Współczynnik odrzuceń jest jednym ze wskaźników, na jakie powinieneś zwrócić szczególną uwagę, analizując swoje działania reklamowe. Oczywiście jego interpretacja zależy od rodzaju twojej strony oraz celów, jakie ma przynieść twoja kampania. Jak sprawić, by Twoja witryna posiadała niski współczynnik odrzuceń? Zapraszamy do czytania.
Czym jest współczynnik odrzuceń czyli bounce rate? Definicja
Najprościej rzecz ujmując współczynnik odrzuceń to ilość wizyt w witrynie ograniczonych do jednej strony, a następnie opuszczenie jej przez użytkownika, wracając np. do wyszukiwarki. Jeśli czas spędzony na stronie przez odwiedzającego był bardzo krótki i nie podjął on żadnych akcji, wówczas taka wizyta zaliczana jest metryki exit rate i zwiększa wartość współczynnika odrzuceń.
Przyczyn takiego zachowania jest wiele, dlatego trudno jest określić, kiedy współczynnik odrzuceń jest mały, a kiedy wysoki. Dla przykładu, jeśli twoja strona to landing page współczynnik odrzuceń to np. 100%, a mimo to użytkownicy wykonują wyznaczone przez ciebie cele zostawiając dane kontaktowe.
Jak analizować współczynnik odrzuceń?
Bounce rate obliczamy według konkretnego wzoru, który wygląda następująco:
Współczynnik odrzuceń = odrzucone sesje / wszystkie sesje x 100%
Jedno odrzucenie to sesja w witrynie, czyli wejście na stronę przez użytkownika, który następnie opuszcza ją w ciągu paru sekund. W ten sposób możesz liczyć odsetek wszystkich sesji w witrynie, które kończą się szybkim opuszczeniem strony przez użytkowników. Należy pamiętać jednak, że sama wartość nie jest dla nas kluczowym wyznacznikiem, a jedynie podstawą analizy zachowań użytkowników. By uzyskać pełny wgląd na statystyki, musimy wziąć pod uwagę również współczynnik wyjść, a także przeanalizować te dane dla każdej poszczególnej podstrony. Istotnym elementem, o jakim trzeba pamiętać jest też sama branża, w której działamy, a także rodzaj i konstrukcja witryny.
Wysoki współczynnik odrzuceń – jakie mogą być przyczyny?
3. Nie dostosowanie czasu trwania sesji do zawartości witryny – czas trwania jednej sesji to 30 minut, jeśli na twojej stronie znajdują się rozbudowane treści lub filmy dłuższe niż 30 minut dostosuj czas trwania sesji, aby nie została ona zerwana. Jeśli tego nie zrobisz po zerwanej sesji kolejna akcja zostanie przypisana do źródła direct.
Jak poprawić zbyt wysoki wskaźnik odrzuceń?
Na współczynnik odrzuceń może wpływać wiele różnych czynników nie tylko zachowania samych użytkowników. Dlatego za nim zaczniesz cokolwiek zmieniać przeanalizuj dane zawarte w Google Analytics. Może okazać się, że wysoki współczynnik odrzuceń jest spowodowany złym umieszczeniem kodu śledzącego, wyglądem i działaniem strony. Możesz mieć dobry marketing marki, który sprowadza sporą ilość użytkowników na Twoją witrynę, ale jej aspekty techniczne lub merytoryczne mogą być niedopracowane i sprawiać, że odwiedzającym brakuje odpowiedniego customer experience. By poprawić współczynnik odrzuceń możesz zastosować optymalizację strony, lepiej dostosować ją do urządzeń mobilnych, jak również usprawnić jej nawigację i zadbać o wartościowy, dobrej jakości content. Odpowiednie SEO i responsywny, intuicyjny serwis mogą zwiększyć wartość współczynnika, a potencjalny Klienta spędzi więcej czasu na stronie.
Staraj się myśleć o swojej stronie jak użytkownik, a nie jak właściciel. Dzięki temu będziesz bardziej świadomy błędów, jak i możliwości ich naprawienia.
Podsumowanie
Współczynnik odrzuceń to ważny wskaźnik, który może wskazać Ci wiele na temat odbioru Twojej strony przez użytkowników. Jeśli po wejściu na Twoją stronę użytkownik opuszcza witrynę internetową w 9 na 10 przypadków, to jest to znak, że najwyższa pora poprawić sprawność i być może zawartość strony. Mimo, że optymalna wartość exit rate zależy od charakteru biznesu, treści na stronie, ogólnej liczby użytkowników na stronie, jak również aspektów technicznych, to zawsze warto mieć na uwadze usprawnienie serwisu i zadbanie o jak najniższy bounce rate.
Wpis aktualizowany. Pierwotna wersja ukazała się we wrześniu 2016 r.