Wykorzystanie raportu wyszukiwanych haseł

Mateusz Najman
Mateusz Najman
Archiwum 12.2020
 
Wykorzystanie raportu wyszukiwanych haseł

Raport wyszukiwanych haseł -
co to takiego?

W tym artykule zostanie omówiony bardzo ważny i niestety często bagatelizowany lub pomijany (zwłaszcza przez początkujących) raport Google Ads – raport wyszukiwanych haseł. Co to jest? Gdzie go znaleźć? Co zawiera? Dlaczego jest tak potrzebny? W jaki sposób należy go wykorzystywać? Poświęć parę minut i przekonaj się, że naprawdę warto.

Zacznijmy zatem od samego początku, aby każdy czytelnik mógł zrozumieć o co chodzi.

Co to jest raport wyszukiwanych haseł?

Jak sama nazwa wskazuje jest to raport zawierający dokładne hasła wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników, które spowodowały wyświetlenie Twojej reklamy. Odbywa się to poprzez dopasowanie wyszukiwanej frazy do wybranych przez Ciebie słów kluczowych.

Gdzie znajdę ten raport?

Zaloguj się na swoje konto Google Ads. W pionowym menu po lewej stronie kliknij zakładkę “Słowa kluczowe”, a po jej rozwinięciu wybierz “Wyszukiwane hasła”.

 

 

Raport ten możesz wyświetlić na jednym z trzech poziomów:

  1. Konto – zawierał będzie dane z wszystkich kampanii na Twoim koncie.
  2. Kampania – przedstawia tylko dane dotyczące wybranej przez Ciebie kampanii.
  3. Grupa reklam – prezentuje wyłącznie dane dla jednej z grup reklam.

Co znajdę w raporcie?

W raporcie tym, prócz dokładnego hasła wpisanego w wyszukiwarkę, możemy znaleźć następujące informacje:

  1. Podstawowe/ zablokowane kolumny z danymi:
    • Typ dopasowania – czyli to jak bardzo wyszukiwane hasło jest związane ze słowem kluczowym, które spowodowało wyświetlenie reklamy.
    • Dodane/wykluczone – informuje o tym czy dane hasło jest dodane do grupy reklam, wykluczone w grupie reklam lub kampanii lub żadne z tych dwóch opcji czyli “Brak”.
    • Grupa reklam – pokazuje, która grupa reklam zawiera słowo kluczowe dopasowane do wyszukiwanego hasła (nie dotyczy raportu na poziomie grupy reklam).
  2. Kolumny które można modyfikować, zawierające statystyki na temat:
    • Skuteczności

    • Konwersji

    • Atrybutów

    • Niestandardowe – możliwość tworzenia własnych kolumn ze wskaźnikami, które nas interesują.

Jakich kampanii dotyczy ten raport?

Raport dotyczy kampanii, które wyświetlają reklamy na podstawie słów kluczowych:

  • Kampanie ze standardowymi reklamami w sieci wyszukiwania.
  • Kampanie ze standardowymi reklamami w sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową (rekomendujemy rozdzielać kampanie ze względu na kierowanie na inne sieci).
  • Kampanie z dynamicznymi reklamami w sieci wyszukiwania.
  • Kampanie ze standardowymi reklamami produktowymi.

Po co mi ten raport?

Kluczową sprawą jest tutaj kontrola przepływu wyszukiwanych haseł, na które wyświetla się Twoja reklama, generując kliknięcia oraz związane z nimi koszty. Poniżej mamy dla Ciebie 4 ważne punkty, które powinieneś wprowadzić w zakres swoich działań na koncie Google Ads. Najlepiej od zaraz 🙂

1. Regularne wykluczanie haseł niepasujących do Twojej oferty.

Przykład:

Wyobraź sobie, że masz sklep z damskimi czapkami na zimę. W raporcie wyszukiwanych haseł często pojawia się fraza “czapki zimowe damskie bordowe” lub “zimowa czapka dla starszych pań”. Zdajesz sobie jednak sprawę, że w Twoim asortymencie nigdy nie było i nie ma czapek w takim kolorze a Twoją grupą docelową są kobiety 25-45 lat. Podane hasła generują dla Ciebie aktualnie wyłącznie koszty ponieważ Ci użytkownicy i tak nie znajdą w Twojej ofercie produktu pasującego do ich potrzeb = marnujesz pieniądze.

Co w takim wypadku zrobić?

Dodaj niepasujące hasła jako wykluczające słowo kluczowe – zaznacz wybrane hasła, kliknij przycisk “dodaj jako wykluczające słowo kluczowe”, następnie wybierz gdzie je zapisać (kampania/ grupa reklam/ lista wykluczających słów kluczowych) i zapisz zmiany.

 

 

TIPP1: W takim wypadku zaleca się wykluczanie fraz na poziomie kampanii. Robisz to tylko raz i masz pewność, że żadna inna grupa reklam nie wyświetli na nie Twoich reklam.

TIPP2: Jeśli chcesz mieć jeszcze większą pewność, że Twoja reklama nie wyświetli się na inaczej sformułowane hasła zawierające nazwę tego koloru, dodaj dodatkowo w dopasowaniu przybliżonym słowa: bordowe, bordowa, bordowy, bordo w zakładce “Słowa kluczowe>Wykluczające słowa kluczowe”.

2. Wykorzystywanie raportu do pomysłów na nowe słowa kluczowe, które są często wyszukiwane i mają wysoki potencjał.

Przykład:

Trzymając się przykładu z punktu pierwszego, załóżmy teraz że w Twoim asortymencie znajdują się bordowe czapki. W raporcie widzisz, że do Twojego słowa kluczowego “czapki zimowe damskie” często dopasowane zostają hasła posiadające dodatkową informację w postaci tego koloru = marnujesz potencjał związany z bardziej precyzyjnymi słowami kluczowymi.

Co w takim wypadku zrobić?

Dodaj wyszukiwane hasło jako słowo kluczowe – zaznacz wybrane hasła, kliknij przycisk “Dodaj jako słowo kluczowe”, ustal dla nich opcjonalnie stawki Maks. CPC i zapisz zmiany.

 

 

PROTIPP: Dodaj nowe słowa kluczowe jak specjalista. Kiedy znajdziesz w raporcie wyszukiwanych haseł szczegółowe frazy, które chcesz dodać jako słowa kluczowe, grupuj je według atrybutów i stwórz dla nich osobne grupy reklam. Dzięki takiemu zabiegowi, będziesz mógł:

  • Zwiększyć dokładność komunikatu reklamy np. nagłówek: “Bordowe Czapki Damskie na Zimę” (tak, mieści się w limicie 30-stu znaków 😉 ).
  • Kierować użytkowników na bardziej precyzyjną stronę docelową np. strona zawierająca wyłącznie czapki w kolorze bordowym.
  • uzyskać jak najwyższy wynik jakości, częstsze wyświetlanie reklamy oraz jeszcze tańsze kliknięcia.

3. Zwiększenie efektywności kampanii reklamowych poprzez wykluczanie nierentownych haseł.

Przykład:

Pozostając przy naszych czapkach, sprawdzasz swój raport wyszukiwanych haseł i widzisz, że wszystkie znajdujące się w nim słowa kluczowe są zgodne z Twoją ofertą. Super, ale czy to oznacza koniec naszej pracy? Otóż nie. Zwracaj uwagę na wszystkie odstępstwa od normy, ustalonych celów czy wskaźników efektywności takie jak:

  1. hasła generujące znaczne koszty a nie pozyskujące konwersji = marnujesz pieniądze.
  2. hasła pozyskujące zbyt małą ilość konwersji względem generowanych kosztów – koszt konwersji znacznie przekracza oczekiwany poziom lub jego średnią wartość dla całej kampanii = nie wykorzystujesz efektywnie budżetu.
  3. hasła przynoszące mały zwrot z inwestycji – jeśli jakieś hasła sprzedają ale nie zapewniają odpowiednio wysokiego wskaźnika ROAS = nie wykorzystujesz efektywnie budżetu.

Co w takim wypadku zrobić?

W każdym z tych przypadków warto wykluczyć lub przynajmniej rozważyć wykluczenie danych haseł, aby skupić budżet na tym co działa skuteczniej i efektywniej.

4. Zadbanie o prawidłowy i klarowny przepływ haseł pomiędzy kampaniami i grupami reklam na koncie co wpływa na jakość konta, efektywność działań oraz wygodę optymalizacji.

Przykład:

Załóżmy, że wykorzystując nasz PROTIPP z punktu drugiego stworzyłeś osobną grupę reklam dla bordowych czapek damskich, aby mieć lepiej dopasowany komunikat reklamowy oraz lepiej dopasowaną stronę docelową. Po jakimś czasie przeglądając raport wyszukiwanych haseł na poziomie kampanii możesz zauważyć, że niekiedy frazy zawierające słowo “bordowy” trafiają do grupy reklam: “czapki zimowe damskie” zamiast do “bordowe czapki zimowe damskie”. Dzieje się tak ponieważ w pierwszej z grup reklam masz dodane słowa kluczowe z typem dopasowania przybliżone lub do wyrażenia. Sprawia to, że mogą do nich trafić hasła z dodatkowymi wyrazami, choć masz dla nich osobną, bardziej dopasowaną grupę reklam = zmniejszasz szansę na pozyskanie konwersji = marnujesz pieniądze.

Co w takim wypadku zrobić?

Chcąc zapewnić, aby hasła z danym kolorem trafiały tylko i wyłącznie do odpowiedniej grupy, wyklucz we wszystkich innych w dopasowaniu przybliżonym słowa: bordowe, bordowa, bordowy, bordo w zakładce “Słowa kluczowe>Wykluczające słowa kluczowe”. PAMIĘTAJ, aby zrobić to na poziomie grup reklam a nie kampanii.

Mam nadzieję, że w tym niekrótkim artykule zdołaliśmy Cię wstępnie zaznajomić z raportem wyszukiwanych haseł, uświadomić jak bardzo jest on istotny i za pomocą prostych przykładów pokazać sposoby na to jak go wykorzystać. 

Wprowadzając w życie powyższe praktyki sprawisz, że Twoje kampanie zwiększą swoją skuteczność a ich budżet będzie wykorzystywany w taki sposób, żeby wypracować dla Ciebie jak największy zwrot z inwestycji w reklamę. Niech moc będzie z Tobą! Powodzenia.

Mateusz Najman
Senior SEM Specialist. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami oraz wdrażaniem analityki. Jego zamiłowaniem jest wielogodzinna segregacja i pogłębiona analiza danych. Lubi mieć wszystko perfekcyjnie dopracowane.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry