W piątek 26 października mieliśmy przyjemność uczestniczyć w konferencji Kolbuszowa 2.0, której tematem przewodnim była „Promocja firmy w Internecie”.
3 edycja konferencji w Kolbuszowej, relacje z prelekcji:
Pierwszą prelekcję poprowadziła Magdalena Ziobroń z firmy Social Dream, która szczegółowo omówiła możliwości targetowania odbiorców reklamy na Facebooku. Z ciekawostek, którą na pewno warto zapamiętać, jest fakt, że reklama „na polubienia” będzie najtańsza jeśli skonfigurujemy ją tak, by wyświetlała się użytkownikom, którzy mieli już interakcje z naszą stroną oraz możliwość targetowania reklamy ze względu na aktywność na Facebooku.
Druga prelekcja dotyczyła naszego ulubionego SEO, a dokładnie „Dobrych praktyk SEO w e-commerce”. Adrian Pakulski z Paq Studio przekazał nam wiele cennych uwag i przemyśleń, przede wszystkim na temat struktury sklepów internetowych i tego, jak jego zdaniem, budować nowe sklepy, by proces pozycjonowania przyniósł pozytywne efekty. W mojej opinii bardzo dobrym rozwiązaniem, które zaproponował, jest zaprojektowanie architektury sklepu tak, by stronami, dla których będziemy prowadzić działania, które będą tworzyć widoczność sklepu, były strony kategorii i podkategorii w sklepie. Adrian omówił kwestię widocznej i ukrytej struktury kategorii, linkowania wewnętrznego oraz opcję utworzenia kilku sklepów dla jednego klienta, tak by każdy ze sklepów miał inną charakterystykę i politykę cenową. Jedną z zalet jest możliwość zajęcia kilku pozycji na stronach wyników wyszukiwania oraz trafienia do różnych grup klientów.
Ostatnią prelekcją w pierwszym bloku była prezentacja Grzegorza Miłkowskiego z ContentHouse pod tytułem „Jak content marketing edukuje klientów, zwiększa sprzedaż i generuje leady w branży firmowej?”. Grzegorz zwrócił naszą uwagę na fakt, że content powinien dotyczyć klienta, a nie być tekstem o Twojej firmie. Nie powinien dotyczyć Twoich myśli, a potrzeb klienta, odpowiadać na nie, dostarczać rozwiązań. Omówił kwestie umieszczania na stronach popup’ów i bramek newsletterowych umieszczanych po fragmencie artykułu, które dopiero po zapisaniu się do subskrypcji pokazują czytelnikowi pełną treść. Grzegorz przedstawił następnie kilka naprawdę ciekawych case’ów kampanii contentowych (m.in. https://kredytyhipoteczne.blog/).
Po 15-minutowej przerwie kawowej, przed publicznością pojawił się Damian Sałkowski z Senuto, który omówił kwestię AI w SEO i tego, jak jego zdaniem, będzie wyglądało SEO w przyszłości. Na początku, aby wprowadzić w temat publikę, omówił różnicę między Machine Learning a Deep Learning na przykładzie działania wyszukiwarki, po czym przeszedł do koncepcji interpretacji języka pisanego, w sposób analogiczny do matematyki, prezentując możliwości zbudowanego na tej podstawie modelu. Wskazał na konsekwencje, jakie nieść będzie ze sobą wprowadzanie przez Google AI do algorytmów odpowiadających za ranking stron oraz na zmiany, jakie nastąpią w branży SEO.
Temat AI z nieco innej strony, w następnej prelekcji kontynuował Robert Chmielowiec z Fabryki e-biznesu. Omówił on zastosowania sztucznej inteligencji w narzędziach marketingowych i e-commercowych, które już teraz pozwalają na zwiększenie skuteczności działań. Wskazał na potrzebę automatyzacji procesów komunikacji z klientem oraz na korzyści, jakie niosą ze sobą takie rozwiązania.
Drugi blok prezentacji zakończyła Katarzyna Dudzic z Salesmanago z prelekcją pod tytułem “Porzucone koszyki – od porażki do sukcesu”. Myślę, że temat idealny dla właścicieli sklepów online, których na pewno nie brakowało wśród uczestników konferencji. Katarzyna na podstawie raportów i własnych doświadczeń zwróciła uwagę na czynniki, które są powodem porzucenia koszyków:
- koszyk w wersji niedostosowanej do urządzeń mobilnych,
- dodatkowe koszty za dostawę, o których nie poinformowano na stronie produktowej,
- mały wybór sposobów dostawy (lub jego brak),
- mały wybór płatności (lub jego brak),
- zbyt skomplikowane formularze, wymagające zbyt wielu danych,
- brak możliwości zakupu bez rejestracji.
Następnie oprócz kwestii rozwiązania powyższych problemów, Katarzyna omówiła sposoby, które pozwolą na zachęcenie klientów do powrotu na naszą stronę i dokonania zakupu, wskazując przy tym zalety personalizowanego e-mail marketingu. Dodatkowo wspomniała o grupie klientów, która celowo porzuca koszyk zakupowy, licząc na otrzymanie z tego tytułu kodu rabatowego.
Po przerwie obiadowej mieliśmy możliwość podziwiania występu Mateusza Materli, miejscowego stand-upera, który z niesamowitą łatwością potrafi w bardzo śmieszny sposób przedstawić również te nieprzyjemne sytuację. Występ Mateusza był niespodzianką dla publiczności i muszę przyznać, że wywarł on na mnie bardzo miłe wrażenie i stanowił atrakcyjną odskocznię od tematu przewodniego.
Następnie bardzo interesującą prelekcję “Kolor ma znaczenie! Czyli, gdzie sprawdzają się wybrane kolory w e-commerce” wygłosiła Dorota Snopkowska z ePrezenty.pl. Krok po kroku, a może trafniej: kolor po kolorze, Dorota zaprezentowała najpopularniejsze barwy i ich zastosowanie na przykładach z różnych gałęzi Internetu. Podkreśliła istotność wyboru koloru ze względu na docelową grupę odbiorców marki oraz emocji, które przekazać może kolor stosowany w reklamie.
Kolejną prelekcję poprowadziła Monika Kołodziejczyk z ThinkDigital w zastępstwie za Mateusza Tułeckiego. Tematem prezentacji była optymalizacja konwersji, z wykorzystaniem analityki webowej. Monika rozpoczęła od wywołania małego szoku wśród uczestników konferencji, zaprezentowała bardzo ciekawy przypadek strony https://www.lingscars.com/, której szata graficzna zdecydowanie odbiega od nowoczesnych standardów, a która właśnie dzięki temu, jest liderem branży wypożyczalni samochodów na wyspach.
Po Monice na scenie pojawił się Borys Niemczewski, trener biznesu, który opowiedział o tym, jak należy budować silną pozycję w biznesie, jakie cechy powinna posiadać marka w biznesie. Borys powołał się na wiele przykładów zarówno z historii, jak i z wydarzeń z ostatnich miesięcy.
Nadszedł czas na drugą prelekcję dotyczącą SEO, którą poprowadził Paweł Gontarek (dla wielu znany pod pseudonimem Zgred) z Fabryki Marketingu. Na początek omówił on kwestie doboru słów kluczowych na potrzeby działań SEO, dopasowania ich do zawartości serwisu, ale także dopasowania zawartości serwisu do słów kluczowych, których jeszcze nie zawiera, a które posiadają duży potencjał. Następnie Zgred przedstawił zalety posiadania bloga w serwisie firmowym, który pozycjonujemy, po czym przeszedł do tematu pozyskiwania linków zewnętrznych. Nie mogło również zabraknąć tematu linkowania wewnętrznego, a całość Paweł zakończył omówieniem analizy konkurencji, która pozwala na czerpanie inspiracji w odniesieniu do wszystkich aspektów SEO.
Ostatnią prelekcję poprowadził Piotr Kantorowski z kancelarii prawnej Kantorowski, Głąb i Wspólnicy. Piotr przeprowadził nas przez podstawy prawa autorskiego i tego, jak duże znaczenie ma ono w kontekście wszelkich działań podejmowanych w Internecie. Zwrócił uwagę na to, że zakup logo firmy na fakturę bez umowy, tak naprawdę nie daje nam praw do wykorzystania tego logo, a autor może nam narobić z tego tytułu kłopotów. Niewątpliwie przydatną częścią prelekcji dla wszystkich uczestników było omówienie działania sądu polubownego w sprawach dotyczących domen z końcówką .pl.
Na zakończenie chciałbym pochwalić organizatorów imprezy z Pawłem Kosmalą na czele –na wydarzenie stawiło się prawie 140 osób, organizacja była profesjonalna, prelekcje na dobrym poziomie, a miejsce wydarzenia odpowiednio dobrane do liczby uczestników i ich potrzeb.
Źródło zdjęć:
Organizator imprezy Kolbuszowa 2.0 – strona wydarzenia
FanPage Nagrody.pl