Współczynnik odrzuceń w Google Analytics

Natalia Chrobak
Natalia Chrobak
Archiwum 09.2016

duzy_szablon-v5-piksele-wspolczynnik-odrzucen

Współczynnik odrzuceń jest jednym ze wskaźników, na jakie powinieneś zwrócić szczególną uwagę, analizując swoje działania reklamowe. Oczywiście jego interpretacja zależy od rodzaju twojej strony oraz celów, jakie ma przynieść twoja kampania.

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Najprościej rzecz ujmując współczynnik odrzuceń jest odsetkiem sesji podczas, których użytkownicy odwiedzający twoją stronę zobaczyli jedną stronę, a następnie ją opuścili wracając np. do wyszukiwarki.

Przyczyn takiego zachowania jest wiele, dlatego trudno jest określić, kiedy współczynnik odrzuceń jest mały a kiedy wysoki. Dla przykładu, jeśli twoja strona to landing page współczynnik odrzuceń to np. 100%, a mimo to użytkownicy wykonują wyznaczone przez ciebie cele zostawiając dane kontaktowe.

Kiedy wysoki współczynnik odrzuceń powinien cię zaniepokoić?

Wysoki współczynnik odrzuceń powinien być dla ciebie niepokojący, kiedy twoja strona składa się z podstron i teoretycznie użytkownicy mogą w łatwy sposób się do nich dostać. W tym wypadku powinieneś sprawdzić, dlaczego nie są oni zainteresowani dalszym korzystaniem z niej.

Przyczyn może być kilka:

1.Twoje reklamy nie są dostosowane do strony – używasz zbyt ogólnych reklam i użytkownicy mają odmienne oczekiwania, co do tego na jaką stronę trafią po kliknięciu w reklamę, lub wręcz przeciwnie wyświetlasz im szczegółowe reklamy, ale kierujesz ich na stronę główną.

2. Strona źle działa – nie muszą to być wady w jej konstrukcji, ale np. niedomyślny interface, który utrudnia im korzystanie. Aby sprawdzić, czy jest tak rzeczywiście dobrym rozwiązaniem jest kontrola wskaźnika stron na sesję oraz czasu przebywania na stronie.

wspolczynnik_odrzucen

Im gorszy będzie ten wynik tym większa szansa, że strona nie odpowiada oczekiwaniom użytkowników. Są jednak wyjątki np. twoja strona zwiera filmy i użytkownicy je oglądają, nie szukając nic poza tym jednym konkretnym wideo, w tym wypadku dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie ile czasu spędzają na stronie.

3. Nie dostosowanie czasu trwania sesji do zawartości witryny – czas trwania jednej sesji to 30 minut, jeśli na twojej stronie znajdują się rozbudowane treści lub filmy dłuższe niż 30 minut dostosuj czas trwania sesji, aby nie została ona zerwana. Jeśli tego nie zrobisz po zerwanej sesji kolejna akcja zostanie przypisana do źródła direct.

wspolczynnik_odrzucen_2

4. Kod jest źle umieszczony na stronie – nieprawidłowe umieszczenie kodu śledzącego JavaScript powoduje nie właściwe zliczanie sesji. Kod Analytics zawsze powinien być na górze strony w sekcji <head>.

5. Zły wygląd strony docelowej – należy zadbać też o to, żeby strona docelowa miała odpowiedni wygląd. Wiarygodne zdjęcia produktów, rzeczowe opisy i jasno określone sposoby dostawy pomogą ci uwiarygodnić stronę.

6. Zbyt długie ładowanie się strony – użytkownicy nie lubią czekać, dlatego staraj się zrobić wszystko, aby czas ładowania strony był, jak najkrótszy. Dzięki temu użytkownicy chętniej na niej zostaną. Szybkość i jakość swojej strony możesz sprawdzić przez narzędzie: PageSpeed Tools.

wspolczynnik_odrzucen_3

Poprawa współczynnika odrzuceń

Na współczynnik odrzuceń może wpływać wiele różnych czynników nie tylko zachowania samych użytkowników. Dlatego za nim zaczniesz cokolwiek zmieniać przeanalizuj dane zawarte w Google Analytics. Może okazać się, że wysoki współczynnik odrzuceń jest spowodowany złym umieszczeniem kodu śledzącego, wyglądem i działaniem strony.

Staraj się myśleć o swojej stronie jak użytkownik, a nie jak właściciel. Dzięki temu będziesz bardziej świadomy błędów, jak i możliwości ich naprawienia.

Natalia Chrobak
Związana z SEM od niedawna, ale pełna pasji. Wcześniej dziennikarka i szalony grafik. Gotowa podbić świat.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta AdWords,
aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii AdWords

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991