Analizowanie modeli atrybucji w Google Analytics

Marta Pilacińska
Marta Pilacińska
Archiwum 03.2018

Raport atrybucji


Google Analytics

Prowadzenie analiz w Google Analytics różni się trochę od Google AdWords. Dlatego w tym artykule przybliżę zakładkę atrybucji w Google Analytics. Dowiecie się co można w niej znaleźć i jak się po niej poruszać.

Podstawową różnicą między Google AdWords i Analytics jest dostępność modeli atrybucji. W tym drugim nie mamy możliwości sprawdzenia wyników wg. modelu opartego na danych. Ta opcja jest dostępna tylko w AdWords.

Zacznijmy od początku. Gdzie znajdziecie raport atrybucji w Analytics. Umieszczono go na samym końcu zakładki Konwersje.

 

Otworzy się podstawowy widok w którym możemy wybrać rodzaj konwersji, czy będzie to transakcja czy zdefiniowany przez nas cel.

Następnie pod słowem „Typ” kryje się rodzaj źródła. Czy chcemy zobaczyć raport dla wszystkich kanałów czy tylko dla kampanii AdWords. W polu „Okres ważności” można zdefiniować ile dni przed konwersją mają być uwzględnianie wyświetlenia i kliknięcia. Czyli jeżeli ustawimy 30 dni, a kliknięcie w reklamę AdWords było 33 dni temu to nie zostanie mu przypisany udział w konwersji.

 

Kolejnym krokiem jest wybranie modeli atrybucji jakie chcemy porównać. Po kliknięciu pola „Wybierz model” rozwinie się lista z dostępnymi opcjami. Szczegółowe omówienie poszczególnych modeli znajduje się w osobnym artykule. Oprócz wybrania modelu z listy można stworzyć swój własny model, a jeżeli ma być on oparty o jeden z istniejących to wystarczy obok nazwy istniejącego modelu kliknąć „karteczkę” po prawej. Nastąpi przeniesienie do okna edycji i zostanie utworzona kopia modelu.

Maksymalnie do porównania można wybrać 3 modele. W tabeli pojawi się ilość konwersji oraz CPA w danych modelach. Ostatnie dwie kolumny to porównanie wyników pierwszego modelu z pozostałymi dwoma. Oczywiście pierwszy model w porównaniu także można zmienić, nie musimy zawsze odnosić się do ostatniej interakcji.

 

Ostatnim elementem jaki możemy zmienić w raporcie jest to podział według, którego przeglądamy wyniki.

Na początku zobaczymy domyślne grupowanie kanałów. Warto jednak zejść do niższego poziomu jakim jest podział źródło/medium albo samo medium. Pozwoli nam to ocenić szczegółowo każde źródło i stworzyć swoje własne grupowanie kanałów. Jeżeli zauważyliśmy, że np. google / organic oraz m.facebook.pl / referral mają najlepsze wyniki w modelu pierwszego kliknięcia to znaczy, że są to źródła otwierające konwersje i możemy je razem zgrupować. Swoje grupowanie utworzymy po wybraniu opcji „Zgrupowania kanałów”, a następnie utwórz.

Kolejną możliwością jest wybranie u góry raportu jako typ AdWords. Otrzymamy możliwość analizowania danych na poziomie kampanii, grupy reklam albo słowa kluczowego z kampanii AdWords. Pod zakładką „Inne” znajdują się kolejne poziomy analiz. Np. docelowe adresy URL reklam AdWords. Dzięki temu można sprawdzić jak się „sprawuje” dany landing page.

Inną opcją jest analizowanie przez pryzmat reklamy. W tym celu należy wybrać opcję „Treść reklamy”. W pierwszej kolumnie w tabeli pojawi się pierwszy wiersz reklamy tekstowej albo w przypadku reklam graficznych ich nazwa. W przypadku kampanii produktowych oraz dynamicznych reklam w wyszukiwarce wszystkie dane są umieszczane w polu (not set).

Polecam przebrnięcie przez szczegółowe analizy modelów atrybucji by móc obiektywnie oceniać wyniki poszczególnych źródeł oraz optymalnie rozkładać wydatki marketingowe.

Marta Pilacińska
Senior SEM Specialist. Zajmuje się SEM, ale postara się odpowiedzieć na każde pytanie. Ciągle poszukuje nowych wyzwań. Codzienna dawka nowości ze świata marketingu internetowego to konieczność przeżycia.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (5 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991