Aktualne wymiary grafik na Facebooka 2023

Aktualne wymiary grafik na Facebooka 2023

Aktualne wymiary
grafik na Facebooka 2023

Nie od dziś wiadomo, że content króluje w social mediach. Trudno jednak tworzyć dobre treści bez ich odpowiedniego dopasowania do platformy, na której publikujemy. Tymczasem wciąż często spotykamy się ze źle zoptymalizowanym contentem na Facebooku. Niedopasowane, rozpikselowane i przycięte grafiki – to wszystko odstrasza, zamiast zachęcać. Tymczasem wystarczy pomyśleć o odpowiednich formatach grafik na fanpage, by aż chciało się go śledzić. W tym artykule pokażemy, jak o to zadbać, stosując aktualne wymiary grafik na fb.

Spis treści:

Wymiary grafik Facebook – zdjęcie profilowe

Zdjęcie profilowe jest niezwykle istotne dla naszego fanpage’a. Od razu rzuca się w oczy, gdy wchodzimy czy to na stronę biznesową, czy też na profil prywatny. Ta pierwsza stanowi wizytówkę firmy. Zazwyczaj umieszczamy w tym miejscu jej logo, warto więc, by było dobrze widoczne zarówno na smartfonach, jak i desktopie.

Najmniejszy wymiar obrazu w tym miejscu, jaki dopuszcza Facebook, to 170 x 170 px. Nasza propozycja to 900 x 900 px lub przynajmniej 700 x 700 px w formacie png.

Zwróć uwagę również na fakt, że zdjęcie profilowe wyświetla się w okrągłej ramce, ważne więc, by umieścić logo w centrum i zadbać o dostateczną ilość światła po bokach. Na koniec kwestia kluczowa, a mianowicie, ile tak naprawdę widzą klienci/obserwatorzy? Otóż na ekranach komputerów wyświetla w formacie 176 x 176 px, a na smartfonach – 196 x 196 px.

Podsumowując, aktualny wymiar zdjęcia profilowego na Facebooku to przynajmniej 170 x 170 px, a najlepiej 900 x 900 px.

Wymiary zdjęcia profilowego

Wymiary grafiki do posta

Facebook oferuje nam wybór, jeśli chodzi o grafiki stosowane do wpisów na fanpage’u. Możesz zdecydować się na poziome, pionowe, przy czym najczęściej spotykanymi są kwadraty. Sprawdź aktualne zalecane wymiary poszczególnych grafik.

Post kwadratowy

Kwadrat to format uniwersalny, dobry do stosowania zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Świetnie sprawdza się również w reklamach na Facebooku. Najpopularniejszy dla takich grafik jest rozmiar 1080 x 1080 px, rekomendujemy jednak zastosowanie większych obrazów o wielkości 1200 x 1200 pikseli.

Wymiary posta kwadratowego
Wymiary posta kwadratowego

Post pionowy

Obok najczęściej pojawiających się wpisów kwadratowych, na Facebooku możemy spotkać się również z grafikami pionowymi. Tę formę kreacji graficznej powinny przemyśleć zwłaszcza twórcy, którzy mają pewność, że większość ich obserwujących przegląda stronę z poziomu smartfonów, ponieważ taki format świetnie prezentuje się na urządzeniach mobilnych. Gdzie to sprawdzić? Wystarczy wejść w statystyki strony. Tworząc wpisy pionowe na Facebooku, pamiętaj o zachowaniu proporcji 4:5. Rekomendujemy tu wymiar 1080 x 1350 px, ale grafiki mogą być również większe – grunt, by były proporcjonalne.

Wymiary posta pionowego

Wymiary zdjęć do galerii

Jeśli robisz dużo zdjęć, to zazwyczaj będziesz je publikować w formacie poziomym. Podobnie będzie z grafikami do wydarzeń i konferencji, gdzie często pojawiają się obszerne agendy. W obu wymienionych przypadkach najlepiej sprawdzi się dodawanie grafik w formacie 1200 x 960 pikseli.

Pamiętaj także o zmniejszaniu rozmiaru, ponieważ te pełnowymiarowe często mają ponad 5 tys. pikseli. Nie tylko długo się wczytują, ale też dużo ważą, ich publikacja jest więc zawsze ryzykowna.

Wymiary zdjęcia i posta poziomego

 

Podsumowując, do postów możesz dodawać pliki graficzne w trzech układach: kwadratowym (1200 x 1200 px), pionowym (640 x 960 px) lub poziomym (1200 x 960 px).

Wymiary grafiki na wydarzenie

Na Facebooku wciąż można tworzyć wydarzenia, a także publikować w nich posty. Zainteresowane osoby dostają powiadomienia o nowych wpisach, dlatego często publikowanie w tym miejscu jest efektywne, jeśli chcemy regularnie przypominać o naszym evencie.

Jeśli chodzi o wymiary grafik – Facebook pozwala na dodawanie takich samych, jak w przypadku postów na fanpage’u, zatem nie mamy tutaj problemu. Co natomiast ze zdjęciem w tle, które stanowi wizytówkę wydarzenia?

Rekomendowanym wymiarem jest tutaj 1200 x 628 px. O ile jednak na desktopie wyświetla się w całości, o tyle na smartfonach zostaje przycięte. Zwróć więc uwagę, żeby umieścić najważniejsze informacje w centrum grafiki.

Rozmiary grafik reklamowych Facebook Ads

W końcu przychodzi pora na formaty właściwe dla reklam na Facebooku. Korzystanie z nich i odpowiednie dopasowywanie jest niezmiernie ważne, zwłaszcza pod kątem oceny jakości reklam i ich prawidłowego wyświetlania się na Facebooku. Jako pierwsze na tapet weźmy reklamy w aktualnościach na Facebooku i instagramowym feedzie. Facebook sugeruje zachowanie proporcji 1:1, najlepiej sprawdzą się więc reklamy w kwadracie najlepiej w wymiarach 1080 x 1080 px, ewentualnie 1200 x 1200 px. Podobnie sprawa będzie kształtować się w przypadku reklam kolekcji. Tutaj pamiętaj o zachowaniu odpowiednich proporcji – właściwy współczynnik to 1,91:1 do 1:1. Grafika w kwadracie 1080 x 1080 px będzie również (obok kreacji w rozmiarach 1200 x 628 px) pasować do reklam lead ads, wykorzystywanych do pozyskiwania kontaktów.

Następnie poświęćmy chwilę reklamom wideo. Jeśli chcesz stworzyć materiały wideo do takich kreacji, najlepiej umieść je w formacie 9:16. Nagrania powinny mieć więc wymiary 1920 x 1080 pikseli. Będą się wówczas dobrze wyświetlać również na smartfonach, a to szczególnie tam użytkownicy przeglądają stories i reels.

Reklamy karuzelowe stosowane na Facebooku i Instagramie powinny mieć co najmniej 600 x 600 px. Najlepsze będą jednak kwadraty wielkości 1080 x 1080 px. Większe grafiki będę wyraźniejsze i bardziej czytelne dla odbiorców komunikatów reklamowych.

1080 x 1080 px to rozmiar uniwersalny, stosowany m.in. do reklam karuzelowych, reklam kolekcji czy polubień strony

Wymiary cover photo

Z racji rozmiaru zdjęcie w tle na Facebooku (cover photo) daje nam większe duże pole manewru, jeśli chodzi o content, który możemy na nim umieścić. Dane kontaktowe, usługi, nagrody, które otrzymała firma, a nawet sezonowe promocje – wszystko to jest mile widziane.

Jedyne, o czym musimy pamiętać, to aby nasza grafika była czytelna, estetyczna, wierna naszemu stylowi i przede wszystkim dobrze się wyświetlała zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na desktopie. I o ile 3 pierwsze wymogi z łatwością zostają spełnione, o tyle ostatni bywa problematyczny.

Facebook podaje rekomendowany rozmiar zdjęcia w tle strony 851 x 315 pikseli (minimalny rozmiar to 400 x 150 px), przy czym są i głosy, że najlepiej będą wyglądały grafiki o wymiarach 1200 x 628 px. Warto przy tym po raz kolejny zadbać o odpowiedni układ treści na grafice, aby te nie zostały ucięte. Podobnie jak w przypadku zdjęcia profilowego, umieśćmy najważniejsze informacje w centrum obrazka. Na smartfonach ucięte będą boki, a na desktopie fragmenty góry i dołu – zachowaj więc odstęp od krawędzi z każdej strony. Co ważne, trzeba uważać również na wagę grafik, która nie powinna być większa niż 100 kb.

Więcej o rozmiarach zdjęcia w tle w artykule: Zdjęcie w tle na Facebooku – wymiary, jak dodać i usunąć

Do 2021 roku mogliśmy dodawać obraz lub film w tle – Facebook zdecydował jednak o ograniczeniu tego drugiego. Był to ciekawy i odmienny od standardowych statycznych grafik wyróżnik. Jak widzimy, platforma postawiła jednak na wideo pionowe, a wideo w tle zostanie w pamięci marketerów.

Rozmiary grafik na Facebook stories – dla wideo i obrazu

Gdy mowa o relacjach i rolkach na Facebooku, czyli tzw. Facebook Stories, to jeszcze do niedawna sprawa była oczywista. Robiliśmy je w formacie 1080 x 1920 px tak samo, jak na Instagramie, wszystko dobrze się wyświetlało i mogliśmy zapomnieć o uciętych kadrach. Obecnie taki format nadal jest dopuszczalny, ponieważ publikując w nim, utrzymujemy właściwą proporcję, a mianowicie 9:16, jednak jeśli chcemy, by nasz content był jeszcze bardziej profesjonalny, musimy zastanowić się nad oddzieleniem publikowanych grafik od wideo. Oba najlepiej, aby miały rozmiar 900 x 1600 pikseli. Warto przy tym pamiętać, aby na publikowanych grafikach umieścić najważniejsze treści w centrum, zachowując odstępy od górnej i dolnej krawędzi, tak by przyciski nie zasłaniały treści na naszych materiałach.

Wymiary relacji na Facebooku

 

Dlaczego warto dbać o właściwy wymiar grafik na Facebooku?

Między bajki możemy wsadzić stwierdzenia, że Facebook się kończy. W statystykach social mediów, z których korzystają Polacy, najczęściej wciąż przoduje. Jak pokazuje raport Digital 2023 wydany przez we are social i Maltwater z Facebooka korzysta 17,85 mln Polaków.

Co ważne, aż 53,3% użytkowników do scrollowania Facebooka używa smartfonów! Chyba najwyższa więc pora, aby przygotowywany przez nas content wyświetlał się dobrze i na nich. W Google podejście Mobile first, czyli projektowanie contentu w kolejności od najmniejszej rozdzielczości do największej, jest od dawna znane i szczególnie cenione (znacząco wpływa nawet na pozycjonowanie stron w wyszukiwarce). Facebook nie zostaje w tyle.

Podsumowanie

Wszystkie materiały graficzne, które umieszczamy w social mediach, muszą być dopasowane do wymogów platformy, na której publikujemy. Co ważne, zasada ta nie dotyczy tylko Facebooka, weźmy ją sobie do serca w całej naszej komunikacji w social mediach.

Niezależnie, czy tworzysz grafikę profilową, cover photo, zdjęcie w tle grupy na Facebooku czy materiał do posta, zadbaj o dobrą jakość materiałów, aby uniknąć kompresji czy tzw. pikselozy. Grafiki zawierające tekst lub loga najlepiej publikować w formacie png – to zapewni ich dobrą czytelność. Zły rozmiar grafiki może sprawić, że użytkownicy przejdą obok nich obojętnie, nie wkładając wysiłku w rozszyfrowanie, co się na nich znajduje – a Facebook lubi, kiedy wchodzą w interakcje z materiałami na profilu i angażują się na dłużej.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Szukasz specjalistów od Facebooka?

Poprowadzimy profil Twojej firmy

Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu opublikowana została na blogu w 2013 roku.

Justyna Mądro
Były pracownik na stanowisku Marketing Manager w agencji DevaGroup. Interesuje się szeroko pojętym digital marketingiem, ze szczególnym uwzględnieniem reklam Facebook Ads. Prywatnie jest kolekcjonerką płyt winylowych i miłośniczką reportaży. Aktualnie: Menedżer ds. marketingu e-commerce w Multibrand Decofire.pl.

Justyna Przygoda
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. Od 5 lat z pasją i zapałem zajmuję się słowem pisanym, a od 2 mediami społecznościowymi. Doświadczenie w dziennikarstwie pozwoliło mi uwierzyć w moc słów. Działanie w social mediach sprawiło, że stawiam człowieka na początku każdej historii. Prywatnie nieuleczalna miłośniczka planszówek, stand-upów i gór.

Patrycja Kozioł
Marketing Specialist. Przeszła drogę od amatorskiego marketingu eventów do profesjonalnego prowadzenia social mediów. Jej czujne oko wyłapuje wszystkie błędy i niespójności w tekstach i na stronach internetowych. Wolny czas spędza na czytaniu kryminałów, poprawianiu przecinków i zgłębianiu kultur dalekowschodnich.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (18 głosów, średnia: 4,67 / 5)
Loading...
Przewiń do góry