Analizowanie modeli atrybucji w Google AdWords

Marta Pilacińska
Marta Pilacińska
Archiwum 03.2018

Atrybucja


W Google AdWords

Znamy już podstawy modeli atrybucji. Wiemy jakie istnieją, jak działają i po co nam one są. Chcielibyśmy teraz w Google AdWords zobaczyć swoje wyniki i je przenalizować, ale gdzie to znaleźć? Jak się po tym poruszać? Co się stanie jak coś zmienię? Postaram się przedstawić podstawowe informacje o tych raportach i co w nich znajdziecie.

W związku z nowym interfacem, do którego wszyscy się nadal przyzwyczajamy, pokażę właśnie w nim gdzie, co i jak znaleźć. Raport atrybucji znajdziemy w narzędziach. O tutaj:

Otworzy się okno z tzw. informacjami ogólnymi. Zobaczymy w nim zbiorcze dane o ilości i wartości konwersji, ale także o liczbie kliknięć oraz wyświetleń przypadających na jedną konwersję. W tym miejscu także możemy sprawdzić jakie działania mamy zliczane jako konwersje i ile ich było. W prawym górnym rogu umieszczony jest zakres dat jakiego dotyczą analizy. Analizowany okres można swobodnie zmieniać oraz porównywać dwa okresy między sobą.

Po lewej stronie znajduje się rozwijalne menu, w którym znajdziemy całą gamę raportów.

Idąc od góry jest zakładka Konwersje a w niej Najważniejsze konwersje i Konwersje wspomagane. W pierwszym raporcie znajduje się zestawienie działań powodujących konwersje. Natomiast w drugiej zakładce można zobaczyć konwersje wspomagane kliknięciami oraz wyświetleniami. Najważniejsza informacja stąd jaką możemy wyciągnąć jest to, które kampanie (grupy reklam czy słowa kluczowe) na jakim etapie ścieżki zakupowej klienta przynoszą efekty. Czy lepiej wspomagają konwersje czy je domykają. To do jego poziomu szczegółowości chcemy zejść wybiera się w tabeli, tuż nad nazwami kampanii:

Obok, po kliknięciu plusa, można wybrać dodatkowy wymiar. Co jest jeszcze fajnego w tym raporcie to możliwość wybrania działania powodującego konwersje jakie chcemy analizować albo bazować na wszystkich.

Wybierając tylko jedno działanie jako konwersje niestety nie będzie ono naszym odniesieniem do 100% . Raport został w ten sposób skonstruowany, że za bazę brane są wszystkie działania jakie wpisaliśmy na koncie w zakładce Konwersje. Nie muszą one być zliczane w kolumnie konwersje. Dlatego jeżeli macie tam wiele działań, a tutaj chcecie przeanalizować tylko jedno to będzie ono zaprezentowane jako część całości.

Kolejną zakładką jest Aktywność na różnych urządzeniach. Znajdziemy w niej raporty odnośnie tego na jakim urządzeniu została dokonana konwersja oraz o urządzeniach wspomagających. Tak samo jak w przypadku wcześniejszych raportów możemy wybrać rodzaj działania jaki chcemy analizować. Wg. mnie najciekawsze tutaj są Ścieżki urządzeń. Przedstawiają one z jakich urządzeń kolejno korzystał użytkownik zanim dokonał konwersji. Pozwala to zobrazować skomplikowane podejmowanie decyzji przez klienta. Oczywiście ścieżki mogą być krótkie, zawierać 2-3 kroki, ale też zdarzają się takie biznesy gdzie mogą one mieć kilkanaście i więcej elementów.

Następną zakładką są Ścieżki. Chodzi tutaj o kolejne interakcje klienta przez kampanie AdWords. W najważniejszych ścieżkach znajdują się informacje o tym z jakich kampanii/ grup reklam/ słów kluczowych pochodziły kliknięcia bądź wyświetlenia reklam zanim klient dokonał transakcji. Możemy prześledzić, które kampanie rozpoczynają ścieżkę, a które ją kończą. Tak samo można analizować grupy reklam i frazy. Raport upływ czasu pokazuje ile godzin lub dni mija od pierwszej interakcji do konwersji, a Długość ścieżki obrazuje ilość kliknięć przed konwersją. Dzięki nim można zweryfikować ile czasu klient potrzebuje na podjęcie decyzji.

Raporty Analizy kliknięć przedstawiają nic innego jak liczbę konwersji kiedy kliknięcie reklamy było pierwsze oraz ilość kiedy było ostatnie. Analizy mogą być prowadzone na poziomie kampanii, grupy reklam oraz słowa kluczowego.

Patrzenie na raport przez pryzmat typu dopasowania umożliwia stwierdzenie, które z nich są skuteczniejsze. Można również analizować dane korzystając z dwóch wymiarów.

Raportem zbiorczym dla szczegółowych analiz jest Modelowanie atrybucji, w którym porównywane są różne modele nie tylko dla całego konta AdWords, ale można zejść do poziomu kampanii, grupy reklam oraz słowa kluczowego. Umożliwiono także porównywanie atrybucji na różnych urządzeniach co pozwala na lepszą optymalizację stawek dla nich. Wybieramy jakie elementy chcemy analizować:

Wybieramy także modele atrybucji do porównania:

I możemy przystąpić do analizowania kosztów konwersji, ich zmian oraz zmian w ilości konwersji.

Przeprowadzając szczegółową analizę można wyłączać frazy, które w żadnym modelu nie przynoszą konwersji albo je wykluczać i dzięki temu uzyskiwać coraz lepsze wyniki. Z pewnością nie jest to łatwe i szybkie zajęcie, ale czas poświęcony na takie analizy zwróci się w niższych kosztach konwersji.

Marta Pilacińska
Senior SEM Specialist. Zajmuje się SEM, ale postara się odpowiedzieć na każde pytanie. Ciągle poszukuje nowych wyzwań. Codzienna dawka nowości ze świata marketingu internetowego to konieczność przeżycia.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (12 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Chcesz spróbować? ikona widgetu

Zadzwoń do eksperta Google Ads
(AdWords), aby otrzymać

600zł bonus na reklamę

bezpłatną analizę konta

wstępny plan strategii Google Ads

estymację kosztów i efektów

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od pozycjonowania,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991

Zadzwoń do eksperta
od Facebook Ads,
aby otrzymać

bezpłatną analizę potencjału

niezobowiązującą wycenę

dopasowaną ofertę

Zadzwoń do nas pod numer
800 880 991