Webinar Inclusive Design – UX dla osób niesłyszących

Alicja Stojek-Szewczuk
Alicja Stojek-Szewczuk
Archiwum 02.2022
 
Webinar Inclusive Design – UX dla osób niesłyszących

Webinar Inclusive Design
- UX dla osób niesłyszących

16 listopada 2021 odbył się organizowany przez agencję Admind Branding & Communications webinar pod tytułem “Inclusive Design – jak projektować dla osób niesłyszących”. Celem spotkania było przedstawienie dobrych praktyk w projektowaniu dla osób niesłyszących i pokazanie jak korzystnie wpływa to na UX strony internetowej. Webinar prowadziła Marie van Driescche z Amsterdamu, która od wielu lat zajmuje się UX Designem, obecnie pracując w VPRO Broadcasting Company jako Interaction Designer. Marie jest osobą niesłyszącą, dlatego webinar był prowadzony przez nią w duńskim języku migowym i tłumaczony na język angielski mówiony. 

Dlaczego warto projektować strony internetowe z myślą o osobach niesłyszących? 

Możemy nie zdawać sobie sprawy z tego, że większość usług, aplikacji i stron internetowych jest niedostosowanych do osób z niepełnosprawnościami. Marie van Driescche na początku swojego webinaru przytacza historię, kiedy musiała zmienić abonament, który miała wykupiony na komunikację miejską. Początkowo nie było problemu, ponieważ mogła skorzystać z pomocy tłumacza, który pomógł jej przejść przez całą procedurę. Ostatnim krokiem było jednak potwierdzenie zmiany abonamentu, który Marie nie mogła wypowiedzieć w swoim języku, czyli migowym, lecz musiała wypowiedzieć je na głos. Takie działanie wielu firm uniemożliwia swobodne korzystanie z usług osobom niesłyszącym i sprawia, że stają się oni wykluczeni.

Język migowy a język mówiony

Wydawać by się mogło, że internet, który w dużej mierze opiera się na języku pisanym jest najbardziej inkluzywnym medium. Jednak słowo pisane nie gwarantuje pełnej dostępności dla osób głuchych. Trzeba bowiem zrozumieć, że w wielu osób niesłyszących język migowy jest podstawowych językiem, tym “ojczystym”, natomiast język mówiony – drugim. Sam język migowy różni się tym od pisanego i mówionego przede wszystkim tym, że ważne w komunikacji są przestrzeń, czas oraz mimika. Co więcej, język migowy nie jest uniwersalny – każdy z krajów ma swoją własną odmianę, a więc istnieje polski język migowy, angielski, duński itp. 

język migowy w różnych krajach

źródło: Inclusive design: Designing for deaf people helps everyone

Poniższa grafika przedstawia zapis tego samego zdania po angielsku w języku mówionym oraz w języku migowym. Nie oznacza to, że gramatyka języka migowego jest uproszczona – jest po prostu inna, tak jak gramatyki różnych języków różnią się między sobą. 

język migowy gramatyka

źródło: Inclusive design: Designing for deaf people helps everyone

Kolejnym problemem, z którym mierzą się osobny niesłyszące jest to, że pomimo tego, że są małą społecznością są bardzo zróżnicowani. Dużą grupę stanowią osoby, które oprócz problemów ze słuchem mają także inne problemy zdrowotne, dla których zrozumienie języka w ogóle jest bardzo trudne. Mniejszą grupą stanowią osoby, dla których język mówiony jest drugim językiem, a najmniejszą – osoby dwujęzyczne, które w równym stopniu posługują się językiem mówionym i migowym.

język migowy a mówiony

źródło: Inclusive design: Designing for deaf people helps everyone

Pisz tak, aby wszyscy Cię zrozumieli 

Nie tylko osoby niesłyszące mają trudności ze słowem pisanym. Marie van Driescche w swoim webinarze przytacza informację, że jedna na sześć dorosłych osób w Danii ma problem z czytaniem lub liczeniem. Jak zatem pisać, aby nasz tekst był zrozumiały dla wszystkich? 

  1. Używaj tytułów i śródtytułów – nikt nie lubi czytać ściany tekstu, a podział na akapity rozdzielone nagłówkami zbuduje odpowiednią hierarchię w tekście. Publikując tekst na stronie internetowej pamiętaj o oznaczeniu tytułu jako H1, a śródtytułów i nagłówków niższego rzędu jako H2, H3 itd. Dzięki temu roboty Google z łatwością zorientują się w strukturze twoich treści. 
  2. Pisząc pamiętaj o metodzie “jedna myśl na jeden paragraf” – znacznie ułatwi to zrozumienie przedstawionego tematu. 
  3. Używaj krótkich, zwięzłych zdań i prostego języka.
  4. Stosuj listy i wypunktowania. 
  5. Pisz jak prawdziwy dziennikarz! Każdą tezę poprzyj wytłumaczeniem.
  6. Nie używaj żargonu i slangu, a jeżeli działasz w bardzo specjalistycznej branży – dostosuj słownictwo, aby było zrozumiałe dla wszystkich. Jeżeli w twoim artykule pojawiają się trudne sformułowania pomyśl o słowniczku dla trudnych wyrazów. 
  7. Wzbogać swój artykuł o obrazki, diagramy, tabele i multimedia. 

Powyższe wskazówki warto stosować zawsze kiedy tworzymy treści, nieważne czy to będzie artykuł blogowy, opis produktu lub kategorii. Co więcej, stosowanie się do nich poprawi nie tylko czytelność twojego tekstu nie tylko dla użytkownika ale także dla robotów Google. 

Dostępność multimediów 

Oprócz treści pisanych możesz także zoptymalizować filmy na swojej stronie oraz kanale YouTube, aby były one bardziej dostępne dla wszystkich. Na pewno nie raz oglądając film z innym języku włączyłeś napisy (ang. subtitles). Ich cel jest prosty – tłumaczenie dialogów, które są wypowiadane w obcym języku. Z pewnością też nie raz oglądałeś film z włączonymi napisami kodowanymi (ang. closed captions). Są to napisy, które zawierają także informacje o dźwiękach tła takich jak [dźwięk telefonu], [trzaśnięcie drzwi], [wesoła muzyka w tle]. Służą one lepszemu zrozumieniu nastroju i akcji, która dzieje się na ekranie.

Napisy kodowane powstały dla osób niesłyszących, ale obecnie korzysta z nich ponad 80% użytkowników. Kiedy szczególnie się przydają? Kiedy na przykład oglądamy film w komunikacji miejskiej czy w innym miejscu publicznym. 

Co więcej, dodanie napisów lub napisów kodowanych do filmiku nie tylko sprawi, że będzie on bardziej dostępny, lecz także wpływa to pozytywnie na SEO. Napisy jako plik tekstowy umieszcza się w osobnym pliku, który może zostać zaindeksowany przez roboty Google. Testy wykazały, że filmy na YT, które posiadają napisy kodowane są widoczne w wyszukiwarce na frazy, które nie pojawiły się w opisie filmu lecz właśnie w pliku z napisami. 

Jak projektować dla osób niesłyszących? 

Podstawową zasadą w projektowaniu i to dla wszystkich użytkowników jest projektowanie z kimś, a nie tylko dla kogoś. Każdy z nas ma tendencję do postrzegania świata przez pryzmat własnych doświadczeń. Jeżeli projektując produkt nie zaangażujemy w proces osób, które będą z niego korzystać to narzucimy im naszą wizję, która niekoniecznie jest zgodna z ich potrzebami. Warto zatem zaangażować odbiorców już na wczesnym etapie zbierania pomysłów i prototypowania i uczyć się od nich, ponieważ to oni są ekspertami we własnej sprawie. 

Ostatnia myśl, z którą Marie podzieliła się na swoim webinarze jest to, że projektowanie z myślą o wszystkich grupach społecznych, także dla osób z niepełnosprawnościami nie musi być nudne. Użyteczność może iść w parze z pięknem i estetyką.

Alicja Stojek-Szewczuk
Senior SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka dobrych książek i jogi.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (9 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry