktów. Wyświetlaj się na zapytania, których nie uwzględniłeś w tradycyjnej kampanii Google Ads w wyszukiwarce.
Reklamy dynamiczne w wyszukiwarce – jak je tworzyć krok po kroku?
Tworzenie dynamicznej reklamy w wyszukiwarce to kilka szybkich kroków. Aby utworzyć kampanię DSA, wykonujemy następujące czynności:
1. Przechodzimy do widoku wszystkich kampanii i klikamy w niebieski plus, a następnie wybieramy: Nowa kampania.
2. Wybieramy cel, ale możemy utworzyć kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu (ostatnia opcja).
3. Wybieramy sieć wyszukiwania, jako typ kampanii oraz określamy cel, który chcemy osiągnąć (pod jakie konwersje kampania ma być optymalizowana).
4. Nazywamy kampanię i klikamy Dalej.
5. Wybieramy strategię ustalania stawek oraz to, czy reklamy mają wyświetlać się wszystkim, czy tylko osobom, które nigdy nie były na Twojej stronie (na początek polecam wyświetlanie wszystkim).
6. Odznaczamy uwzględnianie sieci reklamowej Google (dobra praktyka), wybieramy język, lokalizację, dodajemy listy RLSA.
7. W widoku Słowa kluczowe i reklamy w prawym górnym rogu klikamy ikonę kosza i usuwamy grupę reklam.
8. Ustawiamy budżet i publikujemy kampanię.
9. Przechodzimy do widoku Grup reklam i klikamy niebieski plus.
10. Typ grupy reklam zmieniamy na Dynamiczna i podajemy link do witryny.
11. Zdecyduj o celach reklam dynamicznych: czy DSA ma uwzględniać konkretne strony internetowe, czy wszystkie. Dodajemy 2 teksty reklamy (opisy), które zawierają maksymalnie 90 znaków.
Optymalizacja reklam dynamicznych w panelu Google Ads
DSA wyróżniają szerokie możliwości optymalizacji. Każda kampania w systemie Google Ads wymaga uwagi, by przyciągać jak najwięcej użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą. Poznaj wskazówki optymalizacyjne od doświadczonych praktyków:
1. Raport wyszukiwanych haseł jest bardzo przydatny. Tak jak w przypadku kampanii z elastycznymi reklamami w wyszukiwarce Google, tak i tu bardzo istotne jest dodawanie wykluczeń. Wykluczać możemy nie tylko nietrafne zapytania, ale też podstrony, które nie konwertują i podstrony, które są mało istotne i nie zawierają merytorycznej treści, np. „kontakt”, „polityka prywatności”, „galeria zdjęć”.
2. Raport wyszukiwanych haseł może również służyć, jako inspiracja do tworzenia nowych grup reklam lub kampanii. Naszą praktyką jest zostawianie w obecnej kampanii najlepiej działających fraz (w przypadku kampanii w sieci wyszukiwania), wyszukiwanych haseł i dynamicznych celów reklamy (w przypadku DSA) i produktów (w przypadku kampanii PLA / PMax), a przenoszenie do osobnych kampanii słabiej działających, ale z potencjałem. Dzięki temu to, co konwertuje, zostaje w stanie nienaruszonym i dalej dobrze działa. Przenosząc to, co dobrze działa, narażamy się na straty finansowe, bo nowa kampania potrzebuje czasu na naukę.
3. Po takim wydzieleniu dostosuj jak najdokładniej teksty reklamowe i zasoby (dawne rozszerzenia). Zrób oddzielne kampanie kierowane na blog, ofertę, produkty lub kategorie produktów z różnymi opisami reklam i celami – budowanie lejka sprzedażowego.
Optymalizacja kampanii DSA – co jeszcze warto zrobić?
4. Ustaw listy remarketingowe RLSA i kieruj reklamy z podbiciem pozycji w wyszukiwarce do wszystkich, którzy byli na Twojej stronie (spełniają warunek określony w liście remarketingowej). Możesz też docierać tylko do osób, które znajdują się na dodanej liście remarketingowej.
5. Jeśli zwykła kampania tekstowa przynosi słabe efekty, wstrzymaj ją lub uruchom równolegle DSA. Często DSA uzyskuje niższe CPC, więc zdobędziesz więcej kliknięć w ramach tego samego budżetu. Możesz też w tradycyjnej kampanii w sieci wyszukiwania dodać grupę reklam DSA – testuj, czy lepiej zadziałają razem, czy osobno.
6. W przypadku zadowalających wyników zwiększaj budżet o max 20% co 1-2 tygodnie. Doprowadź do sytuacji, w której rośnie udział w wyświetleniach.
7. Korzystaj z automatycznych strategii ustalania stawek i sprawdzaj zakładkę Rekomendacje – Google coraz częściej podaje trafne podpowiedzi, co zrobić, by zwiększyć efektywność.
8. Zadbaj o tytuły HTML podstron, ponieważ od nich zależy nagłówek reklamy. Niech dobrze opisują zawartość podstron, a te rozbuduj w treść w miarę możliwości.
Optymalizacja kampanii DSA i stron docelowych sprawi, że zwiększysz widoczność i liczbę konwersji.
Czym kampania DSA w wyszukiwarce różni się od innych?
Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce wyświetlają reklamy na podstawie treści witryny. Konfiguracja kampanii DSA także przebiega inaczej. Utworzenie reklamy jest szybsze. Nie musimy myśleć nad nagłówkami reklam przy ich tworzeniu, ale ulepszamy tytuły HTML – w elastycznych reklamach w wyszukiwarce nagłówki mają do 30 znaków, a w DSA są dłuższe. To może sprawić, że reklama będzie wizualnie większa. W DSA wykluczamy mało wartościowe podstrony. Końcowy URL jest generowany dynamicznie. Kolejną różnicą są też na pewno niższe koszty kliknięć, a więc możliwość zdobycia większego ruchu.
Jeśli skorzystasz z takich super narzędzi jak Blue Winston i ustawisz w tekstach reklamowych regułę związaną z aktualną ceną produktu, system sam będzie ją aktualizował, gdy ulegnie zmianie. Reklamy DSA produktów chwilowo niedostępnych także zostaną automatycznie wstrzymane. Jest to spora oszczędność czasu – nie musisz o wszystkim pamiętać i ręcznie wprowadzać zmian.
Zalety kampanii dynamicznych
W przypadku kampanii DSA nie musimy głowić się nad słowami kluczowymi i nagłówkami reklam. Jeśli chcemy, by ruch na stronie był wartościowy i jak najtańszy – to mamy zapewnione w przypadku reklam DSA. Jeśli ważne podstrony w Twoim serwisie są nisko w wynikach organicznych, nie czekaj na efekty pozycjonowania. Myślę, że oszczędność czasu i pieniędzy za wielomiesięczne pozycjonowanie najbardziej przemawiają na korzyść kampanii dynamicznych. Gdy prowadzisz sklep e-commerce, możesz wyświetlać reklamy DSA wraz z produktowymi jednocześnie.
Wady kampanii DSA
Nie zalecamy korzystania z DSA, gdy treści na stronie często się zmieniają. Kampanie reklamowe DSA nie działają wtedy optymalnie. Mniejsza kontrola nad wyszukiwanymi frazami i podstronami, na które kierują reklamy, może być wadą. Natomiast na koniec, z doświadczenia mogę potwierdzić, że opłacalność DSA maskuje wady. Popracuj więc nad ustawieniami kampanii DSA i dołącz je do swojej strategii marketingowej.
Szukasz specjalistów od Google Ads?
Sprawdź naszą ofertę
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w lipcu 2018 roku.