4 pomysły na promocję biznesu e-commerce

Kinga Edwards
Kinga Edwards
Archiwum 05.2021
 
4 pomysły na promocję biznesu e-commerce

4 pomysły na promocję
biznesu e-commerce

Ostatnie miesiące przyniosły e-commerce niemałą rewolucję: nowe sklepy internetowe wyrastały niemal jak grzyby po deszczu, a biznesy pozbawiony możliwości sprzedaży stacjonarnej zapragnęły przenieść swoje działania właśnie do sfery online. W już konkurencyjnym środowisku zaczęło być zatem jeszcze ciaśniej, a zarówno starzy wyjadacze branży, jak i nowy, e-commerce’owy narybek, stale szukają efektywnych możliwości promocji swoich usług. Przygotowaliśmy krótki przewodnik po popularnych, ale nadal pełnych potencjału, możliwościach promocji dla biznesów e-commerce.

 

#1 Niestandardowe wykorzystanie social media

Jeszcze pięć lat temu, marketing w mediach społecznościowych dla e-commerce wyglądał nieco inaczej. „Wystarczyło” bowiem mieć swoją stronę na Facebooku lub profil na Instagramie i wypromować kilka postów, żeby zbudować już chociażby podwaliny społeczności i zacząć sprzedawać.

Social media nie stoją jednak w miejscu, a konkurencja uwielbia sprawdzać nowe metody, które mogą zapewnić im napływ klientów. Z tego powodu znane sposoby mogą okazać się w roku 2021 po prostu nieefektywne. Jeżeli strona na Facebooku już nie wystarcza, to jakimi metodami marketingowymi w social media można się zainteresować?

Media społecznościowe coraz bardziej stawiają na to, od czego „wyszły” – czyli na społeczności. Wprowadzają nowe możliwości dla grup na Facebooku, pozwalają na łączenie się w społeczności i wymianę poglądów w danych niszach. 

Marki próbują również zaadaptować ten trend, kreując swoje grupy wokół siebie (na przykład grupy fanowskie) lub podpinając się pod istniejące dyskusje. Pierwszy sposób jest bardziej czasochłonny, jednak procentuje posiadaniem własnej społeczności, którą w dowolny sposób można animować. Drugi sposób jest również czasochłonny, ale nie wymaga założenia własnej społeczności. Z drugiej strony, takie zagrywki mogą być blokowane przez administratorów danych grup. 

Czy społeczności to jedyny pomysł na wykorzystanie social media? Coraz popularniejsze stają się transmisje live, nadawane z konta marki na jej własnych kanałach, ale także często udostępniane w wybranych społecznościach i na profilach. Polega to na pokazywaniu produktów w czasie rzeczywistym podczas transmisji, a oglądające osoby mogą w tym samym czasie zgłosić chęć zakupu rzeczy, którą właśnie zobaczyli na ekranie. 

 

embed: https://www.facebook.com/Izzari.fashion/videos/840917933136126/

 

Tak, tak – może przypominać to telezakupy, ale szczególnie w branży fashion cieszy się ogromną popularnością. 

To Cię nie przekonuje? Pomyśl o dodaniu “shoppable tags” (oznaczeniu produktów) na Instagramie, aby osoby, które widzą Twoją ofertę, mogły od razu przejść do zakupu rzeczy z danego postu. 

 

#2 Treści, treści, treści!

Content is the king. To powiedzenie w branży marketingu działa już nie od dziś i nadal ma się całkiem nieźle. W e-commerce, odpowiednio zaplanowane treści mogą przynieść znakomite wyniki w postaci wyższej sprzedaży, bardziej jakościowego ruchu na stronie i budowania rozpoznawalności marki w grupie docelowej. 

Jakiego typu treści można przygotować w sklepie internetowym? 

Na blogu marki można umieścić między innymi opisy nowych kolekcji, ze szczegółami dotyczącymi użytych materiałów czy inspiracji. 

 

https://www.renee.pl/blog/ 

 

Dodatkowo, zawsze warto opisywać najnowsze trendy – nie tylko dla korzyści pod kątem SEO, ale także dla pokazania swojej eksperckości w tym temacie. Ciekawym pomysłem jest także przygotowywanie tzw. „prezentowników” – list przykładowych prezentów na dane okazje. Oczywiście jednym z prezentów powinien być Twój produkt, ale wydźwięk treści może być bardziej neutralny. 

 

https://ladnebebe.pl/tag/prezentownik/ 

 

Kolejnym pomysłem do przetestowania mogą być swoiste przewodniki, na przykład „Jak skomponować szafę kapsułową?”, „Jak dobrać kalosze do sukienki?” lub „Jaki cień do brązowych oczu?”. Tego typu poradniki mogą być niezwykle użyteczne dla odbiorców końcowych, a wzmianki o produktach w danym artykule i linkowanie wewnętrzne mogą szybko zmienić czytających w klientów. 

 

https://born2be.pl/weloveborn2be/ 

 

Nie masz bloga i nie planujesz założenia takowego w najbliższej przyszłości? Nic straconego! W branży e-commerce, dużą popularnością i efektywnością działania cieszą się także artykuły sponsorowane, dlatego możesz nadal przygotować treści, ale publikować je zewnętrznie, w wybranych przez Ciebie mediach czy na stronach portali. W Linkhouse znajdziesz już ponad 40 tysięcy miejsc, czekających na Twoje treści. 

 

#3 Influencer i referral marketing

Influencer marketing może okazać się jedną z „shining stars” w Twojej strategii marketingowej, jeśli odpowiednio pokierujesz swoimi działaniami. Po pierwsze, zidentyfikuj, którzy influencerzy rzeczywiście mogą przynieść Twojej marce korzyści i sprzedaż, a dodatkowo ich wizerunek będzie pasował do Twojej marki. W inny sposób dobierzesz influencerów do kampanii marki kosmetyków dla nastolatek, a inaczej podejdziesz do influencerów, którzy za zadanie mają promocję bardzo zaawansowanego sprzętu komputerowego lub oprogramowania. Mogą być to blogerzy, influencerki na Instagramie czy Tik Toku, ale i dziennikarze czy osoby aktywne na Twitterze. 

 

embed: https://www.instagram.com/p/BSbo2v7lLOa/

 

Jeśli masz już taką listę, zweryfikuj, w jaki sposób mogłaby odbywać się współpraca. Część influencerów – szczególnie mikroinfluencerzy – chętnie wypromują produkt w ramach barteru. Bardziej zasięgowi blogerzy i influencerzy mogą zażądać płatności za taką współpracę. Jak ocenić, czy współpraca jest udana? Możesz rozdać każdemu współpracującemu influencerowi kody rabatowe dla ich społeczności, aby móc trackować współpracę i jej wpływ na zachowania zakupowe. Dodatkowo, żeby zmobilizować influencerów do proaktywnego działania, możesz zaoferować im % od każdej transakcji “przychodzącej” z ich źródeł. 

 

#4 E-mail i SMS marketing

Nieco zapomniane, a nadal pełne potencjału i przynoszące znakomite wyniki w świecie e-commerce i jego promocji. O czym mowa? O zgranej parze e-mail marketingu i SMS marketingu, która odpowiednio poprowadzona, może zaskutkować wysoką konwersją i ogromnym ruchem. 

E-mail marketing w wielu biznesach e-commerce sprowadza się wyłącznie do tzw. „transactional emails”, czyli mailach wysyłanych po rejestracji, zakupie czy przy okazji odzyskiwania hasła. Bazy mailowe można jednak świetnie wykorzystać także do wysyłki newsletterów i zniżek, a regularne, wartościowe treści, które trafiają do odpowiedniej skrzynki odbiorczej, mogą przełożyć się na konwersję i być miłym akcentem w Twojej strategii marketingowej.

SMS marketing jest nieco niedoceniany – a to spory błąd! SMSy cechują się wysokim open rate (wystarczy porównać, ile wiadomości dostajemy online, a ile SMSowo – zdecydowanie łatwiej zapamiętać SMSy!), wyzwalają szybką reakcję i mogą zawierać zdecydowanie więcej, niż tylko tekst. W SMSach można „zaszyć” linki, kody rabatowe czy QR kody, a to tylko część możliwości.

 

Czy to wszystko?

Oczywiście – nie! Istnieje wiele innych sposobów, które działają od lat (płatne reklamy, odpowiednia strategia postowania w mediach społecznościowych, remarketing czy działania na marketplace’ach), ale moglibyśmy o tym napisać książkę (może pewnego dnia?). Przytoczone sposoby w dużej mierze wymagają nie tyle nakładów finansowych, co zasobów czasu, motywacji i regularności, ale i analizy efektów po wykonaniu danej akcji. Efekty mogą przebić Twoje oczekiwania.

Powodzenia! 

Kinga Edwards
W Linkhouse wspiera działania marketingowe i PR. Wielbicielka dobrego contentu i jeszcze lepszej dystrybucji. Wierzy, że PR i SEO mogą tworzyć duet idealny.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry