Czas na rozmowę ze zwycięzcą tegorocznej edycji semKRK! Sebastian po raz kolejny porwał publiczność, przekazał dużo wiedzy w pigułce, a uczestnicy stwierdzili, że i tak chcą więcej. Nie przedłużając – zapraszamy do lektury!
Czy widzisz potencjał dla Programmatic SEO w branży zastrzegania znaków towarowych?
Sebastian HeymannSkupmy się Moi Drodzy na działaniach, a nie na znakach towarowych. Moja prezentacja dotyczyła programowania SEO, a nie programowania zastrzegania znaków towarowych.
Dla jakich tematyk Programmatic SEO się nie sprawdzi?
Sebastian HeymannOsobiście uważam, że programować SEO można praktycznie w każdym przypadku. E-commerce jest dość oczywisty. Do głowy przychodzą mi też: - mały serwis sprzedający kosmetyki własnej produkcji, - firma, która zajmuje się DDD czy sprzątaniem po zmarłych, - fryzjer posiadający jedną lub więcej lokalizacji.
Trudniejsze jest wymyślenie idei.
Jaką złotą radę dasz osobie, która chce zacząć pracę nad Programmatic SEO?
Sebastian HeymannWszystko zaczyna się od danych. Dzisiaj mało kto chce działać na podstawie intuicji/przeczucia (szczególnie gdy ktoś działa dla SEO). Ważniejsze jest działanie w oparciu o dane: zarówno te, na podstawie których zaczynamy coś programować, jak i te, które potem umieszczamy na stronie internetowej.
Jak rozumiesz słowo „nowomowa”? Bo śmiem twierdzić, że przykłady, które podałeś nią nie są.
Sebastian HeymannPoszedłem za dwoma definicjami:
- sztuczny język obowiązujący w fikcyjnym Państwie (Wikipedia)
- język władzy służący do manipulowania ludźmi (Zintegrowana Platforma Edukacyjna)
Ja troszeczkę się nie tam oparłem, ponieważ chciałem pokazać, że jest to wykorzystywanie sztucznych/napompowanych wyrazów (które nie wnoszą nic nowego do ogólnej definicji) do manipulowania i pokazywania, że jest to coś większego/lepszego niż podstawowa fraza, która to obejmuje.
Jeżeli osoba, która zadała to pytanie się z tym nie zgadza to bardzo przepraszam – będę wdzięczny o wyjaśnienie na LinkedIN w prywatnej wiadomości, jak duży to fikołek.
Jakich narzędzi używasz do planowania, budowania struktur i schematów?
Sebastian HeymannDo analizowania danych wykorzystuje Google Search Console jako darmowe narzędzie i często płatne – Ahrefs lub Semrush.
Do budowania struktury przedstawionej w prezentacji wykorzystałem draw.io i wygenerowałem ją ręcznie (wszystkie klastry również analizowałem ręcznie poprzez wyszukiwanie i dopasowywanie pojedynczych słów kluczowych jak „bilety”).
Dzisiaj można wykorzystać do tego wiele narzędzi – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „website structure diagram creator”. Edytorów jest do wyboru, do koloru.
Jakie znasz dziś pomysły na rozbudowę takich LP jak e-podroznik.pl? Czy możesz podać sensowne dobre praktyki?
Sebastian HeymannCo ja bym dzisiaj dorzucił do rozbudowy Landing Page jak e-podroznik.pl?
– Rozkład jazdy w treść strony z podziałem na powtarzające się codzienne przejazdy,
– rozkład jazdy, który powtarza się raz w tygodniu, aby użytkownik mógł wyszukiwać informacje w dowolny sposób,
– dorzuciłbym informację o możliwych wykorzystywanych zniżkach w biletach, ponieważ zakres dotyczył biletów normalnych
– na mapce można by było pokazać całą trasę danej linii.
Można też dorzucić wiele informacji wygenerowanych z pomocą AI na temat lokalizacji czy sposobu zakupu biletów.
Ile masz slajdów w prezentacji? Chyba idziesz na rekord!
Sebastian Heymann174 slajdy – to było najwięcej w mojej prezentacji dotychczas i jest to nowy rekord.
Czy przy pomocy Programmatic stworzyłeś nazwę seosem?
Sebastian HeymannTen zlepek nie ma żadnej wartości, ale nazywamy w ten sposób często specjalistów SEO/SEM, pomijając w nazwie właśnie ukośnik i czytając to jako całość.
Czy istnieje limit tworzenia podstron przez Programmatic? Jak nadać wartość każdej podstronie, skoro idzie to z automatu i jest bardzo zbliżone?
Sebastian HeymannNie ma takiego limitu – to może być w jednym projekcie 100 URLi, w innym 100 000. Wartość nadawana jest, powiedzmy, we wstępnej fazie projektu, na dwa sposoby:
1. Pierwszy z nich to content na danej stronie – czyli ile wartości niesie ze sobą treść, która się na niej znajduje.
2. Drugi to linkowanie wewnętrzne – ono musi prowadzić do tych podstron, aby posiadać czynnik tzw. offURL, czyli uzyskanie wartości z innego miejsca niż tylko wartość onsite danego URLa.
Jaki poradzić sobie z indeksacją wielu podstron stworzonych przez Programmatic? Coś innego niż Indexing API i modlitwa?
Sebastian HeymannOczywiście można się modlić, ale czy modły zostaną wysłuchane przez Google – wątpię. Nie żyjemy w świecie Bruce’a Wszechmogącego.
Natomiast przejdźmy do realnych rzeczy, które warto wdrożyć poza Indexing API:
– sitemapy, które z automatu umieść w Google Search Console oraz pliku robots.txt,
– linkowanie wewnętrzne poprowadzone do wszystkich nowo utworzonych stron (przecrawluj stronę za pomocą np. Xenu, aby upewnić się, że do każdej podstrony docierają minimum 3 linki wewnętrzne),
– proponuje wspomóc się też własnym indekserem, który opisałem w tym filmiku.
Czy metody programatyczne mogą pomóc w dużej skali pozywać wszystkich w branży SEO?
Sebastian HeymannMogą, ale niestety nie powiem, w jaki sposób to zrobić. Chcę, byśmy skupili się na działaniach SEO, a nie pozywaniu się wzajemnie.
Czy AI ułatwia generowanie pozwów?
Sebastian HeymannDożyliśmy już czasów, że jest to jak najbardziej możliwe.
Czy wykonując analizę danych, posiłkujesz się AI, czy robisz to białkowo? A jeśli korzystasz z AI, podpowiedz, proszę, z jakiego narzędzia #gromkiebrawa
Sebastian HeymannWszystkie przedstawione przeze mnie przykłady były robione ręcznie bez wykorzystania narzędzi AI.
Jakie rozwiązania poleca do Programmatic SEO dla osób nieznających się na programowaniu?
Sebastian HeymannGeneralnie ja też nie znam się na programowaniu. Jak wspomniałem (albo miałem wspomnieć) podczas prezentacji, odkąd w kolejnym projekcie musiałem pisać wytyczne, tak zrezygnowałem z programowania. Żeby radzić sobie z Programmatic SEO, trzeba mieć pomysł i rozumieć działania danych i wyciągania z nich informacji.
Zdecydowanie łatwiej generuje się pomysły, gdy dobrze zna się dany produkt – wtedy do wielu rzeczy łapie się intuicję, a potem wyciąga na podstawie tego dane.
To już druga z rzędu wygrana Sebastiana podczas semKRK BIG – udało mu się to również rok temu. Czy to nowa świecka tradycja? Być może przekonamy się za rok 😉
Dziękujemy Sebastianowi za wszystkie odpowiedzi, a na kolejny wywiad nie musicie czekać zbyt długo – tradycyjnie będą publikowane we wtorki i piątki.

Przeczytaj wywiad po semKRK#22 BIG
z Wojtkiem Popielą




















