Czas na rozmowę ze zwycięzcą tegorocznej edycji semKRK! Sebastian po raz kolejny porwał publiczność, przekazał dużo wiedzy w pigułce, a uczestnicy stwierdzili, że i tak chcą więcej. Nie przedłużając – zapraszamy do lektury!
Czy widzisz potencjał dla Programmatic SEO w branży zastrzegania znaków towarowych?
- Sebastian Heymann
Skupmy się Moi Drodzy na działaniach, a nie na znakach towarowych. Moja prezentacja dotyczyła programowania SEO, a nie programowania zastrzegania znaków towarowych.
Dla jakich tematyk Programmatic SEO się nie sprawdzi?
- Sebastian Heymann
Osobiście uważam, że programować SEO można praktycznie w każdym przypadku. E-commerce jest dość oczywisty. Do głowy przychodzą mi też: - mały serwis sprzedający kosmetyki własnej produkcji, - firma, która zajmuje się DDD czy sprzątaniem po zmarłych, - fryzjer posiadający jedną lub więcej lokalizacji.
Trudniejsze jest wymyślenie idei.
Jaką złotą radę dasz osobie, która chce zacząć pracę nad Programmatic SEO?
- Sebastian Heymann
Wszystko zaczyna się od danych. Dzisiaj mało kto chce działać na podstawie intuicji/przeczucia (szczególnie gdy ktoś działa dla SEO). Ważniejsze jest działanie w oparciu o dane: zarówno te, na podstawie których zaczynamy coś programować, jak i te, które potem umieszczamy na stronie internetowej.
Jak rozumiesz słowo „nowomowa”? Bo śmiem twierdzić, że przykłady, które podałeś nią nie są.
- Sebastian Heymann
Poszedłem za dwoma definicjami:
- sztuczny język obowiązujący w fikcyjnym Państwie (Wikipedia)
- język władzy służący do manipulowania ludźmi (Zintegrowana Platforma Edukacyjna)
Ja troszeczkę się nie tam oparłem, ponieważ chciałem pokazać, że jest to wykorzystywanie sztucznych/napompowanych wyrazów (które nie wnoszą nic nowego do ogólnej definicji) do manipulowania i pokazywania, że jest to coś większego/lepszego niż podstawowa fraza, która to obejmuje.
Jeżeli osoba, która zadała to pytanie się z tym nie zgadza to bardzo przepraszam – będę wdzięczny o wyjaśnienie na LinkedIN w prywatnej wiadomości, jak duży to fikołek.
Jakich narzędzi używasz do planowania, budowania struktur i schematów?
- Sebastian Heymann
Do analizowania danych wykorzystuje Google Search Console jako darmowe narzędzie i często płatne – Ahrefs lub Semrush.
Do budowania struktury przedstawionej w prezentacji wykorzystałem draw.io i wygenerowałem ją ręcznie (wszystkie klastry również analizowałem ręcznie poprzez wyszukiwanie i dopasowywanie pojedynczych słów kluczowych jak „bilety”).
Dzisiaj można wykorzystać do tego wiele narzędzi – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „website structure diagram creator”. Edytorów jest do wyboru, do koloru.
Jakie znasz dziś pomysły na rozbudowę takich LP jak e-podroznik.pl? Czy możesz podać sensowne dobre praktyki?
- Sebastian Heymann
Co ja bym dzisiaj dorzucił do rozbudowy Landing Page jak e-podroznik.pl?
– Rozkład jazdy w treść strony z podziałem na powtarzające się codzienne przejazdy,
– rozkład jazdy, który powtarza się raz w tygodniu, aby użytkownik mógł wyszukiwać informacje w dowolny sposób,
– dorzuciłbym informację o możliwych wykorzystywanych zniżkach w biletach, ponieważ zakres dotyczył biletów normalnych
– na mapce można by było pokazać całą trasę danej linii.
Można też dorzucić wiele informacji wygenerowanych z pomocą AI na temat lokalizacji czy sposobu zakupu biletów.
Ile masz slajdów w prezentacji? Chyba idziesz na rekord!
- Sebastian Heymann
174 slajdy – to było najwięcej w mojej prezentacji dotychczas i jest to nowy rekord.
Czy przy pomocy Programmatic stworzyłeś nazwę seosem?
- Sebastian Heymann
Ten zlepek nie ma żadnej wartości, ale nazywamy w ten sposób często specjalistów SEO/SEM, pomijając w nazwie właśnie ukośnik i czytając to jako całość.
Czy istnieje limit tworzenia podstron przez Programmatic? Jak nadać wartość każdej podstronie, skoro idzie to z automatu i jest bardzo zbliżone?
- Sebastian Heymann
Nie ma takiego limitu – to może być w jednym projekcie 100 URLi, w innym 100 000. Wartość nadawana jest, powiedzmy, we wstępnej fazie projektu, na dwa sposoby:
1. Pierwszy z nich to content na danej stronie – czyli ile wartości niesie ze sobą treść, która się na niej znajduje.
2. Drugi to linkowanie wewnętrzne – ono musi prowadzić do tych podstron, aby posiadać czynnik tzw. offURL, czyli uzyskanie wartości z innego miejsca niż tylko wartość onsite danego URLa.
Jaki poradzić sobie z indeksacją wielu podstron stworzonych przez Programmatic? Coś innego niż Indexing API i modlitwa?
- Sebastian Heymann
Oczywiście można się modlić, ale czy modły zostaną wysłuchane przez Google – wątpię. Nie żyjemy w świecie Bruce’a Wszechmogącego.
Natomiast przejdźmy do realnych rzeczy, które warto wdrożyć poza Indexing API:
– sitemapy, które z automatu umieść w Google Search Console oraz pliku robots.txt,
– linkowanie wewnętrzne poprowadzone do wszystkich nowo utworzonych stron (przecrawluj stronę za pomocą np. Xenu, aby upewnić się, że do każdej podstrony docierają minimum 3 linki wewnętrzne),
– proponuje wspomóc się też własnym indekserem, który opisałem w tym filmiku.
Czy metody programatyczne mogą pomóc w dużej skali pozywać wszystkich w branży SEO?
- Sebastian Heymann
Mogą, ale niestety nie powiem, w jaki sposób to zrobić. Chcę, byśmy skupili się na działaniach SEO, a nie pozywaniu się wzajemnie.
Czy AI ułatwia generowanie pozwów?
- Sebastian Heymann
Dożyliśmy już czasów, że jest to jak najbardziej możliwe.
Czy wykonując analizę danych, posiłkujesz się AI, czy robisz to białkowo? A jeśli korzystasz z AI, podpowiedz, proszę, z jakiego narzędzia #gromkiebrawa
- Sebastian Heymann
Wszystkie przedstawione przeze mnie przykłady były robione ręcznie bez wykorzystania narzędzi AI.
Jakie rozwiązania poleca do Programmatic SEO dla osób nieznających się na programowaniu?
- Sebastian Heymann
Generalnie ja też nie znam się na programowaniu. Jak wspomniałem (albo miałem wspomnieć) podczas prezentacji, odkąd w kolejnym projekcie musiałem pisać wytyczne, tak zrezygnowałem z programowania. Żeby radzić sobie z Programmatic SEO, trzeba mieć pomysł i rozumieć działania danych i wyciągania z nich informacji.
Zdecydowanie łatwiej generuje się pomysły, gdy dobrze zna się dany produkt – wtedy do wielu rzeczy łapie się intuicję, a potem wyciąga na podstawie tego dane.
To już druga z rzędu wygrana Sebastiana podczas semKRK BIG – udało mu się to również rok temu. Czy to nowa świecka tradycja? Być może przekonamy się za rok 😉
Dziękujemy Sebastianowi za wszystkie odpowiedzi, a na kolejny wywiad nie musicie czekać zbyt długo – tradycyjnie będą publikowane we wtorki i piątki.


Przeczytaj wywiad po semKRK#22 BIG
z Wojtkiem Popielą