Relacja z Akademii Marketingu

Kamil Leśniak
Kamil Leśniak
9 grudnia 2019

Nasza relacja


z IV Akademii Marketingu

W środę, 4 grudnia, w Krakowskim Parku Technologicznym rozpoczęła się IV edycja Akademii Marketingu zorganizowanej przez Content House. Naszą agencję wśród uczestników reprezentowali: Klaudia, Kamil i Marek. Natomiast nasz CEO – Krzysztof Marzec – wystąpił w roli prowadzącego warsztaty. Jesteście ciekawi, co działo się na konferencji? Zapraszamy do lektury!

akademia-marketingu

Akademia Marketingu: (Z)mierz się z content marketingiem

W Krakowskim Parku Technologicznym spotkali się przedstawiciele nie tylko branży marketingowej, ale również ci, którzy chcieli rozwinąć swoją wiedzą na temat content marketingu. Prelegenci przygotowali ciekawe prezentacje, które okazały się prawdziwą ucztą dla żądnych wiedzy słuchaczy. Akademia Marketingu była podzielona na dwa dni: 4 grudnia byliśmy uczestnikami konferencji, na której wystąpiło aż 18 prelegentów, wygłaszając łącznie 16 prezentacji. Natomiast 5 grudnia odbyła się część warsztatowa, na której każdy uczestnik mógł wybrać dwa warsztaty i rozszerzyć swoje umiejętności dotyczące content marketingu. W naszej relacji przedstawimy krótkie opisy każdego z wystąpień z części konferencyjnej. Uwaga: na konferencji z powodu opóźnień zmieniono kolejność występowania niektórych prelegentów. W naszej relacji są oni ułożeni w kolejności, w jakiej pierwotnie mieli wystąpić.

Startujemy

Po uroczystym przywitaniu uczestników Akademii przez Grzegorza Miłkowskiego, jako pierwszy na scenie wystąpił Krzysztof Domeradzki. Opowiedział on o tworzeniu contentu, porównując go do zupy pomidorowej i vege ramenu. Z prezentacji dowiedzieliśmy się m.in. tego, że fraza ‘influencer marketing’ w ciągu ostatnich 3 lat jest wyszukiwana ponad 1500% częściej niż wcześniej. Dowiedzieliśmy się więcej o samych influencerach i o tym, dlaczego człowiek chce być jak marka, a marki starają się być jak ludzie. Według prelegenta za każdym formatem (marką) stoi ostatecznie człowiek i konsumenci o tym wiedzą! Przykładami polskich marek, które się w ten sposób humanizują mogą być: jakdojade.pl, x-kom.pl i Mastercard. Marki muszą się zmieniać, ponieważ zmienia się nasza kultura, język itp. Prelegent przedstawił również badanie dotyczące publikacji postów na trzy sposoby: standardowy, z dodatkowym dopiskiem oraz przerobiony w formę powszechnie znanego mema. Jak się okazuje, po dopisaniu tekstu do pierwotnego postu, zasięgi były większe, natomiast po użyciu mema, spora liczba osób się irytowała i nie była już zainteresowana tą treścią. Używanie memów jest zatem ryzykowne i sprawdza się, jeśli naszymi odbiorcami są głównie młodzi ludzie. Czy opłaca się zatem być świadomym formatu naszych działań? Jak najbardziej! Czy starać się być coraz bardziej „meta”? Tutaj sprawa jest trudniejsza i musisz zastanowić się przede wszystkim nad tym, do kogo kierujesz swoje działania.

akademia-marketingu

Krzysztof Domeradzki: Między zupą pomidorową a vege ramenem – gdzie przebiega granica w tworzeniu contentu?

Następnie przed zebraną publicznością wystąpił pierwszy duet prelegentów. Na scenie zaprezentowali się Sylwia Paszyna oraz Michał Grzebyk, którzy próbowali odpowiedzieć na pytanie „Dla kogo piszemy treści?”. Ich prezentacja skupiała się wokół tego, jak tworzyć dobrą treść i była prelekcją do warsztatu, który odbył się dzień później.

Z tej prelekcji warto zapamiętać następujące kwestie:

  • treści w content marketingu piszemy dla użytkowników, ale muszą być one też czytelne dla robotów Google,
  • obrazki trzeba opisywać w taki sposób, aby zawierały słowo kluczowe,
  • ciężko jest zadowolić wszystkich (czyli: czytelników, roboty Google i redaktora), dlatego warto zrezygnować z satysfakcji redaktora, on będzie najmniej ważny w tym momencie, zadowoleni muszą być głównie czytelnicy, ale tekst musi być też dobry dla robotów Google,
  • metodę 6 pytań dziennikarskich (5W + H) i jej odniesienie do content marketingu,
  •  50 milisekund – tyle mamy na pierwsze wrażenie w Google’u,
  • najlepiej udoskonalać istniejące witryny, poszerzając to, co już jest i rozwijając zawarte tam treści.

Bit.ly/2LdpRmt – artykuł z rozszerzeniem informacji (Typografia internetowa. Jak zaprojektować czytelny tekst?)

Jako trzecia na scenie wystąpiła Lucyna Koba, która opowiedziała o tym, jak trafić z content marketingiem do Generacji Z. Po krótkim opisie ludzi zaliczających się do powyższej generacji, dowiedzieliśmy się, kim są Light TV Viewers, zapoznaliśmy się z ciekawymi contentowymi reklamami (Pepsi, Coca Cola, Rossmann, Lidl), a prelegentka dokonała ich analizy. Aktualnie 31% internautów płaci za dostęp do materiałów wideo (z czego ponad 50% tych osób subskrybuje Netflix). Streaming odpowiada więc na zapotrzebowanie pokolenia Y i Z, a najmłodsi stanowią ponad 50% klientów HBO i Netflixa. Prelegentka zauważyła, jak dużą rolę w najpopularniejszych serwisach stanowi product placement. Ciekawym casem były reklamy, które Credit Agricole przygotowało specjalnie pod format YouTube z Dawidem Podsiadło. Idealnym podsumowaniem tej prezentacji jest informacja, że content zawsze powinien być poparty PR-em!

akademia-marketingu

Lucyna Koba: Generacja Z: czy content marketing to lek na całe zło?

Jako ostatni (przed pierwszą przerwą kawową) wystąpił Szymon Krzysiak, który weekendami wciela się w wodzireja weselnego, a w tygodniu zajmuje się marketingiem.

Opowiedział on m.in. o 4 frazesach strategicznych:
1) Znam i rozumiem potrzeby grupy docelowej – czy aby na pewno?,
2) Strategia contentowa jest holistyczna (blog, vlog, podcast, infografiki itp.),
3) Moja marka wykorzystuje najnowsze trendy,
4) Moja marka jest wyjątkowa (żyje nią cała Polska!).

Z prelekcji Szymona płynęło jasne przesłanie: zawsze trzeba wychodzić poza „swoje ja”, ale nie warto odbiegać od rzeczywistości i ciągle trzeba obserwować swoją grupę docelową. Pamiętajmy, że nie wszystko musi być „idealne”, ponieważ wtedy staje się nieprawdziwe. Warto, aby strategia contentowa była wpisana w strategię marki. Podanymi przez prelegenta przykładami firm były m.in.: Leroy Merlin, Tymbark i Durex. Ciekawostkami z tej prezentacji z pewnością były informacje, że aktualnie na 1 blog firmowy przypada 7 użytkowników oraz kwestia podcastów w Polsce i tego, że jesteśmy liderami w tej dziedzinie w Europie! Nie warto wdrażać trendów na siłę. W swojej pracy trzeba pozostać autentycznym i prawdziwym.

Drugi blog prezentacji

Po przerwie kawowej byliśmy uczestnikami prelekcji Krzysztofa Tkaczyka pt; „ARVRMRXR – Alfabet przyszłości”. Była to prezentacja, która opowiadała o VR, AR i Mixed Reality. Krzysztof próbował przybliżyć główne problemy, z którymi spotykają się na co dzień użytkownicy VR i opowiedział o sposobach ich wyeliminowania. Dowiedzieliśmy się również, co wspólnego mają Neo z Matrixa, Steve Jobs i Bruce Lee oraz poznaliśmy główne potrzeby klienta w procesie zakupowym: łatwość wyboru, wiedza o produkcie i unikalne doświadczenia.

Ciekawostką z prezentacji był „Le petit chef”, zobaczcie, jak można zjeść kolację w wirtualnej rzeczywistości! https://www.youtube.com/watch?v=yBJEP4lsRFY

akademia-marketingu

Krzysztof Tkaczyk: ARVRMRXR – alfabet przyszłości

Po prezentacji Krzysztofa do rzeczywistości pomógł nam powrócić Grzegorz Berezowski, który przedstawił temat „1+1=3, Czyli jak pożenić social media i content marketing by nie doszło do rozwodu”. Prelegent przedstawił szereg narzędzi, które pomogą nam w monitorowaniu naszych social mediów oraz opowiedział o nich, jako o źródle inspiracji. Analizujmy to, co się share’owało w social mediach? Co robi nasza konkurencja? Twórzmy artykuły z poradami na zasadzie „100 najlepszych narzędzi do…”, „50 najlepszych ekspertów w…” itp. Jako podsumowanie: załóżcie konta na quora.com – podobno to naprawdę bardzo dobre medium społecznościowe, gdzie z łatwością znajdziecie powyższego prelegenta!

Katarzyna Mika podczas swojej prezentacji opowiedziała o tym, jak Marketing Automation pozwala skutecznie komunikować się z klientem. Prelegentka opisała narzędzie, odpowiedziała na pytanie „Po co nam marketing automation?” oraz przebyła z nami swoiste „Customer Journey”. Zwróciła również uwagę na mikromomenty i ich wagę w dzisiejszym internecie. Przecież każdy z nas „chce wiedzieć, chce iść, chce zrobić i chce kupić”. Pro-tip od Kasi: Jeśli prowadzicie webinary , na których można zadać pytanie prowadzącemu – pamiętajcie, aby zebrać je później i odpowiedzieć na nie w artykule.

akademia-marketingu

Katarzyna Mika: Jak Marketing Automation pozwala skutecznie komunikować się z klientem?

Andrzej Bieda z Landingów opowiedział, dlaczego LP są tak ważne w sieci oraz o tym, jak je prawidłowo tworzyć. Ta prezentacja była swoistym kompendium wiedzy o tym, o czym powinniśmy pamiętać podczas tworzenia LP oraz czego zdecydowanie nie powinniśmy robić. Jeśli nasza strona nie załaduje się po 1-3 sekundach, to trudno będzie utrzymać nam danego odbiorcę na naszej stronie. 5 sekund ładowania strony to już bardzo, bardzo dużo. Optymalizujcie więc swoje strony w taki sposób, aby ładowały się jak najszybciej! Elastyczność = optymalizacja.

Michał Bednarczyk opowiedział o chatbotach jako contencie nowej generacji. Odwzorowują one wiedzę człowieka i można dzięki nim dostarczać treści dynamicznych w odpowiedzi na potrzebę danego klienta. Content marketing dzięki automatyzacji wpływa na sprzedaż i obsługę klienta, a dialog z konsumentem daje nam nowe możliwości analityczne. Michał opowiedział również o głośnikach sterowanych głosem oraz przyszłości chatbotów, które najpewniej doczekają się swoich wizualizacji 3D (aby nadać im ludzki kształt). Warto wspomnieć, że głosowy wynik wyszukiwania w Google ładuje się szybciej o 4,6 sekundy niż tradycyjnie wpisane hasło w wyszukiwarkę. Aktualnie przecieramy szlaki w kwestii sterowania głosem. Historia pisze się na naszych oczach!

Trzeci blog prezentacji

Pierwszą prelegentką po przerwie na lunch wg. pierwotnej agendy była Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk, która jest prawnikiem. Prelegentka opowiedziałą sporo o cookies oraz o tym, że jest duża szansa na to, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli udzielić zgody na cookies w wyszukiwarce, co oszczędzi nam klikania poszczególnych zgód na każdej ze stron osobno. Zebrani w Krakowskim Parku Technologicznym dowiedzieli się również o tym, co wydarzyło się 1 października 2019 roku i dlaczego to smutny dzień dla chcących mierzyć skuteczność swoich działań marketingowych i remarketingu.

akademia-marketingu

Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk: Dlaczego 1 października 2019 to smutny dzień dla wszystkich chcących mierzyć skuteczność swych działań content marketingowych, a jeszcze smutniejszy dla tych, którzy korzystają z remarketingu? 

Anna Kreiser w swojej prezentacji pt. „Customer Experience to więcej niż (content) marketing”, mimo problemów ze zmieszczeniem się w ustalonym czasie, wygłosiła bardzo ciekawą prezentację. Według niej aktualnie 86% klientów jest skłonnych zapłacić więcej za pozytywne doświadczenia. Pamiętacie slogan CCC – Cena czyni cuda? Już tak nie jest – cena nie jest najważniejsza. Produkty i usługi muszą spełniać nasze oczekiwania i wtedy możemy dodawać do nich dodatkową wartość. Muszą one: odpowiadać na potrzeby, muszą być łatwe i wtedy mogą dogadzać klientom.

Fundamentami CX są:
1. Wiarygodność marki,
2. Rozwiązywanie problemów
3. Oczekiwania
4. Czas i wysiłek
5. Personalizacja
6. Empatia

Wyróżniającą się prezentacją była równie ta przeprowadzona przez Jerzego Rajkow-Krzywickiego, który na prelekcję przygotował 1 slajd. Wszystko opowiedział głosem, a mówił o podcastach i ich przewadze nad innymi sposobami komunikacji z odbiorcą. Jako główne zalety podcastów wymienił on: intymną więź między nadawcą i odbiorcą, łatwość budowania relacji oraz fakt, że można słuchać ich w „międzyczasie” podczas wykonywania innych czynności. Podczas prezentacji zwrócono również uwagę na coraz bardziej popularne smartspeakery, czyli głośniki do których można wydawać polecenia. Najbardziej znanymi tego typu urządzeniami są GoogleHome oraz AmazonEco. Na świecie sprzedaje się ich coraz więcej i stają się coraz bardziej popularne. Niedługo ten trend (jeszcze mocniej) zawita zapewne do Polski i również u nas stanie się popularny. A Ty, masz już taki głośnik w swoim domu? Ich popularność wpłynie zapewne na popularność podcastów, więc warto zacząć tworzyć swój content w tej właśnie kategorii. Wiecie, że podcasty mają 6-cio krotnie większe zasięgi organiczne niż filmy na YouTube?

Ostatni blok prezentacji

Jako pierwsza w tym bloku powinna wystąpić Danuta Musiał. Wystąpiła jednak nieco wcześniej, a podczas swojej prezentacji opowiedziała m.in. o: takalach, Insightcie, dostarczaniu dobrego contentu oraz o szybkim zdobywaniu leadów.

akademia-marketingu

Danuta Musiał: „Nie mów do mnie teraz” – nawiązywaniu trudnych, ale satysfakcjonujących relacji 

Kilka ciekawostek na temat contentu na Facebooku i Instagramie słuchaczom zebranym na Akademii Marketingu przedstawiła Agnieszka Chabrzyk. Czy wiecie, że dziennie spoglądamy ponad 80 razy na ekran naszego smartfona? To nie wszystko, ponieważ na jego użytkowanie spędzamy średnio 3,5h dziennie. Aktualnie 2 z 5 zakupów finalizowanych jest już przez komórki. Ilość obejrzeń video na FB i IG ciągle rośnie, więc jest to ciekawy sposób na promocję naszych treści, ale podczas takich działań musimy pamiętać o dostosowywaniu jej do danego medium (np. do mobile).

Z niesamowicie treściwą, konkretną i idealnie wymierzoną w czasie prezentacją wystąpił Karol Dziedzic. Opowiedział on o powszechnych błędach i problemach związanych z analizą efektywności contentu za pomocą Google Analytics. Podzielił się kilkoma przydatnymi linkami i swoimi doświadczeniami w tej kwestii.

Tutaj znajdziecie prezentację Karola (wraz z przydatnymi linkami) z Akademii Marketingu:

https://www.slideshare.net/kwdziedzic/content-vs-analytics

akademia-marketingu

Karol Dziedzic: Content vs Analytics. Powszechne błędy i problemy związane z analizą efektywności contentu za pomocą Google Analytics  

Jako ostatni w dniu konferencyjnym IV edycji Akademii Marketingu wystąpili przedstawiciele Grupy Polska Press: Justyna Hernas i Tomasz Krawczyk. Mówili oni m.in. o tym, dlaczego kontekst lokalny jest kluczowy, o tym, że serce polskiego internetu nie bije w Warszawie oraz o tym, jak świadomie postępować z wszelkimi analizami naszych działań. Pamiętajcie, że „statystyczny polak” nie istnieje, dziennikarstwo ma przyszłość, a bliskość relacji jest bardzo ważna. 72% konsumentów, którzy wyszukiwali lokalnie usług w internecie odwiedziło sklep w promieniu 5 mil. Większość z nich dotarła tam jeszcze tego samego dnia. Prelegenci zwrócili uwagę na trend interaktywności w swoich aktualnych działaniach. Produkują oni filmy i kampanie w których odbiorca sam decyduje jak postąpi i cała historia uzależniona jest od jego wyborów. Content zawsze jest mierzalny i content sprzedaje! Mierzmy więc ruch, jakość, siłę społeczności i jej zaangażowanie. Przydatnymi narzędziami mogą okazać się: deep.bi, islay i yandexmetrica.

Ilość informacji o contencie, którą można było zdobyć podczas konferencji była naprawdę ogromna. Podczas Akademii przeprowadzonych zostało 16 prezentacji, z których każdy uczestnik mógł wynieść coś ciekawego. Moim zdaniem najlepiej podczas konferencji zaprezentowali się: Krzysztof Domeradzki, Krzysztof Tkaczyk oraz Karol Dziedzic. Wszystkie prezentacje jednak spełniły nasze oczekiwania i serdecznie polecamy kolejne edycje Akademii Marketingu – naprawdę warto tam być!

akademia-marketingu

Ekipa DevaGroup: Kamil Leśniak, Klaudia Hadała i Marek Stokowski

Zdjęcia dzięki uprzejmości Content House – organizatora Akademii Marketingu.

https://www.facebook.com/AkademiaMarketinguCOM/

Kamil Leśniak
Marketing Specialist. Zajmuje się marketingiem internetowym oraz contentem. Lubi wyzwania i pasjonuje się organizacją eventów. Prywatnie kolekcjoner autografów znanych osób.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991