Spadki / wzrosty SEO – CZERWEC 2020

Marek Stokowski
Marek Stokowski
23 lipca 2020
 
digital marketing google

Spadki / wzrosty SEO - CZERWIEC 2020


Sprawdź, co zmieniło się w SERPach

Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w czerwcu 2020. Tym razem porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia lipca vs dane z poniedziałku tj 15/06/2020. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.

Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂

 

Zmiany w czerwcu 2020

Czerwiec 2020 był okresem, w którym występowały zmiany w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.

 

 

Największe spadki

Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.

 

Prawo.sejm.gov.pl

Serwis prawo.sejm.gov.pl odnotował spadek widoczności o ponad 84 procent, przy ilościowym spadku o 21680 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem lipca a trzecim poniedziałkiem czerwca).

 

 

Zmiany te wnikają ze stworzenia nowego serwisu Internetowy System Aktów Prawnych (ISAP), na który został przekierowany adres prawo.sejm.gov.pl. Sprawdźmy jak wygląda przepływ widoczności na nową domenę.

 

Ciekawe jest to, iż pod koniec 2017 roku to właśnie serwis isap.sejm.gov.pl został przekierowany na prawo.sejm.gov.pl. Teraz wycofano się z tej zmiany.

 

Idaily.com

Widoczność serwisu w TOP10 na początku lipca była mniejsza o 25763 fraz (zmniejszyła się o ponad 99% w stosunku do trzeciego poniedziałku czerwca).

 

 

Na powyższym wykresie możemy zauważyć, że pod koniec kwietnia 2020 roku nagle pojawiła się widoczność, by potem ponownie zacząć spadać – najpierw 5 czerwca a potem 17 czerwca. Proces taki widoczny jest także na innych rynkach:

 

 

 

Support.office.com

Widoczność w TOP10 serwisu support.office.com spadła o ponad 35% w stosunku do połowy czerwca. Na poniższym wykresie widzimy także, że proces ten kontynuował się w lipcu.

 

Spadek ten jest skutkiem połączenia dwóch subdomen supportu – support.microsoft.com oraz support.office.com:

 

 

Zobaczmy także, w jaki sposób przeniosła się poprzez to przekierowanie widoczność serwisu:

 

Widzimy, że przeniosło w ten sposób około połowę widoczności wyłączonej domeny. Wynikać to może z faktu, że na działającej równolegle subdomenie były już rankujące na te same frazy podstrony. Na początku tego roku firma Microsoft ogłosiła, że zmienia nazwę usługi Office 365 na Microsoft 365, co może być powodem tego połączenia.

 

Największe wzrosty

Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.

 

Isap.sejm.gov.pl

Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10, jest portal isap.sejm.gov.pl. Jest to wzrost po ponad 1800%.

 

 

Wzrost widoczności wynika ze zmianą brandu (a właściwie powrotu do poprzedniego).

 

 

 

pl.aliexpress.com

Ta polska subdomena Aliexpress na przełomie czerwca i lipca 2020 odnotowała wzrost widoczności o ponad 20% w stosunku do poprzedniego okresu.

 

 

Analizują zmiany pozycji w dłuższym okresie czasu, widzimy, że jest to wzrosty te są efektem działań SEO na polskim rynku. W październiku 2019 w wyniku zmian algorytmicznych widoczność spadła ale od tego czasu rośnie i już prawie odbudowała się z przed w/w zmiany w algorytmie.

 

Ceneo.pl

Serwis ten na przełomie czerwca i lipca 2020 odnotował wzrost widoczności o niecałe 10% w stosunku do poprzedniego okresu – mimo tego odnotował największy wzrost ilości fraz tj. o 215497 fraz w TOP10.

 

Zmiana ta to już drugi nagły skok widoczności. Pierwsza miała miejsce na początku maja, gdy były zmiany w algorytmie Google.

 

 

 

Metodologia tworzenia zestawienia

Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.

 

 

Marek Stokowski
SEO Specialist.W DevaGroup odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (66 głosów, średnia: 4,86 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991