Zaawansowana analiza JS i wyników wyszukiwania, automatyzacja raportów GDS – nowości w Screaming Frogu

Marika Kowalska
Marika Kowalska
11 października 2021
 

Zaawansowana analiza JS i nie tylko


nowości w Screaming Frogu

Screaming Frog SEO Spider to jedno z najpopularniejszych narzędzi do skanowania stron, wykorzystywanych przez specjalistów z branży pozycjonowania. Wynika to głównie z faktu, że nawet w podstawowej, darmowej wersji można dokonać analizy wielu ważnych parametrów.  Można przetestować narzędzie i poznać część jego możliwości, zanim ktoś zdecyduje się na wykupienie rocznego dostępu.

Agencje i freelancerzy chętnie kupują rozszerzoną licencję na te narzędzie ze względu na jego szerokie możliwości. Wykrywanie błędów z zakresu meta danych czy błędnych kodów URL to zaledwie wierzchołek góry lodowej, która kryje w sobie znacznie więcej. Bardzo cenimy Screaming Froga również za cykliczne aktualizacje, rozszerzające sposoby działania i uwzględniające najnowsze trendy z branży SEO. Tym razem jednak, podczas ostatniej aktualizacji programu do wersji 16, pojawiło się wiele bardzo istotnych funkcji upraszczających pracę nad współczesnymi stronami WWW. 

Oto dlaczego warto korzystać z najnowszej wersji narzędzia Screaming Frog SEO Spider!

Ulepszone funkcje pozwalające na pracę z JS

Coraz większa część stron internetowych, tworzona przez doświadczonych programistów, powstaje przy wykorzystaniu nowoczesnych frameworków Javascript. Analiza takich witryn pod kątem SEO jest znacznie bardziej wymagająca niż weryfikacja standardowego kodu HTML, chociażby ze względu na problem z ich widocznością dla robotów. Jeśli programista nie zadba o to, aby witryna renderowała się po stronie serwera, może ona nigdy nie trafić do indeksu, a już na pewno nie we właściwej postaci. Dzięki najnowszym funkcjom, jakie pojawiły się w Screaming Frogu, będzie można znacznie sprawniej przeanalizować kod JS i wykryć ewentualne problemy utrudniające działania SEO. 

Zakładka Javascript i nowy sposób filtrowania

Pierwszą zmianą, widoczną dla użytkowników na pierwszy rzut oka, jest zamiana karty Ajax na kartę JavaScript

JavaScript button

Aby znaleźć w tej zakładce odpowiednie dane należy najpierw uruchomić tryb renderowania JavaScript w ustawieniach (dostępne wyłącznie dla posiadaczy licencji).

spider configuration

Po poddaniu analizie dowolnej strony opartej na JS można skorzystać z nowych filtrów, ukazujących typowe problemy związane z renderowaniem i działaniem witryny. 

filtrowanie JS

Crawlowanie oryginalnego i renderowanego kodu html

Za największą zmianę, wprowadzoną podczas ostatniej aktualizacji, uważa się możliwość crawlowania zarówno oryginalnego kodu JS, jak i wyrenderowanego kodu HTML. Pozwoli to specjalistom zweryfikować, które strony, linki oraz treści są dostępne dla użytkowników oraz w jakiej postaci.

crawl js

 

Dzięki aktualizacji Screaming Frog jest znacznie bardziej zbliżony do sposobu weryfikacji stron przez Google. Z jego pomocą można wykryć wiele problemów oraz różnic, zachodzących pomiędzy oryginalnym kodem JS, a wyrenderowanym kodem HTML.

Identyfikacja treści i linków JS

Z pomocą tej funkcji można zweryfikować, jaki procent treści na stronie jest generowany przy pomocy JS’a. Jednocześnie narzędzie wskaże również różnice w ilości treści, które są widoczne dla Google w renderowanym kodzie, a oryginalnym kodem Javascript

różnica liczby słów

W dolnych zakładkach karty można sprawdzić źródło, zmienić ustawienia na Visible Text i poprosić o pokazanie różnic między tekstem w kodzie HTML, a kodzie JS. 

Można również sprawdzić jaka liczba linków na stronie jest generowana przy pomocy Javascriptu oraz czy są one widoczne w renderowanym kodzie. 

linki js

Dużym uproszczeniem jest również możliwość wyeksportowania wszystkich linków opartych na Javascripcie. Wystarczy wybrać opcję Bulk export > JavaScript > Contains JavaScript Links i gotowe!

Porównanie wersji HTML z wersją renderowaną

Nowa karta JavaScript daje również możliwość sprawdzenia czy metadane, nagłówki, linki kanoniczne i wiele innych elementów nie zostały zmodyfikowane przez wykorzystanie JS’a. Jednocześnie można wyświetlać zarówno wersję renderowaną strony, jak i oryginalną, co pozwala porównać które elementy znajdują się w danej wersji kodu oraz czy są one prawidłowe. 

zaktualizowane h1

Funkcja ta ma zapobiec przede wszystkim nieindeksowaniu się stron zawierających tag “noindex”, który jest widoczny w kodzie pierwotnym, jednak po wyrenderowaniu już nie. W ten sposób ciężko jest wykryć dlaczego witryna nie będzie widoczna dla Google, ponieważ w kodzie docelowym nie zobaczymy tagu blokującego.

DOM i iFrames

Ulepszone renderowanie w Screaming Frogu miało zostać jak najbardziej upodobnione do zachowania robotów Google. Dzięki temu narzędzie jest w stanie wykryć nawet spłaszczone elementy DOM oraz iFrames.

rendering
Sekcja tło

Sprawdź naszą ofertę na SEO

Automatyzacja raportów Google Data Studio

Google Data Studio to aktualnie jedno z najpopularniejszych narzędzi do raportowania, wybierane przez specjalistów na całym świecie. Nic więc dziwnego, że i twórcy narzędzia Screaming Frog postanowili ułatwić użytkownikom eksport danych dotyczących indeksacji witryny poprzez automatyzację tego procesu.

eksport danych

Wybrane przez użytkownika dane są eksportowane do arkusza Google na dysku w postaci pojedynczego wiersza podsumowującego konkretne parametry. Wszystkie wygenerowanie później automatyczne raporty zostaną przesłane do tego samego pliku, co pozwoli zebrać dane do porównania w jednym miejscu. 

arkusz google

Tak przygotowany arkusz Google można podłączyć do Google Data Studio. Pozwoli to całkowicie zautomatyzować tworzenie raportów z wykorzystaniem danych ze Screaming Froga, zwłaszcza biorąc pod uwagę dostępność darmowych szablonów do generowania raportu indeksowania.

raport GDS

Raport indeksowania pozwala na bieżąco monitorować stan witryny, jednocześnie informując o wszelkich problemach. A to wszystko bez konieczności otwierania narzędzia!

Zaawansowane wyszukiwanie i filtrowanie

W nowej wersji aplikacji zwrócono uwagę również na zaawansowane wyszukiwanie i filtrowanie wyników. Użytkownik ma możliwość wybierać spośród predefiniowanych filtrów oraz dowolnie je łączyć.

zaawansowane filtrowanie

Dużym uproszczeniem jest fakt, że pasek wyszukiwania również obsługuje reguły. Wystarczy ręcznie umieścić w nim odpowiednią składnię z wyszukiwania zaawansowanego, a wyświetli dokładnie te same wyniki.

filtrowanie pole wyszukiwania

Nowe języki 

Screaming Frog SEO Spider jest już dostępny w 4 nowych wersjach językowych. Od aktualizacji do wersji 16. można przełączyć język interfejsu na hiszpański, niemiecki, francuski i włoski.

Podsumowanie

Najnowsza wersja Screaming Froga daje wiele nowych możliwości analizy indeksowania stron i nie tylko. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji korzystać z tego narzędzia, bądź korzystacie ze starszej wersji, to koniecznie dokonajcie aktualizacji. Przetestujcie zwłaszcza narzędzia badające Javascript oraz porównujące oryginalny kod z kodem renderowanym, jeśli macie wśród swoich klientów witryny oparte na frameworkach JS. 

 

Marika Kowalska
SEO Specialist. Specjalista SEO z doświadczeniem copywriterskim. Świetnie odnajduje się w zadaniach analitycznych, ale również tworzeniu contentu na strony klientów. Nie boi się wyzwań - zawsze chętnie zdobywa nowe doświadczenia, które poszerzają dotychczasową wiedzę oraz umiejętności.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 4,43 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads,
aby otrzymać

375 zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991